Instituutti
Oppiaihe 25, luokan valmistautumisaineisto: Rukous ja henkilökohtainen ilmoitus


”Oppiaihe 25, luokan valmistautumisaineisto: Rukous ja henkilökohtainen ilmoitus”, Mormonin kirjan oppi ja opetukset, opettajan aineisto, 2021

”Oppiaihe 25, luokan valmistautumisaineisto”, Mormonin kirjan oppi ja opetukset, opettajan aineisto

Oppiaihe 25, luokan valmistautumisaineisto

Rukous ja henkilökohtainen ilmoitus

Kuva
nuori nainen lukee pyhiä kirjoituksia

Jeesus Kristus on luvannut: ”Jokainen pyytävä saa, ja etsijä löytää, ja sille, joka kolkuttaa, avataan” (3. Nefi 14:8). Presidentti Russell M. Nelson on sanonut tästä lupauksesta: ”Tämä ajaton tarjous henkilökohtaisen ilmoituksen saamisesta on osoitettu kaikille Hänen lapsilleen. Se kuulostaa melkein liian hyvältä ollakseen totta. Mutta se on totta!” (”Pyytäkää, etsikää, kolkuttakaa”, Liahona, marraskuu 2009, s. 81.) Kun tutkit tätä aineistoa, mieti rukoustesi tehokkuutta ja sitä, mitä voit tehdä lisätäksesi kykyäsi vastaanottaa henkilökohtaista ilmoitusta.

Osa 1

Mitä voin tehdä, jotta rukouksesta tulisi merkityksellisempi osa elämääni?

Kun Alma ja Amulek johtivat ryhmää lähetyssaarnaajia, jotka menivät käännyttämään luopiosoramilaisia, he hämmästyivät nähdessään, kuinka soramilaiset palvelivat Jumalaa ja rukoilivat synagogissaan. Yksittäiset ihmiset seisoivat vuorotellen korokkeella, jota he nimittivät Rameumptomiksi, ja lausuivat ennalta määrätyn rukouksen, jossa he julistivat, ettei Kristusta tulisi ja että Jumala oli valinnut heidät pelastumaan. Kun jumalanpalvelus päättyi, soramilaiset menivät kotiin ”eivätkä koskaan puhuneet Jumalastaan enempää”, ennen kuin he palasivat seuraavalla viikolla. (Ks. Alma 31:12–24.) Myöhemmin Alma ja Amulek saivat opettaa evankeliumia, mukaan lukien rukouksen todellisen merkityksen ja tarkoituksen, eräälle nöyrien soramilaisten ryhmälle (ks. Alma 32–34).

Kuva
soramilainen rukoilemassa Rameumptomilla
Kuva
tutki-kuvake

Valmistaudu oppitunnille tutkimalla

Lue Alma 34:17–28 ja pane merkille, mitä periaatteita Amulek opetti soramilaisille rukouksesta.

Kuva
kirjoita-kuvake

Kirjoita ajatuksiasi

Valitse yksi tai kaksi jaetta lukualueesta Alma 34:17–28 ja kirjoita yksi tai useampia jakeita uudelleen ikään kuin Amulek puhuisi nykypäivän kielellä jollekulle itsesi ikäiselle. Ajattele esimerkiksi neuvoa rukoilla ”ketojenne katraiden puolesta” (jae 25) ja sovella samaa ajatusta nykyajan olosuhteisiimme. Valmistaudu lukemaan muokkaamasi jakeet luokalle. Mieti, kuinka voisit soveltaa Amulekin opetuksia parantaaksesi omien rukoustesi vilpittömyyttä ja sitä, kuinka usein rukoilet.

Osa 2

Mitä voin tehdä vastaanottaakseni henkilökohtaista ilmoitusta?

Mormonin kirjan alkupuolella Nefi kirjoitti muistiin haluavansa ymmärtää isänsä unen elämän puusta ja hänen muita opetuksiaan sekä saada henkilökohtaisen todistuksen niistä (ks. 1. Nefi 10:17).

Kuva
tutki-kuvake

Valmistaudu oppitunnille tutkimalla

Lue 1. Nefi 10:17–19 ja pane merkille, mitä voimme oppia Nefiltä henkilökohtaisen ilmoituksen saamisesta. (Huom. ”Jumalan salaisuudet ovat hengellisiä totuuksia, jotka voidaan tuntea vain ilmoituksen kautta” [PKO, ”Jumalan salaisuudet”, pyhätkirjoitukset.churchofjesuschrist.org].) Esimerkiksi yksi Jumalan salaisuus on ilmoitettu meille, kun saamme Pyhältä Hengeltä todistuksen siitä, että Mormonin kirja on totta.

Kuva
Nefi rukoilemassa

Kun Nefi pohti Lehin opetuksia, hänet ”temmattiin pois Herran Hengessä” ja hän sai oman näyn (1. Nefi 11:1). Tässä näyssä Nefi sai lisää tietoa isänsä näystä elämän puusta, Vapahtajan palvelutehtävästä kuolevaisuudessa, tulevista jälkeläisistään ja evankeliumin palauttamisesta viimeisinä aikoina (ks. 1. Nefi 11–14).

Kuva
pohdi-kuvake

Valmistaudu oppitunnille pohtimalla

Mihin sellaiseen Jumalassa Nefi uskoi ja luotti, mikä lisäsi hänen kykyään saada henkilökohtaista ilmoitusta?

Tämän ilmoitusta tuovan kokemuksen jälkeen Nefi palasi isänsä teltalle ja huomasi veljiensä ”[väittelevän] keskenään siitä, mitä [Lehi] oli puhunut heille” (1. Nefi 15:2).

Kuva
Nefin veljet kiistelemässä
Kuva
tutki-kuvake

Valmistaudu oppitunnille tutkimalla

Lue 1. Nefi 15:3–4, 8–11 ja mieti, miksi Lamanin ja Lemuelin oli vaikea ymmärtää Lehin opetuksia.

Kuva
pohdi-kuvake

Valmistaudu oppitunnille pohtimalla

Minkä kysymyksen tai mitä kysymyksiä olet vienyt Herran eteen ja millainen kokemuksesi on ollut? Onko sinulla huolia tai kysymyksiä, joita voisit viedä Herran eteen rukouksessa mutta et ole tehnyt niin? Jos on, niin mikä estää sinua rukoilemasta niiden johdosta?

Myöhemmin Mormonin kirjassa kerrotaan lainopettajasta nimeltä Seesrom, joka yritti horjuttaa Alman ja Amulekin opetuksia. Kun Amulek sai Seesromin kiinni tämän valheista, Seesrom nöyrtyi ja alkoi esittää Almalle vilpittömiä kysymyksiä evankeliumista. Alma opetti Seesromille, että Jumalan salaisuuksia eli ilmoitusta voidaan antaa vain niille, jotka ovat nöyriä ja uskollisia. (Ks. Alma 11:21–13:31.)

Kuva
Alma saarnaamassa väkijoukolle
Kuva
tutki-kuvake

Valmistaudu oppitunnille tutkimalla

Lue Alma 12:9–10 ja mieti, kuinka nykyinen asenteesi ja toimintasi saattavat lisätä tai vähentää kykyäsi vastaanottaa ilmoitusta.

Puhuessaan siitä, mitä voimme tehdä lisätäksemme kykyämme vastaanottaa ilmoitusta, presidentti Nelson opetti:

Kuva
presidentti Russell M. Nelson

Etsikää hiljainen paikka, jonne voitte mennä säännöllisesti. Nöyrtykää Jumalan edessä. Vuodattakaa sydämenne taivaalliselle Isällenne. Kääntykää Hänen puoleensa saadaksenne vastauksia ja lohtua.

Rukoilkaa Jeesuksen Kristuksen nimessä huolenaiheistanne, peloistanne, heikkouksistanne – niin, sydämenne kaipauksista. Ja sitten kuunnelkaa! Kirjoittakaa ajatukset, joita tulee mieleenne. Tallentakaa tuntemuksenne ja toteuttakaa ne teot, joihin tunnette innoitusta. Kun toistatte tämän prosessin päivä toisensa jälkeen, kuukausi toisensa jälkeen, vuosi toisensa jälkeen, te ”[kasvatte] ilmoituksen periaatteessa” [Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 136]. – –

Mikään ei avaa taivaita samalla tavoin kuin yhdistelmä entistä suurempaa puhtautta, täsmällistä kuuliaisuutta, vilpitöntä etsimistä, päivittäistä kestitsemistä Kristuksen sanoilla, joita on Mormonin kirjassa [ks. 2. Nefi 32:3], ja säännöllistä aikaa, joka on omistettu temppeli- ja sukututkimustyöhön. – –

Pyydän teitä kasvattamaan hengellistä kykyänne vastaanottaa ilmoitusta. (”Ilmoitusta kirkkoa varten, ilmoitusta elämäämme varten”, Liahona, toukokuu 2018, s. 95–96)

Kuva
pohdi-kuvake

Valmistaudu oppitunnille pohtimalla

Mitä sellaista olet tehnyt aiemmin, mikä on eniten auttanut sinua vastaanottamaan ilmoitusta? Mitä muuta voisit tehdä kasvattaaksesi kykyäsi vastaanottaa ilmoitusta?