Læresetninger fra Kirkens presidenter
Kapittel 42: Tempeltjeneste


Kapittel 42

Tempeltjeneste

Da St. George tempel ble innviet i april 1877, frydet president Brigham Young seg over at de hellige endelig kunne begynne å utføre tempelbegavelser for de døde. Han skrev at de hellige som begynte å arbeide der «hadde en velsignet tid, en tid som intet annet folk på jorden har hatt på mange århundrer, som vi vet om» (DBY, 419). «Siden templet i St. George ble ferdig,» skrev han til sin sønn Lorenzo, «har ånden forbundet med å lete etter de døde og forrette for dem, og også sørge for de nødvendige ordinanser for levende, tatt bolig i de trofaste medlemmer av Kirken overalt i disse dalene. De hellige har sannsynligvis aldri følt en slik interesse for disse emner siden Kirken ble organisert, som de gjør nå. Dette vil bli ledsaget av gode resultater, og etter hvert som arbeidet med å bygge templer går fremover, vil denne ånd bli følt med større kraft i alle grener av Kirken» (LBY, 288-89).

Brigham Youngs læresetninger

Gud gir avdøde anledning til å nyte godt av velsignelsene i templet

Min far døde før begavelsene ble gitt. Ingen av hans barn har blitt beseglet til ham. Hvis dere tenker tilbake, dere som var i Nauvoo, hadde vi det meget travelt den korte tiden vi var der etter at templet ble bygd. Mobben var der, rede til å tilintetgjøre os’s. De var rede til å brenne husene våre, de hadde holdt på med det lenge. Men vi gjorde templet ferdig ifølge den befaling som ble gitt til Joseph, og så dro vi. Vår tid var derfor kort, og vi hadde ikke tid til å ta oss av dette. Min fars barn har derfor aldri blitt beseglet til ham. Kanskje går alle hans sønner inn i evigheten, inn i åndeverdenen, før dette kan bli ordnet, men det spiller ingen rolle. Arvingene i familien vil ta seg av dette, selv om det ikke skulle bli gjort før om 100 år (DBY, 401).

Hundrevis av millioner mennesker har blitt født, levd sitt korte jordeliv og gått bort, uvitende om seg selv og den frelsesplan som er tilveiebragt for dem. Men det gir stor trøst å vite at denne enestående plan som himmelen har tenkt ut, følger dem inn i det neste liv og gir dem anledning til å ta imot evig liv og opphøyelse til troner, riker, herredømmer og krefter i nærvær av deres Fader og Gud, ved Jesus Kristus, hans Sønn (DBY, 404).

Vi forkynner det frelsende evangelium for dem - for de døde - ved dem som har levd i denne evangelieutdeling [se L&p 138:57] (DBY, 397).

Mennesker som er i ånden, har en anledning til å ta imot evangeliet. Jesus dro, mens hans legeme lå i graven to netter og en dag, til åndenes verden for å vise brødrene hvordan de skulle bygge opp riket og gi ånder kunnskap om sannheten i åndeverdenen. Han dro for å gi dem et mønster der, som han hadde gjort på jorden. Av det merker vi oss at der får åndene anledning til å ta imot sannheten. Man kan spørre om de blir døpt der. Nei. Kan de få håndspåleggelse for Den hellige ånds gave? Nei. Ingen av de ytre ordinanser som hører kjødet til, forrettes der, men de nyter godt av Den hellige ånds lys, herlighet og kraft i like stor grad som på denne jord, og der er lover som styrer og kontrollerer åndeverdenen, og som de er underlagt (DBY, 397).

Kan vi gjøre noe for dem? Ja. Hvorfor forsøker vi å bygge et tempel? Og vi skal ikke bare bygge et tempel her, hvis vi lykkes og blir velsignet og bevart, men vi skal sannsynligvis begynne på to-tre til, osv. så raskt som arbeidet krever det, i den bestemte hensikt å forløse våre døde. Når jeg får en åpenbaring om at noen av mine forfedre levde og døde uten evangeliets velsignelser, eller til og med uten å høre det forkynt, men var like ærlige som jeg er, like rettskaffen som jeg er, eller som noen mann eller kvinne kan være på jorden, like rettferdig, så langt som de hadde kunnskap til, som noen apostel eller profet som noen gang har levd, vil jeg gå og bli døpt, bekreftet, tvettet og salvet og gjennomgå alle ordinanser og begavelser for dem, så deres vei til det celestiale rike kan bli åpnet (DBY, 403).

Denne lære om dåp for de døde er en bemerkelsesverdig lære, en av de mest enestående læresetninger som er blitt åpenbart for menneskeslekten, og det er lys, kraft, herlighet, ære og udødelighet i den (DBY, 399).

Mangen en mann jeg kjenner, som har sovnet inn [dødd], har vi blitt døpt for siden Kirken ble organisert - gode, ærlige, hederlige menn, nestekjærlige mot alle og som levde et godt og dydig liv. Vi vil ikke la dem gå ned til helvete. Gud vil ikke gjøre det. Frelsesplanen er mer enn tilstrekkelig til å løfte dem opp og plassere dem der de kan nyte alt de kunne forvente seg (DBY, 403).

De har passert ildprøvene [i jordelivet], og er uten mulighet til personlig å kunne forrette til sine synders forlatelse og for sin opphøyelse. Derfor er de nødt til å sette sin lit til at deres venner, barn og barnebarn skal forrette for dem, så de kan bli bragt opp til Guds celestiale rike (DBY, 406).

Hva tror du fedrene ville sagt hvis de kunne talt fra de døde? Ville de ikke sagt: «Vi har ligget her i tusener av år, her i dette fengsel, og ventet på at denne utdeling skulle komme»? … Hva ville de hvisket i våre ører? Å, hvis de hadde hatt kraft til det, ville de ha lydt som himmelens torden i våre ører, hvis vi kunne innsett hvor viktig dette arbeide er som vi er opptatt med. Alle engler i himmelen ser på denne lille håndfull mennesker og stimulerer dem til frelse for menneskeslekten. På samme måte ser også djevlene i helvete på dette folk og forsøker å ødelegge for oss, og folket tar fremdeles djevelens tjenere i hånden, istedenfor å helliggjøre seg og påkalle Herren og utføre det verk som han har befalt oss og lagt i våre hender (DBY, 403-4).

Vår himmelske Fader vil velsigne oss for å utføre slektsforskning til våre forfedres frelse

Jeg tror det er et verk å utføre [i tusenårsriket] som hele verden virker fast bestemt på at vi ikke skal gjøre. Hva er det? Å bygge templer. Vi har ennå ikke begynt å legge grunnmuren til et tempel uten at hele helvete har tatt til våpen mot oss… Hva skal vi gjøre i disse templene? Er det noe å gjøre der? Ja, og vi vil ikke vente til tusenårsriket og Guds herlighets fylde på jorden. Vi vil begynne straks vi har et tempel, og arbeide for våre forfedres frelse. Vi vil føre deres genealogi så langt tilbake som vi kan. Etterhvert skal vi få dem komplette. I disse templene vil vi forrette Jesu Kristi evangeliums ordinanser for våre venner (DBY, 402).

Vi døper nå for de døde … for våre fedre, mødre, bestefedre, bestemødre, onkler, tanter, slektninger, venner og gamle medarbeidere. Herren beveger manges hjerter …, og det er en veritabel besettelse hos enkelte å spore opp sin genealogi og lage trykte opptegnelser over sine forfedre. De vet ikke hvorfor de gjør det, men Herren tilskynder dem. Og det vil fortsette og gå fra far til far, fra far til far, helt til de finner sine forfedres genealogi så langt tilbake som de bare kan (DBY, 406).

Når dette rike er etablert på jorden og Sion bygget opp, vil Herren sende sine tjenere som frelsere på Sions berg [se Obadja 1:21], Guds tjenere som har levd på jorden i tidligere tider, vil åpenbare hvor forskjellige personer har bodd som har dødd uten evangeliet, oppgi deres navn og si: «Gå nå frem, Guds tjenere, og utøv deres rettigheter og privilegier! Gå og utfør ordinansene i Guds hus for dem som har gått fra sin prøvestand uten evangeliet, og for alle som vil få noen form for frelse. Før dem opp for å arve de celestiale, terrestriale og telestiale riker», … for enhver vil få etter sin kapasitet og etter de gjerninger som er gjort i kjødet, enten det er godt eller dårlig, mye eller lite (DBY, 407).

Herren sier: Jeg har sendt Elijahs, profetens, nøkler - jeg har spredt denne lære for å vende fedrenes hjerter til barna og barnas hjerter til fedrene [se L&p 2, 110:13-15]. Nå, alle dere barn, gjør dere noe for deres fedres frelse? Søker dere med flid å forløse dem som har dødd uten evangeliet, ettersom de har søkt Den allmektige Herre for å oppnå løfter for dere? For våre fedre fikk løfter om at deres ætt ikke skulle bli glemt. Å, dere fedrenes barn, ta dere av dette. Dere skal gå inn i Herrens templer og forrette for deres forfedre (DBY, 408).

Vi blir frelsere på Sions berg ved å utføre tempelordinanser for vår avdøde slekt

Vi er blitt kalt, som dere er blitt fortalt, til å forløse jordens nasjoner. Fedrene kan ikke bli fullkommengjort uten oss, og vi kan ikke bli fullkommengjort uten fedrene. Denne lenke må finnes i det hellige prestedømme. Den må sveises sammen fra den siste generasjon som lever på jorden, tilbake til Fader Adam, for å bringe tilbake alle som kan frelses og plasseres der hvor de kan motta frelse og en herlighet i et eller annet rike. Dette prestedømme må gjøre det. Dette prestedømme er til i denne hensikt (DBY, 407).

Frelserens læresetninger åpenbarer og gir de troende prinsipper hvorved frelsere vil komme på Sions berg for å frelse … alle unntatt dem som har syndet mot Den hellige ånd. Menn og kvinner vil gå inn i Guds templer og være, for å bruke en sammenligning, støtter der [se Johannes åpenbaring 3:12], og forrette år etter år for dem som har sovet i tusener av år (DBY, 407).

For å få utført dette arbeidet, må vi ikke bare ha ett tempel, men tusener av dem, og tusener og titusener av menn og kvinner vil gå inn i disse templene og forrette for mennesker som har levd så langt tilbake som Herren skal åpenbare (DBY, 394).

Det er dette vi skal gjøre for jordens innbyggere. Når jeg ser på det, ønsker jeg ikke å hvile så mye, men være flittig hele dagen lang, for når vi begynner å tenke på det, har vi ingen tid å miste, for det er et ganske møysommelig arbeid (DBY, 410).

Prestedømmet som Herren igjen har gitt dem som vil ta imot det, har den bestemte hensikt å forberede dem til å bli eksperter på de prinsipper som henhører til det celestiale rikes lov. Hvis vi adlyder loven og ikke bryter den, etterlever den, skal vi bli beredt til å nyte av det celestiale rikes velsignelser. Vil noen andre det? Ja, tusener og millioner av jordens innbyggere som ville ha tatt imot og adlydt den lov vi forkynner, hvis de hadde fått anledning til det. Når Herren vender tilbake til Sion og vekterne skal se for sine øyne og Sion opprettes, vil det komme frelsere på Sions berg og frelse alle de Adams sønner og døtre som er i stand til å bli frelst, ved å forrette for dem (DNW, 16. mai 1860).

Våre fedre kan ikke bli fullkommengjort uten oss, og vi kan ikke bli fullkommengjort uten dem. De har utført sitt verk, og nå sover de. Vi er nå kalt på til å gjøre vårt, og det er å utføre det største verk mennesker noen gang har utført på jorden. Millioner av våre medskapninger som har levd på jorden og dødd uten kunnskap om evangeliet, må det utføres arbeid for hvis de skal kunne arve evig liv (dvs. alle som ville ha tatt imot evangeliet). Og vi er kalt på til å utføre dette arbeidet (DBY, 406).

Hvem skal besitte jorden og all dens fylde? Vil det ikke bli dem som Herren har forbeholdt denne heder for? Og de vil komme på Sions berg som frelsere for å arbeide gjennom tusenårsriket for å frelse andre (DBY, 407-8).

Arbeidet i tusenårsriket vil omfatte tempelbygging og tempeltj eneste

Vi forsøker å frelse de levende og de døde. De levende kan velge, men ikke de døde. Millioner av dem døde uten evangeliet, uten prestedømmet og uten de anledninger som vi har. Vi skal gå ut i Israels Guds navn og utføre ordinansene for dem. Og gjennom tusenårsriket, de tusen år da folket vil elske og tjene Gud, vil vi bygge templer og arbeide i dem for dem som har sovet i hundre-og tusenvis av år - de som ville ha tatt imot sannheten hvis de hadde fått anledning til det, og vi vil løfte dem opp og danne en hel lenke helt tilbake til Adam (DBY, 404).

Som jeg ofte har fortalt dere, er dette det arbeid som skal gjøres i tusenårsriket. Det er arbeidet som må utføres av Abrahams ætt, den utvalgte ætt, den kongelige ætt, Herrens velsignede, de som Herren har inngått pakter med. De vil gå frem og frelse alle sønner og døtre av Adam som vil motta frelse her på jorden, og alle ånder i åndeverdenen vil det bli forkynt for og samtalt med, og de frelsende prinsipper vil bli bragt til dem så de kan få anledning til å ta imot evangeliet, og de vil ha en mengde barn her på jorden til å utføre for seg disse evangeliets ordinanser som tilhører kjødet (DBY, 403).

Vi stoler på Gud. Jeg regner med at han vil kjempe våre slag og at vi vil bli døpt for og på vegne av menneskeslekten gjennom tusen år, og vi vil ha hundrevis av templer og tusener av menn og kvinner som arbeider i dem for dem som har sovnet inn uten å ha fått anledning til å høre og etterleve evangeliet, så de kan bli bragt frem og få en strålende oppstandelse og glede seg over det rike Gud har beredt for dem. Djevelen vil kjempe hardt for å hindre oss, og vi kommer ikke til å få noen fremgang uten ved lydighet mot Guds Sønns evangeliums makt, og tro på det. Hele verden står imot denne lære. Men skader det? Hvis de bare kunne se det slik Herren ser det, ville de frydet seg over det, og istedenfor å bekjempe det, ville de priset Gud for å ha åpenbart en så enestående lære (DBY, 401).

Studieforslag

Gud gir avdøde anledning til å nyte godt av velsignelsene i templet

  • Den «enestående plan» for forløsning av dem som døde uten å ha fått evangeliets fulle velsignelser, var til «stor trøst» for president Young. Hvorfor? Hva betyr denne planen for deg og dine kjære?

  • Hvordan og når ble forkynnelsen av evangeliet i åndeverdenen organisert? Hvem fortsetter dette arbeidet nå? (Se også L&p 138:57.)

  • Hva vil det si å forløse våre døde og åpne det celestiale rike for dem? (Se også L&p 138:58.)

  • Hvorfor motarbeider Satan tempelarbeidet så aktivt? Hva har du sett som viser at Satan ikke kan forhindre at det blir bygget templer og heller ikke få slutt på veksten i det frelsende ordinansarbeid?

Vår himmelske Fader vil velsigne oss for å utføre slektsforskning til våre forfedres frelse

  • President Young talte om en tid da vi skulle komplettere vår genealogi eller slektshistorie. Hvordan vil vi gjøre dette? Hva kan du personlig gjøre for å bidra til din slektshistorie?

  • Hvem er det ifølge president Young som «beveger manges hjerter» til å lære om sine forfedre? Hva har du sett som tyder på at dette stemmer i dag?

  • Hva er «Elijahs, profetens, nøkler»? (Se også L&p 27:9, 110:13-15.)

Vi blir frelsere på Sions berg ved å utføre tempelordinanser for vår avdøde slekt

  • Hvordan kan vi bli frelsere på Sions berg?

  • Hvorfor er det umulig for våre avdøde slektninger å bli fullkommengjort uten oss? Hvorfor er det umulig for oss å bli fullkommengjort uten dem?

Arbeidet i tusenårsriket vil omfatte tempelbygging og tempeltjeneste

  • Hva vil bli «arbeidet i tusenårsriket»? Hvem skal utføre det?

  • Hvordan kan vi overvinne Satans forsøk på å hindre verket? Hvordan vil «lydighet mot Guds Sønns evangeliums makt, og tro på det» hjelpe oss å forberede oss til tusenårsriket?

Bilde
St. George Temple

Dette er en ganske nytt fotografi av St. George tempel. Innvielsen av dette templet i april 1877 gjorde de hellige i stand til å begynne å utføre begavelser for de døde.