Læresetninger fra Kirkens presidenter
Kapittel 5: Godta Jesu Kristi forsoning


Kapittel 5

Godta Jesu Kristi forsoning

Med hensyn til forsoningen skrev president Brigham Young følgende til en av sine sønner: «Fullt utbytte av den uendelige forsoning som vår Herre og Frelser ga, er innenfor vår rekkevidde– er vårt-fullt og helt, men kun på betingelse av at vi trofast lever opp til våre pakter og forpliktelser om å holde de Guds bud som vi har fått» (LBY, 259). President Young forkynte at alt håp om frelse er basert på Frelserens, Jesu Kristi forsoning.

Brigham Youngs læresetninger

Jesus Kristus utførte en uendelig forsoning for menneskene

De siste-dagers-hellige tror på Frelserens forsoning, og jeg vil gjerne få Israels eldster til å forstå så langt de evner alle lærdomspunkter med hensyn til menneskenes forløsning, så de kan vite hvordan de skal snakke om dem og forklare dem (DNSW, 18. aug. 1874, s. 2).

Jesus kom for å opprette sitt åndelige rike, eller for å introdusere et sett morallover som ville opphøye menneskenes ånder til guddommelighet og til Gud, så de derved kunne sikre seg en herlig oppstandelse og rett til å regjere på jorden når denne verdens riker blir vår Guds og hans Kristi riker. Han kom også for å presentere seg som verdens Frelser, for å utgyte sitt blod på forsoningens alter og åpne veien til livet for alle troende (DNW, 13. aug. 1862, 1).

Joseph [Smith] fortalte oss at Jesus var Kristus - mellommannen mellom Gud og mennesket - og verdens Frelser. Han fortalte oss at det ikke fantes noe annet navn i himmelen eller under himmelen hvorved menneskene kunne bli frelst i Faderens nærhet enn ved Jesu Kristi navn og virke og det han sonet på Golgata. Joseph fortalte oss også at Frelseren krever streng etterlevelse av alle bud, ordinanser og lover i forbindelse med hans rike, og at hvis vi ville gjøre dette, skulle vi få del i alle de velsignelser som er lovet i hans evangelium (DNW, 22. okt. 1862, s. 1).

I det øyeblikk Frelserens forsoning måtte bli tatt bort, i dette øyeblikk ville alt håp om frelse som den kristne verden har, straks bli tilintetgjort, grunnlaget for deres tro ville bli tatt bort, og de ville ikke ha noe å stå på. Når den er borte, vil alle åpenbaringer Gud noen gang har gitt det jødiske folk, hedningene og oss være uten verdi, og alt håp ville bli tatt fra oss på et øyeblikk (DBY, 27).

Ved forsoningens gave, som kun Kristus kunne gi, kan Guds barn arve et herlighetsrike

De siste-dagers-hellige tror på Guds Sønns evangelium, ganske enkelt fordi det er sant. De tror på dåp til syndenes forlatelse, personlig og ved stedfortreder. De tror at Jesus er verdens Frelser. De tror at alle som oppnår noen som helst herlighet, i noe rike, vil gjøre det fordi Jesus har kjøpt den ved sin forsoning (DBY, 30).

Jesus ble fra begynnelsen av utpekt til å dø for å forløse oss, og han led en pinefull død på korset (DBY, 27).

Jeg kan fortelle dere med hensyn til Jesus og forsoningen (det er skrevet slik og jeg tror fullt og fast på det), at Kristus døde for alle. Han har betalt hele gjelden, enten dere tar imot gaven eller ikke. Men hvis vi fortsetter å synde, å lyve, stjele, bære falskt vitnesbyrd, må vi omvende oss fra og forsake denne synd for at Kristi blod skal ha full virkning. Uten dette vil den ikke ha noen virkning. Omvendelsen må komme for at forsoningen skal kunne gavne oss. La alle som gjør galt, slutte med å gjøre galt. Lev ikke lenger i overtredelse, uansett hva slags, men lev hver dag av deres liv i overensstemmelse med åpenbaringene som er gitt, og slik at deres eksempler vil være verd å følge. La oss huske at vi aldri kommer utenfor vår religions ramme - aldri, aldri! (DBY, 156-57).

Ved sin egen forløsning vil Jesus frembringe enhver sønn og datter av Adam, unntatt fortapelsens sønner, som vil bli kastet ned til helvete… Det stemmer at enhver som ikke mister Guds nåde ved å synde og bli en djevelens engel, vil bli bragt frem for å arve et herlighetsrike (DBY, 382).

Jesus er den førstefødte av de døde, som dere vil forstå. Hverken Enok, Elijah, Moses eller noen annen mann som noen gang har levd på jorden, uansett hvor strengt han levde, fikk noen gang oppstå før engelen hadde kalt Jesu Kristi legeme fra graven. Han var den førstefødte av de døde. Han er oppstandelsens Herre - det første kjød som levde her etter å ha mottatt oppstandelsens herlighet (DBY, 374).

Dette var ikke noe mirakel for ham. Han hadde spørsmålene om liv og død i sin makt. Han hadde makt til å sette sitt liv til og makt til å ta det igjen. Det er dette han sier, og vi må tro på det hvis vi tror på historien om Frelseren og apostlenes ord som er nedtegnet i Det nye testamente. Jesus hadde denne makten i og av seg selv, Faderen lot den gå i arv til ham. Det var hans arv, og han hadde makt til å sette sitt liv til og ta det igjen (DBY, 340-41).

Kristi forsoning gjør tilgivelse mulig for dem som har tro, omvender seg og er lydige mot Gud

Mørke og synd ble tillatt å komme til denne jord. Mennesket spiste av den forbudte frukt i overensstemmelse med en plan som var lagt fra evigheten, så menneskeheten kunne bli bragt i kontakt med mørkets prinsipper og krefter, så de kunne kjenne det bitre og det søte, det gode og det onde, og greie å skjelne mellom lys og mørke så det ble mulig for dem å motta lys hele tiden. (DBY, 61).

Dette evangelium vil frelse hele den menneskelige familie. Jesu blod vil sone for våre synder hvis vi godtar de betingelser han har fastsatt, men vi må godta disse betingelsene, ellers vil det ikke hjelpe oss det grann (DBY, 7-8).

For å bli hellige kreves det virkelig at enhver feilaktig innflytelse som finnes i dem, som enkeltpersoner, må undertrykkes helt til ethvert ondt ønske er utryddet og enhver følelse i deres hjerter er bragt inn under Kristi vilje (DBY, 91).

Det krever at Kristi forsoning, Faderens barmhjertighet, englers medfølelse og den Herre Jesu Kristi nåde alltid er med oss, og deretter at vi gjør vårt ytterste for å kvitte oss med synden inni oss, slik at vi kan slippe ut av denne verden og inn i det celestiale rike (DBY, 60).

Studieforslag

Jesus Kristus utførte en uendelig forsoning for menneskene

  • Hvorfor kom Jesus til jorden og opprettet sitt «åndelige rike»? Av hvilke andre grunner kom han til jorden? Hvordan «åpnet [Jesus] veien til livet for alle troende»? Hvordan kan vi undervise vår familie så de «opphøyer [sin] ånd … til guddommelighet og til Gud»?

  • Hvordan kan vi bli «frelst i Faderens nærhet» og «få del i alle velsignelser som er lovet i hans evangelium»?

  • Hva sier president Young ville skjedd med den kristne verden hvis Jesu Kristi forsoning ble avskaffet? (Se også 2. Nephi 9:6-9.)

  • Gjennomgå følgende skriftsteder for å finne andre sider ved forsoningen: Mosiah 13:28, 32-35, Alma 7:11-12, 34:9-12, Moroni 8:8-12, L&p 88:6.

Ved forsoningens gave, som kun Kristus kunne gi, kan Guds barn arve et herlighetsrike

  • I den førjordiske eksistens ble Jesus utpekt «til å dø for å forløse oss». Han forløser oss fra fysisk og åndelig adskillelse fra Gud. Dette kalles forsoningen. President Young sa at Kristi forsoning «har betalt hele gjelden, enten dere tar imot gaven eller ikke». (Se også Helaman 14:15-18.) Hvordan får vi fullt utbytte av forsoningen?

  • President Young forkynte at alle som oppnår noen herlighet i noe rike, vil gjøre det fordi Jesus kjøpte den ved sin forsoning. Hvordan betalte han Adams gjeld? Hvordan betalte han vår gjeld? (Se også 2. Nephi 2:8-10.)

  • Hvordan greide Jesus å bli «oppstandelsens Herre»?

Kristi forsoning gjør tilgivelse mulig for dem som har tro, omvender seg og er lydige mot Gud

  • Hvorfor ble «mørke og synd … tillatt å komme til denne jord»? Hvilke konsekvenser fikk Adams fall? (Se også 2. Nephi 2:22-25.)

  • Forsoningen gir forløsning fra våre synder på betingelser «fastsatt» av vår Forløser. Hvilke betingelser er det? (Se også 2. Nephi 2:26, L&p 18:44.)

  • Hvilken guddommelig hjelp kan vi benytte oss av for å «slippe ut av denne verden og inn i det celestiale rike»? Hva kreves av oss?

Bilde
Jesus in Gethsemane

President Young forkynte at «alle som oppnår noen som helst herlighet, i noe rike, vil gjøre det fordi Jesus har kjøpt den ved sin forsoning» (DBX 30).