Læresetninger fra Kirkens presidenter
Kapittel 22: Bring evangeliet ut til verden


Kapittel 22

Bring evangeliet ut til verden

“Vi er glade for å kunne samarbeide med vår himmelske Fader i det store arbeidet for hans barns frelse og opphøyelse.”

Fra Ezra Taft Bensons liv

For president Ezra Taft Benson var misjonærarbeid en familietradisjon. “I min fars familie var det elleve barn,” forklarte han. Vi har alle elleve vært på misjon. Min hustru utførte også en misjon og hadde den glede å ha sin mor, som var enke, som ledsager de siste seks månedene [av sin misjon]. Da min egen far reiste på misjon, husker jeg, som eldste sønn, brevene han skrev fra misjonsmarken i Midtvesten. Hjemmet ble fylt av en misjonærånd som aldri forlot det, og som jeg er ydmykt takknemlig for.”1

President Benson var heltidsmisjonær i Den britiske misjon fra 1921 til 1923, og han hadde fortsatt “misjonærarbeidets ånd” lenge etter disse to og et halvt årene. Som USAs landbruksminister fra 1953 til 1961, samhandlet han for eksempel med mange av en annen tro. Under generalkonferansen i april 1961 fortalte han de hellige: “Jeg har navnene på ca 9000 menn som jeg har hatt personlig kontakt med i embeds medfør. Jeg håper å kunne henvise misjonærene til dem. Jeg ønsker at hver og en av dem skal få høre evangeliet. Jeg skulle ønske at alle vår Faders barn kunne nyte de velsignelser som kommer ved å motta og etterleve Jesu Kristi evangelium.”2

President Bensons entusiasme for misjonærarbeid fortsatte i hans eldre år, og han ivret for at alle medlemmer av Kirken skulle få den samme entusiasmen. Han snakket direkte til unge menn om å forberede seg til heltidsmisjon. “Forbered dere nå,” sa han. “Forbered dere fysisk, psykisk, sosialt og åndelig.”3 Han oppfordret foreldre til å veilede sine sønner i denne forberedelsen. Han rådet også unge søstre og eldre medlemmer av Kirken til seriøst å vurdere heltidsmisjon. Og han formante alle medlemmer av Kirken til å dele evangeliet med sine naboer.

President Thomas S. Monson fortalte om en gang da president Bensons forkjærlighet for misjonærarbeid inspirerte en fremtidig misjonær: “En fredag deltok han og søster Benson som vanlig på en sesjon i Jordan River tempel. Mens de var der, kom en ung mann bort til president Benson, og han strålte av glede idet han hilste på ham og tilkjennega at han hadde blitt kalt på heltidsmisjon. President Benson tok den nylig kalte misjonæren i hånden, og med et smil erklærte han: ‘Ta meg med! Ta meg med!’ Som misjonær vitnet han om at han, på en måte, tok president Benson med seg på misjon, ettersom dette møtet viste president Bensons vedvarende kjærlighet, hans hengivenhet til misjonærarbeid og hans ønske om alltid å være i Herrens tjeneste.”4

Kjærlighet til alle vår himmelske Faders barn var kjernen i president Bensons engasjement for å dele evangeliet med andre: “Vår Faders barn trenger evangeliet … Jeg vet at Herren elsker dem, og som hans ydmyke tjener er jeg full av kjærlighet til denne verdens yrende millioner.”5 Idet han reflekterte over kraften i Frelserens kjærlighet, vitnet han: “Våre velsignelser mangfoldiggjøres når vi deler hans kjærlighet med vår neste.”6

Etter et liv med deltagelse i misjonærarbeid og med å oppmuntre sine medhellige til å gjøre det samme, kunne president Benson bekrefte: “Jeg har kjent gleden ved misjonærarbeid. Det finnes ikke noe arbeid i hele verden som kan gi den enkelte større glede og lykke.”7

Bilde
Two elder missionaries walking down a city sidewalk in Sao Paulo, Brazil. There are buildings in the background.

“Vi gir frivillig av vår tid og de midler [Herren] måtte velsigne oss med, til oppbyggingen av hans rike.”

Ezra Taft Bensons læresetninger

1

Verden hungrer etter sann religion, og vi har den.

Etter at Gud Faderen og hans Sønn Jesus Kristus viste seg i sin herlighet for Joseph Smith, ser det ut til at det første store ansvar som ble pålagt den gjenopprettede kirke, var å bringe evangeliet ut til verden – til alle vår Faders barn.

Det har virkelig vært et stor drama av enorm betydning – et drama av offer, glede, motgang, mot, og fremfor alt, kjærlighet til medmennesker. Det finnes ikke et tilsvarende menneskelig drama i hele verden. Ja, det har kostet blod, svette og tårer å utføre dette kjærlighetsarbeidet. Og hvorfor har vi gjort det? Fordi himmelens Gud har befalt det, fordi han elsker sine barn, og det er hans vilje at jordens yrende millioner skal ha mulighet til å høre, og av egen fri vilje, motta og etterleve de strålende, frelsende og opphøyende prinsipper i Jesu Kristi evangelium.8

Jeg er overbevist om at verden mer enn noe annet trenger Jesu Kristi evangelium, og verdens innbyggere ønsker det evangeliet kan gi, men de er ikke klar over det. De ønsker det anker som evangeliet gir, som gir dem svar på problemene de opplever, som gir dem en følelse av trygghet og en følelse av indre fred. Evangeliet er det eneste svaret på verdens problemer, mine brødre og søstre.9

Bare evangeliet vil frelse verden fra den fryktelige ulykke dens selvødeleggelse vil føre til. Bare evangeliet vil forene mennesker fra alle raser og nasjonaliteter i fred. Bare evangeliet vil bringe glede, lykke og frelse til menneskehetens familie.10

Verden hungrer etter sann religion, og vi har den.11

Dette er det strålende budskapet vi ønsker å dele med verden, at Guds rike har blitt gjenopprettet ved Gud Faderen og hans Sønn Jesus Kristus. Det er det største budskap siden Jesu Kristi oppstandelse.12

Vi aksepterer ydmykt og takknemlig dette store ansvar som er lagt på Kirken. Vi er glad for å kunne samarbeide med vår himmelske Fader i det store arbeidet for hans barns frelse og opphøyelse. Vi gir frivillig av vår tid og de midler han måtte velsigne oss med, til oppbyggelsen av hans rike på jorden. Dette vet vi er vår første plikt og vår store mulighet. Denne ånden har preget misjonærarbeidet i Jesu Kristi Kirke til alle tider. Det har vært et enestående kjennetegn på innledningen av evangelieutdelingen i tidenes fylde – vår tid. Uansett hvor det finnes trofaste siste-dagers-hellige, finnes denne ånd av uselvisk offer for den største sak i hele verden.13

Vi har en stor oppgave. Vi må være forberedt, både unge og gamle. Vi må være en surdeig blant nasjonene, trofaste mot rettferdighetens prinsipper.14

2

Vi kan alle være misjonærer, uansett omstendigheter eller livssituasjon.

Som medlemmer av Herrens kirke, må vi ta misjonærarbeidet på alvor. Hvis du arbeider slik du skulle, hvis du er glad i dette arbeidet, vil du være med på å redde menneskenes barns sjeler.15

Å dele evangeliet med andre skulle ikke bare betraktes som en prestedømsplikt, men vi skulle alle se frem til denne erfaringen med stor glede og forventning. Den egentlige hensikten med å dele evangeliet med andre er å bringe sjeler til Kristus, å undervise og døpe vår himmelske Faders barn, slik at vi kan glede oss sammen med dem (se L&p 18:15) i vår Faders rike.16

Vi deler alle dette store ansvaret. Vi kan ikke unngå det. La ingen mann eller kvinne tro at vi på grunn av vårt bosted, eller på grunn av vår stilling i samfunnet, eller på grunn av vårt yrke eller vår status, er fritatt for dette ansvaret.17

Unge menn og unge kvinner

Vi håper at alle unge menn har planer om å være en budbringer for Herren.18

Hvordan kan dere vekke i gutter et stort ønske om å tjene? Dere venter ikke… med å hjelpe dem å bestemme seg for å reise på misjon. Dere hjelper dem å bestemme seg når de er ni, ti, eller elleve! Hjemmet er grobunnen for unge menns forberedelse. Og enhver ung mann skulle forberedes i sitt hjem til å tjene.

Tidlig forberedelse innebærer å lære en ung gutt å be, å lese historier fra Mormons bok og andre skrifter for ham, å ha hjemmeaftener og gi ham en del av leksjonen [å undervise], å lære ham prinsippene for moralsk renhet, å åpne en sparekonto til hans fremtidige misjon, å lære ham å arbeide og å gi ham muligheter til å tjene andre.19

Vi ønsker unge menn på misjonsmarken som kan sette i gang straks, som har tro, ervervet gjennom personlig rettferdighet og et rent liv, på at de kan ha en god og fremgangsrik misjon.20

Herren ønsker at alle unge menn skal reise på heltidsmisjon … En ung mann kan ikke gjøre noe viktigere. Utdannelse kan vente. Stipender kan utsettes. Yrkesrettede mål kan forskyves. Ja, selv tempelekteskap skulle vente til etter at en ung mann har fullført en hederlig heltidsmisjon for Herren…

Unge kvinner… har kanskje også anledning til å reise på heltidsmisjon. Jeg er takknemlig for at min egen evige ledsager var på misjon på Hawaii før vi ble viet i Salt Lake tempel, og jeg er glad for at tre av mine barnebarn har vært på heltidsmisjon som unge kvinner. Noen av våre beste misjonærer er unge søstre.21

Seniormisjonærer

Vi trenger et økende antall eldre misjonærer ute på misjon.22

Mange eldre par kunne ha reist på misjon. Ved å gjøre det vil de oppdage at en misjon velsigner deres barn, barnebarn og oldebarn på en måte som ellers ikke ville være mulig. Det vil sette et utmerket eksempel for deres etterkommere.23

Mange ektepar kan bevitne at deres misjonærtjeneste var blant deres lykkeligste stunder sammen, fordi de var helt viet til ett mål – misjonærarbeid.24

Medlemsmisjonærer

Vi må understreke behovet for mer medlemsmisjonær-arbeid. Erfaring har vist at dette er det mest fruktbare misjonærarbeidet. Medlemsmisjonær-arbeid er en av de viktige nøkler til individuell vekst blant våre medlemmer. Det er min overbevisning at medlemsmisjonær-arbeidet vil heve åndeligheten i enhver menighet som gjør bruk av det.25

Bilde
A woman giving another woman a Book of Mormon.

“Herren forventer at vi skal være misjonærer.”

Hvor lenge er det siden du har invitert en nabo til nadverdsmøtet eller til en stavskonferanse, eller hjem til deg på en hjemmeaften? Hvor lenge er det siden du har hatt en ordentlig samtale om evangeliet? Dette er dyrebare erfaringer.26

Herren vil støtte medlemmene i deres misjonæransvar hvis de bare har tro til å prøve.27

Det er på tide å heve blikket og virkelig se omfanget av dette store arbeidet. Herren forventer det av oss. Det er ikke nok bare å være medlem av Kirken og gå på nadverdsmøtet, betale vår tiende eller støtte velferdsprogrammet. Det er bra – men det er ikke nok. Herren forventer at vi skal være misjonærer, etterleve evangeliet – ja, fullstendig, og bidra til å bygge opp hans rike.28

3

Mormons bok er det store banner vi skal bruke i vårt misjonærarbeid.

Mormons bok er for både medlem og ikke-medlem. Sammen med Herrens Ånd er Mormons bok det beste redskap Gud har gitt oss for å omvende verden. Hvis vi skal få oppleve innhøstingen av sjeler, må vi bruke det redskap Gud har utarbeidet for oppgaven – Mormons bok.

Og det å lese Mormons bok er det som i størst grad kan overtale oss til å reise på misjon. Vi trenger flere misjonærer. Men vi trenger også bedre forberedte misjonærer som kommer fra menigheter og grener og hjem der de kjenner og elsker Mormons bok. Vi trenger misjonærer som har et brennende vitnesbyrd om dens guddommelighet, og som ved Ånden kan utfordre sine undersøkere til å lese og grunne på dens sider, idet de vet med full visshet at Herren vil åpenbare dens sannhet for dem ved Den hellige ånds kraft. Vi trenger misjonærer som er på høyde med vårt budskap.29

Mormons bok er det store banner vi skal bruke i vårt misjonærarbeid. Den viser at Joseph Smith var en profet. Den inneholder Kristi ord, og dens store misjon er å føre mennesker til Kristus. Alt annet er sekundært. Det gylne spørsmål i forbindelse med Mormons bok er: “Vil du vite mer om Kristus?” … Mormons bok er det redskap som hjelper oss å finne den gylne kontakt. Den inneholder ikke det som er “til behag for verden”, og derfor er ikke de verdslige interessert i den. Den er en stor sikt. (Se 1 Nephi 6:5.)

Det er forskjell på en konvertitt som bygger på Kristi klippe gjennom Mormons bok og holder fast i jernstangen, og en som ikke gjør det.30

Vi må ikke glemme at Herren selv ga oss Mormons bok som sitt fremste vitne. Mormons bok er fortsatt vårt beste misjonærredskap. La oss bruke den.31

4

For å lykkes med misjonærarbeid må vi ha Ånden, utvikle ydmykhet, være glad i mennesker og arbeide flittig.

Misjonærer spør noen ganger: “Hvordan kan jeg lykkes? Hvordan blir man effektiv i misjonærarbeid?” Her er fire utprøvde nøkler til godt misjonærarbeid for både misjonærer og medlemmer.

For det første: Gjør ditt beste for å motta Ånden.

For å lykkes må vi ha Herrens ånd. Vi har lært at Ånden ikke vil dvele i urene tabernakler. Derfor er en av våre første prioriteringer å sørge for at vårt eget liv er i orden. Herren erklærte: “Vær rene, dere som bærer Herrens kar.” (Lære og pakter 38:42.)

Frelseren har gitt oss sin lov om å undervise i hans evangelium: “Ånden skal bli gitt dere ved troens bønn, og hvis dere ikke mottar Ånden, skal dere ikke undervise.” (Lære og pakter 42:14.)32

Hvis det er ett budskap jeg har gjentatt til mine brødre i De tolv, er det at det er Ånden som teller. Det er Ånden som betyr noe. Jeg vet ikke hvor ofte jeg har sagt dette, men jeg går aldri lei av å si det – Ånden er det viktigste.33

For det annet: Utvikle ydmykhet.

Herren har sagt at ingen kan hjelpe til med dette arbeidet med mindre han er ydmyk og full av kjærlighet. Se Lære og pakter 12:8.) Men ydmykhet betyr ikke svakhet. Det betyr ikke forsagthet eller frykt. [Vi] kan være ydmyke og samtidig uredde. [Vi] kan være ydmyke og samtidig modige. Ydmykhet er å erkjenne vår avhengighet av en høyere makt, et konstant behov for Herrens støtte i hans arbeid.34

Vi kan ikke utføre dette arbeidet alene. Dette er hans verk. Dette er hans evangelium. Vi trenger hans hjelp. Be inntrengende om det, lev for det, utøs din sjel til Herren for å motta det.35

For det tredje: Vær glad i mennesker.

Vi må utvikle kjærlighet til mennesker. Vi må strekke oss ut til dem med evangeliets rene kjærlighet, med et ønske om å løfte dem, bygge dem opp og vise veien til et høyere, bedre liv og til slutt til opphøyelse i det celestiale rike. Vi legger vekt på de gode egenskapene til dem vi omgås, og vi elsker dem som Guds barn, som Herren elsker…

Vi vil aldri være effektive før vi lærer å ha medfølelse med alle vår Faders barn – før vi lærer å elske dem. Mennesker kan føle når noen viser dem kjærlighet. Mange lengter etter det. Når vi forstår deres følelser, vil de i sin tur gjengjelde det med velvilje overfor oss. Vi vil ha fått en venn.36

Vi… har en stor forpliktelse til å elske vår neste. Det er det andre av de to store bud. Mange av våre naboer er ennå ikke medlem av Kirken. Vi må være gode naboer. Vi må elske alle vår Faders barn og omgås med dem.

Jeg ber inderlig om at vi må bli fylt med Guds kjærlighet til våre medmennesker!37

For det fjerde: Arbeid flittig.

Hvis vi vil ha Ånden hos oss, må vi arbeide. Det finnes ikke noe mer opplivende eller tilfredsstillende enn å vite, etter en dag med hardt arbeid, at vi har gjort vårt beste.

En av de største hemmelighetene ved misjonærarbeidet er å arbeide. Hvis en misjonær arbeider, vil han få Ånden. Hvis han får Ånden, vil han undervise ved Ånden, og hvis han underviser ved Ånden, vil han røre ved folks hjerter, og han vil bli lykkelig … Arbeid, arbeid, arbeid – det finnes ingen tilfredsstillende erstatning, spesielt ikke i misjonærarbeidet.38

Jeg vet at Gud lever. Dette er hans verk. Han har igjen talt fra himmelen med et budskap til hele verden, ikke bare til en håndfull siste-dagers-hellige, men til alle våre brødre og søstre, både i og utenfor Kirken. Måtte Gud gi oss styrke til å bringe dette budskapet ut til verden, til å etterleve evangeliet, til å holde og forsvare Kirkens normer, slik at vi kan ha krav på de lovede velsignelser.39

Forslag til studium og undervisning

Spørsmål

  • Hvorfor trenger verden evangeliet “mer enn noe annet”? (Du finner noen eksempler i del 1.) Hva er noen gjengitte sannheter som du tror “verden hungrer etter”?

  • Når du leser gjennom del 2, kan du overveie de råd som gjelder for deg og din familie. På hvilke måter kan hver enkelt av oss, uavhengig av våre omstendigheter, dele evangeliet med andre? Hva kan vi gjøre for å forberede oss til heltidsmisjonærtjeneste? Hva kan vi gjøre for å hjelpe andre å forberede seg til heltidsmisjonærtjeneste?

  • President Benson sa at Mormons bok er “det beste redskap Gud har gitt oss for å omvende verden” (del 3). Når har du sett noen bli omvendt til evangeliet ved hjelp av et studium av Mormons bok? På hvilke måter kan vi forbedre vår innsats for å dele Mormons bok med andre?

  • President Benson ga oss “fire utprøvde nøkler til godt misjonærarbeid” (del 4). Hvorfor tror du disse nøklene fører til fremgang i misjonærarbeidet? Hvilke eksempler har du sett på folk som følger disse prinsippene?

Aktuelle skriftsteder

Markus 16:15; 1 Timoteus 4:12; Alma 17:2-3; 26:1-16; L&p 4; 12:7-9; 15:4-6; 88:81; 123:12-17

Studiehjelpemidler

“Fortell andre om det du har lært. Når du gjør det, vil tankene bli klarere, og du vil være bedre i stand til å bevare kunnskapen” (Undervisning, intet større kall [1999], 17).

Noter

  1. “Our Responsibility to Share the Gospel,” Ensign, mai 1985, 8.

  2. I Conference Report, april 1961, 112-13.

  3. “Preparing Yourselves for Missionary Service,” Ensign, mai 1985, 37.

  4. Thomas S. Monson, “Gud vær med deg til vi ses igjen,” Lys over Norge, jan. 1991, 80.

  5. I Conference Report, april 1970, 129.

  6. “Life Is Eternal,” Ensign, juni 1971, 34.

  7. The Teachings of Ezra Taft Benson (1988), 213.

  8. I Conference Report, april 1970, 128.

  9. I Conference Report, april 1961, 113.

  10. The Teachings of Ezra Taft Benson, 188.

  11. I Conference Report, april 1955, 49.

  12. The Teachings of Ezra Taft Benson, 110.

  13. God, Family, Country: Our Three Great Loyalties (1974), 49-50.

  14. I Conference Report, okt. 1950, 147.

  15. “Of the Most Worth,” New Era, June 1989, 4.

  16. “Of the Most Worth,” 6.

  17. “Our Responsibility to Share the Gospel,” 8.

  18. The Teachings of Ezra Taft Benson, 189.

  19. “Our Responsibility to Share the Gospel,” 7.

  20. “Til ungdom av den edle fødselsrett,” Lys over Norge, nr. 6 1986, 41.

  21. “Til Kirkens unge kvinner,” Lys over Norge, jan. 1987, 74.

  22. “Til de eldre i Kirken,” Lys over Norge, jan. 1990, 3.

  23. “Et hellig ansvar,” Lys over Norge, nr. 6 1986, 79.

  24. “Our Responsibility to Share the Gospel,” 8.

  25. The Teachings of Ezra Taft Benson, 208-9.

  26. The Teachings of Ezra Taft Benson, 210.

  27. “Of the Most Worth,” 4-6.

  28. The Teachings of Ezra Taft Benson, 211.

  29. “Of the Most Worth,” 6.

  30. The Teachings of Ezra Taft Benson, 203-4.

  31. The Teachings of Ezra Taft Benson, 204.

  32. Come unto Christ (1983), 91-92.

  33. Seminar for nye misjonspresidenter, 3. april 1985.

  34. Come unto Christ, 94.

  35. “Principles for Performing Miracles in Missionary Work,” seminar for nye misjonspresidenter, 21. juni 1988.

  36. Come unto Christ, 96.

  37. “Our Responsibility to Share the Gospel,” 8.

  38. Come unto Christ, 96, 97.

  39. I Conference Report, okt. 1943, 21.