Læresetninger fra Kirkens presidenter
Kapittel 14: Ekteskap og familie – forordnet av Gud


Kapittel 14

Ekteskap og familie – forordnet av Gud

“Familien er et av Guds viktigste festningsverker mot vår tids onder. Gjør ditt beste for å holde familien sterk og sammensveiset og verdig vår himmelske Faders velsignelser.”

Fra Ezra Taft Bensons liv

Helt siden de giftet seg, gjorde Ezra og Flora Benson sitt hjem og sin familie til sin høyeste prioritet. Da deres barn var små, begynte de å understreke at de ikke ønsket at familien skulle ha noen “tomme stoler” i evigheten.1 President Benson understreket det samme budskapet i løpet av sin tjeneste som leder i Kirken. Han sa:

“Gud vil at familien skal være evig. Av hele min sjel vitner jeg om at denne erklæringen er sann. Måtte han velsigne oss så vi kan styrke vårt hjem og hvert familiemedlem, slik at vi når tiden er inne kan rapportere til vår himmelske Fader i hans himmelske hjem at vi er alle der – far, mor, søster, bror, alle som har hverandre kjær. Hver stol er fylt. Vi er alle hjemme.”2

President og søster Benson startet arbeidet med å styrke familien ved å pleie sitt ekteskap. De var kjærlige og hengivne, lojale og trofaste. Selv om de ikke var tilbøyelige til å krangle, hadde de ofte åpenhjertige diskusjoner.3 De hadde absolutt tillit til hverandre, noe de følte var en av de virkelig sterke sidene ved deres ekteskap. “Jeg var aldri, aldri det minste i tvil om Floras lojalitet,” sa president Benson.4

President og søster Benson støttet og styrket hverandre. “Flora har vært mer fremsynt med hensyn til meg og mine muligheter enn noen annen i mitt liv. Hennes tro og støtte har vært en stor velsignelse,” sa president Benson.5 Når han følte at han ikke strakk til i sine krevende oppgaver, pleide søster Benson ofte å tørke tårene hans og trøste ham.6 Hun søkte Herrens hjelp til å oppholde ham, og hun fikk barna til å gjøre det samme. “Det var mye bønn og faste for pappa,” sa datteren Barbara.7

Bilde
President Ezra Taft Benson with Sister Flora Smith Amussen Benson

President og søster Benson var alltid lojale og trofaste mot hverandre.

Ved å bygge på sitt ekteskap som en solid grunnvoll, lærte president og søster Benson sine barn viktigheten av evige familieforhold. “Mor og far innpodet dype følelser av lojalitet og kjærlighet blant oss barn,” sa sønnen Mark. “Jeg tror ikke den slags atmosfære skapes naturlig i et hjem, den oppmuntres til og fremmes av en omtenksom og kjærlig mor og far.”8

Den adferdsnorm som familien Benson forventet, så vel som den prioritet de ga familien, hadde utspring i evangeliet. De arbeidet for å skape et hjem der kjærligheten rådet, der barna lærte og utviklet seg, og der de hadde det gøy. Familien Benson ønsket at deres hjem skulle være et fristed fra verden. “Det betyr ikke at vi ikke hadde uoverensstemmelser,” sa sønnen Reed. “Vi kom ikke alltid overens. Vi gjorde ikke alltid det vi skulle. Vi tøyde noen ganger mors tålmodighet til grensen. Men under det hele lå det en følelse av samhold og samarbeid i familien.”9 Søster Benson erkjente: “Ingen er fullkommen. I vår familie er det ikke vårt mål å fremheve hverandres svakheter, men å oppmuntre hverandre til å bli bedre.”10

Barna i familien Benson var fortsatt unge da faren ble kalt til å virke i De tolv apostlers quorum, og han var bekymret over hvordan hans mange reiser ville kunne påvirke hans tid med dem. Han skrev i dagboken sin: “Omfattende reiser på oppdrag for Kirken vil holde meg borte fra familien i stor grad … Jeg håper virkelig at jeg kan være trofast mot min familie, holde dem nær til Kirken og likevel utføre mine plikter som en av generalautoritetene. Dette vet jeg blir ikke lett.”11

Det faktum at det ikke var lett, fikk president Benson til å arbeide hardt for å holde seg nær sin familie. “Noen av de beste, mest tilfredsstillende inntrykk og erfaringer i [mitt] liv er knyttet til hjem og familiebånd,” sa han.12

I 1957, som USAs landbruksminister, foretok president Benson en fire ukers reise rundt i verden for å utvikle handelsmuligheter. Søster Benson og døtrene Beverly og Bonnie ledsaget ham. De reiste til 12 land, hvor de møtte statsledere og besøkte landemerker, flyktningleirer og jordbruk. President Benson følte at reisen hadde bidratt til å øke handelsmuligheter og samtidig skape velvilje for Kirken. Da de kom hjem, ventet datteren Beth da flyet landet. Da hun så foreldrene sine, løp hun mot dem med tårer i øynene. Hennes far strakte ut armene og dro henne inn i en kjærlig omfavnelse. Han reflekterte: “Med alle underverkene i verden [som vi hadde sett], var det øyeblikket plutselig det beste ved hele turen.”13

Ezra Taft Bensons læresetninger

1

Familien er den viktigste organisasjonen både i tid og i evighet.

Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige ser på familien som den viktigste organisasjonen i tid og i all evighet. Kirkens lære er at alt skulle være sentrert i og omkring familien. Den understreker at det å bevare familien for tid og evighet har forrang fremfor alle andre interesser.14

Det finnes ingen tilfredsstillende erstatning for hjemmet. Dets grunnvoll er like gammel som verden. Dets oppgave er forordnet av Gud.15

Ingen nasjon kan noensinne bli sterkere enn dens hjem. Denne Kirken vil aldri bli sterkere enn dens hjem. Vi er ikke bedre som folk enn våre hjem … Et godt hjem er den solide grunnvoll, sivilisasjonens hjørnesten. Det må bevares. Det må styrkes.16

Noen spør meg som leder i Kirken, hvorfor vi legger så stor vekt på hjem og familie når det er så mange større problemer omkring oss. Svaret er selvsagt at større problemer bare gjenspeiler enkeltpersoners og familiers problemer.17

Ekteskap og familieliv er forordnet av Gud. I evig forstand er frelse et familieanliggende. Gud holder foreldre ansvarlig for sin forvaltning med hensyn til å oppfostre barn. Det et meget hellig ansvar.18

2

I lykkelige ekteskap elsker og tjener mann og hustru Gud og hverandre.

Ekteskap, hjemmet og familien er mer enn bare sosiale institusjoner. De er guddommelige, ikke menneskeskapte. Gud forordnet ekteskapet helt fra begynnelsen. I opptegnelsen om det første ekteskapet i 1 Mosebok gir Herren fire betydelige uttalelser: 1) at det ikke er godt for mennesket å være alene, 2) at kvinnen ble skapt for å være en medhjelp for mannen, 3) at de to skulle være ett kjød og 4) at mannen skulle forlate far og mor og holde seg til sin hustru. (Se 1 Mosebok 2:18, 24.)

Senere, som for å underbygge den tidligere uttalelsen, sa Herren: “Derfor, det som Gud har sammenføyd, det skal et menneske ikke skille” (Matteus 19:6). Han sa også: “Du skal elske din hustru av hele ditt hjerte, og holde deg til henne og ingen annen” (L&p 42:22).19

Skriftene forteller oss: “Adam begynte å dyrke jorden… slik jeg, Herren, hadde befalt ham. Og også Eva, hans hustru, arbeidet sammen med ham … De begynte å bli mange og fylle jorden … Og Adam og hans hustru, Eva, påkalte Herrens navn … Og Adam og Eva priste Guds navn, og de kunngjorde alle ting for sine sønner og døtre … Og Adam og hans hustru, Eva, opphørte ikke med å påkalle Gud.” (Moses 5:1-2, 4, 12, 16.)

Av denne inspirerte opptegnelsen ser vi at Adam og Eva ga oss et ideelt eksempel på et paktsekteskap. De arbeidet sammen, de fikk barn sammen, de ba sammen, og de underviste sine barn i evangeliet – sammen. Dette er mønsteret Gud ønsker at alle rettskafne menn og kvinner skal følge.20

Ekteskapet i seg selv må anses som en hellig pakt for Gud. Et ektepar er forpliktet ikke bare overfor hverandre, men overfor Gud. Han har lovet velsignelser til dem som overholder denne pakten.

Troskap mot ekteskapsløftene er absolutt avgjørende for å ha kjærlighet, tillit og fred. Utroskap blir utvetydig fordømt av Herren…

Beherskelse og selvkontroll må være styrende prinsipper i ekteskapet. Par må lære å tøyle sin tunge, i tillegg til sine lidenskaper.

Bønn i hjemmet og bønn sammen vil styrke [et ektepars] forhold. Gradvis vil tanker, ambisjoner og oppfatninger flettes sammen til en enhet inntil dere har de samme mål og hensikter.

Søk veiledning og hjelp fra Herren, profetenes læresetninger og Skriftene, spesielt når det er uenighet og problemer.

Åndelig vekst kommer ved å løse problemer sammen – ikke ved å løpe fra dem. Dagens overdrevne vekt på individualisme fører til egoisme og adskillelse. To personer som blir “ett kjød”, er fortsatt Herrens norm. (Se 1 Mosebok 2:24.)

Hemmeligheten bak et lykkelig ekteskap er å tjene Gud og hverandre. Målet med ekteskap er enhet og samhold, så vel som personlig utvikling. Paradoksalt nok er det slik at jo mer vi tjener hverandre, desto større blir vår åndelige og følelsesmessige vekst.21

Bilde
Polynesian couple on a couch with a photo album.

“Den kjærligheten vi kjenner her, er… selve substansen som binder familier sammen for tid og evighet.”

Rådet fra apostelen Paulus er meget vakkert og går rett på sak. Han sa ganske enkelt: “Dere menn: Elsk deres hustruer, likesom også Kristus elsket menigheten” (Efeserne 5:25).

I nyere åpenbaring taler Herren igjen om denne forpliktelsen. Han sa: “Du skal elske din hustru av hele ditt hjerte, og holde deg til henne og ingen annen” (L&p 42:22). Så vidt jeg vet er det bare én annen ting i Skriftene som vi er befalt å elske av hele vårt hjerte, og det er Gud selv. Tenk etter hva dette betyr!

Dere kan vise deres hustru denne type kjærlighet på så mange måter. Først og fremst skulle ingenting annet enn Gud selv få høyere prioritet i deres liv enn deres hustru – ikke arbeid, ikke rekreasjon, ikke hobbyer. Deres hustru er deres dyrebare, evige medhjelp – deres ledsager.

Hva betyr det å elske noen av hele sitt hjerte? Det betyr å vise kjærlighet med alle dine følelser og av all din hengivenhet. Når du elsker din hustru av hele ditt hjerte, kan du ikke nedverdige henne, kritisere henne, finne feil hos henne eller være grov mot henne med ord, vrangvillig oppførsel eller handlinger.

Hva vil det si å “holde deg til henne”? Det betyr å holde deg nær henne, å være lojal og trofast mot henne, å kommunisere med henne og å uttrykke din kjærlighet til henne.22

Ektemenn og hustruer som elsker hverandre, vil finne at kjærlighet og lojalitet går hånd i hånd. Denne kjærligheten vil skape en oppbyggende atmosfære der barn kan oppnå følelsesmessig vekst. Familielivet skulle være en tid med lykke og glede som barn kan se tilbake på med gode minner og assosiasjoner.23

3

Sterke familier dyrker kjærlighet, respekt og støtte for hvert familiemedlem.

La oss styrke familien. Familiebønn og personlig bønn morgen og kveld kan nedkalle Herrens velsignelser over vår husstand. Måltider er en fantastisk anledning til å snakke om dagens aktiviteter og ikke bare mette kroppen, men også mette ånden ved at familiens medlemmer bytter på å lese i Skriftene, spesielt Mormons bok. Leggetid er en flott anledning for den travle faren til å gå til hvert av sine barns seng for å snakke med dem, svare på deres spørsmål og fortelle dem hvor høyt de er elsket.24

Familien er et av Guds viktigste festningsverker mot vår tids onder. Gjør deres beste for å holde familien sterk og sammensveiset og verdig vår himmelske Faders velsignelser. Hvis dere gjør det, vil dere motta tro og styrke som vil velsigne dere for alltid.25

En stor ting Herren krever av hver enkelt av oss, er at vi skaper et hjem hvor det finnes en glad og positiv innflytelse. I årene fremover vil ikke prisen på hjemmets møbler eller antall bad bety stort. Det som virkelig vil bety noe, er om våre barn følte kjærlighet og anerkjennelse i hjemmet. Det vil spille en betydelig rolle om det var glede og latter, eller krangling og uenighet der.26

Sterke familier har kjærlighet og respekt for hvert familiemedlem. Familiemedlemmene vet at de er elsket og verdsatt. Barn føler at de er elsket av sine foreldre. Dermed er de trygge og selvsikre.

Sterke familier er opptatt av effektiv kommunikasjon. De snakker ut om sine problemer, legger planer sammen og samarbeider mot felles mål. Familiens hjemmeaften og familieråd praktiseres og anvendes som effektive verktøy til å nå dette målet.

Fedre og mødre i sterke familier holder seg nær til barna. De snakker sammen. Noen fedre har et formelt intervju med hvert barn, andre gjør det uformelt, og atter andre benytter anledninger til regelmessig å tilbringe tid alene med hvert barn.

Alle familier har problemer og utfordringer. Men velfungerende familier forsøker å samarbeide om å finne løsninger istedenfor for å ty til kritikk og uenighet. De ber for hverandre, snakker sammen og gir oppmuntring. Av og til faster disse familiene sammen til støtte for et av familiemedlemmene.

Sterke familier støtter hverandre.27

4

Hjemmet er det beste sted for barn å lære evangeliets prinsipper og handlemåter.

Familien er det mest effektive sted å innpode varige verdier i dens medlemmer. Der hvor familielivet er sterkt og basert på prinsippene og fremgangsmåtene i Jesu Kristi evangelium… oppstår ikke problemer så lett.28

Gode foreldre har funnet ut at det ikke er lett å oppdra barn i et miljø som er forurenset med ugudelighet. Derfor treffer de bevisste tiltak for å sørge for det beste av sunne innflytelser. Moralprinsipper blir undervist. Gode bøker gjøres tilgjengelig og leses. TV-titting kontrolleres. God og oppbyggende musikk gjøres tilgjengelig. Men viktigst av alt, Skriftene leses og drøftes som et middel til å bidra til å utvikle åndelighet.

I velfungerende siste-dagers-hellige hjem kan foreldre lære sine barn å forstå tro på Gud, omvendelse, dåp og Den hellige ånds gave. (Se L&p 68:25.)

Familiebønn er en gjennomført vane i disse familiene. Bønn er et middel til å uttrykke takknemlighet for velsignelser og ydmykt erkjenne avhengighet av Den allmektige Gud for styrke, livsopphold og støtte.

Det er en klok og sann leveregel at familier som kneler sammen, står rakt for Herren!29

Barn trenger å vite hvem de er i evig forstand. De trenger å vite at de har en evig himmelsk Fader som de kan stole på, som de kan be til, og som de kan motta veiledning fra. De trenger å vite hvor de kom fra, slik at deres liv kan ha mening og hensikt.

Barn må læres opp til å be, til å stole på Herren for veiledning og til å uttrykke takknemlighet for sine velsignelser. Jeg husker at jeg knelte ved sengekanten til våre små barn og hjalp dem med deres bønner.

Barn må lære forskjell mellom riktig og galt. De kan og må lære Guds bud. De må lære at det er galt å stjele, lyve, jukse eller begjære det andre har.

Barn må læres opp til å arbeide hjemme. De skulle lære der at ærlig arbeid utvikler verdighet og selvrespekt. De skulle lære gleden ved å arbeide, ved å gjøre en god jobb.

Barnas fritid må på en konstruktiv måte rettes mot sunne, positive aktiviteter.30

Kirkens hjemmeaftenprogram har til hensikt å styrke og verne om familien, med én kveld hver uke som er avsatt til at fedre og mødre kan samle sine sønner og døtre rundt seg i hjemmet.31

Prinsipper i evangeliet kan innprentes ved effektive familiens hjemmeaftener der ungdom blir beriket, slik at de ikke har noen grunn til å frykte for sin fremtid. Slik undervisning må gjøres med tro, vitnesbyrd og optimisme.32

Å sette sitt hus i orden er å holde Guds bud. Dette bringer harmoni og kjærlighet … Det er daglig familiebønn. Det er å lære familien å forstå Jesu Kristi evangelium. Det er at hvert familiemedlem holder Guds bud. Det er… å være verdig til å motta en tempelanbefaling, at alle familiemedlemmer mottar opphøyelsens ordinanser og at familien blir beseglet for evigheten. Det er å være fri for overdreven gjeld, og at familiemedlemmene betaler ærlig tiende og offergaver.33

5

Gud har åpenbart at familien kan bestå på den andre siden av graven.

Den kjærligheten vi kjenner her, er ikke en flyktig skygge, men selve substansen som binder familier sammen for tid og evighet.34

Det var gjennom Joseph Smith at himmelens Gud åpenbarte den sannhet at familien kan bestå på den andre siden av graven – at vår sympati, våre følelser og vår kjærlighet til hverandre kan eksistere for alltid.35

Intet offer er for stort til å få del i velsignelsene ved et evig ekteskap. For de fleste av oss er et tempel lett tilgjengelig, kanskje så pass tilgjengelig at vi tar for lett på denne velsignelsen. I likhet med alt annet som angår trofasthet i å etterleve evangeliet, krever det å gifte seg på Herrens måte villighet til å nekte oss ugudelighet – verdslighet – og villighet til å gjøre vår Faders vilje. Ved denne troshandling viser vi vår kjærlighet til Gud og vår aktelse for etterkommere som ennå ikke er født. Ettersom vår familie er vår største kilde til glede her i livet, kan det godt være slik i evigheten også.36

Hjem og familie. Gode minner veller frem i vårt bryst bare vi hører disse verdsatte ordene! Jeg ber ydmykt av hele min sjel om at dere må kjenne den usigelig glede og tilfredsstillelse av hederlig foreldreskap. Dere vil gå glipp av en av de dypeste gleder i dette livet og evigheten hvis dere forsettlig unngår det ansvar som følger med foreldrerollen og å skape et hjem. Slik det ble åpenbart gjennom profeten Joseph Smith, er det hjem og varige familieforhold som danner selve grunnlaget for vår lykke både her og siden.37

Forslag til studium og undervisning

Spørsmål

  • President Benson sa: “I evig forstand er frelse et familieanliggende” (del 1). Hva betyr dette for deg? Hva kan familiemedlemmer gjøre for hverandres frelse?

  • Når du studerer president Bensons råd i del 2, kan du grunne på hvordan det hele forholder seg til det han kalte “hemmeligheten bak et lykkelig ekteskap”. Hvorfor tror du denne “hemmeligheten” fører til lykke?

  • I del 3 kan du overveie det president Benson sa om vaner i velfungerende familier. Hvordan styrker disse vanene familier? Grunn på hva du kan gjøre for å følge dette rådet.

  • Hvorfor tror du at familien er “det mest effektive sted å innpode varige verdier”? (Se del 4, og legg merke til president Bensons konkrete råd om undervisning i familien.) Når har du sett familiemedlemmer hjelpe hverandre å lære evangeliets prinsipper?

  • President Benson vitnet om at familier kan “bestå på den andre siden av graven” (del 5). Hvilke tanker og følelser får du når du grunner på denne sannheten? Hva er noen “gode minner” som kommer til deg når du hører snakk om hjem og familie?

Aktuelle skriftsteder

Salmene 127:3-5; 1 Korinterbrev 11:11; 3 Nephi 18:21; L&p 49:15; 132:18-19; se også “Familien – En erklæring til verden”, Liahona, nov. 2010, 129

Studiehjelpemidler

“Du får mest ut av ditt studium av evangeliet når du undervises av Den hellige ånd. Begynn alltid ditt studium av evangeliet med å be om at Den hellige ånd må hjelpe deg å lære” (Forkynn mitt evangelium [2004], 18).

Noter

  1. I Sheri L. Dew, Ezra Taft Benson: A Biography (1987), 363.

  2. The Teachings of Ezra Taft Benson (1988), 493.

  3. Se Ezra Taft Benson: A Biography, 126.

  4. I Derin Head Rodriguez, “Flora Amussen Benson: Handmaiden of the Lord, Helpmeet of a Prophet, Mother in Zion,” Ensign, mars 1987, 20.

  5. I “Flora Amussen Benson: Handmaiden of the Lord, Helpmeet of a Prophet, Mother in Zion,” 14.

  6. Se Ezra Taft Benson: A Biography, 179.

  7. Barbara Benson Walker, i Ezra Taft Benson: A Biography, 179.

  8. Mark Amussen Benson, i “Flora Amussen Benson: Handmaiden of the Lord, Helpmeet of a Prophet, Mother in Zion,” 20.

  9. Reed Amussen Benson, i Ezra Taft Benson: A Biography, 140.

  10. Flora Amussen Benson, i Ezra Taft Benson: A Biography, 133.

  11. I Ezra Taft Benson: A Biography, 178.

  12. I Ezra Taft Benson: A Biography, 126.

  13. I Ezra Taft Benson: A Biography, 327.

  14. The Teachings of Ezra Taft Benson, 489.

  15. I Conference Report, april 1949, 198.

  16. I Conference Report, okt. 1953, 122.

  17. The Teachings of Ezra Taft Benson, 521.

  18. “Grunnlag for varige familieforhold,” Lys over Norge, april 1983, 115.

  19. The Teachings of Ezra Taft Benson, 534.

  20. The Teachings of Ezra Taft Benson, 534.

  21. “Grunnlag for varige familieforhold,” 115.

  22. Sermons and Writings of President Ezra Taft Benson (2003), 209-10.

  23. “Grunnlag for varige familieforhold,” 115.

  24. The Teachings of Ezra Taft Benson, 491.

  25. “Til ‘ungdom av den edle fødselsrett’,” Lys over Norge, nr. 6, 1986, 41.

  26. “Great Things Required of Their Fathers,” Ensign, mai 1981, 34.

  27. “Counsel to the Saints,” Ensign, mai 1984, 6.

  28. “Grunnlag for varige familieforhold,” 115.

  29. “Counsel to the Saints,” 6-7.

  30. “Grunnlag for varige familieforhold,” 115.

  31. The Teachings of Ezra Taft Benson, 528.

  32. “May the Kingdom of God Go Forth,” Ensign, mai 1978, 33.

  33. “Great Things Required of Their Fathers,” 36.

  34. The Teachings of Ezra Taft Benson, 492.

  35. The Teachings of Ezra Taft Benson, 490.

  36. “This Is a Day of Sacrifice,” Ensign, mai 1979, 33-34.

  37. The Teachings of Ezra Taft Benson, 491-92.