Læresetninger fra Kirkens presidenter
Kapittel 16: Oppbygging av Sion


Kapittel 16

Oppbygging av Sion

President Youngs hele sjel var viet det å opprette Sion. Han førte tilsyn med innsamlingen av nær 100 000 siste-dagers-hellige til dalene i Rocky Mountains og koloniserte ca. 400 byer og landsbyer. Han bygget templer og tabernakler, organiserte staver og ward over hele det vestlige USA og sendte misjonærer til nesten alle verdenshjørner. Ingen hadde noen bedre forståelse av hvilket offer og hvilken anstrengelse som krevdes, men, som han sa, «vi skal ikke vente på engler, … vi skal bygge opp [Sion selv]» (DBY, 443).

Brigham Youngs læresetninger

Sion er de rene av hjertet

Jeg vil gjerne si noen ord om Sion. Vi hevder å være Sion. Hvis vi er de rene av hjertet, er vi det, for «[Sion er] de rene av hjertet» [se L&p 97:21] (DBY, 118). Hvor er Sion? Der Guds kirke er organisert. Og måtte den dvele åndelig i hvert hjerte, og måtte vi leve slik at vi alltid kan ha Sions ånd! (DBY, 118).

Dette er evangeliet, dette er frelsesplanen, dette er Guds rike, dette er det Sion som alle profetene fra verdens begynnelse av har talt og skrevet om. Dette er Sions verk som Herren har lovet å føre frem (DBY, 118).

Sion vil til syvende og sist nå ut over hele denne jord. Det vil ikke være noen krok eller noe hjørne på jorden som ikke vil være i Sion. Det vil alt være Sion (DBY, 120).

Vårt formål i livet skulle være å helliggjøre oss og bygge opp vår Guds Sion

Vårt liv skulle være viet det å bygge opp vår Guds Sion, å samle Israels hus, få inn hedningenes fylde, gjenopprette og velsigne jorden med vår evne og gjøre den som Edens have, samle kunnskapens og visdommens skatter i vår egen forståelse, rense vårt hjerte og forberede et folk til å møte Herren når han kommer (DBY, 88).

Vi har ingen annen oppgave her enn å bygge opp og etablere Guds Sion. Det må gjøres ifølge Guds vilje og lov [se L&p 105:5], etter det mønster og den orden hvorved Enok bygget opp og fullkommengjorde de første-dagers Sion, som ble tatt opp til himmelen, hvorfor det ble sagt at Sion hadde flyktet [se Moses 7:69]. Etter en stund vil den komme tilbake igjen, og som Enok forberedte sitt folk til å bli verdige til å bli forvandlet, må også vi forberede oss til å møte Sion fra oven når den kommer tilbake til jorden, og utholde lyset og herligheten når den kommer (DBY, 443).

Vi ser frem til den dag da Herren vil gjøre klar til å bygge det nye Jerusalem, som forberedelse til at Enoks by skal forenes med den når den er bygget på denne jord [se Moses 7:62-64]. Vi ser frem til den dagen, enten vi sover i døden før det eller ikke. Vi ser, med all den forventning og tillit som barn kan ha til en far eller mor, frem til at vi skal være der når Jesus kommer, og hvis vi ikke er der, vil vi komme sammen med ham - uansett skal vi være der når han kommer (DBY, 120).

Formålet med å bygge opp Sion er å helliggjøre Guds barn ved de frelsende ordinanser

Vi er blitt samlet … for det uttrykkelige formål å rense oss så vi kan bli polerte stener i Guds tempel. Vi er her i den hensikt å opprette Guds rike på jorden. For å bli beredt til dette arbeidet, har det vært nødvendig å samle oss ut fra verdens folk og land [for å motta] ordinansene i Guds Sønns hellige prestedømme, som er nødvendige for å fullkommengjøre de hellige som forberedelse til hans komme (DBY, 121).

Beseglingsordinansen må utføres her [sønn] til [far] og kvinne til mann, og barn til foreldre osv., inntil generasjonskjeden er fullkommengjort i beseglingsordinanser tilbake til fader Adam. Derfor har vi blitt befalt å samle oss, å komme ut fra Babylon [se L&p 133:5, 7,14] og helliggjøre oss og bygge opp Guds Sion, ved å bygge byer og templer og forløse land fra naturens isolasjon, helt til jorden er helliggjort og beredt som bolig for Gud og engler (DBY, 407).

Herren har sørget for midlene så de hellige kan bygge opp Sion

Er vi klar over at hvis vi skal nyte godt av Sion i tid eller evighet, må vi selv skape det? At alle som har et Sion i gudenes evigheter, organiserte, utformet, befestet og fullkommengjorde det selv og derfor er berettiget til å nyte godt av det? (DBY, 118).

Når vi bestemmer oss for å skape et Sion, skaper vi det, og dette verk begynner i hver enkelts hjerte. Når far i en familie ønsker å skape et Sion i sitt eget hus, må han ta ledelsen i dette gode arbeidet, noe det er umulig for ham å gjøre hvis han ikke selv har Sions ånd. Før han kan utføre helliggjørelsesverket i sin familie, må han helliggjøre seg selv, og ved hjelp av dette kan Gud hjelpe ham å helliggjøre sin familie (DBY, 118).

Herren har gjort sin del av arbeidet. Han har omgitt oss med elementer som inneholder hvete, kjøtt, lin, ull, silke, frukt og alt vi kan bruke til å bygge opp, forskjønne og herliggjøre Sion i de siste dager, og det er vår oppgave å forme disse elementene etter våre ønsker og behov, ifølge den kunnskap vi nå har og den visdom vi kan få fra himlene ved vår trofasthet. På denne måten og ingen annen vil Herren igjen bringe Sion til jorden (DBY, 294).

Det er ikke noe som mangler i alle Guds hånds gjerninger for å skape et Sion på jorden når folket bestemmer seg for å skape det. Vi kan skape et Guds Sion på jorden etter vårt behag, på det samme prinsipp som vi kan dyrke en hveteåker eller bygge et hus og bo i det. Det har ikke vært noen tid da det ikke har vært råstoffer her til å dyrke mais, hvete osv., og ved klok styring og ordning av dette alltid eksisterende råstoffet kan alltid et Guds Sion bygges på jorden (DBY, 118).

Oppbygging av Sion krever offer og stor innsats

Vi ønsker at alle siste-dagers-hellige skal forstå hvordan man bygger opp Sion. Byen Sion vil i skjønnhet og prakt overgå hva som helst som vi kjenner på jorden. Forbannelsen vil bli tatt bort fra jorden, og synd og fordervelse vil bli feid bort fra dens overflate. Hvem vil utføre dette store arbeidet? Skal Herren overbevise folket om at han vil forløse Sions sentrale stav, forskjønne den og deretter plassere dem der uten noen anstrengelse fra deres side? Nei. Han vil ikke komme hit og bygge et tempel, et tabernakel, en løvhytte, eller plante frukttrær, lage forklær av fikenblad eller kapper av skinn, eller arbeide i messing og jern, for vi vet allerede hvordan vi skal gjøre slikt… Vi må bygge opp Sion, hvis vi gjør vår plikt (DBY, 120).

Jeg ser menn og kvinner i denne forsamling - bare noen få av dem - som ble drevet bort fra Sions sentrale stav [i Jackson County i Missouri, se L&p 57:2-3]. Spør dem om de hadde noen sorg eller bekymring. La dem deretter se på det vakre land som Herren ville ha gitt dem hvis alle hadde vært trofaste i å holde hans bud og vandret for ham som de skulle, og spør dem så om de velsignelser de ville ha fått. Hvis de forteller dere hva de føler i sitt sinn, vil de fortelle dere at Jesu åk ville ha vært gavnlig og hans byrde lett og at det ville ha vært en skjønn oppgave å vandre i lydighet mot hans bud og være av ett hjerte og ett sinn. Men på grunn av enkeltes selviskhet, som er avgudsdyrkelse, på grunn av deres begjærlighet, som er det samme, og deres sinns vellystige ønske, ble de kastet ut og drevet bort fra sine hjem (DBY, 113-14).

La oss øve opp vårt sinn til vi fryder oss over det som er godt, vakkert og hellig og stadig søke etter den intelligens som vil gjøre det mulig for oss å effektivt bygge opp Sion, det vil si å bygge hus, tabernakler, templer, gater og alt bekvemmelig og nødvendig for å pynte opp og forskjønne, og søke å gjøre Herrens vilje alle vårt livs dager, og utvikle vårt sinn med all vitenskapelig og teknisk kunnskap, idet vi flittig søker å forstå den store idé og plan for alt som er skapt, så vi kan vite hva vi skal gjøre med vårt liv og hvordan vi skal forbedre de innretninger som er plassert innenfor vår rekkevidde (DBY, 247).

Vi har kommet hit for å bygge opp Sion. Hvordan skal vi gjøre det?… Vi må være forenet i våre anstrengelser. Vi skulle gå til verket med en forenet tro som ett menneskes hjerte, og uansett hva vi gjør, skulle det utføres i Herrens navn, og deretter vil vi bli velsignet og få fremgang i alt vi gjør. Vi har et arbeid foran oss som vi knapt kan se omfanget av (DBY, 284).

Mange siste-dagers-hellige tror at når de har fulgt evangeliet, ofret ved å gi avkall på sitt hjem, kanskje sine foreldre, ektemenn, hustruer, barn, gårder, fedreland eller annet som var dem kjært, er arbeidet utført, men det er bare såvidt begynt. Arbeidet med å rense oss selv og forberede oss til å bygge opp Guds Sion … har bare såvidt begynt med oss når vi har kommet så langt som det (DBY, 444).

Alt i forbindelse med oppbygging av Sion krever reellt, hardt arbeid. Det er tøv å snakke om å bygge opp noe rike uten arbeid. Det krever arbeid fra alle deler av vår organisasjon, enten det er mentalt, fysisk eller åndelig, og det er den eneste måte å bygge opp Guds rike på (DBY, 291).

Hvis vi skal bygge opp Guds rike, eller opprette Sion på jorden, må vi arbeide med våre hender, planlegge med hodet og tenke ut måter og midler til å oppnå dette formål (DBY, 291).

Jeg ser hele tiden Sion for meg. Vi skal ikke vente på engler, eller på at Enok og hans gruppe skal komme og bygge opp Sion, men vi skal bygge det opp. Vi vil dyrke vår hvete, bygge våre hus, gjerde inn våre gårder, plante våre vingårder og frukthager og produsere alt som vil gjøre vårt legeme veltilpass og glad, og på denne måten har vi til hensikt å bygge opp Sion på jorden og foredle og rense den fra all forurensning. La en hellig innflytelse gå ut fra oss over alt som vi har noen makt over, over jorden vi dyrker, over husene vi bygger og over alt vi eier, og hvis vi slutter å ha fellesskap med det som er fordervet og oppretter Guds Sion i vårt hjerte, i våre hus, i våre byer og over hele vårt land, skal vi til syvende og sist overvinne jorden, for vi er jordens herrer, og istedenfor torner og tistler skal alle nyttige planter som er gode til mat for mennesket og til å forskjønne og pynte opp, springe ut fra dens bryst (DBY, 443-44).

Herren har velsignet meg. Han har alltid velsignet meg. Fra den tid da jeg begynte å bygge opp Sion, har jeg blitt meget velsignet. Jeg kunne fortalt om omstendigheter av en så spesiell natur med hensyn til Guds forsyn overfor meg, at mine brødre og søstre i sitt hjerte ville sagt: «Jeg kan vanskelig tro dette» (DBY, 452).

Mitt åndelige velbehag må jeg oppnå ved mitt eget liv, men det ville øke samfunnets velbefinnende og min glede, som en av dem, om hver mann og kvinne ville etterleve sin religion og selv ha evangeliets lys og herlighet, være passive, ydmyke og trofaste, stadig fryde seg for Herren, ta seg av de oppgaver de er kalt til å utføre og passe på aldri å gjøre noe galt (.DBY, 119).

Alt ville da være fred, glede og ro, i våre gater og i våre hus. Rettstvister ville opphøre, det ville ikke være noen problemer for høyrådet og biskopenes domstoler, og rettssaker, opprør og strid ville være ukjent (DBY, 119).

Da ville vi hatt Sion, for hele verden ville vært ren av hjertet (DBY, 119).

Mitt hjerte er plassert i meg for å gjøre Guds vilje, for å bygge opp hans rike på jorden, for å opprette Sion og dets lover og for å frelse folket, og jeg kan si, ærlig og oppriktig, at den tanke aldri har streifet meg, i alt mitt arbeid, hvilken belønning jeg vil få eller om min krone vil bli stor eller liten, eller noen krone i det hele tatt, en liten besittelse, en stor besittelse eller ingen besittelse. Jeg har aldri hatt noen tanker eller refleksjoner om dette eller brydd meg det minste om det. Alt jeg har hatt i mitt sinn, har vært at det var min plikt å gjøre Guds vilje og arbeide for opprette hans rike på jorden, … for prinsippene som Gud har åpenbart for jordens innbyggeres frelse, er rene, hellige og opphøyende i sin natur. I dem er det heder og evig forøkning. De leder videre fra lys til lys, fra styrke til styrke, fra herlighet til herlighet, fra kunnskap til kunnskap, og fra kraft til kraft (DBY, 452).

Studieforslag

Sion er de rene av hjertet

Vårt formål i livet skulle være å helliggjøre oss og bygge opp vår Guds Sion

  • President Young forkynte: «Vårt liv skulle være viet det å bygge opp vår Guds Sion.» Hva må vi som en kirke gjøre for å bygge opp Sion? Hvordan kan du som enkeltperson hjelpe til med dette arbeidet?

  • Hva er «det mønster og den orden» som Enok brukte til å bygge opp og fullkommengjøre Sion i de første dager? (Se også Moses 7:10-11, 17-21.) Hvordan kan vi følge det samme mønster i våre familier og ward eller grener i dag?

  • Hvordan kan familier skape Sion i sitt eget hjem?

Formålet med å bygge opp Sion er å helliggjøre Guds barn ved de frelsende ordinanser

  • Hvordan kan vi helliggjøre oss selv og vår familie?

  • Hvorfor har vi blitt «befalt å samle oss, å komme ut fra Babylon» til Sion? (Se også L&p 44:4-6, 133:14.) Hva er det åndelige Babylon og hvordan kommer vi ut av det?

  • Hvilket forhold er det mellom det å bygge opp Sion og det hellige prestedømmes ordinanser?

Herren har sørget for midlene så de hellige kan bygge opp Sion

  • Hva har Herren gitt oss så vi kan bidra til å opprette Sion?

  • Sion begynner i «hver enkelts hjerte». Hvilke gaver eller talenter har du som kan hjelpe deg å bygge opp Sion?

Oppbygging av Sion krever offer og stor innsats

  • I Kirkens tidligste tid ble stedet for Sions sentrale stav åpenbart (se også L&p 57:2-3). Hva sier president Young forhindret de hellige fra å komme inn til sin arv og opprette Sion på den tiden?

  • Hvordan vil Herren tilveiebringe opprettelsen av Sion? (Se også L&p 105:5-6.)

  • Hvorfor er det viktig at vi «utviklelrl vårt sinn» mens vi streber etter å bygge opp Sion?

  • President Young lærte oss at for å kunne bygge opp Sion, må vi være forenet i vårt arbeid. Hvordan kan vi oppnå denne enhet i familien og i våre quorum og ward eller grener?

  • Hvorfor krever Herren «reellt, hardt arbeid» av oss når det gjelder å opprette Sion?

  • President Young sa: «Herren har velsignet meg… Fra den tid da jeg begynte å bygge opp Sion, har jeg blitt meget velsignet.» Hvilke velsignelser venter dem som holder sin pakt om å opprette Sion? (Se også Jesaja 51:11.)

Bilde
Manti Temple under construction

President Brigham Young var kjent som en stor kolonisator. Han innviet tomten til Manti tempel (som vi ser ovenfor under oppføring) i 1877.

Bilde
Salt Lake Temple under construction

Fotografi av Salt Lake tempel under oppføring. President Young viet sitt liv til å opprette Sion og forkynte at «formålet med vårt liv skulle være å bygge opp vår Guds Sion» (DBY, 88).