Læresetninger fra Kirkens presidenter
Kapittel 40: Frelse ved Jesus Kristus


Kapittel 40

Frelse ved Jesus Kristus

President Brigham Young spurte: «Er det ingen som kommer til å gå fortapt? Er det ingen som kommer til å lide Den allmektiges vrede? Jeg kan først og fremst si, som jeg har sagt hele mitt liv, der jeg har forkynt, at jeg aldri har følt meg tilskyndet til å forkynne helvete og fordømmelse for folket. Jeg har forsøkt mange ganger- jeg forsøkte forrige helg, og jeg har i dag forsøkt å komme til dette punkt- de ugudeliges lidelser. Det virker som de vil lide. Men jeg kan ikke f å samlet tankene om annet enn frelse for folket» (DBY, 388). President Young forkynte at «alle skal oppstå» (DBY, 391). Han talte om en frelse som ville omfatte «hele menneskeslekten» (DBY, 389). Og han talte om evig liv for dem som strengt «følger kravene i Guds [lover] og fortsetter i trofasthet» (DBY. 387).

Brigham Youngs læresetninger

Den frelse Jesus Kristus tilbyr går ut til hele menneskeslekten

Se vår Gud og Faders godhet, langmodighet, kjærlighet og sterke farsfølelse ved å berede veien og tilveiebringe midlene til å frelse menneskenes barn - ikke bare de siste-dagers-hellige - ikke bare dem som er privilegert med den celestiale lovs første prinsipper, men til å frelse alle. Det er en universell frelse - en universell forløsning (DBY, 388).

FIvor mange skal bli bevart? Alle som ikke fornekter og trosser Guds Sønns makt og karakter - alle som ikke synder mot Den hellige ånd (DBY, 387).

Alle nasjoner skal få del i disse velsignelser. Alle er inkludert i Frelserens forløsning. Han har lidd døden for alle mennesker. De er alle i hans makt, og han frelser dem alle, som han sier, bortsett fra fortapelsens sønner, og Faderen har underlagt alle skapninger på jorden sin makt. Jorden i seg selv og menneskene på den, de ville dyr, havets fisker og himmelens fugler, insektene og alt som kiyper, med alt som tilhører denne jord - alle ligger i Frelserens hender, og han har forløst dem alle (DBY, 388).

Navnene på alle Adams sønner og døtre er allerede innskrevet i livets bok. Vil de noen gang kunne bli tatt ut av den? Ja, når de blir fortapelsens sønner, og ikke før da. Alle har anledning til å ha det stående der for evig. Hvis de forsømmer dette privilegium, vil deres navn bli visket ut, og ikke før da. Alle menneskeslektens navn er skrevet der, og Herren vil beholde dem der til de får kunnskap om sannheten så de kan gjøre opprør mot ham og kan synde mot Den hellige ånd. Da vil de bli kastet ned til helvete, og deres navn vil bli utslettet fra Lammets livets bok (DBY, 387-88).

Det vil bli en glede å vite at vi har frelst alle som Faderen ga i vår makt [forvaltning]. Jesus sa at han ikke mistet noen unntatt fortapelsens sønner. Han vil ikke miste noen av sine brødre, unntatt fortapelsens sønner. La oss frelse alle som Faderen overlater til oss (DBY, 388).

Vår religion er tilpasset hele menneskeslektens kapasitet. Den sender ikke en del av folket til å hyle i smerte for evig og alltid, men tar tak i Adam og Evas siste sønn og datter og vil hente dem ut av fengslet, låse opp dørene og slite av båndene og hente frem enhver sjel som vil motta frelse (DBY, 389).

Hele himmelen er opptatt av at menneskene skal bli frelst. Himmelen gråter over folket på grunn av deres hardhjertethet og vantro og fordi de er så sene til å tro og handle (DBY, 388-89).

Da Gud åpenbarte for Joseph Smith og Sidney Rigdon at det var beredt et sted for alle, i samsvar med det lys de hadde fått og i hvilken grad de forkastet det onde og praktiserte det gode, ble det en stor prøvelse for mange, og enkelte falt fra fordi Gud ikke skulle sende hedningene og småbarna til evigvarende straff, men hadde en plass til frelse, når tiden var inne, for alle, og ville velsigne de ærlige, dydige og sannferdige, uansett om de noen gang hadde tilhørt en kirke eller ikke. Det var en ny lære for denne generasjon, og mange snublet på grunn av den (DBY, 390-91).

Er det ikke en enestående tanke at det finnes riker, rom med herlighet og komfortable boliger beredt for alle Adams sønner og døtre, unntatt fortapelsens sønner? Ikke alle vil få del i den første oppstandelse, og mange vil kanskje ikke komme frem i den annen, men alle skal oppstå (DBY, 391).

Ved Kristi forsoning vil alle som er trofaste mot evangeliets lover og ordinanser, bli frelst i det celestiale rike

Det er en sjanse [for opphøyelsel for dem som har levd og for dem som lever nå. Evangeliet har kommet. Sannhet, lys og rettferdighet er sendt ut i verden, og de som tar imot det, vil bli frelst i Guds celestiale rike. Og mange av dem som på grunn av uvitenhet, tradisjon, overtro og fedrenes feilaktige forskrifter, ikke tar imot dem, vil likevel arve et godt og strålende rike, og vil nyte godt av mer og få mer enn noe menneske noen gang har greid å fatte, uten at de har fått åpenbaring om det (DBY, 389).

Disse ord [se L&p 88:21-24] uttrykker den sannhet Jesus refererte til da han sa: «I min Faders hus er det mange rom» [Johannes 14:2, L&p 98:18]. Hvor mange kan jeg ikke uttale meg om, men det er tre som er tydelig omtalt: det celestiale, som er det høyeste, det terrestriale, som er det neste under det, og det telestiale, det tredje. Hvis vi ville anstrenge oss for å lese det Herren har sagt til sitt folk i de siste dager, ville vi finne ut at han har lagt forholdene til rette for alle jordens innbyggere. Enhver skapning som ønsker det og streber det aller minste for å overvinne det onde og underkue ugudeligheten i seg selv og leve verdig til en herlighet, vil få en. Vi som har mottatt fylden av Guds Sønns evangelium, eller himmelens rike som er kommet til jorden, har de lover, ordinanser, bud og åpenbaringer som, ved ubetinget lydighet, vil berede oss til å arve det celestiale rike, til å komme inn i Faderen og Sønnens nærhet (DBY, 391).

Uansett ytre utseende - hvis jeg kan vite med sikkerhet at folkets hjerter fullt ut er innstilt på å gjøre deres himmelske Faders vilje, selv om de måtte vakle og gjøre mye på grunn av menneskenaturens svakheter, vil de likevel bli frelst (DBY, 389).

Og hvis vi godtar frelse på de betingelser den tilbys oss, må vi være ærlige i alle tanker, i våre refleksjoner, i vår meditasjon, i våre private kretser, i våre handlinger, i våre ord og i enhver handling i vårt liv, uten frykt og uten tanke på ethvert feilaktig prinsipp, på ethvert falskt prinsipp som måtte bli fremlagt (DBY, 389).

Selv om vi har felles interesser som et folk, må vi huske på at frelsen er individuell. Den gjelder hver enkelt for seg. Jeg legger mer i dette enn jeg har tid til å forklare fullt ut for dere, men jeg vil gi dere et vink. Det finnes dem i denne kirken som tror de kan bli frelst ved andres rettferdighet. De kommer ikke til å nå sitt mål. Det er de som vil komme frem idet porten blir stengt, så i dette tilfelle kan dere bli stengt ute. Deretter vil dere rope på noen som, ved sin egen rettferdighet, gjennom Jesu Kristi barmhjertighet, har kommet inn den celestiale porten, og be vedkommende komme og åpne den for dere, men det er ikke disses oppgave å gjøre dette. Slik vil det gå med dem som forgjeves håper å bli frelst på grunn av bror [eller søster] En eller annens rettferdighet. Jeg varsler dere derfor på forhånd om at dere må dyrke rettferdighet og trofasthet i dere selv. Det er det eneste pass som kan gi dere adgang til den celestiale lykke (DBY, 390).

Hvis bror Brigham skulle komme på feil kurs og bli utestengt fra himmelens rike, vil ingen annen enn bror Brigham være skyld i det. Jeg er det eneste vesen i himmelen, på jorden eller i helvete som kan få skylden (DBY, 390).

Dette vil på samme måte gjelde enhver siste-dagers-hellig. Frelse er en individuell sak. Jeg er den eneste som har mulighet for å frelse meg. Når frelsen kommer til meg, kan jeg forkaste den eller ta imot den. Når jeg tar imot den, er det i underforstått lydighet mot og underkastelse under dens store opphavsmann gjennom hele mitt liv, og under dem som han vil utpeke til å undervise meg. Hvis jeg forkaster den, følger jeg min egen viljes tilskyndelser fremfor min Skapers vilje (DBY, 390).

Ingen har noen gang blitt overfreist. Alle som har blitt frelst, og som noen gang i fremtiden vil bli det, er bare akkurat frelst, og da er det ikke uten en overvinnelseskamp som krever sjelens hele energi (DBY, 387).

Der Gud og Kristus bor, det er et rike i seg selv - det celestiale rike (DBY, 388).

De menn og kvinner som ønsker seg en plass i det celestiale rike, vil oppdage et de må kjempe hver dag (DBY, 392).

Den tanke at en person kan bli frelst i Guds celestiale rike uten å være beredt til å bo på et rent og hellig sted, er meningsløs og latterlig. Og hvis det er noen som tror at de kan oppnå Faderens og Sønnens nærhet ved å kjempe for, istedenfor å etterleve, sin religion, tar de feil. Derfor, jo raskere vi bestemmer oss for å etterleve vår religion, desto bedre vil det bli for oss (DBY, 392).

Himmelens system er å samle inn alle og frelse alle som kan frelses (DBY, 387).

Folk skulle forstå at ingen mann [eller kvinnel er født på jorden som ikke kan bli frelst i Guds rike, såfremt vedkommende har et ønske i den retning (DBY, 387).

Alle som har levd eller kommer til å leve på denne jord, vil få anledning til å motta evangeliet. De vil ha apostler, profeter og tjenere der, akkurat som vi har her, til å lede dem på sannhetens og rettferdighetens vei og føre dem tilbake til Gud. Alle vil få anledning til frelse og evig liv (DBY, 387).

Hvis vi er forenet i troen og står sammen for å nå ett stort mål, og hvis jeg som enkeltperson har mulighet for å komme inn i det celestiale rike, kan du og enhver annen, etter den samme regel, også komme dit (DBY, 387).

Vår himmelske Fader vil opphøye sine tapre barn så de kan leve i hans nærhet i makt og herlighet for evig

Flar alle ånder de samme gaver? Nei, absolutt ikke. Vil alle være like i det celestiale rike? Nei. [Se L&p 131:1-4.] Enkelte ånder er edlere enn andre, enkelte er i stand til å ta imot mer enn andre. Det er den samme variasjon i åndeverdenen som dere ser her, og likevel har de de samme foreldre, de har én Fader, én Gud (DBY, 391).

Det er Herrens plan, ønske, vilje og sinn at jordens innbyggere skal bli opphøyet til troner, riker, herredømme og makt etter sine evner… De må alle først underkastes synd og det dødelige legemes prøvelser for å vise seg verdige. Deretter er evangeliet rede til å ta tak i dem og bringe dem opp, forene dem, opplyse deres forstand og gjøre dem til ett i den Herre Jesus, så deres tro, bønner, håp, hengivenhet og alle deres ønsker for alltid kan konsentreres om ett mål (DBY, 391-92).

Forskjellen mellom en rettferdig og en synder, evig liv eller død, lykke eller elendighet, er dette at de som blir opphøyet der, ikke har noen grenser eller innskrenkninger i sine privilegier, deres velsignelser har en fortsettelse, og det er ingen grense for deres riker, troner, velde, herredømme og makt, for de forøkes gjennom hele evigheten (DBY, 63).

Hvem kan definere menneskets guddommelighet? Bare de som forstår evighetens sanne prinsipper - prinsippene som gjelder liv og frelse. Ved å bli opphøyet mister ikke mennesket den kraft og evne naturen har gitt det. Tvert imot, ved å følge den vei som leder til liv, får det mer kraft, mer innflytelse og evne for hvert skritt det går frem (DBY, 392).

Det rike som dette folk befinner seg i, er forbundet med det celestiale rike. Det er et rike der vi kan forberede oss til å komme inn i Faderens og Sønnens nærhet. La oss derfor leve slik at vi kan arve denne herlighet. Gud har lovet dere, Jesus har lovet dere, og de fordums apostler og profeter har lovet dere at dere skal bli belønnet i henhold til alt dere kan ønske dere i rettferdighet for Herren, hvis dere lever opp til denne belønning (DNW, 31. okt. 1860, 1).

Frelse er menneskenes, englenes og gudenes fulle eksistens. Det er evig liv - det liv som var, er og skal komme. Og vi er, som mennesker, arvinger til hele dette liv, hvis vi går strengt inn for å følge kravene i Guds lover og fortsetter i trofasthet (DBY, 387).

Hvis dere har gull og sølv, så la det ikke komme mellom dere og deres plikt. Jeg vil fortelle dere hva dere skal gjøre for å få deres opphøyelse, som dere ikke kan oppnå uten at dere følger denne kurs. Hvis deres hengivenhet er rettet mot noe som kan hindre dere i den minste grad i å vie dette til Herren, så innvi først dette, så innvielsen av alt kan bli fullstendig… Hvis ikke mitt hjerte er fullstendig innstilt på dette verk, vil jeg gi min tid, mine talenter, mine hender og mine eiendeler, helt til mitt hjerte samtykker i dette. Jeg vil la mine hender arbeide for Guds sak helt til hjertet underkaster seg den… Jeg har nå fortalt dere hvilken kurs dere må følge for å oppnå opphøyelse. Det er først og fremst Herren som må ha vår hengivenhet. Oppbyggingen av hans sak og rike krever vår største omtanke (DNW, 5. jan. 1854, 2).

Intet menneske vil bli frelst og komme inn i Faderens nærhet kun ved Jesu Kristi evangelium - og dette gjelder for alle og enhver. Herren har sin sak, sine fremgangsmåter, sitt verk, og han vil fullføre det. Jesus arbeider av all sin makt for å helliggjøre og forløse jorden og bringe sine brødre og søstre tilbake til Faderens nærhet. Vi arbeider sammen med ham for å rense hele menneskeslekten, så vi og de kan bli beredt til å bo sammen med Gud i hans rike (DBY, 389).

Studieforslag

Den frelse Jesus Kristus tilbyr går ut til hele menneskeslekten

  • I hvilken betydning er den frelse som Jesus Kristus tilbyr «en universell frelse - en universell forløsning»? Hvordan viser denne universelle frelse «den sterke foreldrefølelse» vår himmelske Fader har for sine barn? Hvordan gir denne følelse deg glede?

  • President Young sa at mange mennesker falt fra da Gud åpenbarte for Joseph Smith og Sidney Rigdon at alle mennesker kunne motta frelse. Hvorfor tror du denne læresetning var vanskelig å akseptere for enkelte medlemmer? Hvordan kan vi unngå lignende problemer i dag med læresetningene til vår tids profeter og apostler?

Ved Kristi forsoning vil alle som er trofaste mot evangeliets lover og ordinanser, bli frelst i det celestiale rike

  • Hva tror du president Young mente da han sa at «frelsen er individuell»? Hvorfor krever frelse «sjelens hele energi»? (Se også 2. Nephi 25:23.)

  • Sammenlign president Youngs omtale av dem «som tror de kan bli frelst ved andres rettferdighet» med Frelserens lignelse om de kloke og de dårlige jomfruer. (Se også Matteus 25:1-13, L&p 33:17, 45:56-57.) President Young sa også at «vi arbeider sammen med [Jesus] for å rense hele menneskeslekten». Når vi erkjenner at «frelsen er individuell», hvordan kan vi da hjelpe andre i deres anstrengelser for å komme til Kristus og få evig liv?

  • Hvorfor trenger selv de mest trofaste hellige Jesu Kristi barmhjertighet for å kunne komme inn i det celestiale rike?

  • Hva mener president Young at det vil si å ta imot den frelse som tilbys oss? Hva vil det si å forkaste frelsen? Hvilke erfaringer har hjulpet deg å lære hvor viktig det er å underkaste seg Guds vilje?

  • Hvorfor er det «meningsløst og latterlig» å tro at vi kan bo i Guds nærhet uten å være beredt til å gjøre det? (Se også Mormon 9:4.) Hvordan forbereder trofast tjeneste i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige oss til å komme inn i det celestiale rike? Hvorfor krever denne forberedelse at vi «må kjempe hver dag»?

Vår himmelske Fader vil opphøye sine tapre barn så de kan leve i hans nærhet i makt og herlighet for evig

  • Hva mente president Young da han sa at evangeliet kan gjøre oss «til ett i den Herre Jesus»? (Se også Johannes 17, 4. Nephi 1:15-17, L&p 38:27.)

  • President Young forkynte at «Jesus arbeider av all sin makt for å … bringe sine brødre og søstre tilbake til Faderens nærhet. Vi arbeider sammen med ham». På hvilke måter kan vi arbeide sammen med ham «for å rense hele menneskeslekten»?