Instituutti
Oppiaihe 14, opettajan aineisto: Välineitä Jumalan käsissä


”Oppiaihe 14, opettajan aineisto: Välineitä Jumalan käsissä”, Mormonin kirjan oppi ja opetukset, opettajan aineisto, 2021

”Oppiaihe 14, opettajan aineisto”, Mormonin kirjan oppi ja opetukset, opettajan aineisto

Oppiaihe 14, opettajan aineisto

Välineitä Jumalan käsissä

Kun Moosian pojat olivat tehneet parannuksen ja kääntyneet Jeesuksen Kristuksen evankeliumiin, heistä tuli voimallisia lähetyssaarnaajia ja he auttoivat monia lamanilaisia tulemaan Hänen luokseen. Tämä oppiaihe antaa oppilaille tilaisuuden kertoa, kuinka heidän oman kääntymyksensä vahvistaminen voi lisätä heidän haluaan kertoa evankeliumista muille. Oppilaat pohtivat, mitä he voivat tehdä tullakseen tehokkaammiksi välineiksi Jumalan käsissä, kun he kokoavat Israelia valmistauduttaessa Herran toiseen tulemiseen.

Opetusehdotuksia

Alma ja Moosian pojat kokevat kääntymyksen ja lähtevät saarnaamaan lamanilaisille.

Laita näkyville seuraavat lausumat. Pyydä oppilaita arvioimaan itseään kunkin lausuman pohjalta asteikolla 1–5 (1 = täysin eri mieltä ja 5 = täysin samaa mieltä).

  1. Haluan kertoa evankeliumista muille.

  2. Pyydän rukouksessa mahdollisuuksia kertoa evankeliumista.

  3. Evankeliumista kertominen on tavallinen ja luonteva osa elämääni.

  4. Pyrin olemaan tehokas väline Jumalan käsissä kertomalla Hänen evankeliumistaan.

Kun oppilailla on ollut aikaa tehdä tämä itsearviointi, laita näkyville seuraava kysymys: Mitä voin tehdä, jotta minusta tulisi tehokkaampi väline Jeesuksen Kristuksen evankeliumista kertomisessa? Kehota oppilaita kuuntelemaan ja kirjoittamaan muistiin mahdollisia Hengen kehotuksia, jotka voivat auttaa heitä vastaamaan tähän kysymykseen.

Muistuta oppilaille, että Moosian pojista tuli välineitä Jumalan käsissä, kun he paastosivat ja rukoilivat Hänen henkensä johdatusta ja saarnasivat Hänen evankeliumiaan (ks. Alma 17:3, 9, 11; 26:3, 15). Kehota oppilaita lukemaan Moosia 27:35–36 ja Moosia 28:1–3 ja panemaan merkille, kuinka Moosian poikien sydän muuttui heidän kääntymyksensä jälkeen.

Parannamme opettamisemme ja oppimisemme tasoa

Esitä kysymyksiä, jotka kannustavat sydämessä oppimiseen. Kun huomaat, että oppilaat ymmärtävät jonkin evankeliumin periaatteen mielessään, esitä kysymyksiä, jotka voivat siirtää oppimiskokemuksen heidän sydämeensä. Tämäntyyppiset kysymykset saavat oppilaat tutkimaan omaa sydäntään, hyödyntämään omia kokemuksiaan ja lausumaan oman todistuksensa. Nämä kysymykset voisivat olla seuraavanlaisia: ”Milloin olet kokenut…? ”Mistä tiedät, että…?” tai ”Miltä sinusta tuntuu, kun…?”

  • Mitä huomasitte Moosian poikien haluavan tehdä? Mitä voimme oppia siitä, kuinka heidän kääntymyksensä vaikutti heidän haluunsa olla välineenä Jumalan käsissä? (Voisit pyytää oppilaita kertaamaan presidentti Dallin H. Oaksin lausunnon valmistautumisaineiston osasta 1. Kirjoita taululle seuraavanlainen periaate hyödyntäen oppilaiden vastauksia: Kun kääntymyksemme syvenee, meidän halumme ja auliutemme olla välineenä Jumalan käsissä ja kertoa evankeliumista kasvaa.)

  • Mistähän syystä kääntymyksemme syveneminen vahvistaa haluamme kertoa evankeliumista? Kuinka tämän periaatteen ymmärtäminen voisi auttaa meitä valmistautumaan lähetystyöhön tai osaamaan paremmin kertoa evankeliumista jokapäiväisessä elämässämme?

  • Mitkä pyhien kirjoitusten tai kirkon historian esimerkit havainnollistavat tätä periaatetta? Mitkä kokemukset ovat auttaneet teitä tietämään, että tämä periaate on totta? (Voisit pyytää oppilaita kertomaan ajattelemiaan esimerkkejä ja henkilökohtaisia kokemuksia parille.)

Anna oppilaille muutama minuutti aikaa tarkastella tekemäänsä itsearviointia ja pohtia kysymystä, joka esitettiin oppitunnin alussa. Voisit pyytää heitä kirjoittamaan muistiin ajatuksia ja tuntemuksia, joita heillä on ollut oppitunnin aikana.

Moosian pojista tulee välineitä Herran käsissä.

Pyydä oppilaita kertomaan mahdollisista haasteista, joita he ovat kohdanneet, kun he ovat yrittäneet kertoa evankeliumista. (Voisit kirjoittaa heidän vastauksiaan taululle, ja voisitte keskustella siitä, kuinka nämä haasteet voivat estää meitä kertomasta evankeliumista.)

Kirjoita taululle seuraava vajaa virke: Meistä voi tulla tehokkaampia välineitä Jumalan käsissä, kun me…

Käykää lyhyesti läpi haasteet, joita Moosian pojat kohtasivat, kun he alkoivat saarnata evankeliumia lamanilaisten keskuudessa (ks. valmistautumisaineiston osa 2). Pyydä oppilaita kertaamaan Alma 17:2–3, 9–11 ja panemaan merkille, mitä Moosian pojat tekivät voittaakseen haasteensa ja tullakseen tehokkaiksi välineiksi Jumalan käsissä.

  • Sen pohjalta, mitä olemme oppineet Moosian pojista, kuinka voisimme täydentää taululla olevan virkkeen niin että siitä muodostuu periaate? (Täydennä virke hyödyntämällä oppilaiden sanoja, niin että siitä muodostuu seuraavanlainen periaate: Meistä voi tulla tehokkaampia välineitä Jumalan käsissä, kun rukoilemme, paastoamme ja tutkimme pyhiä kirjoituksia.)

Pyydä oppilaita huomaamaan jakeista Alma 17:2–3, mitä hengellisiä siunauksia nämä lähetyssaarnaajat saivat, kun he rukoilivat, paastosivat ja tutkivat pyhiä kirjoituksia. (Auta oppilaita huomaamaan myös seuraavanlainen periaate: Kun rukoilemme, paastoamme ja tutkimme pyhiä kirjoituksia, me voimme saada ilmoituksen hengen.)

  • Kuinka ilmoituksen henki auttoi Ammonia olemaan tehokas väline Jumalan käsissä? (Voisit pyytää yhtä oppilasta kertomaan lyhyesti Ammonin kokemuksesta kuningas Lamonin luona ja lukemaan sitten Alma 18:33–35.)

  • Miksi on välttämätöntä, että meillä on ilmoituksen henki, kun pyrimme olemaan välineenä Jumalan käsissä?

  • Kuinka ilmoituksen henki on auttanut teitä olemaan tehokkaampia välineitä Jumalan käsissä?

Voisit pyytää yhtä oppilasta lukemaan presidentti Russell M. Nelsonin seuraavat sanat:

Kuva
presidentti Russell M. Nelson

Silloin kun me pyrimme kuulemaan – todella kuulemaan – [Jeesusta Kristusta], meitä ohjataan tietämään, mitä tehdä tilanteessa kuin tilanteessa. – –

Uudistan teille pyyntöni tehdä kaikki mahdollinen lisätäksenne hengellistä kykyänne vastaanottaa henkilökohtaista ilmoitusta. (”Kuule Häntä”, Liahona, toukokuu 2020, s. 89–90)

Pyydä oppilaita kertaamaan vanhin Dieter F. Uchtdorfin lausunto valmistautumisaineiston osasta 3 ja pohtimaan seuraavia kysymyksiä:

  • Keitä voisin kutsua tulemaan lähemmäksi Vapahtajaa?

  • Mitä voisin tehdä ollakseni välineenä Herran käsissä niin että autan näitä henkilöitä tulemaan lähemmäksi Kristusta?

Voisit antaa oppilaille aikaa kirjoittaa muistiin ajatuksiaan ja tuntemuksiaan. Voisit myös pyytää mahdollisesti halukkaita oppilaita kertomaan, mitä he aikovat tehdä.

Tuo esiin, että valmistautumisensa ansiosta Moosian pojat saivat myös profetian hengen ja he pystyivät opettamaan voimalla ja valtuudella. (Voi olla hyödyllistä selittää, että ilmaus ”profetian henki” voi viitata todistukseen Jeesuksesta [ks. Ilm. 19:10].) Vakuuta oppilaille, että mekin voimme saada samanlaisia siunauksia, kun valmistaudumme olemaan välineitä Jumalan käsissä.

Voisit lausua todistuksesi siitä, että Herran avulla jokainen meistä voi olla välineenä Hänen käsissään ja auttaa Israelin kokoamisessa.

Ensi kerraksi

Pyydä oppilaita miettimään, kuinka hyvin he kokevat olevansa valmistautuneita Kristuksen toiseen tulemiseen. Selitä, että seuraava jakso käsittelee Vapahtajan vierailua nefiläisten luona Amerikan mantereella. Kun oppilaat valmistautuvat seuraavalle oppitunnille, kannusta heitä panemaan merkille, mitä tapahtumat, jotka johtivat Vapahtajan ilmestymiseen nefiläisille, voivat opettaa heille siitä, kuinka valmistautua Hänen palaamiseensa viimeisinä aikoina.