Læresetninger fra Kirkens presidenter
Kapittel 9: Omvendelse og dåp


Kapittel 9

Omvendelse og dåp

En kald, snerk dag i april 1832 ble Brigham Young døpt i det iskalde vannet i sin egen møllebekk av Eleazer Miller, en konvertitt til Kirken fire måneder tidligere. Om dette sa han: «Jeg følte en ydmyk, barnlig ånd som vitnet til meg om at mine synder var tilgitt» (MHBY-1, 2–3). Han forkynte at vannet i seg selv ikke har «noen virkning når det gjelder å vaske bort synd» (DBY, 159), men at dåpen effektivt renser oss fra synd når den forrettes av dem som har myndighet til dem som tilregnes ansvar for sine synder, og når det har skjedd en omvendelse forut forden og den følges av en oppriktig anstrengelse for å hedre dåpspaktene.

Brigham Youngs læresetninger

Etterhvert som vår forståelse øker, øker også vårt ansvar og vår tilregnelighet

Synd består i å gjøre galt når vi vet og kan gjøre det bedre, og den vil bli straffet med en rettferdig gjengjeldelse i Herrens beleilige tid (DBY, 156).

Kan vi ikke, selv om vi kanskje gjør vårt aller beste nå, forbedre oss? Det kan vi. Hvis vi gjør galt uten å være klar over det, er det vår plikt når vi får vite at det er galt, å avstå fra det som er galt straks og for alltid (DBY, 156).

Vi kan gjøre forsoningen virksom for oss ved å omvende oss i oppriktighet

Hvis jeg har skadet noen, bør jeg bekjenne for vedkommende og rette opp det gale jeg har gjort (DBY, 158).

Jeg tror på å komme ut og være oppriktig og ærlig når det gjelder det som bør gjøres kjent, og på å holde for dere selv det som ikke bør ut… Fortell publikum det som tilhører publikum. Har du syndet mot folket, så bekjenn for dem. Har du syndet mot en familie eller et nabolag, så gå til dem og bekjenn… Har du syndet mot en enkeltperson, så få vedkommende på tomannshånd og bekjenn for ham (DBY, 158).

Når mennesker virkelig og av hjertet omvender seg og tilkjennegir for himmelen at deres omvendelse er ekte ved å rette seg etter de krav som er blitt gjort kjent for dem ved evangeliets lover, er de berettiget til å få frelse, og ingen makt kan holde den gode ånd fra dem (DBY, 156).

Noen av våre gamle tradisjoner lærer oss at en som er skyldig i grusomme og morderiske handlinger, kan omvende seg og bli frelst mens han står på skafottet og etter henrettelsen høre folk si: «Gud være lovet! Han har gått til himmelen for å bli kronet med herlighet, ved vår Herre Kristi forløsende fortjeneste.» Dette er bare tøv. En slik person vil aldri få se himmelen. Noen ber: «Å, om jeg hadde gått gjennom sløret den kvelden jeg ble omvendt!» Dette viser hvilke falske idéer og feilaktige begreper den kristne verden har (DBY, 157).

Dåp er en ordinans som er avgjørende for vår frelse

Vi, de siste-dagers-hellige, tror på å bli døpt ved nedsenkning til syndenes forlatelse, ifølge Jesu disiplers vitnesbyrd og Herrens åpenbaringer gitt i disse siste dager. Småbarn er rene, de har hverken hjertesorg eller synder å omvende seg fra og kvitte seg med, og derfor kan de ikke døpes til syndenes forlatelse. Hvis vi har syndet, må vi kjenne godt fra ondt. Et lite barn gjør ikke det, det kan ikke det. Det har ikke vokst til den tanke å se hva som er godt eller ondt. Det har ikke evnen til å lytte til far eller mor, læreren eller presten når de forteller hva som er rett eller galt eller hva som er sårende, og før dette forstås kan ikke en person holdes ansvarlig og kan derfor ikke døpes til syndenes forlatelse [se Moroni 8] (DBY, 158-59).

Det finnes ingen ordinans som Gud har gitt ved sin egen røst, ved sin sønn Jesus Kristus eller ved noen av sine profeters, apostlers eller evangelisters munn, som er unyttig. Alle ordinanser, alle bud og krav er nødvendige for den menneskelige families frelse (DBY, 152).

Hvis du har vært rettskaffen helt fra fødselen av og aldri har begått kjente synder og overtredelser, så bli døpt for å fullkomme all rettferdighet, slik som Jesus ble. Hvis du kan si at du ikke har noen synder å omvende deg fra, så kvitt deg med dine falske teorier og elsk og tjen Gud av et udelt hjerte (DBY, 159).

Alle siste-dagers-hellige inngår i den nye og evige pakt når de kommer inn i denne kirke. De inngår pakt om å slutte å støtte, oppholde og være opptatt av djevelens rike og denne verdens riker. De inngår i den nye og evige pakt for å oppholde Guds rike og intet annet rike. De gir et meget hellig løfte, for himmelen og jorden, og det også ved sin egen frelse, om at de vil oppholde sannhet og rettferdighet fremfor ugudelighet og falskhet, og bygge opp Guds rike istedenfor denne verdens riker (DBY, 160).

Uansett hvor mye vi måtte forfekte tilknytning til Gud og hans sak, er vi ikke berettiget til hans rikes velsignelser og privilegier før vi blir borgere av det. Hvordan kan vi bli dette? Ved å omvende oss fra våre synder og rette oss etter evangeliets og Guds Sønns krav som vi har fått. Hundretusener av mennesker har trodd på den Herre Jesus Kristus og omvendt seg fra sine synder, og Den hellige ånd har vitnet for dem om at Gud er kjærlighet, at de elsket ham og at han elsket dem, og likevel er de ikke i hans rike. De har ikke oppfylt de nødvendige krav, de har ikke gått inn gjennom døren (DBY, 152-53).

Dere har ikke makt til å døpe dere selv, og heller ikke makt til å oppstå av dere selv, og dere kan ikke på lovlig vis døpe en annen person til syndenes forlatelse før noen først har døpt dere og ordinert dere til denne myndighet (DBY, 160).

Har vann, i seg selv, noen virkning når det gjelder å vaske bort synd? Selvfølgelig ikke, men Herren sier: «Hvis synderen omvender seg fra sine synder og går ned i dåpens vann og der blir begravet i likhet med det å bli lagt i jorden og begravet, og igjen blir tatt opp av vannet, i likhet med det å bli født - hvis han i sitt hjertes oppriktighet gjør dette, skal hans synder bli vasket bort.» [Se L&p 128:12-13.] Vil vannet i seg selv vaske dem bort? Nei, men overholdelse av Guds bud vil vaske bort syndens flekker (DBY, 159).

Studieforslag

Etterhvert som vår forståelse øker, øker også vårt ansvar og vår tilregnelighet

  • Hvordan definerte president Young synd? (Se også Jakobs brev 4:17.)

  • Hva forkynte president Young om vårt ansvar etter hvert som vi øker vår kunnskap om rett og galt? (Se også 2. Nephi 9:25-27.)

  • Hvilken holdning skulle vi ha til å forbedre vårt liv? (Se også Alma 34:33.) Hva lærer dette oss om kunnskap og ansvar?

Vi kan gjøre forsoningen virksom for oss ved å omvende oss i oppriktighet

  • Hva blir konsekvensen av sann omvendelse? Hvorfor er lydighet mot evangeliets lover en nødvendig del av omvendelsen?

  • Hva sa president Young om omvendelse på dødsleiet?

Dåp er en ordinans som er avgjørende for vår frelse

  • Hvilken rolle spiller dåpen når det gjelder å komme til Kristus? (Se også Moroni 8:25-26.)

  • Hva forkynte president Young om hvem som skulle og ikke skulle døpes? Hvorfor er det upassende å døpe dem som ikke er ansvarlige? (Se også Moroni 8:9-14.) Hva sa president Young til ansvarlige mennesker som sier at de ikke har noen synd?

  • President Young forkynte at alle evangeliets ordinanser, også dåpen, er nødvendige for vår frelse. Hvordan har evangeliets ordinanser vært til velsignelse for deg?

  • President Young forkynte at «alle siste-dagers-hellige inngår i den nye og evige pakt når de kommer inn i denne kirke». Hva inngår vi i dåpen pakt om å gjøre? Hva inngår vi pakt om å la være å gjøre? (Se også Mosiah 18:8-10.)

  • Hvorfor er ikke det å tro på den Herre Jesus Kristus og elske ham alene nok til å komme inn døren til hans rike?

  • Hvorfor må man være «ordinert … til denne myndighet» for å kunne døpe?

  • Hvilken betydning og symbolikk sier president Young at dåpen har? (Se også Romerbrevet 6:3-6, 11, Moses 6:58-60, 1. Johannes 5:7-8.) President Young forklarte at «vann, i seg selv, [ikke har] noen virkning når det gjelder å vaske bort synd». Hva vil rense oss fra synd?

Bilde
John the Baptist baptizing Jesus

Døperen Johannes døper Jesus Kristus. Dåpen er et krav for å kunne komme inn i Guds rike (se Johannes 3:5).

Bilde
Native Americans being baptized

Daniel D. MacArthur døper Qui-Tuss, shivwits-indianernes høvding, i 1875 Samme dag ble også 130 andre medlemmer av stammen døpt.