Læresetninger fra Kirkens presidenter
Kapittel 9: Mormons bok – sluttstenen i vår religion


Kapittel 9

Mormons bok – sluttstenen i vår religion

“Har vi ikke noe dypt i vårt hjerte som lengter etter å komme nærmere Gud? … I så fall vil Mormons bok hjelpe oss med dette i større grad enn noen annen bok.”

Fra Ezra Taft Bensons liv

Den 5. januar 1986 presiderte president Ezra Taft Benson ved en stavskonferanse i Annandale, Virginia – hans første stavskonferanse som Kirkens president. De siste-dagers-hellige som var tilstede, var “synlig beveget” da de lyttet til talen hans. “Han bar vitnesbyrd om kraften i Mormons bok til å forandre liv og bringe mennesker til Kristus.” Han ga dem en “kraftfull utfordring om [å] studere denne boken med hellig skrift”.1

Dette budskapet var ikke nytt i president Bensons tjenestegjerning. Som medlem av De tolv apostlers quorum hadde han ofte oppmuntret siste-dagers-hellige til å studere Mormons bok og følge dens lære.2 Men som Kirkens president ble han inspirert til å understreke budskapet enda mer. Han sa: “Herren inspirerte sin tjener Lorenzo Snow til å legge fornyet vekt på tiendeprinsippet for å forløse Kirken fra økonomisk trelldom … Nå, i vår tid, har Herren åpenbart behovet for å legge fornyet vekt på Mormons bok.”3 President Benson vitnet om Mormons bok hvor han enn kom: på misjonærmøter, stavs- og regionalkonferanser, generalkonferanser og møter med generalautoriteter.4

I sin første generalkonferansetale som Kirkens president, fortalte president Benson en av grunnene til at dette budskapet er så presserende. “Med mindre vi leser Mormons bok og gir akt på dens læresetninger,” advarte han, “har Herren sagt i kapittel 84 i Lære og pakter at hele Kirken er under fordømmelse: ‘Og denne fordømmelse hviler over Sions barn, ja, alle’ [L&p 84:56]. Herren fortsetter: ‘Og de skal forbli under denne fordømmelse inntil de omvender seg og husker den nye pakt, endog Mormons bok og de tidligere bud som jeg har gitt dem, ikke bare med ord, men ved å gjøre det som jeg har skrevet’ [L&p 84:57].”5

Følgende sitater, alle fra taler president Benson holdt som Kirkens president, gir et utvalg av hans advarsler og løfter knyttet til Mormons bok:

“Vi må ikke bare si mer om Mormons bok, men vi må gjøre mer med den. Hvorfor? Herren svarer: ‘Så de kan bære frukt som er deres Faders rike verdig, hvis ikke, vil en plage og straffedom bli utøst over Sions barn’ [L&p 84:58]. Vi har følt denne plage og straffedom!

… Mormons bok har ikke vært, og er fortsatt ikke, det sentrale i vårt studium, i vår undervisning i familien, i vår forkynnelse og i vårt misjonærarbeide. Dette må vi omvende oss fra.”6

“Vi har ikke brukt Mormons bok slik vi skulle. Våre hjem er ikke så sterke med mindre vi bruker den til å bringe våre barn til Kristus. Våre familier kan bli ødelagt av verdens trender og lære med mindre vi kan bruke boken til å avsløre og bekjempe løgner… Våre misjonærer er ikke så effektive med mindre de [underviser] ved hjelp av den. Konvertitter som er fundamentert på sosiale, etiske og kulturelle eller utdannelsesmessige prinsipper, vil ikke overleve i kampens hete med mindre røttene når ned til evangeliets fylde, slik vi finner det i Mormons bok. Våre klasser i Kirken er ikke så åndelig ladet hvis vi ikke holder den opp som en standard.”7

“Jeg velsigner dere med økt forståelse av Mormons bok. Jeg lover dere at fra denne stund av vil Gud, hvis vi hver dag vil nippe til det som finnes på dens sider og følge dens forskrifter, utøse over alle Sions barn og Kirken en velsignelse som hittil har vært ukjent – og vi vil be Herren inntrengende om at han må begynne å lette på fordømmelsen – svøpen og dommen. Dette bærer jeg høytidelig vitnesbyrd om.”8

“Jeg vet ikke riktig hvorfor Gud har bevart mitt liv til en så høy alder, men jeg vet dette: At for det nåværende har han åpenbart til meg at det nå er et absolutt behov for å spre Mormons bok på en mirakuløs måte. Dere må hjelpe til med denne byrde og velsignelse som han har pålagt hele kirken, ja, alle Sions barn.

Moses fikk aldri se det lovede land. Joseph Smith fikk aldri se Sion forløst. Noen av oss får kanskje heller ikke oppleve dagen da Mormons bok oversvømmer jorden og Herren opphever sin forbannelse. (Se L&p 84:54-58.) Men om Gud vil, skal jeg bruke resten av mitt liv i dette strålende arbeidet.”9

Bilde
Portrait (full figure) of Joseph Smith, Jr. The Prophet is depicted standing on the grounds of the Kirtland Temple. He is holding a copy of the Book of Mormon. The Kirtland Temple is visible in the background. There are clouds in the sky.

Profeten Joseph Smith sa at Mormons bok er “sluttstenen i vår religion”.

Ezra Taft Bensons læresetninger

1

Mormons bok er sluttstenen i vår religion.

Hvor viktig er Mormons bok? Joseph Smith kalte den “sluttstenen i vår religion”. (History of the Church, 4:461.) “Tar du bort Mormons bok og åpenbaringene,” sa han, “hvor er vår religion? Vi har ingen.” (History of the Church, 2:52.)10

En sluttsten er midtstenen i en bue. Den holder alle de andre stenene på plass, og hvis den fjernes, faller buen sammen

… Akkurat som buen faller sammen hvis sluttstenen fjernes, vil Kirken stå eller falle med om Mormons bok er sann. Kirkens fiender er fullstendig klar over dette. Derfor gjør de så store anstrengelser for å forsøke å motbevise Mormons bok, for hvis den kan komme i vanry, følger profeten Joseph Smith med i samme fallet. Det samme gjelder vårt krav på prestedømsnøkler, åpenbaring og den gjenopprettede kirke. Men på samme måte, hvis Mormons bok er sann – og millioner har nå vitnet om at de har Åndens vitnesbyrd om at den virkelig er sann – da må man godta gjenopprettelsen og alt som følger med den.11

Kanskje finnes det ikke noe som vitner tydeligere om hvor viktig denne bok med hellig skrift er, enn det Herren selv har sagt om den.

Med sin egen munn har han båret vitnesbyrd om (1) at den er sann (L&p 17:6), (2) at den inneholder sannheten og Hans ord (L&p 19:26), (3) at den ble oversatt ved kraft fra det høye (L&p 20:8), (4) at den inneholder fylden av Jesu Kristi evangelium (L&p 20:9; 42:12), (5) at den ble gitt ved inspirasjon og bekreftet ved englers betjening (L&p 20:10), (6) at den beviser at Den hellige skrift er sann (L&p 20:11), og (7) at de som mottar den i tro, skal få evig liv (L&p 20:14).12

2

Mormons bok vitner om Jesus Kristus og bringer oss nærmere Gud.

Som det står på tittelsiden, er den viktigste hensikten med Mormons bok “å overbevise jøde og hedning om at Jesus er Kristus, den evige Gud, som åpenbarer seg for alle nasjoner”.

Den ærlige sannhetssøker kan få et vitnesbyrd om at Jesus er Kristus når han ved hjelp av bønn overveier de inspirerte ord i Mormons bok.13

Husker vi den nye pakt, Mormons bok? I Bibelen har vi Det gamle og Det nye testamente. Ordet testamente er den engelske (og norske) oversettelse av et gresk ord som også kan oversettes med pakt. Var det dette Herren mente da han kalte Mormons bok den “nye pakt”? Den er i sannhet et nytt testamente eller vitne om Jesus. Dette er en av grunnene til at vi nylig har tilføyd ordene “Et annet testamente om Jesus Kristus” til tittelen på Mormons bok…

Mormons bok er sluttstenen i vårt vitnesbyrd om Jesus Kristus, som selv er hjørnesten i alt vi gjør. Den bærer mektig og tydelig vitnesbyrd om at han lever. Til forskjell fra Bibelen, som har gått gjennom generasjoner med avskrivere, oversettere og korrupte svermere som foretok ulovlige forandringer i teksten, kom Mormons bok fra forfatter til leser gjennom én enkelt oversettelse. Derfor er dens vitnesbyrd om Mesteren tydelig, uoppblandet og fullt av kraft. Men den gjør enda mer. En stor del av den kristne verden i dag forkaster Frelseren som Guds Sønn. De setter spørsmålstegn ved hans mirakuløse fødsel, hans fullkomne liv og ved hans strålende oppstandelse. Mormons bok lærer oss med enkle og tydelige ord som ikke er til å misforstå, at alt dette er sant. Den gir også den mest fullstendige forklaring på læren om forsoningen. Denne guddommelig inspirerte bok er i sannhet en sluttsten når det gjelder å bære vitnesbyrd for verden om at Jesus er Kristus.14

Bilde
This is the right side of the painting, "The Bible and the Book of Mormon Testify of Christ" which displays Christ visiting the Nephites in the Americas. Christ is showing the wounds in His hands to the people.

I Mormons bok er vitnesbyrdet om Jesus Kristus “tydelig, uoppblandet og fullt av kraft”.

Profeten Joseph Smith sa: “Jeg fortalte brødrene at Mormons bok var den mest korrekte av alle jordens bøker, sluttstenen i vår religion, og at et menneske ville komme nærmere Gud ved å følge dens forskrifter enn ved å følge noen annen bok” [History of the Church, 4:461] … Har vi ikke noe dypt i vårt hjerte som lengter etter å komme nærmere Gud, å bli ham mer lik i vår daglige gjerning, å føle hans nærhet til enhver tid? I så fall vil Mormons bok hjelpe oss med dette i større grad enn noen annen bok…

Vår kjære bror, president Marion G. Romney… som vet hvilken kraft som finnes i denne boken, vitnet om de velsignelser som kan bli dem til del som vil lese og studere Mormons bok. Han sa:

“Jeg er forvisset om at hvis foreldrene vil lese i Mormons bok regelmessig i hjemmet og be angående den, både for seg selv og sammen med barna, vil ånden i denne gode boken gjennomsyre hjemmet og alle som bor der. Ærbødigheten vil øke, gjensidig respekt og omtanke for hverandre vil vokse. Stridens ånd vil forsvinne. Foreldre vil veilede sine barn i større kjærlighet og visdom. Barn vil bli mer mottagelige for og lydige mot sine foreldres rettledning. Rettferdigheten vil øke. Tro, håp og kjærlighet – Kristi rene kjærlighet – vil finnes i rikt monn i vårt hjem og vårt liv, og i kjølvannet følger fred, glede og lykke” (Ensign, mai 1980, s. 67).

Disse løfter – større kjærlighet og harmoni i hjemmet, større respekt mellom foreldre og barn, større åndelighet og rettferdighet – er ikke tomme løfter, men nøyaktig det profeten Joseph Smith mente da han sa at Mormons bok vil hjelpe oss å komme nærmere Gud.15

3

Mormons bok lærer oss sann lære, gjendriver falsk lære og avslører Kristi fiender.

Herren selv har sagt at Mormons bok inneholder “fylden av Jesu Kristi evangelium” (L&p 20:9). Det betyr ikke at den inneholder alle læresetninger og enhver lære som noen gang er blitt åpenbart. Men det betyr at vi i Mormons bok vil finne fylden av de læresetninger som er nødvendige for vår frelse. Og de forkynnes klart og enkelt, slik at selv barn kan lære veien til frelse og opphøyelse. Mormons bok tilbyr så mye som utvider vår forståelse av de frelsende læresetninger. Uten den ville mye av det som forkynnes i annen hellig skrift, på langt nær vært så tydelig og verdifullt.16

Når det gjelder å forkynne evangeliet, inneholder Mormons bok den klareste, mest konsise og fullstendige forklaring. Ingen annen opptegnelse kan sammenlignes med den. I hvilken opptegnelse får man en slik fullstendig forståelse av fallet, den fysiske og åndelige død, læren om forsoningen, læren om rettferdighet og barmhjertighet slik den angår forsoningen, og evangeliets prinsipper og ordinanser? Mormons bok inneholder den mest omfattende redegjørelse for disse grunnleggende læresetningene.17

Mormons bok… bekrefter og forklarer Bibelen. Den fjerner snublestenene, den gjengir mange klare og verdifulle ting. Vi vitner om at når de brukes sammen, gjendriver Bibelen og Mormons bok falske læresetninger, bilegger stridigheter og oppretter fred. (Se 2 Nephi 3:12.)18

Vi burde… lære Mormons bok å kjenne bedre enn noen annen bok. Ikke bare burde vi kjenne til bokens historie og trosfremmende beretninger; vi burde også forstå dens lære. Hvis vi gransker de læresetninger som Mormons bok inneholder, kan vi finne de sannheter som vil avsløre og bekjempe mange av menneskenes falske teorier og feilaktige oppfatninger.

Jeg har sett at det i Kirken er forskjell i dømmekraft, innsikt, overbevisning og ånd mellom dem som kjenner og elsker Mormons bok, og dem som ikke gjør det. Denne boken er en stor sikt.19

Mormons bok avslører Kristi fiender. Den tilintetgjør falsk lære og avskaffer strid. (Se 2 Nephi 3:12.) Den styrker Kristi ydmyke disipler i kampen mot djevelens onde planer, metoder og dogmer i vår tid. De frafalne i Mormons bok har mye til felles med de frafalne i dag. I sin uendelige kunnskap formet Gud Mormons bok slik at vi skal kunne se det feilaktige og vite hvordan vi skal bekjempe falske pedagogiske, politiske, religiøse og filosofiske forestillinger i vår tid.20

4

Lære og pakter er bindeleddet mellom Mormons bok og det vedvarende gjenopprettelsens verk.

Jeg vil gjerne tale spesielt om Mormons bok og Lære og pakter. Disse to flotte bøkene med nyere hellig skrift er forbundet som åpenbaringer fra Israels Gud i den hensikt å samle og forberede hans folk for Herrens annet komme…

Til profeten Joseph Smith sa Herren: “Denne generasjon skal få mitt ord gjennom deg” (L&p 5:10). Mormons bok og Lære og pakter er ledd i oppfyllelsen av dette løftet. Sammen gir disse to storslagne verker med hellig skrift denne generasjon store velsignelser…

Begge disse to viktige bøker med hellig skrift i de siste dager bærer et mektig og veltalende vitnesbyrd om den Herre Jesus Kristus. Praktisk talt hver eneste side i både Mormons bok og Lære og pakter lærer oss om Mesteren – om hans store kjærlighet til sine barn og om hans sonoffer – og de lærer oss hvordan vi skal leve for å kunne vende tilbake til Ham og vår himmelske Fader.

Begge disse to store bøker med hellig skrift i de siste dager inneholder kunnskap og kraft som vil hjelpe oss å leve mer rettskaffent i en tid med stor ondskap og ugudelighet. De som omhyggelig og med en bønn i hjertet gransker sidene i disse bøkene, vil finne trøst, råd, veiledning og den skjulte kraft til å forbedre sitt liv.21

Lære og pakter er bindeleddet mellom Mormons bok og det vedvarende gjenopprettelsens verk ved profeten Joseph Smith og hans etterfølgere.

I Lære og pakter lærer vi om tempelarbeid, evige familier, herlighetsgradene, Kirkens organisasjon og mange andre av gjenopprettelsens store sannheter…

Mormons bok er “sluttstenen” i vår religion, og Lære og pakter er dekkstenen med fortsatt åpenbaring i de siste dager. Herren har satt sitt godkjenningsstempel både på sluttstenen og dekkstenen.22

Lære og pakter er en strålende bok med hellig skrift som er gitt direkte til vår generasjon. Den inneholder Herrens vilje for oss i disse siste dager som kommer forut for Kristi annet komme. Den inneholder mange sannheter og læresetninger som ikke er fullstendig åpenbart i andre skrifter. I likhet med Mormons bok, vil den styrke dem som nøye og ydmykt studerer fra dens sider.

Verdsetter vi, som hellige av Den Høyeste Gud, ordet han har bevart for oss til en så stor kostnad? Bruker vi disse bøkene med åpenbaringer i de siste dager til å velsigne vårt liv og motstå den ondes kraft? Det var derfor de ble gitt oss. Hvordan kan vi stå for Herren uten å bli fordømt hvis vi tar lettvint på dem og ikke gjør annet enn å la dem samle støv på hyllene våre?

Mine kjære brødre og søstre, jeg bærer høytidelig vitnesbyrd om at disse bøkene inneholder Herrens sinn og vilje for oss i disse dager med prøvelser og trengsel. De står sammen med Bibelen som vitner om Herren og hans verk. Disse bøkene inneholder Herrens røst til oss i disse siste dager. Måtte vi vende oss til dem av hele vårt hjerte og bruke dem på den måten Herren ønsker at de skal brukes.23

Forslag til studium og undervisning

Spørsmål

  • Når du leser president Bensons læresetninger om at Mormons bok er sluttstenen i vår religion (se del 1), kan du reflektere over dens plass i ditt liv. Hva kan vi gjøre for at Mormons bok kan bli mer sentral i vår innsats for å etterleve evangeliet?

  • President Benson sa at Mormons bok vitner om Jesus Kristus og bringer oss nærmere Gud (se del 2). Hva har du har lært om Frelseren når du har studert Mormons bok? Hvordan har Mormons bok bragt deg og din familie nærmere Gud?

  • Hvorfor skulle vi “lære Mormons bok å kjenne bedre enn noen annen bok”? Hvordan har læresetningene i Mormons bok styrket deg mot “djevelens dogmer i vår tid”? (Se del 3.)

  • På hvilke måter virker Mormons bok og Lære og pakter sammen for å styrke oss? (Se del 4.)

Aktuelle skriftsteder

Jesaja 29:9-18; 1 Nephi 13:35-41; 2 Nephi 25:23, 26; 29:6-9; L&p 1:17-29

Hjelp til undervisningen

“I de fleste leksjonsbøker er det oppgitt spørsmål for å innlede diskusjoner og holde dem i gang. Du kan bruke de spørsmålene i tillegg til å lage dine egne. Still spørsmål som krever at man tenker før man svarer, og hjelp den enkelte til virkelig å fordype seg i evangeliet” (Undervisning, intet større kall [1999], 63).

Noter

  1. Sheri L. Dew, Ezra Taft Benson: A Biography (1987), 489.

  2. Se for eksempel “The Book of Mormon Is the Word of God,” Ensign, mai 1975, 63-65; “A New Witness for Christ,” Ensign, nov. 1984, 6-8; se også Ezra Taft Benson: A Biography, 491-93.

  3. “A Sacred Responsibility,” Lys over Norge, nr. 6 1986, 79; se også Læresetninger fra Kirkens presidenter – Lorenzo Snow (2012), 157-60.

  4. Se Ezra Taft Benson: A Biography, 495.

  5. “Rens karet innvendig,” Lys over Norge, nr. 6 1986, 5.

  6. “Rens karet innvendig,” 5-6.

  7. “Mormons bok er Guds ord,” Lys over Norge, mai 1988, 6.

  8. “Et hellig ansvar,” Lys over Norge, nr. 6 1986, 79; kursiv fjernet fra originalen.

  9. “Mormons bok skal oversvømme hele jorden,” Lys over Norge, jan. 1989, 3.

  10. “Et nytt vitne for Kristus,” 6.

  11. “Mormons bok – sluttstenen i vår religion,” Lys over Norge, jan. 1987, 3.

  12. “Mormons bok – sluttstenen i vår religion,” 3.

  13. “Kom til Kristus,” Lys over Norge, jan. 1988, 77.

  14. “Mormons bok – sluttstenen i vår religion,” 4.

  15. “Mormons bok – sluttstenen i vår religion,” 4. President Marion G. Romney var rådgiver i Det første presidentskap fra juli 1972 til november 1985.

  16. “Mormons bok – sluttstenen i vår religion,” 4.

  17. The Teachings of Ezra Taft Benson (1988), 56.

  18. “Et nytt vitne for Kristus,” 8.

  19. “Jesus Kristus – gaver og forventninger,” Lys over Norge, des. 1987, 5.

  20. “Mormons bok er Guds ord,” Lys over Norge, mai 1988, 6.

  21. “Åpenbaringens gave i nyere tid,” Lys over Norge, jan. 1987, 67.

  22. “Mormons bok og Lære og pakter,” Lys over Norge, juli 1987, 77.

  23. “Åpenbaringens gave i nyere tid,” 67.