Læresetninger fra Kirkens presidenter
Kapittel 17: Skriften


Kapittel 17

Skriften

Hver kveld ringte president Young med bønnebjellen og samlet familien rundt seg for å synge og høre på råd, studere Guds ord og ha familiebønn. Han trodde på å studere Skriften og sammenlignet den med «et veiskilt som peker ut veien vi skulle ta. Hvor peker den? Til livets kilde» (DBY, 127). Han formante de hellige: «Leser dere i Skriften, mine brødre og søstre, som om dere skrev den for tusen, to tusen eller fem tusen år siden? Leser dere i den som om dere sto i de menns sted som skrev dem? Hvis dere ikke føler det slik, har dere mulighet til å gjøre det, slik at dere kan bli like kjent med ånden i og betydningen av det skrevne Guds ord som dere er med deres daglige vandel og tale, eller som dere er med deres arbeidere eller med deres husholdning» (DBY, 128).

Brigham Youngs læresetninger

Når vi lærer og etterlever læresetningene i Skriften, gir det oss inspirasjon og veiledning

Det er deres privilegium og plikt å leve slik at dere kan forstå det som hører Gud til. Vi har Det gamle og Det nye testamente, Mormons bok og Lære og pakter, som Joseph har gitt oss, og de er av stor verdi for en som vandrer i mørket. De er som er fyrtårn på havet eller et veiskilt som peker ut veien vi skulle ta. Hvor peker den? Til livets kilde» (DBY, 127).

Jeg tror på Bibelens ord… Jeg tror at læresetningene om frelse i denne boken er sanne, og at overholdelse av dem vil opphøye et hvilket som helst folk, eller en hvilken som helst nasjon eller familie som lever på jorden. Læresetningene i Bibelen vil løfte alle som etterlever dem, til en høyere tilstand. De vil gi dem kunnskap, visdom, nestekjærlighet, fylle dem med barmhjertighet og få dem til å være opptatt av behovene til dem som er i nød eller befinner seg i smertefulle eller nedverdigende omstendigheter. De som etterlever forskriftene i Skriften, vil være rettferdige, sanne, dydige og fredsommelige både hjemme og ute. Følg Bibelens læresetninger, og menn vil bli glimrende ektemenn, kvinner enestående hustruer og barn lydige. De vil gjøre familier lykkelige og nasjoner rike og lykkelige og oppløftet over alt som hører dette liv til (DBY, 125).

Jeg sier at vi tar denne bok [Bibelen] som vår veileder, som vår handlingsregel. Vi tar den som grunnlaget for vår tro. Den peker ut veien til frelse som et veiskilt peker til en by eller et kart som angir plasseringen av fjell og elver og bredde- og lengdegrad for et hvilket som helst sted på jorden som vi ønsker å finne, og vi vet ikke noe bedre å gjøre enn å tro på det. Derfor sier jeg at de siste-dagers-hellige har den mest naturlige tro av alle folk på jorden (DBY, 125).

Vi regner Bibelen … som en veileder … som peker mot et bestemt sted. Dette er en sann lære, som vi høyt og tydelig forkynner. Hvis dere vil følge læresetningene og bli ledet av forskriftene i denne boken, vil den lede dere dit dere kan se som dere blir sett, der dere kan samtale med Jesus Kristus, få englebesøk, få drømmer, syner og åpenbaringer og selv forstå og kjenne Gud. Er det ikke en støtte og stav for dere? Jo, det vil vise dere at dere følger i de gamles fotspor. Dere kan se det som de så og forstå det som de hadde (DBY, 126).

Det er ingen konflikt i prinsippene som er åpenbart i Bibelen, Mormons bok og Lære og pakter [Den kostelige perle var ikke kanonisert da dette utsagnet falt], og det ville ikke vært noen konflikt mellom noen av de læresetningene som profeten Joseph forkynte og de som brødrene forkynner nå, hvis alle ville leve på en slik måte at de ble ledet av Herrens ånd. Ikke alle lever slik at de har Herrens ånd med seg hele tiden, og det fører til at enkelte kommer på villspor (DBY, 126).

Vi tror på Mormons bok og Lære og pakter, som Herren ga til Joseph Smith og han til Kirken. Vi tror også at hvis vi er blottet for Herrens ånd og våre øyne er lukket så vi ikke kan se og forstå ting som de er ved åpenbaringens ånd, kan vi si farvel til disse bøkene, uansett hvor mange de måtte være. Om vi hadde all åpenbaring som er gitt siden Adams tid og åpenbaringens ånd ikke var og forble i folkets midte, ville det vært umulig for oss å bli frelst i Guds celestiale rike (DBY, 128).

Boken Lære og pakter er gitt de siste-dagers-hellige spesielt for deres gjøremål og handlinger i hverdagen (DBY, 128).

Bibelen inneholder de frelsende læresetninger

Denne boken, som er Det gamle og Det nye testamente, forkynner kun én preken fra 1. Mosebok til Åpenbaringen (DBY, 126).

Den lære vi forkynner, er Bibelens lære, det er den lære Herren har åpenbart til frelse for Guds barn, og når mennesker som en gang har fulgt den, fornekter den, fornekter de den med åpne øyne og vet at de fornekter sannheten og akter Guds råd for intet (DBY, 126).

Bibelen er sann. Alt er kanskje ikke riktig oversatt, og mange dyrebare ting kan ha blitt forkastet da man samlet og oversatte Bibelen [se 1. Nephi 13:24-27], men vi forstår av en av apostlenes skrifter at hvis alt Frelseren har sagt og gjort skulle skrives, ville ikke hele verden ha rommet det [se Johannes 21:25]. Jeg vil si at verden ikke kunne forstå det. De forstår ikke det vi har nedskrevet, og heller ikke Frelserens personlighet, slik den beskrives i Skriften, og likevel er det noe av det enkleste i verden, og når man forstår Bibelen, er den en av de enkleste bøker i verden, for, så langt som den er riktig oversatt [se 8. trosartikkel], er den bare sannhet, og i sannheten finnes ingen mysterier, unntatt for de uvitende. Disse Herrens åpenbaringer til sine skapninger er tilpasset så selv de som har de minste evner, kan forstå dem, og de gir liv og frelse til alle som er villige til å ta imot dem (DBY, 124).

Vi tror på Det nye testamente, og for å være konsekvente må vi derfor tro på ny åpenbaring, syner, engler, på alle Den hellige ånds gaver og alle løfter i disse bøker, og tro på det slik det er skrevet (DBY, 124).

Vi har en hellig ærbødighet for Bibelen og tro på den (DBY, 124).

Ved å lese i Bibelen, ser vi at evangeliet ikke bare finnes i Det nye testamente, men også i Det gamle. Moses og profetene så og forutsa frafallet fra Kirken. De så at Herren ville streve med menneskenes barn fra tid til annen, at han ville gi dem sannheten og prestedømmet. De så også at ved folkets ugudelighet ville de forandre hans ordinanser, bryte paktene og overtre hans lover [se Jesaja 24:5], inntil prestedømmet ville bli tatt bort fra jorden og dens innbyggere overlatt til frafall og mørke (DBY, 124-25).

Vi som siste-dagers-hellige har bekjent for himmelen, for den himmelske hærskare, og for jordens innbyggere, at vi virkelig tror på Skriften slik vi har fått den, etter den beste forståelse og kunnskap vi har om oversettingen og ånden og meningen i Det gamle og Det nye testamente (DBY, 125-26).

Mormons bok …. forteller at Bibelen er sann, og den beviser det, og de to beviser sannheten av hverandre. Det gamle og Det nye testamente er Juda stav [se Esekiel 37:15-19]. Dere husker at Juda stamme oppholdt seg i Jerusalem og Herren velsignet Juda, og resultatet var skriftene i Det gamle og Det nye testamente. Men hvor er Josefs stav? Kan dere si meg hvor den er? Ja. Det var Josefs barn som kom over vannet til dette kontinent [Amerika], og dette land ble fylt av mennesker, og Mormons bok, eller Josefs stav, inneholder deres skrifter, og de er i Efraims hånd. Hvor er efraimittene? De er blandet inn i alle jordens nasjoner. Gud kaller på dem til å dra ut derfra og samle seg, og han forener dem, og de gir evangeliet til hele verden (DBY, 127).

Skriftens budskap er tydelig og lett å forstå for dem som søker Herrens ånd

Vi er ikke i den samme stilling som menneskene var for noen tusen år siden - de var avhengige av profeten eller profetene, eller av å få umiddelbar åpenbaring for å kunne kjenne Herrens vilje, uten sine forfedres opptegnelser, mens vi har opptegnelsene til dem som har levd før oss, og også Den hellige ånds vitnesbyrd. Og for å tilfredsstille alle som ønsker et vitnesbyrd, kan vi gå til denne boken og lese det som vi tror på, lære formålet med vår innsats, målet som vi ønsker å nå - slutten på løpet her i jordelivet - og hvilken fylde av herlighet som finnes på den andre siden av denne sorgens dal, derfor har vi en fordel fremfor dem som levde før oss (DBY, 128).

Folk på alle kanter spør: «Hva betyr dette skriftstedet, og hvordan skal vi forstå det ene eller andre verset?» Mine brødre og søstre, jeg vil gjerne at vi skal forstå ting nøyaktig som de er, og ikke som menneskesinnets flyktige, foranderlige fantasi kan forme dem (DBY, 128).

Jeg spør deg, bror B, hvordan må jeg tro på Bibelen, og hvordan skal du og enhver annen tilhenger av den Herre Jesus Kristus tro på den?… Jeg tror på den akkurat slik som den er. Jeg tror ikke på å legge noe menneskes tolkning i den i det hele tatt, hvis ikke Herren selv skulle stå bak den på noen som helst måte. Jeg tror ikke vi trenger noen til å tolke og utlegge Skriften, til å forandre den fra dens bokstavelige, enkle og klare mening (DBY, 126).

Bibelen er like tydelig og lett å forstå som åpenbaringen som jeg nettopp leste for dere [se L&p 58], hvis dere forstår Guds ånd - åpenbaringens ånd, og vet hvordan frelsens evangelium er tilpasset det svake menneskes evner (DBY, 128).

Når det gjelder Bibelen, er fraseologien den som var vanlig for flere hundre år siden, men uansett hvilket språk det er, er det bare en skikk. Men jeg vil si at læresetningene som forkynnes i Det gamle og Det nye testamente med hensyn til Guds vilje overfor sine barn her på jorden, historien om hva han har gjort for deres frelse, ordinansene som han har innstiftet for deres forløsning, hans Sønns gave og hans forsoning - alt dette er sant, og vi, de siste-dagers-hellige, tror på det (DBY, 129).

Når vi tenker og forstår riktig, lærer vi hvor lett det er å forstå evangeliet, hvor enkel dets plan er, i alle deler og prinsipper perfekt tilpasset menneskehetens evner, ettersom det når det innføres blant dem som elsker sannheten, virker meget lett og meget tydelig, og hvor rede de oppriktige er til å ta imot det (DBY, 129).

Vi skulle alle leve slik at åpenbaringens ånd kan diktere og skrive på hjertet og fortelle oss hva vi skulle gjøre… Men for å gjøre dette, må vi bli som små barn, og Jesus sier at hvis vi ikke gjør det, kan vi ikke komme inn i himmelens rike. Hvor enkelt det er! Lev uten misunnelse, ondskapsfullhet, vrede, strid, bitre følelser og ond tale i våre familier og i omgang med våre naboer og venner og alle jordens innbyggere, uansett hvor vi møter dem. Lev slik at vår samvittighet er fri, ren og klar (DBY, 36).

Studieforslag

Når vi lærer og etterlever læresetningene i Skriften, gir det oss inspirasjon og veiledning

  • Hvorfor sier president Young at vi skulle studere Herrens læresetninger slik de finnes i Skriften? Hvilke løfter gir president Young dem som vil etterleve forskriftene i Bibelen og annen hellig skrift?

  • På hvilken måte kan opptegnelser som er hundrevis og tusenvis av år, lede vårt liv i dag? Hvordan har Skriften ledet ditt liv?

  • Hva er, sier president Young, årsaken til at Lære og pakter ble gitt? Hvordan har Lære og pakter hjulpet deg i dine «gjøremål og handlinger i hverdagen»? (Se også L&p 4:3-4, 84:43-44, 86:11, 121:41-42, 45.)

Bibelen inneholder de frelsende læresetninger

  • President Young forkynte at Bibelen «forkynner kun én preken fra 1. Mosebok til Åpenbaringen». Hvilken preken er det?

  • Hvordan har Skriften hjulpet deg å forstå «Frelserens personlighet»?

  • Hva er Juda stav og Josefs stav? Hvilket forhold er det mellom Bibelen og Mormons bok? I hvilken hensikt sier president Young at Josefs stav ble lagt i «Efraims hånd»?

Skriftens budskap er tydelig og lett å forstå for dem som søker Herrens ånd

  • Hva var president Youngs råd til dem som stadig søker menneskers tolkninger av skriftsteder?

  • Hvilke fordeler gir det oss at vi har profetenes opptegnelser i Skriften?

  • President Young innbyr oss til å se lengre enn til skriftstedenens av og til noe vanskelige språk for å finne verdifulle prinsipper og læresetninger som kan styre vårt liv. Hvilke læresetninger nevner han konkret? Hvorfor er disse læresetningene spesielt viktige for oss i dag?

  • For hvem sier president Young at skriftstedene er enkle og lette å forstå?

  • President Young forkynte at vi skulle «leve slik at åpenbaringens ånd kan diktere og skrive på hjertet og fortelle oss hva vi skulle gjøre». Hvordan kan vi fremelske åpenbaringens ånd slik at vi klarere kan forstå budskapene i Skriften?

Bilde
Book of Mormon

Ved å lese i Mormons bok og be angående den fikk Brigham Young et vitnesbyrd om at den er sann. Han forkynte at hvis andre ville følge hans eksempel «i all ærlighet og oppriktighet, da vil [de] vite at Mormons bok er sann» (DBY, 109).

Bilde
original Book of Mormon manuscript

Fotografi av en del av originalmanuskriptet til Mormons bok.