Presidenttien opetuksia
Luku 8: Kirkko ja Jumalan valtakunta


Luku 8

Kirkko ja Jumalan valtakunta

”Tietäkööt kaikki ihmiset varmuudella, että tämä on Herran kirkko ja että Hän johtaa sen asioita. Mikä etuoikeus onkaan olla jäsenenä sellaisessa jumalallisessa instituutiossa!”

Joseph Fielding Smithin elämänvaiheita

Joseph Fielding Smithin palvelutyöhön kirkon presidenttinä, tammikuun 23. päivästä 1970 heinäkuun 2. päivään 1972, huipentui elinikäinen omistautuminen Herran valtakunnassa. Hän vitsaili, että hän sai ensimmäisen kirkon tehtävänsä jo vauvana. Kun hän oli yhdeksän kuukauden ikäinen, hänen isänsä, presidentti Joseph F. Smith, otti hänet mukaansa lähtiessään presidentti Brigham Youngin kanssa St. Georgen kaupunkiin Utahissa osallistumaan St. Georgen temppelin vihkimiseen.1

Ollessaan nuorukainen Joseph Fielding Smith palveli kokoaikaisessa lähetystyössä, ja myöhemmin hänet kutsuttiin johtamaan pappeuskoorumia sekä jäseneksi Nuorten Miesten Valistuskerhon (nykyisen Nuorten Miesten järjestön edeltäjän) pääneuvottelukuntaan. Hän työskenteli myös kirjurina kirkon historioitsijan toimistossa ja auttoi kaikessa hiljaisuudessa isäänsä epävirallisena sihteerinä, kun tämä oli kirkon presidentti. Näiden palvelutilaisuuksien ansiosta Joseph Fielding Smith oppi arvostamaan kirkon innoitettua organisaatiota ja sen roolia yksittäisten ihmisten ja perheiden johdattamisessa kohti iankaikkista elämää.

Joseph Fielding Smith asetettiin Herran Jeesuksen Kristuksen apostoliksi 7. huhtikuuta 1910. Hän palveli kahdentoista apostolin koorumin jäsenenä miltei 60 vuotta, joista miltei 20 vuotta koorumin presidenttinä. Ollessaan apostoli hän auttoi johtamaan kirkkoa kautta maailman. Hän oli mukana kirkon tehtävän toteuttamisessa monella tapaa palvellen kirkon historioitsijana, Suolajärven temppelin johtajana, Utahin sukututkimusseuran puheenjohtajana sekä neuvonantajana ensimmäisessä presidenttikunnassa.

Kuva
Joseph Fielding Smith holding open scriptures.

Presidentti Joseph Fielding Smith, omistautunut palvelija Herran valtakunnassa.

Joseph Fielding Smith, joka oli vaatimaton ja vähäeleinen mies, ei koskaan tavoitellut näitä tehtäviä. Mutta kun Herra kutsui hänet palvelemaan, hän totteli auliisti ja innokkaana. Hän osoitti hiljaisesti tätä omistautumista lähtiessään kerran 89-vuotiaana erääseen kokoukseen. Poistuessaan kotoaan hän liukastui ja putosi alas portaita. Vaikka hän satutti säärensä, hän käveli lähes puolen kilometrin matkan – omien sanojensa mukaan ”nilkuttaen kuin vanhus” – jotta voisi hoitaa tehtävänsä. Kokouksen jälkeen hän käveli takaisin kotiin, jossa hän antoi viimein lääkärin tutkia itsensä. Lääkäri havaitsi, että presidentti Smithin sääri oli murtunut useasta kohtaa. Presidentti Smith kommentoi myöhemmin tätä kokemusta. ”Kokous tuntui kestävän melko pitkään”, hän sanoi. ”Mutta niinhän useimmat kokoukset tekevät.”2

Eräässä sanomassaan myöhempien aikojen pyhiin kuuluville nuorille presidentti Smith kertoi syyn siihen, miksi hän oli niin omistautunut kirkon työlle:

”Minä tiedän, että Jumala elää. Minä tiedän, että Jeesus Kristus on Isämme ainosyntyinen Poika lihassa. Minulla on täydellinen usko profeetta Joseph Smithin ja häntä seuranneiden tehtävään.

Minä tiedän, että meillä on Jeesuksen Kristuksen ikuisen evankeliumin totuus, yhtä hyvin kuin tiedän, että minä elän. Jos en tietäisi sitä, en haluaisi olla täällä tai olla missään tekemisissä tämän työn kanssa. Mutta minä tiedän sen ruumiini jokaisessa säikeessä. Jumala on ilmoittanut sen minulle.”3

Joseph Fielding Smithin opetuksia

1

Vuosisatoja kestäneen hengellisen pimeyden ja luopumuksen jälkeen Herra on palauttanut evankeliuminsa ja perustanut kirkkonsa maan päälle.

Herra [on] palauttanut evankeliumin ja perustanut jälleen kirkkonsa maan päälle. Syy tähän perustamiseen ja palautukseen on se tosiasia, että vuosisatojen ajan maailma oli ollut hengellisessä pimeydessä ilman valtuutta ja ilman ymmärrystä. He eivät tienneet, kuinka palvella elävää Jumalaa. – –

Ikuinen liitto oli rikottu, oikea ymmärrys evankeliumin periaatteista oli kadonnut luopumuksen aikana, oikeus suorittaa evankeliumin toimituksia oli lakannut ihmisten keskuudessa. Tuli välttämättömäksi, että kaikki tämä voitaisiin palauttaa ja että usko voisi lisääntyä ihmisten keskuudessa, kun taivaat avautuisivat ja evankeliumi palautettaisiin.

Niinpä Herra lähetti sanansaattajansa luotaan mukanaan evankeliumin täyteys sekä pappeuden voima ja valtuus annettaviksi ihmisille, ja Herra antoi heille käskyjä – –, koska Hän tiesi ne onnettomuudet, jotka kohtaisivat maailmaa, ja Hänen tahtonsa oli, että asianmukainen varoitus ja mahdollisuus ottaa vastaan evankeliumi annettaisiin ihmisille, jotta he voisivat tehdä parannuksen ja kääntyä pois pahoilta teiltään ja palvella Herraa [ks. OL 1:17–23].4

Me teemme tiettäväksi, että Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko on maanpäällinen Jumalan valtakunta, ainoa paikka, missä ihmiset voivat tulla tuntemaan pelastuksen totiset opit ja löytää pyhän pappeuden valtuuden.5

Rakkaat veljeni ja sisareni, olen aivan sanoin kuvaamattoman kiitollinen niistä siunauksista, jotka Herra on antanut minulle ja uskollisille kirkkonsa jäsenille eri kansakunnissa maan päällä ja kaikille lapsilleen kaikkialla.

Kiitän Häntä joka elämäni päivä, että Hän on palauttanut näinä viimeisinä aikoina ikuisen evankeliuminsa kaikkien niiden pelastukseksi, jotka uskovat ja noudattavat sen lakeja.6

2

Herra itse johtaa kirkon työtä, ja meidän etuoikeutemme on olla jäseninä siinä.

Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko on kirjaimellisesti todellinen Jumalan valtakunta maan päällä.7

Haluan sanoa, ettei yksikään ihminen voi itse johtaa tätä kirkkoa. Tämä on Herran Jeesuksen Kristuksen kirkko. Hän on sen johdossa. Kirkko kantaa Hänen nimeään, sillä on Hänen pappeutensa, se hoitaa Hänen evankeliuminsa asioita, saarnaa Hänen oppiaan ja tekee Hänen työtään.

Hän valitsee ihmiset ja kutsuu heidät välineiksi käsissään toteuttamaan Hänen tarkoituksiaan, ja Hän johtaa ja ohjaa heitä heidän työssään. Mutta ihmiset ovat vain välineitä Herran käsissä, ja kunnia ja ylistys kaikesta siitä, mitä Hänen palvelijansa saavat aikaan, on Hänen ansiotaan ja tulee iäti lukea Hänen ansiokseen.

Jos tämä olisi ihmisen työtä, se epäonnistuisi, mutta tämä on Herran työtä, eikä Hän epäonnistu. Ja meillä on varmuus siitä, että jos me pidämme käskyt ja olemme uskollisia todistuksessamme Jeesuksesta ja olemme uskollisia jokaiselle luottamustehtävälle, niin Herra johtaa ja ohjaa meitä ja kirkkoaan vanhurskauden poluilla kaikkien tarkoitustensa toteuttamiseksi.8

Kaikille kirkon jäsenille kaikkialla maailmassa haluaisin sanoa, että tällä kirkolla on suoritettavanaan Jeesuksen Kristuksen, Vapahtajamme, ohjauksella ja johdolla jumalallinen tehtävä ja ettei mikään ole estävä Hänen suunnitelmiaan sen suhteen. Se on täyttävä taivaallisen Isämme aivoitukset. Toivon, että pyhät kaikkialla maailmassa joka päivä kiittävät Herraa jäsenyydestään Hänen kirkossaan ja siitä tehtävästä, jonka profeetta Joseph Smith suoritti palauttaessaan evankeliumin iloksemme ja onneksemme.9

Sanomme sydämessään rehellisille kaikkien kansojen keskuudessa: Herra rakastaa teitä. Hän haluaa teidän pääsevän osallisiksi evankeliumin kaikista siunauksista. Hän kutsuu teitä nyt uskomaan Mormonin kirjaan, hyväksymään Joseph Smithin profeetaksi ja tulemaan Hänen maanpäälliseen valtakuntaansa ja sen kautta iankaikkisen elämän perillisiksi Hänen taivaallisessa valtakunnassaan.10

Kirkon perustamisen jälkeen ei ole koskaan ollut aikaa, jolloin ihminen on johtanut kirkkoa. Niin ei ollut Joseph Smithin eikä Brigham Youngin aikoina, eikä niin ole ollut sen jälkeen. Tämä on Herran työtä, älkääkä unohtako, että juuri Kaikkivaltias tekee tämän työn, ei ihminen.11

Minä tiedän, että Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko on Jumalan valtakunta maan päällä ja että sellaisena kuin se on nyt muodostettu ja järjestetty, sillä on Herran hyväksyntä ja se etenee Hänen johtamaansa suuntaan.

Tietäkööt kaikki ihmiset varmuudella, että tämä on Herran kirkko ja että Hän johtaa sen asioita. Mikä etuoikeus onkaan olla jäsenenä sellaisessa jumalallisessa instituutiossa!12

3

Kirkko on järjestetty auttamaan jäseniä kokemaan iloa ja onnea tässä elämässä ja saamaan iankaikkisen elämän tulevassa elämässä.

Herra on pannut kaiken järjestykseen ja on antanut meille täydellisen järjestelmän. Ihmiset eivät voi parantaa sitä. Jos me toteuttaisimme kaiken, mitä Herra on ilmoittanut, siten kuin Hän on sen ilmoittanut, niin kaikki olisi täydellistä, sillä tämä organisaatio on täydellinen organisaatio, sen teoria – sen suunnitelma – on virheetön.13

Herra on antanut kirkolleen pappeuden järjestyksen, jota johtavat apostolit ja profeetat. Häneltä ovat myös tulleet ne järjestöt – –, jotka ovat pappeuden tukena ja apuna.

Jokaisen evankeliumin taloudenhoitokauden aikana on erityistarpeita, ratkaistavia ongelmia ja kysymyksiä, joissa kirkon jäsenet tarvitsevat apua ja tukea tehdessään työtä pelastuksekseen peläten ja vavisten Herran edessä. (Ks. Fil. 2:12.) Siitä syystä meillä on pappeuden apuna ja tukena apujärjestöt [Apuyhdistys, Nuoret Miehet, Nuoret Naiset, Alkeisyhdistys ja pyhäkoulu]. Ne on järjestetty sellaisiksi, että ne ympäröivistä sosiaalisista olosuhteista riippumatta voivat täyttää ihmisten tarpeet. Ne ovat osa Jumalan hallintoa, ja ne on perustettu auttamaan kirkon jäseniä tekemään elämästään täydellisen ja toimimaan siten, että he tässä elämässä saisivat iloa ja onnea sekä iankaikkisen elämän tulevassa elämässä. – –

Kirkko ja sen toimintamuodot itse asiassa muodostavat palvelujärjestön perheen ja yksilön auttamiseksi. Kotiopettajat, pappeusjohtajat ja piispat on nimenomaan kutsuttu johtamaan niitä, joiden parissa he työskentelevät, iankaikkiseen elämään Isämme valtakunnassa, ja apujärjestöt on määrätty avustamaan ja tukemaan tässä suuressa pelastustyössä.

Emme voi kyllin voimakkaasti tähdentää kaikkien näiden ohjelmien hyväksikäytön tarpeellisuutta kaikkien Isämme lasten parhaaksi ja siunaukseksi. – –

Jos me kaikki teemme kaiken mahdollisen kirkon ohjelmien eteenpäin viemiseksi, Herra tulee siunaamaan meitä ja antamaan lahjojaan meille yltäkyllin, niin että menestys on seuraava työtämme, rauha ja ilo ovat osanamme täällä ja iankaikkinen kirkkaus on oleva osanamme tämän elämän jälkeen.14

4

Palvelemisemme kirkossa ilmaisee rakkautta muita kohtaan ja arvostusta Herran ääretöntä palvelutyötä kohtaan.

Herra on kirkon kanssa. Hän johtaa meitä. Hänen Henkensä lepää tämän kansan päällä. Se, mitä Hän vaatii meiltä, on, että me palvelemme Häntä nöyryydessä sekä sydämen ja sielun ykseydessä.15

Vapahtajamme tuli maailmaan opettamaan meitä rakastamaan toisiamme, ja kun tuo suuri opetus tehtiin tiettäväksi Hänen suuren kärsimyksensä ja kuolemansa myötä, jotta me voisimme elää, eikö meidän pitäisi ilmaista rakkautemme lähimmäisiämme kohtaan sillä palvelemisella, jota teemme heidän hyväkseen? Eikö meidän pitäisi osoittaa arvostavamme sitä ääretöntä palvelusta, jonka Hän soi meille, palvelemalla Hänen asiallaan?

Se, joka tekee kirkossa vain sen, mikä koskee häntä itseään, ei milloinkaan saavuta korotusta. Esimerkiksi ihminen, joka on halukas rukoilemaan, maksamaan kymmenyksensä ja uhrinsa ja hoitamaan normaalit velvollisuudet, jotka koskevat hänen omaa elämäänsä, eikä mitään muuta, ei koskaan saavuta täydellisyyden tavoitetta.16

Älkää koskaan kieltäytykö palvelemasta. Kun johtava virkailija pyytää apuanne, ottakaa tuo työ iloiten vastaan ja antakaa sille parhaanne. Herra odottaa sitä meiltä, ja meitä sitoo liitto tehdä niin. Tämä tie tuo iloa ja rauhaa, ja samalla ne, jotka palvelevat, saavat suurimman siunauksen. Opettaja saa enemmän kuin opetettava; siunaus, jonka me saamme, kun otamme vastaan kutsun tehdä työtä kirkossa, on paljon suurempi kuin se siunaus, jonka voimme suoda muille. Se, joka kieltäytyy tekemästä mitään työtä tai kaihtaa vastuuta, kun sitä annetaan hänelle kirkossa, on vakavassa vaarassa menettää Hengen johdatuksen. Lopulta hänestä tulee penseä ja välinpitämätön kaikkia velvollisuuksia kohtaan ja kuin kasvi, jota ei ravita ja kastella, hän kuihtuu ja kokee hengellisen kuoleman.17

Ansiokas palvelutyönne ei jää huomaamatta siltä Jumalalta, jota te palvelette ja jonka työssä te olette mukana.18

Kuva
A young man and his mother working in a flower garden as an elderly woman looks on.

”Ansiokas palvelutyönne ei jää huomaamatta siltä Jumalalta, jota te palvelette ja jonka työssä te olette mukana.”

Rukoukseni on, että me kaikki uskollisina veljinä ja sisarina Herran valtakunnassa yhdessä työtä tehden uurastaisimme niin, että toteuttaisimme sen suuren työn, joka edessäpäin odottaa.19

5

Tällä taloudenhoitokaudella Jumalan valtakunta ja Herran työ leviävät kautta maailman.

Evankeliumin taloudenhoitokausi määritellään toimeksiannoksi, jossa jumalallisesti valituille virkailijoille Jumala on suonut voiman ja valtuuden tuoda julki Jumalan sanan ja suorittaa kaikki siihen kuuluvat toimitukset. – –

On ollut aikoja, jolloin evankeliumi on otettu pois ihmisiltä heidän rikkomuksensa tähden. Sellainen oli tilanne Nooan aikoina. Israel kääntyi pois Herrasta ja jäi pimeyteen monen sukupolven ajaksi ennen Jeesuksen Kristuksen tulemista, ja kun Hän tuli ihmisten keskuuteen, Hän palautti evankeliumin täyteyden. Hän lähetti opetuslapsensa julistamaan sanomaansa kaikkeen maailmaan, mutta montaakaan vuosisataa ei ollut kulunut, kun ihmiset olivat jälleen langenneet erheeseen ja menettäneet valtuuden toimia Herran nimessä. Siksi oli välttämätöntä, että taivaat avautuivat ja uusi taloudenhoitokausi alkoi, jotta valmistauduttaisiin Herramme toiseen tulemiseen taivaan pilvissä hallitsemaan maan päällä kirkkaudessa tuhannen vuoden ajan, mikä tapahtuma on lähellä, aivan ovellamme.20

Itse evankeliumi on ollut sama kaikkina taloudenhoitokausina; pelastussuunnitelma on sama kaikille Isämme lapsille jokaisella aikakaudella. Aika ajoin se on ollut kadoksissa luopumuksen tähden, mutta aina kun Herralla on ollut maan päällä kansa, heille on tarjottu samat lait ja pelastuksen totuudet, jotka Hän on ilmoittanut meille.

Mutta me olemme tänä aikana saaneet lisäksi erään suuren asian, jota ei ole ollut koskaan aiemmin. Tällä taloudenhoitokaudella Herra on säätänyt, ettei kirkkoa enää koskaan johdeta harhaan. Tällä kertaa evankeliumi on täällä ja pysyy. Tällä kertaa ilmoitetun totuuden on määrä valmistaa kansaa Ihmisen Pojan toiseen tulemiseen, ja kirkko tullaan perustamaan kaikkiin osiin maailmaa, kun Herra tulee aloittamaan rauhan ja vanhurskauden tuhatvuotiskauden.21

Me olemme jäseniä maailmankirkossa, kirkossa, jolla on elämän ja pelastuksen suunnitelma, kirkossa, jonka Herra itse perusti näinä myöhempinä aikoina viemään pelastuksen sanomaansa kaikille lapsilleen kaikkialla maailmassa. – –

Me olemme kasvaneet ja vahvistuneet siinä määrin, että pystymme täyttämään Herran profeetta Joseph Smithin kautta meille antaman toimeksiannon, että meidän tulee viedä palautuksen ilosanoma jokaiselle kansalle ja kaikille ihmisille.

Eikä meidän tule yksinomaan saarnata evankeliumia jokaiselle kansalle ennen Ihmisen Pojan toista tulemista, vaan meidän tulee saada käännynnäisiä ja perustaa pyhien seurakuntia heidän keskuuteensa.22

Jumalan valtakunta ja Herran työ leviää yhä enemmän. Se etenee maailmassa nopeammin tulevaisuudessa kuin se on tehnyt menneisyydessä. Herra on sanonut sen, ja Henki todistaa siitä, ja minä todistan tästä, sillä tiedän, että se on totta. Jumalan valtakunta on täällä kasvaakseen, levitäkseen ulkomaille, juurtuakseen maan päälle ja pysyäkseen siellä, minne Herra on sen istuttanut omalla voimallaan ja omalla sanallaan, eikä sitä enää koskaan hävitetä, vaan se menee eteenpäin, kunnes Kaikkivaltiaan tarkoitukset on täytetty – jokainen periaate, jonka profeetat ovat puhuneet maailman alkamisesta saakka. Se on Jumalan työtä, jonka Hän itse omalla viisaudellaan – eikä ihmisviisaudella – on palauttanut maan päälle myöhempinä aikoina.23

Evankeliumi on kaikkia ihmisiä varten, ja kirkko tullaan perustamaan kaikkialle, kaikkiin kansakuntiin, jopa maailman ääriin, ennen Ihmisen Pojan toista tulemista.24

Tiedän ja todistan, että Herran aivoitukset maan päällä käyvät toteen. Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko on täällä pysyäkseen. Herran työ on voittava. Mikään voima maan päällä ei voi estää totuuden leviämistä eikä evankeliumin saarnaamista kaikkien kansakuntien keskuudessa.25

Jätän teille siunaukseni ja vakuutukseni siitä, että Jumala on kansansa kanssa ja että työ, jossa olemme mukana, on voittava ja vierivä eteenpäin, kunnes Herran iankaikkiset tarkoitukset täyttyvät.26

Opiskelu- ja opetusehdotuksia

Kysymyksiä

  • Kuinka me voimme noudattaa presidentti Smithin esimerkkiä omassa palvelutyössämme kirkossa? (Ks. ”Joseph Fielding Smithin elämänvaiheita”.)

  • Pohdi presidentti Smithin opetuksia evankeliumin palautuksesta (ks. osa 1). Mitä tunteita sinussa herää ajatellessasi, että elät aikaa, jolloin Herran kirkko on palautettu maan päälle?

  • Presidentti Smith todisti, että Jeesus Kristus on kirkon johdossa (ks. osa 2). Kuinka voisit lausua todistuksesi tästä totuudesta jollekulle, joka ei ole kirkon jäsen?

  • Kuinka kirkon järjestöt ja ohjelmat ovat auttaneet sinua saamaan osassa 3 mainittuja siunauksia? Kuinka ne ovat auttaneet perhettäsi?

  • Presidentti Smith sanoi: ”Vapahtajamme tuli maailmaan opettamaan meitä rakastamaan toisiamme” (osa 4). Millä tavoin me voimme noudattaa Vapahtajan esimerkkiä rakkaudesta, kun me palvelemme kotiopettajina tai kotikäyntiopettajina?

  • Kun käyt läpi osaa 5, pane merkille, kuinka tämä taloudenhoitokausi eroaa muista. Kuinka tämän asian ymmärtäminen voi vaikuttaa palvelutyöhömme kirkossa? Mitä tunteita koet, kun ajattelet maailman valmistamista Vapahtajan toista tulemista varten?

Aiheeseen liittyviä pyhien kirjoitusten kohtia

Moosia 18:17–29; OL 1:30; 65:1–6; 115:4; 128:19–22

Opetusvihje

”Kun käytät monenlaista oppimistoimintaa, oppijat todennäköisesti ymmärtävät paremmin evankeliumin periaatteet ja muistavat enemmän. Jokin huolellisesti valittu menetelmä voi tehdä jonkin periaatteen selkeämmäksi, kiinnostavammaksi ja helpommaksi muistaa.” (Opettaminen, kutsumuksista suurin, 2000, s. 89.)

Viitteet

  1. Ks. Joseph Fielding Smith jr. ja John J. Stewart, The Life of Joseph Fielding Smith, 1972, s. 16.

  2. Julkaisussa The Life of Joseph Fielding Smith, s. 4.

  3. ”My Dear Young Fellow Workers”, New Era, tammikuu 1971, s. 5.

  4. Julkaisussa Conference Report, lokakuu 1944, s. 140–141.

  5. ”Pois pimeydestä”, Valkeus, lokakuu 1971, s. 293.

  6. Julkaisussa Conference Report, huhtikuu 1970, s. 4.

  7. ”Käyttäkää kirkon ohjelmia”, Valkeus, maaliskuu 1971, s. 68.

  8. Julkaisussa Conference Report, huhtikuu 1970, s. 113.

  9. Ks. ”Sillä näin minun kirkkoani kutsuttakoon”, Valkeus, elokuu 1970, s. 228.

  10. ”Ohjeita pyhille ja maailmalle”, Valkeus, joulukuu 1972, s. 494–495.

  11. Julkaisussa Conference Report, lokakuu 1968, s. 123.

  12. Julkaisussa Conference Report, lokakuu 1970, s. 8.

  13. ”The One Fundamental Teaching”, Improvement Era, toukokuu 1970, s. 3.

  14. Ks. ”Käyttäkää kirkon ohjelmia”, s. 67–68.

  15. ”The One Fundamental Teaching”, s. 3.

  16. Julkaisussa Conference Report, huhtikuu 1968, s. 12.

  17. Julkaisussa Conference Report, huhtikuu 1966, s. 102.

  18. Julkaisussa Conference Report, huhtikuu 1970, s. 59.

  19. Julkaisussa Conference Report, huhtikuu 1970, s. 114.

  20. ”A Peculiar People: Gospel Dispensations”, Deseret News, 5. joulukuuta 1931, Church-osio, s. 6.

  21. ”A Call to Serve”, New Era, marraskuu 1971, s. 5.

  22. Julkaisussa Kirkon presidentit, oppilaan kirja, uskonto 345, 2006, s. 176.

  23. Julkaisussa Conference Report, lokakuu 1968, s. 123.

  24. Julkaisussa Conference Report, British Area Conference 1971, s. 176.

  25. ”Ohjeita pyhille ja maailmalle”, s. 495.

  26. Julkaisussa Conference Report, huhtikuu 1970, s. 148–149.