Læresetninger fra Kirkens presidenter
Kapittel 14: Evangelieutdelinger


Kapittel 14

Evangelieutdelinger

Gud opprettet og forkynte sitt evangelium i begynnelsen og åpenbarte det på nytt i forskjellige utdelinger mellom perioder med frafall, og bar nå gjengitt det i denne siste tid. President Brigham Young frydet seg over denne siste «utdeling over alle utdelinger», som, sa han, «vil utmerke seg i prakt og herlighet over alle andre utdelinger som noen gang har blitt gitt menneskenes barn på jorden» (DBY, 442).

Brigham Youngs læresetninger

Gud åpenbarte først frelsesplanen til Adam i jordelivet og har siden da fra tid til annen gjenopprettet sitt rike ved sine profeter

Den store plan som kalles frelsesplanen - systemet med lære, tanker og fremgangsmåter som angår all intelligens som eksisterer i evigheten (DBY, 56) … [ble] uttenkt i himmelen for å forløse menneskeheten fra synd og gjeninnsette dem i Guds nærhet (DBY, 448).

Når riket organiseres i noen tidsalder [på jorden], bor dets ånd i de trofastes hjerter, mens dets synlige del finnes blant folket, med lover, ordinanser, hjelpemidler, ledelse, embedsmenn, administratorer og alle andre tillegg som er nødvendig for dets fulle drift for å oppnå dets formål [se Moses 6:7, L&p 22:3] (DBY, 441).

Adam. Gud var en gang kjent på jorden blant sine barn … som vi kjenner hverandre. Adam hadde samtaler med sin Fader som satte ham på denne jord, slik som vi samtaler med våre jordiske foreldre. Faderen kom ofte på besøk til sin sønn Adam, og snakket og vandret med ham, og Adams barn var mer eller mindre kjent med ham, og det som hører Gud og himmelen til, var like kjent blant menneskene i de første tidsaldre av deres eksistens på jorden som … våre haver er for våre hustruer og barn, eller som veien til havet i vest er for den erfarne reisende [se Moses 3:15-21, 4:14-30, 5:4-5, 9, 12, 6:51] (DBY, 104).

Vi kan trygt si at fra den dag da Adam ble skapt og satt i Edens have og til denne dag, er frelsesplanen og åpenbaringene av Guds vilje til mennesket uforandret, selv om menneskene i mange tidsaldre ikke har blitt begunstiget med dem på grunn av frafall og ugudelighet. Det er ikke noe i Bibelen som tyder på at evangeliet var én ting på israelittenes tid, en annen på Kristi og apostlenes tid og noe helt annet i det 19. århundre. Tvert imot lærer vi at Gud er den samme i alle tidsaldre og at hans plan for å frelse sine barn er den samme. Frelsesplanen er én, fra verdens begynnelse til enden [se Moses 6:51-68] (DBY, 103-4).

Evangeliet fantes blant menneskenes barn fra Adams tid til Messias’ komme. Dette Kristi evangelium er fra begynnelsen til enden [se Moses 5:58-59, L&P 20:25-26] (DBY, 103-4).

Enok. Enok var i besittelse av intelligens og visdom fra Gud som få mennesker noen gang har hatt. Han vandret og snakket med Gud i mange år, men ifølge historien som er skrevet av Moses, brukte han lang tid på å opprette riket blant menneskene. De få som fulgte ham, nøt godt av evangeliets fylde, og resten av verden forkastet den (DBY, 105).

Enok måtte snakke med og undervise sitt folk i en periode på 360 år før han fikk dem beredt til å gå inn til sin hvile, og deretter fikk han kraft til å forvandle seg og sitt folk, med den region der de bodde, deres hus, haver, jorder, kveg og alt de eide [se Moses 7:68-69] (DBY, 105).

Enok og hans gruppe ble tatt bort fra jorden, og verden fortsatte å modnes i ugudelighet til de ble styrtet av den store flommen på Noahs tid, og «som Noahs dager var, slik skal Menneskesønnens komme være» (Matteus 24:37, overs, anm.) [se 1. Mosebok 6:5, Moses 6:26-7:69] (DBY, 105).

Noah. I begynnelsen, etter at denne jord var beredt for mennesket, begynte Herren sitt verk på det som nå kalles det amerikanske kontinent, der Edens have ble anlagt (DBY, 102).

Herren sendte ut sitt evangelium til folket. Han sa: Jeg vil gi det til min sønn Adam, som Metusalah fikk det fra, og Noah fikk det fra Metusalah (DBY, 105).

På Noahs tid, på den tid da arken fløt, førte han folket til en annen del av jorden. Jorden ble delt, og der satte han opp sitt rike [se 1. Mosebok 6:1-8:21] (DBY, 102).

Abraham. Abraham var trofast mot den sanne Gud. Han veltet sin fars avguder og mottok prestedømmet etter Melkisedeks orden [se L&p 84:14], som er etter Guds Sønns orden [se L&p 107:2-3], og et løfte om at hans etterkommeres herredømme skulle være uten ende. Når dere får det hellige prestedømme, som er etter Melkisedeks orden, beseglet på dere, og det løfte at deres ætt skal bli så tallrik som stjernene på himmelen og som sanden på havets strand og at deres herredømme skal bli uten ende, da har dere fått Abrahams, Isaks og Jakobs løfte, og alle velsignelser som ble gitt dem [se 1. Mosebok 12:2-3, 13:16, 14:18-19, 15:5, Abraham 1:2-4, 18-19, 2:9-11, L&p 84:14] (DBY, 106).

Moses. Evangeliet var blant menneskenes barn fra Adams tid til Messias’ komme. Dette Kristi evangelium er fra begynnelsen til enden. Hvorfor ble da Moseloven gitt? På grunn av Israels barns - Guds utvalgtes - ulydighet, nettopp den ætt som han hadde valgt til sitt folk og som han sa han ville gi sitt navn. Denne Abrahams ætt gjorde slikt opprør mot ham og hans bud at Herren sa til Moses: «Jeg vil gi dere en lov som skal være en tuktemester for å bringe dem til Kristus» [se Galaterbrevet 3:24]. Men denne loven er streng. Det er en lov med kjødelige bud [se L&p 84:23-27] (DBY, 104).

Hvis Israels barn hadde blitt helliggjort og hellige, ville de ikke vært nødt til å vandre så mye som ett år sammen med Moses før de hadde fått sin begavelse og Det melkisedekske prestedømme [se L&p 84:23] (DBY, 106).

Jesus Kristus. Jesus påtok seg å opprette Guds rike på jorden. Han innførte rikets lover og ordinanser [se Matteus 16:18-19, Efeserbrevet 1:22-23, 4:11-15] (DBY, 29).

Prestedømmet og rikets fullstendige evangelium ble borte fra jorden i tiden med det store frafall

Vi forstår at det i den kristne kirkes første tid var en god del spekulasjon blant dens medlemmer med hensyn til deres tro og praktisering, og utbredelsen av disse spekulative tanker førte til uenighet og splittelse. Selv på apostlenes tid var det tydeligvis betydelig uenighet, for vi leser at noen var for Paulus, andre for Apollos og atter andre for Kefas [se 1. Korinterbrev 1:10-13]. Folket på den tiden hadde sine favoritter som lærte dem spesielle læresetninger som ikke ble alminnelig mottatt og bekjentgjort (DBY, 107).

Hvorfor har de vandret så langt fra sannhetens og rettferdighetens vei? Fordi de har forlatt prestedømmet og vært uten veileder, uten leder, uten noe middel til å finne ut hva som er sant og hva som ikke er sant. Det sies at prestedømmet ble tatt bort fra Kirken, men slik er det ikke. Kirken forlot prestedømmet og fortsatte å vandre i villmarken, vendte seg bort fra Herrens bud og innstiftet andre ordinanser [se Galaterbrevet 1:6-8, 2. Timoteus 1:15, 3. Johannes 1:9-10] (DBY, 107).

Men det var tiden da de litt etter litt begynte å overtre lovene, forandre ordinansene og bryte den evige pakt, og rikets evangelium, som Jesus påtok seg å opprette i sin tid, og prestedømmet ble tatt bort fra jorden [sejesaja 24:5, 2. Tessalonikerbrev 2:1-12, Åp. 12:6, L&p 1:15] (DBY, 107).

Ved profeten Joseph Smith har Herren gjengitt sitt evangelium og prestedømmets myndighet i denne siste evangelieutdeling

Generasjoner har kommet og gått uten anledning til å høre evangeliet, som vi har fått gjennom Joseph Smith - som ble åpenbart til ham fra himmelen ved engler og syner. Vi har evangeliet og det hellige prestedømmes nøkler [se L&p 1:17-23, 30, 27:5-13, 110:11-16, 128:18-21] (DBY, 107-8).

Vi er et folk hvis vekst og fremgang fra begynnelsen av har vært Gud vår himmelske Faders verk, som han i sin visdom har sett beleilig å innlede for å gjenopprette sitt rike på jorden (DBY, 108).

Men slik det var på vår Frelsers tid, var det også da denne nye evangelieutdelingen ble åpnet. Den var ikke i overensstemmelse med det amerikanske folks forestillinger, tradisjoner og forutfattede idéer. Budbringeren kom ikke til en fremstående prest i noen av de såkalte ortodokse kirker. Han tok ikke i bruk deres fortolkning av Den hellige skrift. Herren kom ikke med himmelens hærer i kraft og stor herlighet, og han sendte heller ikke budbringere [bevæpnet] med noe annet enn himmelens sannhet, for å kommunisere med den ydmyke, den ringe, ungdommen av beskjeden hærkomst, han som oppriktig søkte kunnskap fra Gud. Men han sendte sin engel til den samme upåaktede person, Joseph Smith jr., som senere ble profet, seer og åpenbarer, og [Herren] sa til ham at han ikke skulle slutte seg til noen av tidens religiøse sekter, for de tok alle feil, at de fulgte menneskers forskrifter istedenfor den Herre Jesus, at han hadde et verk for ham å utføre, all den stund han viste seg trofast for ham [se Joseph Smith-Historie 1:11-26] (DBY, 108).

Det ble bestemt i de evige råd, lenge før jordens gmnnvoll ble lagt, at han, Joseph Smith, skulle være mannen som i denne verdens siste evangelieutdeling skulle bringe Guds ord til folket og motta fylden av prestedømmets nøkler og krefter av Guds Sønn. Herren hadde sine øyne på ham og på hans far og farfar, og på deres forfedre helt tilbake til Abraham, og fra Abraham til vannflommen, fra vannflommen til Enok, og fra Enok til Adam. Han har holdt øye med denne familie og dette blod mens det har vært i omløp fra dets opprinnelse til denne mann ble født. Han ble forutordinert i evigheten til å presidere over denne siste evangelieutdeling [se 2. Nephi 3:6-15] (DBY, 108).

Herren har virket i århundrer for å berede veien så innholdet i denne boken [Mormons bok] kunne komme frem fra jordens skjød, for å utgis til verden, for å vise dens innbyggere at han fremdeles lever og at han i de siste dager vil samle sine utvalgte fra jordens fire hjørner… Herren har befalt og ledet alt dette for å frembringe og opprette sitt rike i de siste dager [se 1. Nephi 13, L&p 20:6-16] (DBY, 109).

Her er Mormons bok. Vi tror at den inneholder historien til urinnvånerne på [dpt amerikanske] kontinent, på samme måte som Det gamle testamente inneholder det jødiske folks historie. 1 denne boken leser vi at Jesus besøkte dette kontinent, ga folket sitt evangelium og ordinerte tolv apostler. Vi tror alt dette, men vi ber ikke dere tro det. Det vi ber dere tro, er det som er nedtegnet i Bibelen om Gud og hans åpenbaringer til menneskenes barn. Gjør dette i all ærlighet og oppriktighet, og da vil dere vite at Mormons bok er sann. Deres sinn vil bli åpnet og dere vil vite ved … Guds ånd at vi forkynner sannheten (DBY, 109).

Hva sa Oliver Cowdeiy (et av de tre vitner til Mormons bok) etter at han hadde vært borte fra Kirken i årevis? Han så og samtalte med englene, som viste ham platene, og han holdt dem i sine hender. Han forlot Kirken fordi han mistet kjærligheten til sannheten, og etter at han hadde vandret alene i årevis, kom en mann inn på hans advokatkontor og sa til ham: «Herr Cowdery, hva mener du om Mormons bok nå? Tror du at den er sann?» Han svarte: «Nei, det gjør jeg ikke!» «Ja,» sa mannen, «jeg tenkte meg det, for jeg regnet med at du hadde sett hvor tåpelig du hadde opptrådt og bestemt deg for å fornekte det du en gang sa var sant.» «Min herre, du misforstår meg. Jeg tror ikke at Mormons bok er sann. På dette punkt er jeg kommet lenger enn til å tro, for jeg vet at den er sann, like godt som jeg vet at du nå sitter foran meg.» «Vitner du fremdeles om at du så en engel?» «Ja, like tydelig som jeg ser deg nå, og jeg vet at Mormons bok er sann» (DBY, 110).

Joseph Smith har lagt grunnvollen til Guds rike i de siste dager (DBY, 458).

Jeg får lyst til å rope halleluja hele tiden når jeg tenker på at jeg en gang kjente profeten som Herren oppreiste og ordinerte, og som han ga nøkler og kraft til å bygge opp Guds rike på jorden og oppholde det. Disse nøkler er gitt dette folk, og vi har kraft til å fortsette det verk som Joseph begynte, helt til alt er beredt til Menneskesønnens komme. Dette er de siste-dagers-helliges oppgave (DBY, 458).

Dette rike kan de [de ugudelige] ikke ødelegge, fordi det er den siste evangelieutdeling - fordi det er tidenes fylde. Det er utdelingen over alle utdelinger, som vil utmerke seg i prakt og herlighet over alle andre utdelinger som noen gang har blitt gitt menneskenes barn på jorden. Herren skal gjenopprette Sion, forløse sitt Israel, plante sitt banner på jorden og opprette sitt rikes lover, og disse lover skal seire (DBY, 442).

Studieforslag

Gud åpenbarte først frelsesplanen til Adam i jordelivet og har siden da fra tid til annen gjenopprettet sitt rike ved sine profeter

  • Hvordan beskriver president Young «den store plan som kalles frelsesplanen»? (Se også Abraham 3:21-28.)

  • Når Herren åpenbarer frelsesplanen for menneskene og organiserer sitt rike på jorden, hva blir da avgjørende for dets «herredømme uten ende»?

  • Når sier president Young at Gud presenterte frelsesplanen og prestedømmet for sine barn på jorden? (Se også Moses 5:58-59, 6:7.)

  • Hvilket spesielt kall hadde hver av profetene som sto i spissen for de viktigste evangelieutdelingene?

Prestedømmet og rikets fullstendige evangelium ble borte fra jorden i tiden med det store frafall

  • Av hvilken grunn sier president Young at Kristi første kirke ble trukket tilbake fra jorden?

  • Kan dere nevne noe som viser at Kristi første kirke og prestedømmet ble borte fra jorden? (Se også Joseph Smith-Historie 1:17-20.) Hva gjorde medlemmene av den første kirke for å komme «så langt fra sannhetens … vei» ? Hvordan har prestedømmet vært et «middel til å finne ut hva som er sant og hva som ikke er sant» for deg?

Ved profeten Joseph Smith har Herren gjengitt sitt evangelium og prestedømmets myndighet i denne siste evangelieutdeling

  • Gud meddelte sin sannhet til en ydmyk, en ringe, en ungdom av beskjeden herkomst «som oppriktig søkte kunnskap fra Gud». Hvilken betydning har dette for dere og alle andre som oppriktig søker sannheten?

  • Hvilke karaktertrekk hadde Joseph som hjalp ham å oppfylle sitt kall som «mannen som i denne verdens siste evangelieutdeling skulle bringe Guds ord til folket»?

  • Hvilken rolle spiller Mormons bok i gjengivelsen av evangeliet? (Se også L&p 20:6-16.) Hva kan vi lære av Oliver Cowderys vitnesbyrd om Mormons bok?

  • Hva var president Youngs vitnesbyrd om «de siste-dagers-helliges oppgave»?

Bilde
Peter, James, and John ordaining Joseph

En kunstners fremstilling av hvordan Peter, Jakob og Johannes gjenga tidligere evangelieutdelingers nøkler. Evangelieutdelingen i tidenes fylde, sa president Young, «vil utmerke seg i prakt og herlighet over alle andre utdelinger som noen gang har blitt gitt menneskenes barn» (DBY, 442).

Bilde
log home

Interiøret i Peter Whitmers restaurerte tømmerhus i Fayette i New York. Kirken ble organisert i det opprinnelige huset 6. april 1830.