Læresetninger fra Kirkens presidenter
Kapittel 45: De siste dager


Kapittel 45

De siste dager

Da Brigham Young hle ordinert til apostel, ble han pålagt å «gå ut og samle de utvalgte som forberedelse til den store dag for Herrens komme» (HC, 2:188). Han var på en misjon i England, der han og hans medapostler innførte et fidlstendig program for proselytering, trykking av materiell og forberedelse av konvertitter til emigrasjon til den unge kirkens hovedkvarter i Amerika. I en rapport til profeten Joseph Smith med detaljer fra deres arbeid, sier eldste Young: «Evangeliet utbres, djevlene brøler. Så langt som jeg forstår, … sanker de sammen ugresset, hveten samles, nasjoner skjelver og riker vakler. ‘Menneskerfaller i avmakt av redsel og gru for det som skal komme over jorden’» (HC, 4:114). Som Kirkens leder i nesten førti år til, lærte president Young de hellige å fortsette Herrens forløsningsverk og ikke være redde for den forvirring som er profetert skal finnes i de siste dager.

Brigham Youngs læresetninger

De siste dager vil bli en tid med mye forvirring

Alt vi hittil har hørt og opplevd er knapt et forord til den preken som skal holdes. Når eldstenes vitnesbyrd ikke lenger blir gitt, og Herren sier til dem: «Kom hjem. Jeg vil nå holde mine egne prekener for jordens nasjoner,» vil alt dere nå vet, knapt kunne kalles et forord til den preken som skal holdes med ild og sverd, uvær, jordskjelv, hagl, regn, torden og lyn og fryktelige ødeleggelser. Hva betyr det vel at noen jernbanevogner blir ødelagt? Dere vil høre om at praktfulle byer, som folk nå ligger nesegruse for, synker ned i jorden og begraver sine innbyggere. Havet skal heve seg over sine grenser og oppsluke mektige byer. Hungersnød skal spre seg over nasjonene, og folk skal reise seg mot folk og rike mot rike og stater mot stater, i vårt eget land og i fremmede land, og de skal utrydde hverandre, uten å ense blodet og livet til sine naboer eller sine familier, eller sitt eget liv (DBY, 111-12).

Det har aldri vært en dag på evigheter, ikke siden den sanne kirke ble tilintetgjort etter apostlenes dager, som har krevd så mye tro og energi av gudfryktige menn og kvinner, og at Den allmektiges visdom og kraft var med dem, som det kreves av dette folk nå. Dette behov har aldri vært til stede. Det har aldri vært en tid på jordens overflate, helt fra kirken ble tilintetgjort og prestedømmet ble tatt bort fra jorden, da mørkets makter og jord og helvetes krefter har vært så forbitret, rasende og oppflammet mot Gud og guddommelighet på jorden som de er nå (DBY, 112).

Djevelen er en like stor motstander av Jesus nå som han var da opprøret fant sted i himmelen. Og etterhvert som djevelen øker sitt antall ved å få menneskene til å bli ugudelige, øker Jesus Kristus sitt antall og sin styrke ved å få menneskene til å bli ydmyke og rettskafne. Menneskeslekten skal om en stund til stemmeurnen, og de ønsker å vite hvilket parti som skal gå av med seieren (DBY, 112).

Rettferdigheten vil seire ved verdens ende

Den tid vil komme da hvert kne skal bøye seg og hver tunge prise Gud og anerkjenne ham, og da de som har levd på jorden og har awist tanken på et høyeste vesen og åpenbaringer fra ham, skal falle i skam og ydmyke seg for ham og utbryte: «Det finnes en Gud! Å Gud, vi fornektet deg en gang og trodde ikke på dine ord og aktet dine råd for intet, men nå bøyer vi oss i skam og erkjenner at det finnes en Gud og at Jesus er Kristus.» Denne tid vil komme, det er sikkert. Vi har tro på den Herre Jesu evangelium (DBY, 112-13).

Hva kommer de til å gjøre? De kommer til å høre om Sions visdom, og nasjonenes konger og potentater vil komme opp til Sion for å forhøre seg om Herrens veier og lete etter den store kunnskap, visdom og forståelse som tilkjennegis gjennom Den høyestes hellige (DBY, 113).

De vil måtte bøye kne og bekjenne at han er Gud, og at Jesus Kristus, som led for verdens synder, virkelig er dens Frelser, at han ved å utgyte sitt blod har forløst menn, kvinner, barn, dyr, fugler, fisker, selve jorden og alt som Johannes så og hørte tilbe i himmelen [se Johannes’ åpenbaring 5:13] (DBY, 113).

Etter en stund vil verden bli omstyrtet ifølge profetens ord, og vi vil se et rettferdig styresett overta, og synd og ugudelighet vil måtte vike. Men det ondes kraft og prinsipper, hvis de kan kalles prinsipper, vil aldri i den minste grad bøye seg for Frelserens rettferdige fremmarsj, først når de er blitt slått tilbake tomme for tomme og vi har måttet ta det hele med makt. Ja, ved troens mentale kraft og ved gode gjerninger vil evangeliets fremgang øke, spre seg og vokse, helt til jordens nasjoner føler at Jesus har rett til å regjere som nasjonenes konge, som han gjør som de helliges konge (DBY, 113).

Vet dere at Satans regjeringstid på jorden er i den ellevte time? Jesus kommer for å regjere, og alle dere som frykter og skjelver på grunn av deres fiender, slutt å frykte dem, og lær å frykte for å forarge Gud, frykt for å overtre hans lover, frykt for å gjøre noe ondt mot deres brødre eller mot noe vesen på jorden, og frykt ikke Satan og hans makt, og heller ikke dem som bare har makt til å slå legemet i hjel, for Gud vil bevare sitt folk (DBY, 114).

Etter hvert som den tid vi lever i skrider frem, ser vi oppfyllelse av profeti og forberedelsen til vår Herre og Frelsers annet komme for å bo på jorden. Vi venter at løgnens tilflukt skal bli revet bort, og at by, nasjon, styre eller rike som ikke tjener Gud og ikke bryr seg om sannhetens og religionens prinsipper, vil bli fullstendig knust og utryddet (DBY, 114).

Tusenårsriket vil bli en tid med enhet, fred og tempeltjeneste

Tusenårsriket består i dette - alle hjerter i Guds Kirke og rike vil bli forenet til ett. Riket vokser så det overvinner alt som går imot himmelens system, og Satan blir bundet og påsatt et segl. Alt annet vil bli som det er nå. Vi vil spise, drikke og ha klær på oss (DBY, 115).

La folket være hellig, og jorden under deres føtter vil være hellig. La folket være hellig og fylt med Guds ånd, og alle dyr og kryp vil bli fylt med fred. Jordsmonnet vil frembringe frukt i sin styrke, og dets frukt vil bli mat for mennesket. Jo større renhet som finnes, desto mindre strid blir det, jo mer godhet vi viser mot våre dyr, desto mer vil freden øke og dyrenes ville natur bli borte. Hvis folket ikke vil tjene djevelen ett øyeblikk mer mens de lever, hvis denne forsamling har denne ånd og beslutning, har vi allerede tusenårsriket her. La denne byens innbyggere ha denne ånd, la folket i territoriet ha denne ånd, og tusenårsriket er her. La hele folket … ha denne ånd, og vi har tusenårsriket her, og deretter vil den spre seg over hele verden (DBY, 115-16).

I tusenårsriket, når Guds rike er opprettet på jorden i kraft, herlighet og fullkommenhet, og det ugudelige styre som så lenge har hatt overhånd, er blitt undertrykket, vil Guds hellige få anledning til å bygge sine templer og gå inn i dem og så å si bli støtter i Guds templer [se Johannes’ åpenbaring 3:12], og de vil forrette for sine døde. Da vil vi se våre venner komme, og kanskje noen som vi har blitt kjent med her… Og vi vil få åpenbaringer så vi kan kjenne våre forfedre helt tilbake til fader Adam og moder Eva, og vi vil gå inn i Guds templer og forrette for dem. Da vil [barn] bli beseglet til [foreldre] helt til kjeden er blitt komplett tilbake til Adam, så det vil være en komplett prestedømskjede fra Adam til den avsluttende scene.

Dette vil bli de siste-dagers-helliges arbeid i tusenårsriket (DBY, 116).

Vi skulle helliggjøre oss som forberedelse til Jesu Kristi annet komme

Vær ikke for opptatt av at Herren skal påskynde sitt verk. La oss være mer opptatt av én ting, å helliggjøre vårt eget hjerte, rense våre egne følelser, forberede oss til hendelsene som raskt kommer over oss. Dette skulle vi være opptatt av, dette skulle være vårt studium, dette skulle være vår daglige bønn, og ikke det å være utålmodig etter å se at de ugudelige blir felt (DBY, 117).

Om verden skal brennes innen ett år eller innen tusen år, betyr ikke et dugg for deg og meg. Vi har det evige livs ord, vi har det privilegium å kunne oppnå herlighet, udødelighet og evig liv. Vil dere oppnå disse velsignelser? (DBY, 117).

Vi har Guds rike å bygge opp, Sion å forløse. Vi må helliggjøre oss så vi kan være beredt til å bli tatt opp sammen med Den førstefødtes menighet, og hvis vi forbedrer oss hver dag og time, skal vi bli funnet rettferdige hvis vi dør. Men hvis vi fortsetter å leve, må vi bli virkelig hellige eller bli stående uten fylden av Guds herlighet som skal åpenbares (DBY, 444).

Jeg kjenner ikke Herrens time, men han er velvillig, langmodig og tålmodig, og hans vrede varer ved i stillhet, og vil gjøre det til barmhjertigheten er fullstendig oppbrukt, og da vil dommen overta. Jeg vet ikke hvordan, og på det nåværende tidspunkt ønsker jeg heller ikke å vite det. Det er tilstrekkelig for oss å vite hvordan vi skal tjene vår Gud og etterleve vår religion, og slik vil vi vokse i gunst hos Gud (DBY, 117-18).

Studieforslag

De siste dager vil bli en tid med mye forvirring

  • Hvilke prøvelser sier president Young vil komme i de siste dager? Hvorfor vil disse dommer falle over jorden?

  • Hva sa president Young ville være den eneste årsak til at forfølgelse av Kirken skulle stoppe?

  • Hvordan pågår striden i himmelen fremdeles på jorden i dag? Hva kreves av «gudfryktige menn og kvinner» i de siste dager?

Rettferdigheten vil seire ved verdens ende

  • Hvordan vil de ugudelige på jorden reagere når de «hørelrl om Sions visdom»?

  • Hva skulle vi lære å fiykte i denne «ellevte time av Satans regjeringstid på jorden»? Hvordan kan vi unngå å fiykte rettferdighetens fiender?

  • President Young sa at de ugudelige vil bli «slått tilbake» og «evangeliets fremgang [vil] øke» ved «troens mentale makt og ved gode gjerninger». Hvordan kan tro være en «mental makt»? Hvordan overvinner gode gjerninger ugudelighet? Hvordan kan vi hjelpe evangeliets fremmarsj til å «tilta, spre seg og vokse»?

Tusenårsriket vil bli en tid med enhet, fred og tempeltjeneste

  • Hva sier president Young at tusenårsriket er? (Se også L&p 43:30-31, 88:110.)

  • Hvordan vil jorden og dens innbyggere bli gjort fredelige og hellige?

  • Hva vil bli de siste-dagers-helliges arbeid under tusenårsriket?

Vi skulle helliggjøre oss som forberedelse til Jesu Kristi annet komme

  • President Young sa at vi skulle helliggjøre oss som forberedelse til Jesu Kristi annet komme. Hvordan blir vi helliggjort? (Se også Helaman 3:35, L&p 20:31.)

  • Hvorfor skulle vi ikke være opptatt av det nøyaktige tidspunkt for det annet komme?

Bilde
Christ returning to earth

Jesus Kristus vil komme i skyene for å innvarsle tusenårsriket.