Læresetninger fra Kirkens presidenter
Kapittel 47: President Brigham Youngs vitnesbyrd om profeten Joseph Smith


Kapittel 47

President Brigham Youngs vitnesbyrd om profeten Joseph Smith

I ew av mange prekener til de hellige om Josephs verk og misjon, vitnet president Brigham Young: «Jeg får lyst til å rope halleluja hele tiden når jeg tenker på at jeg en gang kjente profeten som Herren oppreiste og ordinerte, og som han ga nøkler og kraft til å bygge opp Guds rike på jorden og oppholde det» (DBY, 456). I hele sitt liv som leder for Kirken ga han uttrykk for kjærlighet til og beundring for profeten Joseph Smith: «Jeg kan i sannhet si at jeg uten unntak fant ut at ban var alt som noe folk kunne kreve av en sann profet, og at det ikke kunne finnes noe bedre menneske, selv om han hadde sine svakheter, og hvilket menneske har levd på denne jord uten å ha noen svakhet?» (Brigham Young til David P. Smith, 1. juni 1853, BYP.) President Youngs livslange overbevisning om seeren og hans verk ble bekreftet på hans dødsleie med et siste uttrykk for anerkjennelse og forventning: «Joseph, Joseph, Joseph» (LSBY, 362).

Brigham Youngs læresetninger

Profeten Joseph Smith la grunnvollen til Jesu Kristi Kirke i denne evangelieutdeling

Da ble bestemt i evighetens råd, lenge før jordens grunnvoll ble lagt, at han, Joseph Smith, skulle være mannen, i denne verdens siste evangelieutdeling, som skulle bringe Guds ord ut til folket og motta fylden av Guds Sønns prestedømmes nøkler og makt. Herren hadde holdt øye med ham og hans far og hans farfar, og med deres forfedre helt tilbake til Abraham, og fra Abraham til vannflommen, fra vannflommen til Enok, og fra Enok til Adam. Han har holdt øye med denne familien og dette blod mens det har sirkulert fra sin kilde og til denne mannen ble født. Han ble forutordinert i evigheten til å presidere over denne siste evangelieutdeling (DBY, 108).

[Herren] kalte på sin tjener Joseph Smith jr. mens han bare var en gutt, til å legge grunnvollen til Hans rike for siste gang. Hvorfor kalte han på Joseph Smith til å gjøre det? Fordi det var hans vilje å gjøre det. Var Joseph Smith den eneste på jorden som kunne ha utført dette arbeidet? Det er ingen tvil om at det fantes mange andre som, under Herrens veiledning, kunne ha utført dette arbeidet, men Herren valgte den som han ønsket, og det er tilstrekkelig (DBY, 460).

Hvor ofte får ikke eldstene det slengt i ansiktet når de er ute og forkynner, at Joseph Smith, grunnleggeren av deres kirke og religion, var bare en fattig, uvitende gutt. Det pleide å bli fremført av denne verdens vise og lærde som et av de sterkeste argumenter som kunne brukes mot læren om frelse, selv om det ikke er noe argument i det hele tatt. Herren ville ha åpenbart seg til noen av tidens lærde prester eller talentfulle menn, sier de, som kunne ha gjort noe godt og båret evangeliet frem til seier på grunn av sin innflytelse og lærdom, og ikke til en fattig, uvitende, ulærd ungdom. Ikke mange vise, ikke mange mektige, ikke mange edle, etter menneskenes oppfatning, blir kalt, men Gud har valgt det dåraktige i verden for å gjøre de vise til skamme, det svake i verden for å gjøre det sterke til skamme, og det som er ringe i verden - det som verden forakter, har Gud i sin visdom valgt, ja, og ting som ikke er, for å tilintetgjøre det som er noe, så intet kjød skal rose seg for Gud [se 1. Korinterbrev 1:26-29] (DBY, 321-22).

Jeg følte på den tiden [før jeg kom inn i Kirken] at hvis jeg fikk se ansiktet til en profet, en som hadde levd på jorden tidligere, en mann som fikk åpenbaringer, som fikk himmelen åpnet for seg, som kjente Gud og hans karakter, ville jeg med glede gått hele veien rundt jorden på alle fire. Jeg mente at det ikke fantes noe som jeg ikke ville gjennomgå, om jeg bare kunne få se én person som visste hva Gud er og hvor han er, hvordan han er og hva evighet er (DNW, 8. okt. 1856, 3).

Hvordan var Josephs misjon, og hva var det store ved den? … Da jeg for første gang hørte ham forkynne, bragte han himmelen og jorden sammen (DBY, 458).

Joseph Smith har lagt grunnvollen til Guds rike i de siste dager. Andre vil sette opp overbygningen (DBY, 458).

Jeg møtte aldri noen, før jeg traff Joseph Smith, som kunne fortelle meg noe om Guds karakter, personlighet og bolig, eller noe tilfredsstillende om engler eller menneskets forhold til sin Skaper. Likevel var jeg så flittig som noe menneske må være for å forsøke å finne ut av dette (DBY, 458).

Han tok himmelen, billedlig talt, og bragte den ned til jorden, og han tok jorden, løftet den opp og åpnet, klart og enkelt, det som hører Gud til, og det er det store ved hans misjon. Jeg hadde et vitnesbyrd lenge før det om at han var en Herrens profet, og det var en trøst. Gjorde ikke Joseph det samme for din forståelse? Kunne han ikke ta Skriften og gjøre den så klar og enkel at alle kunne forstå? Alle sier: «Ja, det er beundringsverdig. Det forener himlene og jorden,» og med hensyn til tid, den betyr ingenting, annet enn å lære oss hvordan vi skal leve i evigheten (DBY, 458-59).

Jeg akter og ærer Joseph Smiths navn. Jeg fryder meg over å høre det. Jeg elsker det. Jeg elsker hans læresetninger (DBY, 458).

Det jeg har fått fra Herren, har jeg fått gjennom Joseph Smith. Han var redskapet som ble brukt. Hvis jeg gir slipp på ham, må jeg gi slipp på disse prinsippene. De har ikke blitt åpenbart, uttalt eller forklart av noen annen mann siden apostlenes tid. Hvis jeg legger bort Mormons bok, vil jeg måtte fornekte at Joseph er en profet, og hvis jeg legger bort læren og slutter å forkynne Israels innsamling og oppbyggingen av Sion, må jeg legge bort Bibelen, og derfor kan jeg like godt gå hjem som å påta meg å forkynne uten disse tre (DBY, 458).

Det finnes ikke noe vesen som noen gang har fått anledning til å høre livets og frelsens vei fremlagt for seg slik den er nedtegnet i Mormons bok og Lære og pakter, av en siste-dagers-hellig som kan si at Jesus lever, at hans evangelium er sant, og samtidig si at Joseph Smith ikke var en Guds profet. Det er et sterkt vitnesbyrd, men det er sant. Intet menneske kan si at denne boken (legger hånden på Bibelen) er sann, er Herrens ord, er veien, er veiviserskiltet på veien og et frihetsbrev hvorved vi kan lære Guds vilje, og samtidig si at Mormons bok ikke er sann, hvis vedkommende har hatt anledning til å lese den eller høre den lest, og lære dens læresetninger. Det finnes ikke et menneske på jordens overflate som har fått anledning til å lære Jesu Kristi evangelium fra disse to bøker, som kan si at den ene er sann og den andre ikke. Ingen siste-dagers-hellig, ingen mann eller kvinne, kan si at Mormons bok er sann, og samtidig si at Bibelen ikke er det. Hvis den ene er sann, er begge det. Hvis den ene er falsk, er begge det. Hvis Jesus lever og er verdens Frelser, er Joseph Smith en Guds profet og lever i Abrahams skjød. Selv om de har drept hans legeme, lever han og ser sin himmelske Faders ansikt, og hans klær er rene som englene som omgir Guds trone, og intet menneske på jorden kan si at Jesus lever, og samtidig fornekte min påstand om profeten Joseph. Dette er mitt vitnesbyrd, og det er sterkt (DBY, 459).

Herren underviste sin tjener Joseph Smith ved åpenbaring, «sannhet på sannhet»

Fra den dag Joseph fikk platene, og før den tid, instruerte Herren ham. Han ledet ham fra dag til dag og fra time til time (DBY, 461).

Joseph fortsatte å motta åpenbaring på åpenbaring, ordinans på ordinans, sannhet på sannhet, helt til han hadde fått alt som var nødvendig for menneskehetens frelse (DBY, 461).

Alle jordens innbyggere er kalt av Gud. De er kalt til å omvende seg og bli døpt til syndenes forlatelse (DBY, 461).

Vi har gått fra en ting til den neste, og jeg kan si fra én grad av kunnskap til den neste. Da Joseph for første gang fikk vite om platene som lå i Cumorah-høyden, fikk han ikke samtidig nøklene til Det aronske prestedømme. Han fikk bare kunnskap om at platene var der og at Herren ville bringe dem frem… Han fikk vite at [tidlige innbyggere i Amerika] en gang hadde evangeliet, og fra da av gikk han frem, trinn for trinn, til han fikk platene og Urim og Tummim og kraft til å oversette dem. Dette gjorde ham ikke til apostel. Det ga ham ikke rikets nøkler, og gjorde ham heller ikke til en eldste i Israel. Han var profet og hadde profetiens ånd, og hadde mottatt alt dette før Herren ordinerte ham. Og da Herren, ved åpenbaring, ba ham dra til Pennsylvania, gjorde han det og gjorde seg ferdig med å oversette Mormons bok. Og da Herren, i en ny åpenbaring, ba ham dra tilbake til delstaten New York og til gamle fader Whitmer, som bodde på et sted rett overfor Waterloo, og stoppe der, gjorde han det og holdt møter og samlet opp noen som trodde på hans vitnesbyrd [se HC, 1:48-51]. Han mottok Det aronske prestedømme, og senere fikk han nøklene til Det melkisedekske prestedømme og organiserte Kirken [se L&p 13, 20, 128:20]. Han mottok først myndighet til å døpe, og visste ennå ikke at han skulle motta mer før Herren fortalte ham at han hadde mer til ham. Så mottok han nøklene til Det melkisedekske prestedømme, og hadde myndighet til å bekrefte etter å ha døpt, noe han ikke hadde tidligere. Han ville ha blitt stående nøyaktig der døperen Johannes sto, hvis ikke Herren hadde sendt sine andre budbringere, Peter, Jakob og Johannes, for å ordinere Joseph til Det melkisedekske prestedømme… Og deretter fikk [vi] andre ordinanser (DBY, 461-62).

På denne tiden [1840] kom en åpenbaring om at vi kunne døpes for våre avdøde venner, men til å begynne med ble det ikke åpenbart at det skulle føres en opptegnelse over dem som ble døpt. Men da han mottok en åpenbaring også om dette, ble det ført en opptegnelse (DBY, 462-63).

Profeten Joseph Smith forkynte evangeliets sannheter klart og tydelig

Alt Joseph Smith gjorde, var å forkynne sannheten - evangeliet slik Herren åpenbarte det til ham - og fortelle folket hvordan de kunne bli frelst, og de ærlige av hjertet kom og samlet seg rundt ham og elsket ham som seg selv. Han kunne ikke gjøre mer enn å forkynne sanne prinsipper og prinsipper som vil samle de hellige i de siste dager, ja, de ærlige av hjertet. Alle som tror på og etterlever Jesu Kristi evangelium, er hans vitner om at disse utsagnene er sanne (DBY, 463).

Det enestående med storheten i bror Joseph Smiths karakter var at han kunne forenkle himmelske ting så et begrenset sinn kunne forstå dem. Når han forkynte for folket - åpenbarte det som hører Gud til, Guds vilje, frelsesplanen, Jehovas hensikter, vårt forhold til ham og alt som hører himmelen til, forenklet han sine læresetninger etter evnene til hver mann, hver kvinne og hvert barn, og gjorde dem like tydelige som en tydelig opptråkket sti. Dette skulle ha overbevist alle som noen gang hørte om ham og hans guddommelige myndighet og kraft, for ingen annen mann var i stand til å undervise slik som han kunne, og ingen kan åpenbare det som hører Gud til uten ved åpenbaring fra Jesus Kristus (DBY, 463).

Det fantes ingen som kunne forkynne omvendelse og dåp til syndenes forlatelse, med myndighet til å forrette ordinansene, før Gud bemyndiget Joseph Smith og sendte ham ut med sine bud til folket. Før den tid gransket jeg alt i forbindelse med trossamfunnene. Jeg søkte høyt og lavt for å finne ut om det fantes noe slikt som ren gudsdyrkelse på jorden. Jeg lette etter en mann som kunne fortelle meg noe om Gud, om himmelen, om engler og om evig liv. Jeg trodde på Gud Faderen og Jesus Kristus, men jeg kunne ikke tro at Kristi Kirke fantes på jorden (DBY, 463).

Jeg kunne ha fortsatt å studere Bibelen og alle bøker som er blitt skrevet, og uten åpenbaring fra Gud ville jeg ha blitt som lydende malm eller en klingende bjelle, uten kunnskap om Gud, om sann gudsdyrkelse, om de levendes eller de dødes forløsning. Jeg ville ha levd og dødd i uvitenhet, og dette var situasjonen for alle jordens innbyggere (DBY, 463).

Joseph Smith fikk mange ganger dette spørsmål av menn som kom for å se ham og hans folk: «Hvordan har det seg at du kan styre ditt folk så lett? Det virker som de ikke gjør noe annet enn det du sier. Hvordan kan du styre dem så lett?» Han svarte: «Jeg styrer dem ikke i det hele tatt. Herren har åpenbart bestemte prinsipper fra himlene som vi skal etterleve i disse siste dager. Tiden nærmer seg da Herren skal samle sitt folk bort fra de ugudelige, og han skal hastig fullføre sitt verk i rettferdighet, og prinsippene som han har åpenbart, har jeg forkynt for folket, og de forsøker å leve etter dem, og de styrer seg selv.»

Mine herrer, dette er også den største hemmeligheten nå når det gjelder å styre dette folk. Man tror at jeg øver kontroll over dem, men slik er det ikke. Jeg har nok med å ha kontroll over meg selv og holde meg rakrygget og lære folket prinsippene som de skulle etterleve (DBY, 470).

Jeg minnes mange ganger da bror Joseph, mens han gmnnet på hvor mange som kom inn i Guds rike og gikk ut igjen, sa: «Brødre, jeg har ikke falt fra ennå, og føler ingen trang til å gjøre det.» Mange av dere husker sikkert hans ord. Joseph måtte be hele tiden, utøve tro, etterleve sin religion og foredle sitt kall for å få tilkjennegivelsene fra Herren og for å holde seg urokkelig i troen (DBY, 469).

Så skrøpelig som jeg og mine brødre er, og så langt som vi er fra målet og fra de privilegier vi skulle nyte godt av, hvis Joseph Smith jr., profeten, kunne sett at folket på hans tid var like villige til å følge hans røst som de er i dag til å følge sin presidents røst, ville han ha vært en lykkelig mann. Han levde, arbeidet, slet og jobbet. Hans mot var som en engels mot, og hans vilje var som Den allmektiges vilje, og han arbeidet til de drepte ham (.DBY, 464).

Profeten Joseph Smith beseglet sitt vitnesbyrd med sitt blod

Mange av profetene har beseglet sitt vitnesbyrd med sitt blod, så deres testament kunne gå frem med kraft… Som i fordums tid, så i vår tid. Da Joseph Smith beseglet sitt vitnesbyrd med sitt blod, var hans testament fra det øyeblikk av i kraft for hele verden, og ve dem som kjemper imot det (DBY, 467).

Da [Joseph Smith] dro til Carthage, sa han: «Jeg går til døden. Jeg går som et lam til slakterbenken, jeg går til min skjebne» (DBY, 467).

Hvem utfridde Joseph Smith fra hans fienders hender [like til] hans dødsdag? Det var Gud. Selv om han ble bragt til dødens terskel om og om igjen, og, etter menneskelig forstand, ikke kunne befris og det ikke var noen mulighet for at han kunne bli reddet. Mens han var i fengsel i Missouri og ingen forventet at han noen gang skulle slippe ut av fiendens hender, hadde jeg tro som Abraham og sa til brødrene: «Så sant den Herre Gud lever, skal han slippe bort fra dem.» Selv om han hadde profetert at han ikke skulle leve til han ble førti år, næret vi alle et håp om at det skulle være en uriktig profeti, og at vi skulle få ha ham hos oss for bestandig. Vi trodde vår tro kunne utsette det, men vi tok feil - han falt til slutt som martyr for sin religion. Jeg sa: «Det er i orden. Nå har testamentet full kraft. Han har beseglet det med sitt blod» (DBY, 469-70).

Hans embede er ikke tatt fra ham. Han har bare gått for å arbeide i en annen avdeling av Den allmektiges virksomhet. Han er fremdeles apostel, fremdeles profet, og han utfører arbeidet til en apostel og profet. Han har gått et trinn lenger enn oss og oppnådd en seier som du og jeg ikke har fått (DBY, 468).

Jeg vet at [Joseph Smith] ble kalt av Gud, og dette vet jeg ved Jesu Kristi åpenbaringer til meg og ved Den hellige ånds vitnesbyrd. Hadde jeg ikke fått vite denne sannhet på denne måten, ville jeg aldri ha vært det som kalles «mormon», og jeg ville heller ikke vært her i dag (DNW, 22. okt. 1862, s. 2).

Studieforslag

Profeten Joseph Smith la grunnvollen til Jesu Kristi Kirke i denne evangelieutdeling

  • Hvilken rolle spilte Joseph Smiths forfedre med hensyn til å forberede ham til å bli den første profet i denne evangelieutdeling? På hvilke måter har dine forfedres tro virket inn på ditt liv? Hva kan du gjøre for å ha rettferdig innflytelse på dine etterkommere?

  • Hvilke fordeler var det ved at Herren kalte en ung gutt til å legge grunnvollen til sitt rike i disse siste dager? Hvordan hjelper dette deg å se Herrens hånd i ditt liv?

  • President Young sa at profeten Joseph Smith la grunnvollen til Jesu Kristi kirke i de siste dager, og at andre skulle sette opp overbygningen. Hva er denne grunnvollen? (Se også L&p 5:9-10, 135:3.) Hva er overbygningen? Hvilke tegn har du sett på at Kirkens overbygning er i ferd med å settes opp? Hvordan kan vi alle bidra til dette arbeidet?

  • Hva antydet president Young om hvordan «Josephs misjon [var] og hva storheten ved den [var]»? Hvordan kan vi følge profeten Joseph Smiths undervisningsmåte når vi underviser våre barn og andre?

  • Hvordan lærte profeten Joseph Smith «oss hvordan vi skal leve i evigheten»? Hvordan gjelder disse læresetninger vårt liv på jorden?

Herren underviste sin tjener Joseph Smith ved åpenbaring, «sannhet på sannhet»

  • Hvorfor tror du Herren åpenbarer sine sannheter «åpenbaring på åpenbaring» istedenfor alt på en gang? (Se også L&p 93:11-14.) Hvordan var dette tilfelle for profeten Joseph Smith? Hvordan har det vært tilfelle for deg?

Profeten Joseph Smith forkynte evangeliets sannheter klart og tydelig

  • Hvorfor var profeten Joseph Smith en så elsket og innflytelsesrik lærer? Hva var hans «største hemmelighet» når det gjaldt å styre Herrens folk? Hvordan kan vi anvende dette prinsipp på våre ansvarsoppgaver hjemme, på arbeidet og i Kirken?

  • Hvordan var profeten Joseph i stand til «å motta tilkjennegivelsene fra Herren og … holde seg urokkelig i troen»? Hvordan kan vi vite Herrens vilje med oss? Hvorfor må vi fortsette å være trofaste for å beholde vårt vitnesbyrd om evangeliet?

Profeten Joseph Smith beseglet sitt vitnesbyrd med sitt blod

  • Hvorfor var det nødvendig at Joseph og Hyrum Smith beseglet sitt vitnesbyrd med sitt blod? (Se også L&p 135, 136:39.)

  • President Young erklærte: «Jeg vet at [Joseph Smith] ble kalt av Gud, og dette vet jeg ved Jesu Kristi åpenbaringer til meg.» Hva føler du for profeten Joseph Smith? Hvordan kan du på en passende måte dele dine følelser med din familie, dine venner og dine medarbeidere? Tenk over om du kan skrive ned dine følelser for profeten på en eller annen måte for dine etterkommere.

Bilde
Joseph Smith appearing to Brigham Young

Som vi ser på dette maleriet, viste profeten Joseph Smith seg for president Young i et syn etter sin død.