Læresetninger fra Kirkens presidenter
Innledning


Innledning

Profeten Brigham Young underviste i Jesu Kristi gjengitte evangelium på en grunnleggende, praktisk måte som ga inspirasjon og håp til de hellige som strevde med å bygge seg et hjem i villmarken. Selv om det nå har gått over hundre år, er hans ord fremdeles ferske og på sin plass for oss i dag mens vi fortsetter verket med å bygge opp Guds rike.

President Young sa at vi som medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige har «livets og frelsens lære for alle ærlige av hjertet» (DBY, 7). Han lovet at de som tar imot evangeliet i sitt hjerte, vil få vekket «inni seg et ønske om å kjenne og forstå det som er av Gud, mer enn noen gang før i sitt liv» og vil begynne å «spørre, lese og granske, og når de går til sin Fader i Jesu navn, vil han ikke la dem være uten et vitnesbyrd» (DBY, 450).

Denne boken gjenspeiler Det første presidentskaps og De tolv apostlers quorums ønske om å gi Kirkens medlemmer en dypere forståelse av Kirkens lære og vekke et sterkere ønske i dem om å kjenne det som hører Gud til. Den vil inspirere og motivere enkeltpersoner, prestedømsquorum og klasser i Hjelpeforeningen til å spørre, lese, granske og deretter gå til sin Fader i himmelen for å få et vitnesbyrd om at disse læresetninger er sanne.

Hvert kapittel består av to deler - «Brigham Youngs læresetninger» og «Studieforslag». Den første delen består av utdrag fra Brigham Youngs prekener til de tidlige hellige. Hvert utsagn står med henvisning, men de siterte kilder vil ikke være lett tilgjengelig for de fleste medlemmer. Det er ikke nødvendig å ha disse originalkildene for å studere eller undervise effektivt ut fra denne boken. Medlemmene trenger ikke å kjøpe ytterligere kildemateriale og kommentarer for å studere eller undervise ut fra disse kapitlene. Teksten i denne boken, ledsaget av Skriften, er tilstrekkelig til undervisning. Medlemmene skulle i ydmykhet lese og studere president Youngs læresetninger for å få ny innsikt i prinsipper i evangeliet og finne ut hvordan disse angår deres daglige liv. Ved et trofast og ydmykt studium av disse utvalgte kapitlene vil siste-dagers-hellige få større forståelse av prinsipper i evangeliet og i større grad sette pris på denne store profets dype og inspirerte læresetninger.

I annen del av hvert kapittel finner vi en rekke spørsmål som vil oppmuntre til overveielse, personlig anvendelse og drøfting av president Youngs læresetninger. Medlemmene skulle slå opp og lese på nytt hans ord om det aktuelle prinsipp. Et dypt og ydmykt studium av disse læresetningene vil inspirere medlemmene til større personlig engasjement og hjelpe dem å bestemme seg for å følge vår Frelser Jesu Kristi læresetninger.

Hvis enkeltpersoner og familier i ydmykhet følger prinsippene i denne boken, vil de bli velsignet og inspirert til større plikttroskap og åndelighet, som de tidlige hellige ble som hørte disse ord direkte fra «Herrens løve» (HG’ 7:434) - profeten, seeren og åpenbareren, president Brigham Young.

Instruksjoner til lærere

Å undervise i disse leksjonene vil kreve omhyggelig forhåndslesning, studium og ydmyk forberedelse. Gjør deg godt kjent med læresetningene og planlegg forskjellige måter å fremlegge og undervise i disse prinsippene i klassen. Leksjonene skulle hjelpe klassemedlemmene å se hvordan prinsipper i evangeliet gjelder dagliglivet. Oppmuntre til diskusjoner om hvordan disse prinsippene kan påvirke våre følelser for vår Fader i himmelen, Jesus Kristus, oss selv, vår familie og våre naboer. Innby deltagerne til å etterleve de prinsipper som blir gjennomgått.

Engasjer så mange som mulig i undervisningen ved å be dem lese høyt, svare på spørsmål eller fortelle om erfaringer. Du kan gi spesielle oppdrag under forberedelsen til leksjonene, men vær klar over i hvilken grad klassemedlemmene er rede til å delta. Vær nøye med å unngå nedbrytende diskusjoner. Stol på at Skriften gir støtte og forståelse. Søk ydmykt Herrens ånd, og brødrene og søstrene du underviser, vil bli velsignet. Som Herren har lovet: «Derfor er det at den som taler og den som mottar forstår hverandre, og begge blir oppbygget og fryder seg sammen» (L&p 50:22).

  • En forklaring av forkortelsene som brukes i denne boken for å vise hvilke kilder president Youngs utsagn er hentet fra, finnes i «Litteraturhenvisninger og forkortelser» på side 362.