Læresetninger fra Kirkens presidenter
Kapittel 7: Joseph Smith, et redskap i Herrens hender


Kapittel 7

Joseph Smith, et redskap i Herrens hender

“Joseph Smith, profeten i de siste dager, var et redskap i Herrens hender til å åpne en ny evangelieutdeling, den siste og største av alle evangelieutdelinger.”

Fra Ezra Taft Bensons liv

Da eldste Ezra Taft Benson var heltidsmisjonær i England på begynnelsen av 1920-tallet, opplevde han og hans ledsagere det han kalte “stor motstand mot Kirken”. Han fortalte senere:

“Aviser, blader, til og med bevegelige bilder [film] med et negativt budskap om Kirken, fantes over hele Storbritannia.” Fordi motstanden var så stor, ble noen former for misjonærarbeid, som å holde gatemøter og dele ut brosjyrer, avviklet. “Men oppe i Nord-England hvor vi arbeidet,” sa han, “hadde vi en gruppe mennesker ute i South Shields gren som var svært trofaste og svært hengivne og svært lojale, og de hadde invitert min ledsager og meg til å komme og tale på nadverdsmøtet. De sa: ‘Mange av våre naboer tror ikke på de løgnene som trykkes. Hvis dere vil komme, skal vi fylle det lille møtehuset.’

Så vi takket ja til invitasjonen, og vi begynte å forberede oss, og jeg begynte å studere om frafallet. Det var et emne jeg likte, og jeg tenkte de trengte det, og jeg arbeidet og jeg studerte, og jeg tenkte jeg kunne tale i femten minutter om emnet.

“Vi dro til det lille møtehuset, og det var fullt. Alle var glade. Etter åpningen talte min ledsager, og så talte jeg med en frihet jeg aldri hadde følt i hele mitt liv. Og da jeg satte meg ned og så på klokken, hadde jeg talt i 25 minutter, og jeg hadde ikke nevnt frafallet, jeg hadde ikke engang tenkt på frafallet. Jeg hadde talt om Joseph Smith, og jeg hadde vitnet om at han var en Guds profet, og at jeg visste det. Jeg fortalte om fremkomsten av Mormons bok som et nytt vitne om Kristus, og jeg hadde båret vitnesbyrd. Da jeg skjønte hva som hadde skjedd, kunne jeg ikke holde tårene tilbake.

På slutten av møtet kom mange av de hellige frem og uttrykte sin takknemlighet for at noe hadde blitt sagt om Joseph Smith. De sa: ‘Flere av våre naboer har sagt: “Vi kan akseptere alt ved Kirken unntatt Joseph Smith.”’ Og så kom noen av de samme naboene bort og sa: ‘Vi er nå klare. Vi er klare i kveld. Vi har mottatt et vitnesbyrd om at Joseph Smith er en Guds profet.’”1

President Benson fortsatte å finne anledninger gjennom hele sitt liv til å bære sitt vitnesbyrd om Joseph Smiths kall. Da han var USAs landbruksminister, inviterte for eksempel en radiostasjon ham til å velge et favorittskriftsted som skulle leses på luften, og han valgte en del av Joseph Smith – Historie i Den kostelige perle.2

Fremfor alt bar han jevnlig et sikkert og sterkt vitnesbyrd om sine medhellige. “Joseph Smith var en levende Guds profet,” erklærte han, “en av de største profeter som noensinne har levd på jorden. Han var redskap i Guds hånd til å innlede en stor evangelieutdeling, den største noensinne, og den siste av alle som forberedelse til Mesterens annet komme.”3

Bilde
Joseph Smith, Jr. depicted kneeling in the Sacred Grove during the First Vision. A ray of light can be seen coming from the sky down through the trees toward Joseph.

Budskapet om Det første syn var “ment for alle vår Faders barn som lever på jorden”.

Ezra Taft Bensons læresetninger

1

Joseph Smiths første syn var den største hendelsen i denne verden siden Jesu Kristi oppstandelse.

Som ung mann var Joseph Smith en sannhetssøker. Forvirring blant eksisterende kirkesamfunn ledet ham til å spørre Gud hvilket av dem som var sant. Som svar på den bønnen, hevdet han at han så en strålende lysstøtte. Dette er hans ord:

“Da lyset hvilte på meg, så jeg to personer hvis glans og herlighet overgår enhver beskrivelse, stående over meg i luften. En av dem talte til meg, kalte meg ved navn og sa idet han pekte på den annen: Dette er min elskede Sønn. Hør ham!” (JS – H 1:17.)

Joseph spurte den andre personen, som var Jesus Kristus, hvilket av de kristne trossamfunnene som var riktig. Han ble fortalt at han ikke måtte slutte seg til noen av dem, at ingen var riktige.4

Når Gud Faderen og hans Sønn Jesus Kristus kommer til jorden, slik de gjorde i 1820 da de viste seg for den unge profeten Joseph Smith, er ikke det noe som bare angår en håndfull mennesker. Det er et budskap og en åpenbaring som er ment for alle vår Faders barn som lever på jorden. Det var den største begivenhet som noen gang har funnet sted i verden siden Guds Sønns oppstandelse. Noen ganger tror jeg vi er så nær det at vi ikke fullt ut forstår betydningen og viktigheten og omfanget av det.5

Profeten Joseph Smiths første syn er en grunnleggende læresetning i Kirken.6

Den mest åpenbare sannhet som fremkom av profetens opplevelse i 1820, var at Gud lever, og den kjensgjerning at Jesus Kristus virkelig sto opp fra de døde. Han så dem som adskilte, herliggjorte personer som talte til ham som en mann taler til en annen.7

Jeg er ydmykt takknemlig for den kunnskap jeg har om at Gud Faderen og hans Sønn, Jesus Kristus, som herliggjorte personer, igjen har kommet til denne jord i vår tid, i denne evangelieutdeling, at de virkelig viste seg for den unge profeten … Dette var den mest strålende tilkjennegivelse av Gud Faderen og Sønnen som vi har en opptegnelse om.8

2

I samsvar med profetier i Det nye testamente, mottok Joseph Smith ny åpenbaring og englebesøk.

Det er allment forstått at troen til medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige hviler på påstanden om at Joseph Smith er en Guds profet, og også at han erklærte at fremkomsten av Mormons bok var et resultat av englebesøk han mottok i årene 1823 til 1827.

Når de hører denne påstanden, hevder noen at det virker absurd at engler ville besøke jorden i vår tid.

Bibelen inneholder vitnesbyrd om at Gud ledet sin kirke på jorden i over fire tusen år ved åpenbaring, og når nødvendig, ved himmelsk betjening.

I sin beskrivelse av forholdene i de siste dager under opptakten til Jesu Kristi annet komme, profeterte Johannes i Det nye testamente at før Frelserens tilbakekomst, ville verden få en advarsel om at timen for Guds dom var nær. Denne advarselen ville komme ved at en engel fra himmelen skulle erklære “et evig evangelium”. Hør hans ord:

“Jeg så en annen engel, som fløy under det høyeste av himmelen. Han hadde et evig evangelium å forkynne for dem som bor på jorden, for alle nasjoner og stammer, tungemål og folk.

Og han sa med høy røst: Frykt Gud og gi ham ære! For timen for hans dom er kommet. Tilbe ham som skapte himmelen og jorden, havet og vannkildene!” (Johannes åpenbaring 14:6-7.)

Hvis man aksepterer Johannes åpenbarerens vitnesbyrd, skulle ny åpenbaring og besøk av et himmelsk sendebud til jorden forventes.

Vårt høytidelige vitnesbyrd er at dette himmelske sendebud viste seg for profeten Joseph Smith på begynnelsen av 1800-tallet. Denne kunngjøringen om at en engel fra Gud viste seg for en profet i vår tid, er helt i tråd med profetiene i Det nye testamente, og burde derfor være av interesse for alle oppriktige sannhetssøkere.9

Om kvelden 21. september 1823 viste en engel seg for profeten Joseph Smith. Engelens navn var Moroni. Han var den siste av en lang rekke oldtidsprofeter i to store sivilisasjoner som bodde… på det amerikanske kontinent for mange hundre år siden.10

Bilde
Joseph Smith kneeling on one knee and holding the gold plates as he looks up at the angel Moroni, who has appeared to him. Foreground and background depict plant and tree foliage.

Moroni kom til Joseph Smith som oppfyllelse av profeti.

3

Mormons bok er det mest unike bevis på Joseph Smiths kall som profet.

Det mest unike bevis til støtte for Joseph Smiths påstand om å være en talsmann for den allmektige Gud, var utgivelsen av en skriftlig opptegnelse, Mormons bok.

Mormons bok er en opptegnelse om oldtidens innbyggere på det amerikanske kontinent, og forteller om Jesu Kristi besøk og tjenestegjerning blant innbyggerne på dette kontinent etter sin himmelfart i Jerusalem. Den viktigste hensikten med opptegnelsen er å overbevise en senere generasjon om at Jesus er Kristus, Guds Sønn. Mormons bok utgjør derfor et ytterligere vitne, sammen med Bibelen, om Jesu Kristi guddommelighet.

Joseph Smith mottok denne gamle opptegnelsen av et himmelsk sendebud, akkurat slik Johannes profeterte. Denne engelen viste seg for ham og tilkjennegjorde hvor opptegnelser fra oldtiden somvar gravert på metallplater og nedgravd i en steinkiste, befant seg. Da tiden var inne, mottok den unge profeten platene og de midler som de skulle bli oversatt ved. Boken ble deretter utgitt til verden som kanoniserte skrifter.

I samsvar med Johannes vitnesbyrd, inneholder boken dessuten “det evige evangelium”. Det blir nå forkynt av våre misjonærer til verden.

Vi inviterer deg til å prøve gyldigheten av vårt vitnesbyrd om Mormons boks opprinnelse. Du kan gjøre dette ved å lese den og spørre vår himmelske Fader om disse tingene er sanne. Jeg lover deg at hvis du er oppriktig, vil du motta en bekreftelse på at den er sann ved Den hellige ånd. Millioner vitner med sindighet og oppriktighet at de vet at den er fra Gud.11

Hvis Mormons bok er sann, da er Jesus Kristus, Joseph Smith var hans profet, Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er sann, og den blir i dag ledet av en profet som mottar åpenbaring.12

4

Gud gjenopprettet sitt rike på jorden gjennom profeten Joseph Smith.

Kristne kirkesamfunn over hele verden har bedt i århundrer om at Guds rike må komme [se Matteus 6:10]. Vi erklærer oppriktig og offentlig: dagen har nå kommet!13

En fjorten år gammel gutts bønn i Den hellige lund innledet en ny evangelieutdeling.14

Gud har igjen opprettet sitt rike på jorden som oppfyllelse av profeti…

… Joseph Smith ble kalt av Gud til å gjenopprette dette rike – Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Jeg vitner om at han utførte dette arbeidet, at han la grunnlaget og at han overlot til Kirken de nøkler og den myndighet som skulle til for å videreføre det store siste-dagers verk som han innledet under ledelse av Den allmektige Gud.15

Andre personer viste seg også for Joseph Smith, deriblant døperen Johannes og Peter, Jakob og Johannes, som ordinerte ham med myndighet til å handle i Guds navn (se JS – H 1:68-72; L&p 27:5-13). Kirken og Guds rike ble gjenopprettet i disse siste dager, Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, med alle gaver, rettigheter, myndighet, læresetninger, embedsmenn og velsignelser som fantes i den tidligere kirke. (Se L&p 65; 115:3-4.)16

Profeten Joseph ble befalt å gå frem som et redskap i Guds hender og organisere Kirken, samt å publisere Mormons bok, hentet fra de hellige opptegnelsene, til verden som et ytterligere vitnesbyrd om Jesu Kristi guddommelighet…

Denne gjengivelsen av evangeliet, lys og sannhet tilbakeført, er ment å være til nytte og velsignelse for alle Guds barn. Og derfor reiser våre misjonærer ydmykt og takknemlig ut i verden for å forkynne at det har vært et frafall fra sannheten, men at himmelen på grunn av Guds godhet igjen har blitt åpnet og evangeliet åpenbart til menneskene gjennom Joseph Smith, Profeten.17

5

Joseph Smith var lojal og trofast inntil døden.

Parallelt med den tidlige utviklingen av Kirken, rådet en ånd av motstand og forfølgelse. Uansett hvor det lille “sennepsfrø” ble sådd, ble det gjort forsøk på å hindre dets vekst.18

Den fjorten år gamle gutten sto trofast mot verden. Gud kjente sin sønn da han ble valgt. Han visste at han ville være lojal og trofast inntil døden.19

Noen behandlet [Joseph Smiths] vitnesbyrd med stor forakt og begynte å spre falske rykter og egge til forfølgelse mot ham. I likhet med apostelen Paulus i oldtiden, ville ikke den unge profeten avsverge sitt vitnesbyrd, men forsvarte sin påstand med disse ordene:

“Jeg hadde hatt et syn, det visste jeg, og jeg visste også at Gud visste det, og jeg kunne ikke fornekte det, ei heller våget jeg å gjøre så. Jeg visste i det minste at ved å gjøre så, ville jeg krenke Gud og komme under fordømmelse.” (JS – H 1:25.)20

Profeten Joseph Smith gikk frivillig i døden. Han beseglet sitt vitnesbyrd med sitt liv – sitt eget blod. På den skjebnesvangre dagen i Nauvoo, Illinois, mens han så seg tilbake på sin by og folket som han elsket, på vei til Carthage fengsel og sin martyrdød, erklærte han: “Dette er det peneste sted og det beste folk under himlene. Lite vet de om de prøvelser som venter dem” [History of the Church, 6:554].

Senere sa profeten følelsesladet, men rolig og tappert: “Jeg går som et lam til slaktebenken, men jeg er rolig som en sommermorgen. Min samvittighet er ren for Gud og alle mennesker. Hvis de tar mitt liv, skal jeg dø som en uskyldig mann, og mitt blod skal rope fra jorden om hevn. Da skal det bli sagt om meg: ‘Han ble myrdet med koldt blod’” [History of the Church, 6:555].21

På denne måten avsluttet profeten Joseph Smith sitt jordiske liv og oppfylte den jordiske delen av sin guddommelig forordnede misjon. Han understreket at denne jordiske misjon ikke ville være over før den var fullstendig utført. I likhet med Frelserens misjon, “lammet som var slaktet før verdens grunnleggelse” [se Johannes åpenbaring 13:8], ble Joseph i sannhet forutordinert til sin store misjon.22

6

Joseph Smith står i dag i spissen for denne siste og største av alle evangelieutdelinger.

Jeg vet at Joseph Smith, selv om han ble drept som martyr for sannheten, fortsatt lever, og at han som leder av denne evangelieutdeling – den største av alle evangelieutdelinger – vil fortsette i denne stilling i all evighet.23

Joseph Smiths budskap – Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Helliges budskap, mormonismens budskap – er det viktigste budskap i denne verden. Og profeten Joseph Smith, som lever i dag, fortsetter å ha en viktig rolle i å veilede det her på jorden.24

For å få et innblikk i viktigheten av profetens jordiske tjenestegjerning, må vi se den i et evig perspektiv. Han var blant “de edle og store” som Abraham beskrev som følger:

“Nå hadde Herren vist meg, Abraham, de intelligenser som var organisert før verden ble til, og blant alle disse var det mange av de edle og store.

Og Gud så disse sjeler at de var gode, og han sto midt iblant dem, og han sa: Disse vil jeg gjøre til mine fyrster; for han sto blant dem som var ånder, og han så at de var gode, og han sa til meg: Abraham, du er en av dem, du var utvalgt før du ble født.” (Abraham 3:22-23.)

Slik var det også med Joseph Smith. Han var også der. Han satt også i rådet sammen med de edle og store. I kraft av sin fremtredende og betydningsfulle stilling deltok han utvilsomt i planleggingen og gjennomføringen av Herrens store verk for “å tilveiebringe mennesket udødelighet og evig liv” og frelse alle vår Faders barn [se Moses 1:39]. Hans tjenestegjerning hadde hatt, og skulle få, innflytelse på alle som hadde kommet til jorden, alle som da levde på jorden og de mange millioner som ennå ikke var født.

Profeten Joseph Smith gjorde denne evige kjensgjerning klar med disse ordene: “Enhver som har et kall til å betjene denne verdens innbyggere, ble utpekt til denne oppgaven i det store råd i himmelen før denne verden ble til. Jeg går ut fra at jeg ble utpekt til dette selvsamme embede i dette store råd. Det vitnesbyrd jeg ønsker, er at jeg er Guds tjener og at dette er hans folk” [se History of the Church, 6:364]…

Den viktigste aktiviteten i denne verden eller i den kommende verden er direkte relatert til Joseph Smiths arbeid og misjon – den forutordinerte, Guds profet. Dette arbeidet er menneskenes frelse og evig liv. I denne store hensikt ble denne jorden skapt, Guds profeter kalles, himmelske sendebud utsendes, og ved hellige og viktige anledninger vil til og med Gud, vår alles Fader, nedlate seg til å komme til jorden og presentere sin elskede Sønn.

Profeten Joseph Smith var ikke bare “en av de edle og store”, men han viet, og fortsetter å vie, oppmerksomhet til viktige saker her på jorden den dag i dag fra det høye. For i Herrens øyne, denne verdens Gud under Faderen, er alt en eneste stor og evig plan, hvor profeten Joseph spiller en viktig rolle – alt sammen gjennom Guds evige prestedømme og myndighet.25

Jeg vitner om at Joseph Smith var og er en Guds profet, en av de virkelig store profeter gjennom tidene, en mann som var forutordinert, en mann med karakter, en mann med mot, en mann med dyp åndelighet, en Gud-lignende Herrens profet, en virkelig edel og stor mann for all tid.26

Ja, Joseph Smith, profeten i de siste dager, var et redskap i Herrens hender til å åpne en ny evangelieutdeling, den siste og største av alle evangelieutdelinger.27

Forslag til studium og undervisning

Spørsmål

  • Hvorfor tror du Josephs Smiths første syn var “den største begivenhet… siden Guds Sønns oppstandelse”? (Se del 1.) På hvilke måter har denne hendelsen påvirket ditt liv?

  • Hvordan hjelper det deg å vite at åpenbareren Johannes profeterte om Moronis besøk til Joseph Smith? (Se del 2.)

  • President Benson sa at Mormons bok er “det mest enestående bevis” på at Joseph Smith er en profet (se del 3). Hvordan har ditt studium av Mormons bok påvirket ditt vitnesbyrd om Joseph Smiths misjon?

  • Grunn på president Bensons vitnesbyrd i del 4. Hva er noen velsignelser som har kommet til deg og din familie på grunn av evangeliets gjengivelse?

  • Hva lærer du av del 5 om å takle forfølgelse? Hva kan vi lære av Joseph Smiths eksempel som vil hjelpe oss når noen utfordrer vårt vitnesbyrd?

  • Om Joseph Smiths forutordinasjon sa president Benson: “Hans tjenestegjerning hadde hatt, og skulle få, innflytelse på alle som hadde kommet til jorden, alle som da levde på jorden og de mange millioner som ennå ikke var født” (del 6). Hvordan har Joseph Smiths misjon påvirket alle som har levd på jorden? Hvordan har den påvirket deg personlig?

Aktuelle skriftsteder

Jesaja 29:13-14; 2 Nephi 3:3-15; 3 Nephi 21:9-11; L&p 5:9-10; 135; Joseph Smith – Historie

Hjelp til undervisningen

“Be deltagerne fortelle hva de har lært under sitt personlige studium av kapitlet. Det kan være lurt å kontakte noen få deltagere i løpet av uken og be dem forberede seg på å fortelle hva de har lært” ( side vii i denne boken).

Noter

  1. The Teachings of Ezra Taft Benson (1988), 206, 207.

  2. Se Sheri L. Dew, Ezra Taft Benson: A Biography (1987), 292.

  3. I Conference Report, april 1961, 114.

  4. “Joseph Smith: Prophet to Our Generation,” Ensign, nov. 1981, 61-62.

  5. God, Family, Country: Our Three Great Loyalties (1974), 57.

  6. The Teachings of Ezra Taft Benson, 101.

  7. Come unto Christ (1983), 74.

  8. I Conference Report, april 1958, 60.

  9. “Joseph Smith: Prophet to Our Generation,” 61.

  10. The Teachings of Ezra Taft Benson, 46.

  11. “Joseph Smith: Prophet to Our Generation,” 61.

  12. “Mormons bok er Guds ord,” Lys over Norge, mai 1988, 6.

  13. “May the Kingdom of God Go Forth,” Ensign, mai 1978, 34.

  14. I Conference Report, okt. 1956, 108.

  15. “A Message to the World,” Ensign, nov. 1975, 34.

  16. “Jeg vitner,” Lys over Norge, jan. 1989, 74.

  17. I Conference Report, okt. 1949, 27, 28.

  18. Come unto Christ, 81.

  19. God, Family, Country, 38.

  20. “Joseph Smith: Prophet to Our Generation,” 62.

  21. God, Family, Country, 37-38.

  22. God, Family, Country, 29.

  23. “A Message to the World,” 34.

  24. God, Family, Country, 40-41.

  25. God, Family, Country, 30-31.

  26. God, Family, Country, 37.

  27. God, Family, Country, 39.