Presidenttien opetuksia
Luku 15: Iankaikkinen avioliitto


Luku 15

Iankaikkinen avioliitto

”Pappeuden ja evankeliumin täyteyden ja siunausten kasvualustana on selestinen avioliitto. Se on evankeliumin kruunaava toimitus ja temppelin kruunaava toimitus.”

Joseph Fielding Smithin elämänvaiheita

Kun Joseph Fielding Smith oli 18-vuotias, hänelle kerrottiin, että nuori nainen nimeltä Louie Emily Shurtliff tulisi asumaan heidän perheensä luokse siksi aikaa kun opiskelisi yliopistossa. Mutta siitä huolimatta Joseph yllättyi – ja ilahtui – kun hän kerran työstä kotiin tultuaan huomasi Louien soittamassa erästä kirkon laulua perheen pianolla. Siitä vuoden 1894 myöhäiskesän päivästä alkaen Joseph ja Louie ystävystyivät, ja vähitellen suhde syveni rakkaudeksi. Heidät sinetöitiin Suolajärven temppelissä 26. huhtikuuta 1898.1

Louiella ja Josephilla oli hellä suhde. Kun Joseph kutsuttiin kahdeksi vuodeksi palvelemaan lähetystyössä Englannissa pian heidän naimisiinmenonsa jälkeen, Louie teki töitä isälleen tukeakseen aviomiestään taloudellisesti. Hän tuki miestään myös emotionaalisesti ja hengellisesti lähettämällä tälle rohkaisevia kirjeitä. Josephin palattua he perustivat onnellisen kodin ja ottivat iloisina vastaan perheeseen syntyneet kaksi tytärtä. Mutta heidän oltuaan naimisissa kymmenen vuotta Louie sairastui vakavasti kolmannen raskautensa aikana ja kuoli 31-vuotiaana.

Joseph löysi lohtua varmuudesta, että Louie oli siirtynyt ”parempaan maailmaan”, ja hän kirjoitti päiväkirjaansa rukouksen, että hän olisi kelvollinen kohtaamaan vaimonsa iankaikkisessa kirkkaudessa ja saisi olla jälleen yhdessä hänen kanssaan.2 Evankeliumista saamastaan lohdusta ja toivosta huolimatta hän kuitenkin kaipasi Louiea tavattomasti. Hän oli myös huolissaan siitä, ettei hänen tyttärillään ollut kotona äitiä. Pian Louien kuoleman jälkeen Joseph tapasi Ethel Georgina Reynoldsin. Vaikka Josephin rakkaus Louiea kohtaan ei ollut vähentynyt, hän oppi rakastamaan Etheliä, ja samoin tekivät hänen tyttärensä. Saatuaan omien vanhempiensa, Louien vanhempien ja Ethelin vanhempien hyväksynnän Joseph kosi Etheliä. Heidät sinetöitiin 2. marraskuuta 1908. Heidän yhteiselonsa oli iloista ja tapahtumarikasta, kun he saivat vielä yhdeksän lasta. Heidän kodilleen oli tunnusomaista järjestys, ahkera työnteko, kunnioitus, siisteys, lempeä kurinpito, rakkaus ja tervehenkinen hauskanpito.3

Ethel kuoli 29 avioliittovuoden jälkeen heikentävään sairauteen, joka oli uuvuttanut häntä neljän vuoden ajan. Jälleen kerran Joseph oli yksin, mutta iankaikkisen avioliiton varmuus lohdutti häntä.4 Ja jälleen kerran hän tapasi ihmisen, jonka kanssa voisi jakaa elämänsä. Hänet ja Jessie Evans sinetöitiin 12. huhtikuuta 1938. ”Heidän 33 yhteisen vuotensa aikana Jessie oli miehensä mukana lähes kaikkialla, lähellä ja kaukana. Joseph vuorostaan auttoi vaimoaan tekemään ruokaostoksia, kuivaamaan illallisastiat ja säilömään hedelmiä syksyllä. Josephilla ei ollut mitään sitä vastaan, että hän oli apostoli, jolla oli yllään esiliina.”5 Jessie sanoi usein aviomiehestään: ”Hän on kiltein ihminen, mitä olen koskaan tuntenut. En ole koskaan kuullut hänen sanovan epäystävällistä sanaa.” Josephilla oli tapana vastata hymyillen: ”Minä en tiedä mitään epäystävällisiä sanoja.”6

Elämäkertakirjoittaja John J. Stewart kirjoitti presidentti Smithin lempeydestä ja myötätunnosta Jessietä kohtaan: ”Puhujakorokkeelta hän kehotti aviomiehiä rakastamaan vaimoaan ja omistautumaan hänelle. Mutta minua koskettavan saarnan hän piti nousemalla yhdeksän korttelin verran Salt Lake Cityn jyrkkiä pohjoispuolen puistokatuja Myöhempien aikojen pyhien sairaalaan kuumana heinäkuun päivänä vuonna 1971 ja viettämällä 95. syntymäpäivänsä sairaan vaimonsa Jessien vuoteen vierellä istuen. Kun Jessien tila huononi, hän pysytteli tämän luona yötä päivää usean viikon ajan pitäen huolestuneena vahtia, suoden vaimolleen loppuun asti sitä lohtua ja rohkaisua, johon hän kykeni.”7

Jessie kuoli 3. elokuuta 1971. Kaksi kuukautta myöhemmin presidentti Smith piti yleiskonferenssin avauspuheen. Hänen todistuksensa osoitti, että hänen suruaan tyynnytti luottamus Herraan ja toivo iankaikkisesta elämästä:

”Mieleni tekee sanoa samalla tavalla kuin muinainen Job, jonka tieto tuli samasta lähteestä kuin minun tietoni on tullut: ’Minä tiedän, että lunastajani elää. Hän sanoo viimeisen sanan maan päällä’ ja että lihassani ’minä saan nähdä Jumalan, saan katsella häntä omin silmin, ja silmäni näkevät – –.’ (Job 19:25–27.)

Ja samalla, kun liitän todistukseni Jobin todistukseen, saanen yhtyä hänen kanssaan kiitokseen, huudahdukseen, jonka hän toi julki sielunsa ahdistuksessa ja murheessa: ’– – Herra antoi, Herra otti, kiitetty olkoon Herran nimi!’ (Job 1:21.)

Rukoilen, että Pyhä Henki saisi opastaa meitä kaikkia, niin että me vaeltaisimme vilpittömästi Herran edessä ja saisimme periä iankaikkisen elämän niissä asuinsijoissa ja valtakunnissa, jotka on valmistettu kuuliaisille.”8

Presidentti Smithin puheen jälkeen presidentti Harold B. Lee, joka johti kokousta, sanoi: ”Olen varma siitä, että kaikki kirkon jäsenet kaikkialla ymmärtävät olosuhteet, joissa hän on puhunut tämän voimallisen sanoman, ja se voima ja lujuus, jota hän on osoittanut edessämme täällä tänä aamuna, on suuresti kohottanut meitä. Kiitämme Sinua, presidentti Smith, sydämemme pohjasta.”9

Joseph Fielding Smithin opetuksia

1

Selestinen avioliitto on Jeesuksen Kristuksen evankeliumin kruunaava toimitus.

Mikään toimitus, joka liittyy Jeesuksen Kristuksen evankeliumiin, ei ole tärkeämpi, juhlallisempi ja luonteeltaan pyhempi sekä – – iankaikkisen [ilomme] kannalta välttämättömämpi kuin avioliittoon vihkiminen.10

Pappeuden ja evankeliumin täyteyden ja siunausten kasvualustana on selestinen avioliitto. Se on evankeliumin kruunaava toimitus ja temppelin kruunaava toimitus.11

Haluan pyytää hartaasti hyviä veljiäni ja sisariani, hyviä kirkon jäseniä, menemään temppeliin ja solmimaan avioliiton ajaksi ja koko iankaikkisuudeksi.12

2

Vastakohtana maailman käytännöille avioliitto evankeliumin suunnitelmassa kestää ikuisesti.

Hyvin monet ihmiset pitävät avioliittoa pelkästään miehen ja naisen välisenä yhteiskunnallisena sopimuksena siitä, että he elävät yhdessä aviosuhteessa. Se on tosiasiassa iankaikkinen periaate, jonka varassa on itse ihmiskunnan olemassaolo. Herra antoi tämän lain ihmiselle aivan maailman alussa osana evankeliumin lakia, ja ensimmäisen avioliiton oli määrä kestää ikuisesti. Herran lain mukaan jokaisen avioliiton pitäisi kestää ikuisesti. Jos koko ihmiskunta eläisi tarkan kuuliaisena evankeliumille ja siinä rakkaudessa, jonka Herran Henki saa aikaan, kaikki avioliitot olisivat ikuisia. – –

Myöhempien aikojen pyhät ymmärtävät avioliiton liitoksi, joka on säädetty olemaan ikuinen. Se on iankaikkisen korotuksen perusta, sillä ilman sitä ei voisi olla iankaikkista edistymistä Jumalan valtakunnassa.13

Kuva
A black couple. The man is sitting in a chair and looking back at his wife who is behind the chair. She has her arms on his shoulders.

”Myöhempien aikojen pyhät ymmärtävät avioliiton liitoksi, joka on säädetty olemaan ikuinen.”

Meille, jotka luemme sanomalehtiä, kuuntelemme uutisselostuksia radiosta ja katselemme, mitä televisiosta tulee, on hyvin ilmeistä, että aivan liian monet ihmiset eivät pidä avioliittoa ja perheyksikköä siinä arvossa, jota Herra tarkoittaa.14

Avioliitto on pyhä liitto, ja silti törkeät ja saastaiset ihmiset ja myös monet, jotka pitävät itseään sivistyneinä mutta jotka eivät pidä arvossa tämän suuren periaatteen pyhyyttä, tekevät siitä useissa tapauksissa karkeiden vitsien, pilan tai ohimenevän ihastuksen aiheen.15

Herra on antanut ikuisen evankeliuminsa meille valoksi ja mittapuuksi, ja tähän evankeliumiin sisältyy Hänen luonteeltaan iankaikkisen aviosäätynsä pyhä järjestys. Meidän ei pidä emmekä me saa noudattaa maailman avioliittoon vihkimisen käytäntöjä. Meillä on enemmän valoa kuin maailmalla, ja Herra odottaa meiltä enemmän kuin Hän odottaa heiltä.

Me tiedämme, mikä on avioliittoon vihkimisen oikea järjestys. Me tiedämme perheyksikön aseman pelastussuunnitelmassa. Me tiedämme, että meidän tulee solmia avioliitto temppelissä ja että meidän täytyy pitää itsemme puhtaina ja tahrattomina, niin että voimme saada lupauksen Pyhän Hengen hyväksyvän sinetin avioliitollemme.

Me olemme iankaikkisen Isämme henkilapsia, Hänen, joka sääti pelastussuunnitelman, jonka mukaan me tulisimme maan päälle ja edistyisimme ja kehittyisimme ja tulisimme Hänen kaltaisikseen, eli Hän antoi evankeliumin suunnitelman, jonka avulla me voisimme saada oman iankaikkisen perheyksikkömme ja nauttia iankaikkisesta elämästä.16

Herra ei koskaan tarkoittanut, että avioliitto päättyisi kuolevaisen ruumiin kuolemaan, vaan Hän halusi antaa lisää kunniaa, valtaa ja voimaa liiton solmiville osapuolille sekä jatkuvan ja iankaikkisen perheyhteyden Jumalan valtakunnassa. Sellaisia siunauksia on varattuna niille, jotka ovat halukkaita noudattamaan tätä liittoa siten kuin Herra sen ilmoitti. Se ei ole pelkästään kumppanuutta miehen ja naisen välillä, sillä kuten Herra on sanonut, avioliitossa he tulevat yhdeksi lihaksi ja ryhtyvät Jumalan kumppaneiksi.17

3

Uskollisuus avioliiton liitolle tuo onnea ja johtaa iankaikkisen kirkkauden siunauksiin.

Minä olen kiitollinen Herralle tiedosta, että avioliitto on iankaikkinen ja että se antaa miehelle oikeuden vaatia omakseen vaimonsa ja vaimolle oikeuden vaatia omakseen aviomiehensä tulevassa maailmassa edellyttäen, että he ovat menneet Herran huoneeseen ja heidät on yhdistänyt ajaksi ja koko iankaikkisuudeksi henkilö, jolla on tämä sinetöimisvoima, sillä millään muulla tavalla tätä suurta siunausta ei voi saada. Olen myös kiitollinen tiedosta, että perhesuhde ja perheen ykseys, mikäli ne on asianmukaisesti toimeenpantu, jatkuvat vanhurskaudessa tulevassa elämässä.18

Haluan pyytää hartaasti niitä, jotka ovat olleet temppelissä ja ovat solmineet siellä avioliiton, olemaan uskollisia ja vilpittömiä liitoilleen ja velvoituksilleen, sillä he ovat tehneet Herran huoneessa vakavia liittoja.19

Mikään ei valmista ihmiskuntaa Jumalan valtakunnan kirkkauteen paremmin kuin uskollisuus avioliitolle. – –

Jos tämä liitto otetaan oikealla tavalla vastaan, siitä tulee keino kaikkein suurimman onnen saavuttamiseen. Suurin kunnia tässä elämässä ja tulevassa elämässä – kunnia, valta ja voima täydellisessä rakkaudessa – ovat ne siunaukset, jotka siitä tulevat. Nämä iankaikkisen kirkkauden siunaukset on varattu niille, jotka ovat halukkaita pysymään tässä ja kaikissa muissa evankeliumin liitoissa.20

Kuva
Family looking at photo albums.

”Perhesuhde ja perheen ykseys, mikäli ne on asianmukaisesti toimeenpantu, jatkuvat vanhurskaudessa tulevassa elämässä.”

Mitä avioliittoon vihkiminen merkitsee kirkon jäsenille? Se merkitsee sitä, että he saavat tuossa toimituksessa suurimman, kruunaavan siunauksen, iankaikkisten elämäin siunauksen. Sillä tavoin Herra sen ilmaisee, ”iankaikkiset elämät”, mikä tarkoittaa sitä, että aviomiehen ja vaimon lisäksi iankaikkisiin elämiin oikeutettuja ovat myös heidän lapsensa, jotka ovat syntyneet liiton alaisina ja ovat olleet uskollisia. Ja lisäksi, ettei aviomiehen ja vaimon suhde ole kuolleiden ylösnousemuksen jälkeen tullut päätepisteeseensä. Tällä Herra tarkoittaa, että heillä on jälkeläisten jatkuminen iäti, eikä perheorganisaatio pääty. [Ks. OL 132:19–24.]21

Jotta iankaikkisen Isämme tarkoitukset täyttyisivät, täytyy olla liitto, joka korottaa aviomiehen ja vaimon jumaluuteen, että aviomies ja vaimo saavat siunaukset, jotka on luvattu niille, jotka ovat uskollisia ja vilpittömiä. Mies ei voi saada Jumalan valtakunnan siunausten täyteyttä yksin, eikä nainenkaan voi, vaan he kaksi yhdessä voivat saada kaikki siunaukset ja etuoikeudet, jotka kuuluvat Isän valtakunnan täyteyteen.22

4

Jokaisella sielulla, jonka sydän on otollinen, on mahdollisuus saada iankaikkisen avioliiton siunaukset joko tässä elämässä tai tulevassa.

Suuressa pelastussuunnitelmassa on otettu huomioon kaikki. Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on kaunein asia maailmassa. Se ottaa vastaan jokaisen sielun, jonka sydän on otollinen ja joka ahkerasti etsii Häntä ja haluaa noudattaa Hänen lakejaan ja liittojaan. Sen tähden, jos ihmiseltä on jostakin syystä evätty etuoikeus noudattaa jotakin liitoista, Herra tuomitsee hänet sydämen aikeen mukaan. Kirkossa on tuhansia jäseniä [jotka eivät pääse temppeliin], jotka ovat menneet naimisiin ja kasvattaneet perheensä kirkossa, mutta jotka ovat olleet vailla etuoikeutta tulla ”sinetöidyiksi” ajaksi ja koko iankaikkisuudeksi. Monet heistä ovat kuolleet ja ovat saaneet siunauksensa sijaistoimituksena. Evankeliumi on sijaistyötä. Jeesus suoritti sijaistyön meidän kaikkien puolesta, koska me emme voineet tehdä sitä itse. Samalla tavoin Hän on suonut elossa oleville kirkon jäsenille sen, että he voivat toimia sijaisina niiden kuolleiden puolesta, jotka ovat kuolleet ilman mahdollisuutta toimia omasta puolestaan.

Lisäksi on tuhansia nuoria miehiä sekä nuoria naisia, jotka ovat siirtyneet henkien maailmaan vailla mahdollisuutta näihin siunauksiin. Monet heistä ovat antaneet henkensä taistelussa, monet ovat kuolleet varhaisessa nuoruudessaan ja monet ovat kuolleet lapsuudessaan. Herra ei unohda ainuttakaan heistä. Kaikki korotukseen kuuluvat siunaukset annetaan heille, sillä tämä on oikeudenmukaisuuden ja armon mukaista. Samoin on niiden laita, jotka elävät Siionin vaarnoissa ja temppeliemme varjoissa. Jos he jäävät vaille siunauksia tässä elämässä, nuo siunaukset annetaan heille tuhatvuotisen valtakunnan aikana.23

Keneltäkään, joka pysyy uskollisena, ei voida riistää korotusta. – – Ansioton aviomies ei voi estää uskollista vaimoa menemästä korotukseen ja päinvastoin.24

5

Lapset ja nuoret valmistautuvat iankaikkiseen avioliittoon, kun he saavat tietoa avioliitosta, kasvattavat kestävää uskoa ja pitävät itsensä puhtaina ja tahrattomina.

Huolehtikoot kaikki myöhempien aikojen pyhiin kuuluvat isät ja äidit siitä, että opettavat lapsilleen avioliiton pyhyyden. Painakoot he lastensa mieleen, että ainoastaan kunnioittamalla Jumalan liittoja, joiden joukossa iankaikkinen avioliitto on yksi tärkeimmistä ja välttämättömimmistä, he voivat saada iankaikkisten elämien siunaukset.25

Tämä elämä on lyhyt ja iankaikkisuus on pitkä. Kun ajattelemme sitä, että avioliitto tulee kestämään iankaikkisesti, sitä on hyvä harkita huolellisesti. – – Oikea neuvo nuorillemme on harkita huolellisesti ja tarkoituksella valita kumppani, jolla on pysyvä usko evankeliumiin. Sellainen ihminen on todennäköisemmin uskollinen jokaiselle valalle ja liitolle. Kun nuori mies ja nuori nainen tuntevat perusteellisesti meidän Herramme jumalallisen tehtävän ja uskovat evankeliumiin sellaisena kuin se on ilmoitettu profeetta Joseph Smithin kautta, heillä on kaikki mahdollisuudet onnelliseen liittoon, joka kestää ikuisesti.26

Pyydän hartaasti teitä, Siionin nuoret kaikkialla, pitämään itsenne puhtaina ja tahrattomina, jotta teillä on oikeus mennä Herran huoneeseen ja yhdessä valitsemanne kumppanin kanssa nauttia kaikista näistä suurista siunauksista, jotka Herra tarjoaa teille.27

Yksi asia – –, johon haluaisin kiinnittää huomiota, on se, että nuoret mennessään naimisiin eivät tyydy aloittamaan pienestä ja vaatimattomasta vaan he haluavat saada aivan yhtä paljon kuin heidän vanhemmillaan on siinä vaiheessa kun he, lapset, menevät naimisiin. – – He haluavat aloittaa niin, että heillä on kaikki mukavuudet auringon alla tekemässä heidän elämänsä miellyttäväksi. Mielestäni se on virhe. Mielestäni heidän pitäisi aloittaa vaatimattomasti pannen uskonsa Herraan, rakentaen vähän täällä ja vähän siellä sitä mukaa kuin voivat, kooten vähitellen, kunnes he saavuttavat sellaisen vaurauden tilan, jollaisen haluavat saada.28

6

Kun aviomies ja vaimo noudattavat uskollisesti kaikkia evankeliumin toimituksia ja periaatteita, heidän ilonsa avioliitossa kehittyy entistä suloisemmaksi.

Avioliitto on Jumalan säätämä. Se on vanhurskas periaate, kun se otetaan vastaan ja siinä eletään pyhyydessä. Jos miehet ja naiset tänä aikana astuisivat tähän liittoon nöyryyden, rakkauden ja uskon hengessä, kuten heidän käsketään tehdä, vaeltaen vanhurskaasti iankaikkisen elämän teitä, ei olisi avioeroja, ei rikkoutuneita koteja vaan sanoin kuvaamatonta onnea ja iloa.29

Haluan painaa niiden kaikkien hyvien veljieni ja sisarieni mieleen, jotka ovat solmineet avioliiton temppelissä, etteivät he saisi koskaan unohtaa niitä suuria siunauksia, jotka heille on annettu: että Herra on antanut heille heidän uskollisuutensa mukaan oikeuden tulla pojikseen ja tyttärikseen, perillisiksi yhdessä Jeesuksen Kristuksen kanssa, ja että he saavat, kuten tässä sanotaan, kaiken, mitä Isällä on [viitaten kohtiin Room. 8:13–19 ja OL 76:54–60].

Ja silti on kirkon jäseniä, jotka eivät käsitä tätä, ja kun heidät on vihitty ajaksi ja koko iankaikkisuudeksi, – – ja he ovat saaneet lupauksen täyteydestä Isän valtakunnassa, he sallivat elämäänsä tulla asioita, jotka aiheuttavat kitkaa ja erottavat heidät. Ja he unohtavat, että he ovat tehneet liiton ajaksi ja koko iankaikkisuudeksi toistensa kanssa, eikä vain sitä, vaan he ovat tehneet liiton taivaallisen Isänsä kanssa.30

Kuva
An older couple sitting together outdoors on a bench. They are smiling and laughing.

Kun aviomies ja vaimo elävät yhdessä uskollisesti evankeliumin mukaan, heidän ilonsa ja onnensa avioliitossa kehittyy ”entistä suloisemmaksi”.

Jos mies ja hänen vaimonsa pyrkivät vilpittömästi ja uskollisesti noudattamaan kaikkia evankeliumin toimituksia ja periaatteita, minkäänlaista syytä avioeroon ei voi herätä. Aviosuhteeseen liittyvä ilo ja onni kehittyisi entistä suloisemmaksi, ja päivien kuluessa aviomies ja vaimo kiintyisivät yhä enemmän toisiinsa. Mies rakastaisi vaimoaan ja vaimo miestään, ja heille syntyvät lapset eläisivät rakkauden ja sopusoinnun hengessä. Heidän rakkautensa toisiaan kohtaan ei heikkenisi, ja sen lisäksi kaikkien rakkaus iankaikkista Isäämme ja Hänen Poikaansa Jeesusta Kristusta kohtaan juurtuisi entistä lujemmin heidän sieluunsa.31

Opiskelu- ja opetusehdotuksia

Kysymyksiä

  • Tämä luku alkaa esimerkeillä ilosta ja surusta, jotka voivat kuulua avioliittoon ja perhe-elämään. Kuinka oppi iankaikkisista perheistä tukee meitä elämämme onnellisina ja surullisina aikoina?

  • Mikä selestisessä avioliitossa tekee siitä ”temppelin kruunaavan toimituksen”? (Ks. osa 1.)

  • Presidentti Smith vertasi Herran näkemystä avioliitosta maailman näkemykseen avioliitosta (ks. osa 2). Mikä tässä vertaamisessa on itsellesi merkityksellistä? Kuinka me voimme suojella ja vahvistaa avioliittoa ja perhettä nykyajan maailmassa?

  • Osassa 3 presidentti Smith luettelee ainakin viisi siunausta, jotka koituvat niiden osaksi, jotka ovat ”uskollisia ja vilpittömiä” avioliitolle. Mitä sinulle merkitsee olla uskollinen ja vilpitön avioliitolle?

  • Mitä vanhemmat voivat tehdä opettaakseen lapsilleen avioliiton pyhyyttä? (Katso joitakin esimerkkejä osasta 5.)

  • Osassa 6 presidentti Smith selittää, kuinka aviosuhde voi kehittyä entistä suloisemmaksi. Mitä esimerkkejä olet nähnyt tästä periaatteesta? Jos olet naimisissa, mieti, mitä voit tehdä tuodaksesi avioliittoosi enemmän iloa ja rakkautta.

Aiheeseen liittyviä pyhien kirjoitusten kohtia

1. Kor. 11:11; OL 42:22; 131:1–4; Moos. 3:18–24

Opetusvihje

”Ennen oppitunnin aloittamista tauluun kirjoitetut kysymykset auttavat oppijoita ajattelemaan käsiteltäviä aiheita jo ennen kuin oppitunti alkaa” (Opettaminen, kutsumuksista suurin, 2000, s. 93).

Viitteet

  1. Ks. Joseph Fielding Smith jr. ja John J. Stewart, The Life of Joseph Fielding Smith, 1972, s. 65–75; Francis M. Gibbons, Joseph Fielding Smith: Gospel Scholar, Prophet of God, 1992, s. 51–55.

  2. Julkaisussa The Life of Joseph Fielding Smith, s. 162.

  3. Ks. The Life of Joseph Fielding Smith, s. 214–241.

  4. Ks. The Life of Joseph Fielding Smith, s. 249.

  5. Ks. The Life of Joseph Fielding Smith, s. 12–13.

  6. Julkaisussa The Life of Joseph Fielding Smith, s. 268.

  7. Julkaisussa The Life of Joseph Fielding Smith, s. 11. Vaikka John J. Stewart ja Joseph Fielding Smith jr. ovat kirjoittaneet tämän kirjan yhdessä, tämä kommentti on John J. Stewartin henkilökohtainen huomio.

  8. ”– – minä tiedän Lunastajani elävän”, Valkeus, toukokuu 1972, s. 181.

  9. Julkaisussa Conference Report, lokakuu 1971, s. 7.

  10. Pelastuksen oppeja, toim. Bruce R. McConkie, 3 osaa, 1977–1982, osa 2, s.63.

  11. Artikkelissa ”Lay Cornerstone at Provo Temple”, Deseret News, 22. toukokuuta 1971, s. B2.

  12. Julkaisussa Conference Report, lokakuu 1951, s. 120.

  13. ”The Perfect Marriage Covenant”, Improvement Era, lokakuu 1931, s. 704.

  14. ”President Joseph Fielding Smith Speaks to 14,000 Youth at Long Beach, California”, New Era, heinäkuu 1971, s. 7–8.

  15. The Restoration of All Things, 1945, s. 259.

  16. ”President Joseph Fielding Smith Speaks to 14,000 Youth at Long Beach, California”, s. 8.

  17. The Restoration of All Things, s. 259.

  18. Julkaisussa Conference Report, huhtikuu 1915, s. 119.

  19. Julkaisussa Conference Report, lokakuu 1951, s. 120.

  20. Pelastuksen oppeja, osa 2, s. 63–64.

  21. Julkaisussa Conference Report, lokakuu 1951, s. 120–121.

  22. ”Obedience to the Truth”, Relief Society Magazine, tammikuu 1960, s. 6.

  23. Answers to Gospel Questions, toim. Joseph Fielding Smith jr., 5 osaa, 1957–1966, osa 2, s. 37–38.

  24. Henkilökohtainen kirjeenvaihto, lainattuna julkaisussa Pelastuksen oppeja, osa 2, s. 69.

  25. Julkaisussa Conference Report, lokakuu 1965, s. 30.

  26. Ks. Pelastuksen oppeja, osa 2, s. 80.

  27. ”President Joseph Fielding Smith Speaks to 14,000 Youth at Long Beach, California”, s. 10.

  28. Julkaisussa Conference Report, huhtikuu 1958, s. 30.

  29. The Restoration of All Things, s. 259.

  30. Julkaisussa Conference Report, huhtikuu 1949, s. 135.

  31. Julkaisussa Conference Report, huhtikuu 1965, s. 11.