Læresetninger fra Kirkens presidenter
Kapittel 23: Forstå den nye og evige ekteskapspakt


Kapittel 23

Forstå den nye og evige ekteskapspakt

Våren 1847forlot president Brigham Young sin familie i Winter Quarters og ledet det første kompani av hellige vestover. I et brev til sin hustru Mary Ann, der han beskrev kompaniets arbeid for å «forberede seg til flyttingen», skrev han: «Min kjære ledsager i trengsel, … tusen takk for dine gode brev til meg, og mer spesielt for dine gode gjerninger og enda mer spesielt for ditt gode hjerte, f eg ber hele tiden for deg og barna og for hele vår familie. Jeg tror Herren har velsignet meg med en av [de] beste familier som noen mann noen gang har hatt på jorden» (MAAY). For president Young var evangeliet å forberede de hellige til evig liv, et liv som har ekteskap og familie som sitt endelige mål. Den nye og evige ekteskapspakt legger grunnlaget «for verdener, for engler og for gudene» (DBY, 195).

Brigham Youngs læresetninger

Den nye og evige ekteskapspakt legger grunnlaget for evig liv

D, [evig ekteskap] er uten dagers begynnelse og års ende… Vi kan si enkelte ting med hensyn til det. Det legger grunnlaget for verdener, for engler og for gudene, for at intelligente vesener kan bli kronet med herlighet, udødelighet og evig liv. Det er faktisk den røde tråd som går fra begynnelsen til enden i det hellige frelsende evangelium - Guds Sønns evangelium, det er fra evighet til evighet (DBY, 195).

La den far og mor som er medlemmer av denne kirke og dette rike, ta en rettferdig kurs og av all sin makt strebe etter aldri å gjøre noe galt, men gjøre godt hele sitt liv. Om de har ett eller hundre barn, hvis de opptrer som de skulle overfor dem og binder dem til Herren ved sin tro og sine bønner, er det det samme hvor disse barna går. De er bundet til sine foreldre ved et evig bånd, og ingen makt på jorden eller i helvete kan skille dem fra deres foreldre i evigheten. De vil vende tilbake til den kilde som de kom fra (DBY, 208).

Vi finner et ganske stort antall unge mennesker som har kommet i gifteferdig alder og fremdeles er enslige… Våre unge menn og kvinner skulle overveie sine forpliktelser overfor hverandre, Gud, jorden, sine foreldre og fremtidige generasjoner til deres frelse og opphøyelse blant gudene og til Hans herlighet som vi tjener (DNSW, 25. okt. 1870, 2).

Jeg vil gi hver av de unge menn i Israel, som er gammel nok til å gifte seg, i oppgave å gifte seg straks med en god søster, gjerde inn en bytomt, anlegge hage og frukthage og bygge hus. Dette er den oppgave jeg gir alle unge menn i Israel (DBY, 196).

Det finnes ikke en ung mann i vårt samfunn som ikke ville være villig til å reise herfra til England for å bli riktig gift hvis han forsto tingene som de er. Det finnes ikke en ung kvinne i vålt samfunn som elsker evangeliet og ønsker dets velsignelser, som ville gifte seg på noen annen måte. De ville leve ugift til de kunne gifte seg slik de skulle, [selv] om de levde til de ble gamle som Sara før hun fødte Isak [se 1. Mosebok 17:17]. Mange av våre brødre har giftet bort sine barn uten å ta dette i betraktning, og trodd at det ikke var så viktig. Jeg skulle ønske at vi alle kunne forstå det slik himmelen forstår det (DBY, 195-96).

En av de første overtredelser i familien som ble kalt Israel, var at de gikk til andre familier eller andre nasjoner for å velge partnere. Dette var en av de største feil som ble begått av Abrahams, Isaks og Jakobs barn, for de gikk ut og giftet seg med andre familier, selv om Herren hadde forbudt dem å gjøre det og hadde gitt dem en meget streng og alvorlig lov om dette [se 1. Mosebok 28:1-2], Han befalte dem å ikke gifte seg blant hedningene, men de gjorde det og ønsket å gjøre det [se 1. Mosebok 24:3] (DBY, 196).

Vær forsiktig, dere mødre i Israel, og lær ikke deres døtre i fremtiden, slik som mange av dem har lært, å gifte seg utenfor Israel. Ve dere som gjør det. Dere vil miste deres krone, like sikkert som at Gud lever (DBY, 196).

Det er massevis av rene og hellige ånder som gjerne vil ha et jordisk tabernakel, og hva er vår plikt?… Det er enhver rettskaffen manns og kvinnes plikt å tilrettelegge tabernakler for alle ånder som de kan (DBY, 197).

Fedre skulle følge Kristus ved å elske, undervise og forsørge sin familie

Jeg vil gjerne si til Det første presidentskap, apostlene, alle biskoper i Israel og alle quorum, og spesielt til dem som er presiderende embedsmenn: Vær et eksempel for din [hustru] og dine barn, for dine naboer og dette folk, så du kan si: «Følg meg, som jeg følger Kristus.» Når vi gjør dette, er alt riktig, og vi har god samvittighet (DBY, 198).

La mannen og faren lære å legge sin vilje under Guds vilje, og deretter gi sin [hustru] og sine barn denne leksjon i selvbeherskelse ved sitt eksempel, såvel som ved forskrift, og sine naboer også, og vise dem hvordan man kan være tapper og standhaftig når det gjelder å temme det opprørske og syndige anlegg. En kurs som denne vil til syvende og sist temme den vanhellige innflytelse som virker på menneskehjertet (DBY, 198).

Opphør aldri en dag av deres liv med å la Den hellige ånd hvile på dere, og slutt aldri, fedre, å be om at deres hustruer kan ha denne velsignelse, at deres små barn kan bli begavet med Den hellige ånd fra sin mors liv. Hvis dere ønsker å se en nasjon oppstå full av Den hellige ånd og kraft, er dette måten å få det til å skje på (BYP, 8. apr. 1852).

Hvis vi ikke anstrenger oss for å lære opp våre barn, for å lære og undervise dem om disse åpenbarte sannheter, vil fordømmelsen være over oss som foreldre, eller i alle fall til en viss grad (DBY, 207).

La faren være familiens overhode, herre over sin egen husholdning. La ham behandle dem [sin familie] som en engel ville behandlet dem (DBY, 197-98).

Det står til mannen å lære hvordan han skal samle livets bekvemmeligheter rundt sin familie, hvordan han skal kontrollere sine følelser og sitt gemytt, og hvordan han skal skaffe seg ikke bare sin families, men alle sine brødres, søstres og venners respekt (DBY, 198).

Vennlige blikk, vennlige handlinger, vennlige ord og en kjærlig, hellig opptreden overfor [barn] vil knytte våre barn til oss med bånd som ikke er lette å bryte, mens overgrep og uvennlighet vil drive dem fra oss og bryte alle hellige bånd som skulle binde dem til oss og til den evige pakt som vi alle omfattes av. Hvis mine barn … ikke vil være lydige mot meg på grunnlag av godhet og et liv som er prisverdig for alle mennesker og for himlene, da er det farvel til all innflytelse (DNW, 7. des. 1864, 2).

Faren skulle … bestrebe seg på å behage og oppmuntre moren så hennes hjerte kan finne trøst og hennes kjærlige følelser overfor hennes beskytter på jorden kan være usvekket, så hennes kjærlighet til Gud og rettskaffenhet kan vibrere gjennom hele hennes vesen, så hun kan bære og frembringe avkom innprentet og begavet med alle de egenskaper som er nødvendige for et vesen som er bestemt til å regjere som kongers konge og herrers herre (DBY, 199).

La enhver mann i landet… ta seg en hustru, og sett deretter i gang med å arbeide med deres hender og dyrke jorden eller arbeide i et eller annet mekanisk yrke, eller i et eller annet hederlig håndverk for å skaffe et hederlig utkomme for dere selv og dem som er avhengige av dere for livets opphold. Vis måtehold og elsk sannhet og dyd. Da vil kvinnene bli tatt vare på, forsørget, hedret og velsignet og bli rettskafne mødre til en rase av menn og kvinner som er langt mer avansert i fysisk og mental fullkommenhet enn sine fedre. Dette ville skape en revolusjon i vårt land og gi resultater som er uoverskuelig gode (DBY, 194-95).

La mannen gjøre forbedringer på sitt kjøkken og spiskammer og på soverommene til beste for sin familie og forbedre sine haver, stier osv., så dere forskjønner deres boliger og omgivelsene rundt dem og lage fortauer og plante trær som skal gi skygge (DBY, 198).

Mødre skulle elske og undervise sine barn og ha en god innflytelse på verden omkring seg

Når jeg reflekterer over de plikter og ansvarsoppgaver som tilfaller våre mødre og søstre og hvilken innflytelse de øver, ser jeg på dem som drivfjæren og den viktigste grunn til at vi er her. Det stemmer at mannen er først. Fader Adam ble satt her som konge over jorden, for å underlegge seg den. Men da moder Eva kom, fikk hun en enestående innflytelse over ham. Ganske mange syntes det ikke var så bra. Jeg synes det er utmerket (DBY, 199).

Morens plikt er å våke over sine barn og gi dem den første opplæring, for det man innprentes som små barn, er varig. Dere vet selv av erfaring at inntrykkene dere fikk i begynnelsen av deres eksistens på jorden, til denne dag sitter fast i deres sinn. Barnet har ubetinget tillit til sin mor. Man ser i det en naturlig tilknytning, uansett hvordan hun måtte se ut, som får det til å tenke at dets mor er verdens beste og vakreste mor. Jeg taler for meg selv. Alle barn har tillit til sin mor, og hvis mødrene går inn for det, kan de innpode hva de måtte ønske i sine barns hjerter (DBY, 201).

Dere vil utvilsomt minnes at dere leste i Mormons bok om 2 000 unge menn som ble oppdratt til å tro at hvis de satte hele sin lit til Gud og tjente ham, kunne ingen makt overvinne dem. Dere minnes også at dere leste at de gikk ut i kamp, og så tapre var de og så mektig var deres tro, at det var umulig for deres fiender å drepe dem. Denne kraft og tro fikk de gjennom sine mødres undervisning (DBY, 201).

Det er en hustrus og mors kall å vite hva hun skal gjøre med alt som blir bragt inn i huset, og arbeide for å gjøre hjemmet tiltrekkende for mann og barn og gjøre seg selv til en Eva midt i et lite paradis som hun selv har skapt, sikre seg mannens kjærlighet og tillit og knytte barna til seg med en kjærlighet som er sterkere enn døden, til en evig arv (DBY, 198).

Mange av søstrene sørger fordi de ikke er blitt velsignet med barn. Dere kommer til å oppleve en tid da dere har millioner av barn rundt dere. Hvis dere er trofaste mot deres pakter, vil dere bli mødre til nasjoner (DBY, 200).

Det er ikke vanlig praksis for meg å råde søstrene til å være ulydige mot sine menn, men mitt råd er: Vær lydige mot deres ektemenn. Og når det gjelder dette, er jeg optimistisk og meget klar. Men jeg har aldri rådet noen kvinne til å følge sin mann til djevelen (DBY, 200-201).

Mødrene er de pådrivende redskaper i forsynets hender til å lede nasjoners fremtid… Derfor ser dere straks at det jeg ønsker å innprente i deres sinn, er at mødrene er maskineriet som gir hele mennesket iver og leder fremtiden og livet til menneskene på jorden (DBY, 199-200).

Studieforslag

Den nye og evige ekteskapspakt legger grunnlaget for evig liv

  • President Young sa at evig ekteskap «legger grunnlaget for verdener [og] for at intelligente vesener kan bli kronet med herlighet». Hvordan kan vi vie vårt ekteskap til dette evige formål? Hva kan dere konkret gjøre for å bevare dette perspektivet hver dag?

  • Hva sa president Young er enhver ung manns oppgave? Hvordan gjelder det dere?

  • Hva refererte president Young til da han rådet unge mennesker til å bli «riktig gift»? Hvilke velsignelser får de som gjør alt som er nødvendig for å «oppreise et rike»? (Se også Abraham 2:9-11.)

  • «En av de største feil» som noen av Abrahams, Isaks og Jakobs barn gjorde, var å gifte seg utenfor den nye og evige ekteskapspakt. (Se også 1. Mosebok 28:1-2.) Hvilke velsignelser nektes dem som gifter seg utenfor den nye og evige ekteskapspakt? Hva kan dere gjøre for å sikre at dere holder dere verdige til denne ekteskapspakt og en dag kan få dens velsignelser?

  • Hva er «enhver rettskaffen manns og kvinnes plikt»? Hvorfor er det å skape fysiske legemer til Guds åndebarn et så viktig ansvar i et ekteskap i den nye og evige pakt? Hvordan avgjør et ektepar om de har oppfylt dette ansvaret ifølge Guds vilje med dem? (Snakk også med biskopen eller grenspresidenten om rådet som gis i Generell instruksjonshåndbok.)

Fedre skulle følge Kristus ved å elske, undervise og forsørge sin familie

  • Hvilket eksempel skulle enhver far være for sin hustru og sine barn? Hva vil det si at en mann følger Kristus? Hvordan kan en mann «lære å legge sin vilje under Guds vilje»? Hva har dere lært av fedre som har underkastet seg Gud og gjort hans vilje?

  • Hvilke sannheter skal foreldre lære sine barn? (Se også L&p 68:25.)

  • Hvordan sier president Young at en far skulle presidere i familien? (Se også L&p 121:41-46.) Hvordan skulle en mann behandle sin familie? Hvilke handlinger «bryter alle hellige bånd som skulle binde dem til oss og til den evige pakt»? Hvordan gjør en mann som er fylt med godhet og Ånden, sin hustru og sine barn i stand til å fylle sine roller?

  • Hva sa president Young ville bli resultatet hvis en mann trofast sørger for sin familie? (Se også L&p 83:1-2.) Hvordan kan dette «skape en revolusjon»?

Mødre skulle elske og undervise sine barn og ha en god innflytelse på verden omkring seg

  • Hva sier president Young er en hustru og mors plikter og kall?

  • Hvilken trøst gir president Young dem som ikke får eller ikke kan få barn?

  • Hvordan har siste-dagers-hellige kvinner påvirket deg, din familie og ditt lokalsamfunn? Hvordan kan de gjøre det i fremtiden?

  • Hva mente president Young da han sa: «Jeg har aldri rådet noen kvinne til å følge sin mann til djevelen»? Hvordan kan en hustru vite om hennes mann følger Kristus? Hvilke velsignelser får menn og hustruer som sammen underkaster seg Guds vilje?

  • President Young sa at mødre vil «lede nasjoners fremtid». Hvordan kan kvinner oppfylle dette løftet»?

Bilde
pioneer newlyweds

De nygifte pionerer Sarah Farr Smith og John Henry Smith i 1866. President Young forkynte at evig ekteskap «er den røde tråd som går fra begynnelsen til enden i det hellige frelsende evangelium …, det er fra evighet til evighet» (DBY, 195).