Læresetninger fra Kirkens presidenter
Kapittel 12: ‘Søk Ånden i alt du gjør’


Kapittel 12

Søk Ånden i alt du gjør

“Vi må alltid være åpne og mottakelige for Den hellige ånds tilskyndelser i alle aspekter av vårt liv.”

Fra Ezra Taft Bensons liv

Når president Ezra Taft Benson talte til andre generalautoriteter om tjeneste i Kirken, sa han ofte: “Husk, brødre, at i dette arbeidet er det Ånden som teller.”1 Og når han og disse brødrene virket sammen, underviste han i dette prinsippet ved eksempel, og viste at Herren “er nær sine tjenere, ja i hviskeavstand”.2 Eldste Robert D. Hales i De tolv apostlers quorum fortalte om en gang da han ledsaget president Benson til en stavskonferanse der en ny stavspresident skulle kalles:

“Etter bønn, intervjuer, studium og bønn igjen, spurte eldste Benson om jeg visste hvem som skulle bli den nye presidenten. Jeg sa at jeg ikke hadde mottatt den inspirasjonen ennå. Han så på meg lenge og svarte så at det hadde ikke han heller. Vi ble imidlertid inspirert til å be tre verdige prestedømsbærere tale på konferansen på møtet lørdag ettermiddag. Like etter at den tredje taleren hadde begynt, fortalte Ånden meg at han skulle bli den nye stavspresidenten. Jeg kikket bort på president Benson og så tårer strømme nedover kinnene hans. Åpenbaringen hadde blitt gitt til oss begge – men først etter at vi hadde fortsatt å søke vår himmelske Faders vilje samtidig som vi gikk fremad i tro.”3

På begynnelsen av en konferanse for nye misjonspresidenter ga president Benson følgende råd:

“Jeg har sagt så mange ganger til mine brødre at Ånden er det viktigste enkeltelementet i dette arbeidet. Når du har Ånden med deg og foredler ditt kall, kan du utføre mirakler for Herren på misjonsmarken. Uten Ånden vil du aldri lykkes uansett hvilke talenter og evner du har.

Dere vil motta utmerket undervisning de neste tre dagene. Håndbøker vil bli distribuert, ansvar og fremgangsmåter vil bli drøftet, retningslinjer vil bli analysert, og alt dette vil være svært nyttig for dere. Men den største hjelpen dere noensinne vil få som misjonspresident, vil ikke komme fra håndbøker eller leksjonsbøker. Deres største hjelp vil komme fra Herren selv når dere påkaller og trygler ham i ydmyk bønn. Når dere bringes ned på kne om og om igjen og ber ham om guddommelig hjelp til å lede misjonen, vil dere føle Ånden, dere vil få svar fra oven, deres misjon vil blomstre åndelig fordi dere setter deres lit til ham.”4

President Benson ga dette rådet til alle medlemmer av Kirken, også små barn.5 Han sa: “I dette arbeidet er det Ånden som teller – uansett hvor vi tjener. Jeg vet at jeg må stole på Ånden. La oss motta denne Ånden og være trofaste medlemmer av Kirken, trofaste barn og foreldre, effektive hjemmelærere, oppbyggende lærere, inspirerte ledere i menigheten og staven.”6

Selv om president Benson underviste i denne sannheten offentlig og frimodig over hele verden, var hans primære innsats for å følge den privat og stillferdig. Det begynte hjemme, i samarbeid med hans hustru Flora. Floras halvsøster Julia Dalley besøkte en gang familien Benson, og hun skrev senere et brev til Flora hvor hun kommenterte familien Benson. “Hva kunne vel vært mer ideelt?” sa hun. “Jeg beundrer deres enkle levesett, men mest av alt ble jeg imponert over at Herrens ånd dvelte i deres hjem.”7

Bilde
A Fijian woman sitting in a chair. She has her arms folded and head bowed in prayer.

“Hvordan mottar vi Ånden? ‘Ved troens bønn,’ sier Herren.”

Ezra Taft Bensons læresetninger

1

Vi skulle gjøre vårt ytterste for stadig å bli ledsaget av Den hellige ånd alle vårt livs dager.

En sikker måte å finne ut om vi er på den rette og smale sti på, er om vi har Herrens ånd med oss.

Å ha Den hellige ånd gir visse frukter.

Apostelen Paulus sa at “Åndens frukt er kjærlighet, glede, fred, langmodighet, mildhet, godhet, trofasthet, saktmodighet [og] avholdenhet”. (Galaterne 5:22-23.)

Det viktigste vi har i livet, er Ånden. Jeg har alltid ment det. Vi må alltid være åpne og mottakelige for Den hellige ånds tilskyndelser i alle aspekter av vårt liv … Disse tilskyndelsene kommer oftest når vi ikke er under press av avtaler, og når vi ikke er oppslukt av hverdagens bekymringer.8

Åndelighet – å være på bølgelengde med Herrens ånd – er det største behovet vi alle har. Vi skulle gjøre vårt ytterste for stadig å bli ledsaget av Den hellige ånd alle vårt livs dager. Når vi har Ånden med oss, vil vi elske å tjene, vi vil elske Herren, og vi vil elske dem vi tjener sammen med og dem vi tjener.

Mange år etter at profeten Joseph Smith led martyrdøden, viste han seg for president Brigham Young. Hør hans budskap:

“Si til folket at de må være ydmyke og trofaste og passe på å bevare Herrens ånd, og den vil lede dem på rett vei. Vær varsomme med å avvise den stillferdige, lave røsten. Den vil lære dere hva dere skal gjøre og hvor dere skal gå. Den vil bringe rikets frukter. Si til brødrene at de må holde sitt hjerte åpent for overbevisning, så de, når Den hellige ånd kommer til dem, må være rede i sitt hjerte til å ta imot den”…

Dette siste-dagers-verk er åndelig. Det krever åndelighet å fatte det, elske det og skjelne det. Søk derfor Ånden i alt dere gjør. Ha Ånden med dere hele tiden. Det er vår utfordring.9

Vi lever i en svært ugudelig verden. Vi er omgitt av propaganda om at det onde er godt og det gode ondt. Falsk lære som påvirker oss, florerer. Nesten alt som er sunt, godt, rent, oppbyggende og vil styrke oss, blir utfordret som aldri før.

En grunn til at vi er på denne jord, er å lære å skjelne mellom sannhet og villfarelse. Denne dømmekraften kommer ved Den hellige ånd, ikke bare våre intellektuelle evner.

Når vi oppriktig og ærlig søker etter sannheten, blir dette vakre løftet oppfylt: “Gud skal ved sin Hellige Ånd – ja, ved Den Hellige Ånds usigelige gave – gi dere kunnskap.” (Lære og pakter 121:26.)10

2

Hvis vi er ydmyke og følsomme, vil Herren tilskynde oss gjennom våre følelser.

Be vår himmelske Fader velsigne deg med sin Ånd til alle tider. Vi kaller ofte Ånden for Den hellige ånd … Den hellige ånd hjelper dere å velge det rette. Den hellige ånd vil beskytte dere mot det onde. Han hvisker til dere med en rolig, stillferdig røst at dere skal gjøre det rette. Når dere gjør godt, føler dere godt, og det er Den hellige ånd som taler til dere. Den hellige ånd er en vidunderlig ledsager. Han er alltid der for å hjelpe dere.11

Grunn på saker som du ikke forstår. Slik Herren befalte Oliver Cowdery: “Du må tenke det ut i ditt sinn, så må du adspørre meg om det er riktig, og hvis det er riktig, vil jeg forårsake en brennende følelse i ditt bryst, derfor skal du føle at det er riktig.” (L&p 9:8, uthevelse tilføyd.)

La dere merke til den siste setningen? “Derfor skal du føle at det er riktig.”

Vi hører som oftest Herrens ord i form av en følelse. Hvis vi er ydmyke og følsomme, vil Herren tilskynde oss gjennom våre følelser. Åndelige tilskyndelser beveger oss derfor iblant til stor glede, iblant til tårer. Mang en gang har jeg blitt svært følsom og beveget når jeg har blitt påvirket av Ånden.

Den hellige ånd forsterker våre følelser. Vi blir mer kjærlige og medfølende med hverandre. Vi blir roligere i våre relasjoner. Vi har større evne til å elske hverandre. Andre ønsker å være sammen med oss fordi vårt ansikt utstråler Åndens innflytelse. Vi er mer gudfryktige i vår karakter. På grunn av dette blir vi stadig mer følsomme for tilskyndelser fra Den hellige ånd og dermed i stand til å forstå åndelige ting klarere.12

3

Vi mottar Ånden ved oppriktig bønn og faste.

Hvordan mottar vi Ånden? “Ved troens bønn,” sier Herren [L&p 42:14]. Derfor må vi be oppriktig og med ærlig hensikt. Vi må be om større tro og be om at Ånden må ledsage vår undervisning. Vi skulle be Herren om tilgivelse.

Våre bønner må oppsendes i den samme ånd og med den samme glød som bønnene til Enos i Mormons bok. De fleste er kjent med denne inspirerende historien, så jeg skal ikke gjenta bakgrunnen. Jeg ønsker bare å rette oppmerksomheten mot disse ordene. Enos vitnet: “Jeg vil fortelle dere om den kamp jeg hadde for Guds åsyn før jeg fikk forlatelse for mine synder.” Han forklarte at denne kampen var med Gud. Legg merke til gløden i hans bønn:

“Min sjel hungret.”

“Jeg knelte ned for min Skaper.”

“[Jeg] påkalte ham i kraftig bønn for min egen sjel.

“Hele dagen lang påkalte jeg ham.”

Så vitnet Enos: “Det kom en røst til meg og sa: Enos, dine synder er deg forlatt, og du skal bli velsignet … Derfor var min skyld tatt bort.” Da han spurte Herren hvordan dette hadde gått til, svarte Herren ham: “På grunn av din tro på Kristus… din tro har gjort deg ren.” (Enos 1:2, 4-8; uthevelse tilføyd.)

Enos ble åndelig helbredet. Gjennom sine mektige bønner til Gud, opplevde han det som de troende i alle evangelieutdelinger kan oppleve, opplever og må oppleve hvis de skal se Gud og bli fylt med hans ånd.13

Dersom du ønsker å føle ånden i ditt embede og din stilling… forsøk å faste en tid. Jeg mener ikke bare å hoppe over ett måltid for så å spise dobbelt så mye til neste måltid. Jeg mener at du skal faste oppriktig og be i denne perioden. Dette vil hjelpe deg mer med virkelig å føle deg på bølgelengde med ditt embede og din stilling og få Ånden til å virke gjennom deg enn noe annet jeg kjenner til.14

4

Daglig skriftstudium, herunder meditasjon over skriftsteder, innbyr Ånden.

Gransk Skriftene flittig i personlig studium hver dag. Daglig skriftstudium innbyr Ånden.15

Ta deg tid til å meditere. Meditasjon over et skriftsted – Jakobs brev 1:5 – ledet en ung gutt inn i et skogholt for å kommunisere med sin himmelske Fader. Det var det som åpnet himmelen i denne evangelieutdeling.

Meditasjon over et skriftsted fra Johannes i Det nye testamente frembragte den store åpenbaringen om de tre herlighetsgradene [se Johannes 5:29; L&p 76].

Meditasjon over et annet skriftsted fra Peters brev åpnet himmelen for president Joseph F. Smith, og han så åndeverdenen. Denne åpenbaringen, kjent som synet om de dødes forløsning, er nå en del av Lære og pakter [se 1 Peter 3:18-20; 4:6; L&p 138].

Grunn på betydningen av det ansvaret Herren har gitt oss. Herren har sagt: “La evighetens andektighet hvile over deres sinn.” (L&p 43:34) Det kan dere ikke gjøre når deres sinn er opptatt med verdens bekymringer.

Les og studer Skriftene. Skriftene skulle studeres i hjemmet, og fedre og mødre skulle ta ledelsen og sette et eksempel. Skriftene er ment å skulle forstås ved Den hellige ånds kraft, for Herren har gitt dette løftet til sine trofaste og lydige: “Du kan kjenne mysteriene og det som gir fred.” (L&p 42:61)

Følgende uttalelse av president Spencer W. Kimball illustrerer hvordan vi kan utvikle mer åndelighet i vårt liv:

“Jeg oppdager at når mitt forhold til Guddommen blir tilfeldig, og når det synes som om intet guddommelig øre hører og ingen guddommelig røst taler, er jeg langt, langt borte. Hvis jeg da fordyper meg i Skriftene, blir avstanden mindre og åndeligheten vender tilbake. Jeg oppdager at jeg elsker høyere dem som jeg må elske av hele mitt hjerte og mitt sinn og min styrke, og når jeg elsker dem høyere, er det lettere å følge deres veiledning”…

Det er et godt råd som jeg vet av erfaring er sant.

Jo bedre kjent du er med Skriftene, jo nærmere kommer du Herrens sinn og vilje, og jo nærmere kommer dere som mann og hustru og barn. Dere vil oppleve at ved å lese Skriftene vil evighetens sannheter hvile i deres sinn.16

Bilde
A Brazilian woman reading the scriptures. She is sitting on a bus.

“Daglig skriftstudium innbyr Ånden.”

Motstanderen vil ikke at skriftstudium skal finne sted i våre hjem, så han vil skape problemer hvis han kan. Men vi må fortsette.17

Vi kan ikke kjenne Gud og Jesus uten å studere om dem og deretter gjøre deres vilje. En slik kurs fører til ytterligere åpenbart kunnskap som, hvis vi adlyder den, til slutt vil lede oss til ytterligere sannheter. Hvis vi følger dette mønsteret, vil vi motta ytterligere lys og glede, som til slutt fører oss inn i Guds nærhet, hvor vi, sammen med ham, vil ha en fylde.18

5

Den hellige ånd vil bli hos oss når vi ærer, respekterer og adlyder Guds lover.

Vi har lært at Ånden ikke vil dvele i urene tabernakler [se Helaman 4:24]. Derfor er en av våre første prioriteringer å sørge for at vårt eget liv er i orden.19

La meg si noe om lydighet. Dere lærer nå å holde alle Herrens bud. Hvis dere gjør det, vil dere ha hans Ånd hos dere. Dere vil føle godt for dere selv. Man kan ikke gjøre noe galt uten å føle seg skyldig. Det er umulig!20

Det timelige løftet for lydighet [mot Visdomsordet] er: De “skal få helse i sin navle og marg i sine ben… [De] skal løpe og ikke bli trette, og skal gå og ikke bli matte.” (L&p 89:18, 20.)

Jeg har imidlertid alltid ment at den største velsignelsen ved lydighet mot Visdomsordet og alle andre bud er åndelig.

Lytt til det åndelige løftet: “Alle hellige som husker å holde og etterleve det som her er sagt og vandrer i lydighet mot budene… skal finne visdom og kunnskapens store skatter, til og med skjulte skatter.” (L&p 89:18, 19; uthevelse tilføyd.)

Noen har trodd at dette løftet bare var betinget av å holde Visdomsordet. Legg imidlertid merke til at vi må vandre i lydighet mot alle budene. Da vil vi motta konkrete åndelige løfter. Dette betyr at vi må adlyde tiendeloven, holde hviledagen hellig, holde oss moralsk rene og kyske og adlyde alle andre bud.

Hvis vi gjør alt dette, er løftet: De “skal finne visdom og kunnskapens store skatter, til og med skjulte skatter”. (L&p 89:19)

Hvilken far og mor ville ikke ønske inspirasjon fra Herren til å oppdra sine barn? Jeg vitner om disse velsignelsene kan bli deres. Foreldre vil da ikke ønske, ved ulydighet, å hindre sine barn i å motta Herrens velsignelser. Alle fedre og mødre i Israel skulle kvalifisere seg for dette løftet.

Etterlevelse av Guds bud er en betingelse for å være verdig til å tre inn i Herrens hus. Der gis visdom og “kunnskapens store skatter” som angår vår lykke i dette liv og glede i all evighet…

Jeg tror ikke et medlem av Kirken kan ha et aktivt og levende vitnesbyrd om evangeliet uten å holde budene. Et vitnesbyrd er å motta stadig inspirasjon til å vite at verket er sant, ikke noe vi får bare én gang. Den hellige ånd vil være hos dem som hedrer, respekter og adlyder Guds lover. Og det er denne Ånd som gir inspirasjon til den enkelte. Jeg vitner ydmykt om at dette løftet er sant.21

Forslag til studium og undervisning

Spørsmål

  • President Benson sa at Den hellige ånds tilskyndelser “kommer oftest når vi ikke er under press av avtaler, og når vi ikke er oppslukt av hverdagens bekymringer” (del 1). Hvordan kan vi være følsomme for Ånden også når vi opplever den slags press?

  • President Benson sa: “Hvis vi er ydmyke og følsomme, vil Herren tilskynde oss gjennom våre følelser” (del 2). Hva har du lært om å gjenkjenne slike tilskyndelser?

  • I del 3 oppfordrer president Benson oss til å følge Enos eksempel, slik det er nedtegnet i Mormons bok. Hva kan vi lære av Enos om å søke Ånden?

  • Hva er forskjellen for deg mellom å lese Skriftene og å “meditere over et skriftsted?” (Se del 4.) Hvorfor tror du flittig, daglig skriftstudium hjelper oss å være åpne for tilskyndelser?

  • President Benson sa: “Den hellige ånd vil være hos dem som ærer, respekter og adlyder Guds lover” (del 5). Hvorfor tror du at vår evne til å motta inspirasjon påvirkes av vår innsats for å holde budene?

Aktuelle skriftsteder

1 Nephi 10:17-19; 2 Nephi 4:15-16; Mosiah 2:36-37; L&p 8:2-3; 45:56-57; 76:5-10; 121:45-46

Studiehjelpemidler

“Vær svært oppmerksom på ideer som kommer til ditt sinn mens du studerer, og på følelser som oppstår i ditt hjerte” (Forkynn mitt evangelium [2004], 18). Vurder å skrive ned tilskyndelsene du mottar, selv om de ikke synes å være relatert til ordene du leser. De kan være nettopp det Herren ønsker å åpenbare for deg.

Noter

  1. Sitert av Thomas S. Monson, “En fremtidsrettet plan – et verdifullt løfte,” Lys over Norge, nr. 6 1986, 64.

  2. “Seek the Spirit of the Lord,” Ensign, april 1988, 5

  3. Robert D. Hales, “Personlig åpenbaring – profetenes læresetninger og eksempler,” Liahona, nov. 2007, 88.

  4. “My Challenges to Mission Presidents,” seminar for nye misjonspresidenter, 25. juni 1986.

  5. Se “Til Kirkens barn,” Lys over Norge, juli 1989, 76.

  6. “Et hellig ansvar,” Lys over Norge, nr. 6 1986, 79.

  7. Julia Dalley, i Sheri L. Dew, Ezra Taft Benson: A Biography (1988), 128.

  8. “Seek the Spirit of the Lord,” 2.

  9. “Seek the Spirit of the Lord,” 5; uttalelsen av Brigham Young finnes i Manuscript History of Brigham Young, 23. feb. 1947, 2 bind, red. Elden Jay Watson (1968, 1971), 2:529.

  10. Come unto Christ (1983), 22.

  11. “Til Kirkens barn,” 76.

  12. “Seek the Spirit of the Lord,” 4.

  13. Come unto Christ, 92-93.

  14. The Teachings of Ezra Taft Benson (1988), 331-32.

  15. “My Challenges to Mission Presidents,” seminar for nye misjonspresidenter, 25. juni 1986; kursiv fjernet fra originalen.

  16. “Seek the Spirit of the Lord,” 2, 4; uttalelsen av Spencer W. Kimball finnes i Læresetninger fra Kirkens presidenter – Spencer W. Kimball (2006), 67.

  17. “Et hellig ansvar,” 79.

  18. “I Hans fotspor,” Lys over Norge, feb. 1989, 3.

  19. Come unto Christ, 92.

  20. “Preparing Yourselves for Missionary Service,” Ensign, mai 1985, 36.

  21. “A Principle with a Promise,” Ensign, mai 1983, 54.