Instituutti
Oppiaihe 28, luokan valmistautumisaineisto: Tulkaa Kristuksen luokse


”Oppiaihe 28, luokan valmistautumisaineisto: Tulkaa Kristuksen luokse”, Mormonin kirjan oppi ja opetukset, opettajan aineisto, 2021

”Oppiaihe 28, luokan valmistautumisaineisto”, Mormonin kirjan oppi ja opetukset, opettajan aineisto

Oppiaihe 28, luokan valmistautumisaineisto

Tulkaa Kristuksen luokse

Kuva
Kristus ja rikas nuorukainen, Heinrich Hofmann

Presidentti Russell M. Nelson on todennut: ”Mormonin kirjan tutkiminen on antoisinta silloin kun keskitytään sen pääasialliseen tarkoitukseen – todistuksen antamiseen Jeesuksesta Kristuksesta. Siihen verrattuina kaikki muut asiat ovat vähempiarvoisia.” (”Todistus Mormonin Kirjasta”, Liahona, tammikuu 2000, s. 82.) Kuinka se, että olet tutkinut Mormonin kirjaa, on auttanut sinua tulemaan lähemmäksi Jeesusta Kristusta? Kun tutkit, kysy itseltäsi, mitä voit tehdä tullaksesi täydellisemmin Hänen luokseen.

Osa 1

Mihin voimaan minulla on oikeus, jos rakennan perustukseni Jeesuksen Kristuksen varaan?

Vuoteen 30 eKr. mennessä nefiläiset ”olivat langenneet epäuskon ja kauhean jumalattomuuden tilaan” ja olivat ”kypsymässä tuhoon” (Hel. 4:25; 5:2). Väsyneenä ihmisten jumalattomuuteen Nefi luopui tuomarinistuimesta, ja veljensä Lehin kanssa hän omisti loppuelämänsä evankeliumin saarnaamiseen (ks. Hel. 5:4). Ennen kuin he lähtivät lähetystyöhön, he muistivat tärkeän neuvon, jonka he olivat saaneet isältään Helamanilta.

Kuva
tutki-kuvake

Valmistaudu oppitunnille tutkimalla

Lue Hel. 5:9–12 ja pane merkille, mitä Helaman opetti pojilleen siitä, miksi heidän piti rakentaa elämänsä Jeesuksen Kristuksen perustukselle.

Kuva
tornado
Kuva
pohdi-kuvake

Valmistaudu oppitunnille pohtimalla

Helaman kuvaili elämän haasteita hyödyntäen myrskyihin liittyviä vertauskuvia. Missä itse kohtaamissanne myrskyissä te voisitte hyödyntää Herran apua?

Palvellessaan Apuyhdistyksen ylimmässä johtokunnassa sisar Sheri L. Dew opetti, miksi Jeesus Kristus on ainoa varma perustuksemme:

Kuva
sisar Sheri L. Dew

Oman onnensa nojaan jätettynä luonnollinen ihminen antaa lopulta periksi Saatanalle (ks. Moosia 3:19), joka hylkää saaliinsa heti kun saa houkuteltua heidät pois suoralta ja kaidalta polulta. Mutta Vapahtaja opastaa koko kotimatkan niitä, jotka seuraavat Häntä. – –

Herra tuntee tien, koska Hän on tie ja on meidän ainoa mahdollisuutemme selviytyä onnistuneesti kuolevaisuudesta. Hänen sovituksensa tuo ulottuvillemme kaiken sen voiman, rauhan, valon ja kestävyyden, jota tarvitsemme selviytyäksemme elämän haasteista – sekä omista erehdyksistämme ja synneistämme että niistä koettelemuksista, joihin emme voi mitenkään vaikuttaa mutta jotka silti tuottavat meille tuskaa.

– – Hän lupasi, että jos me rakennamme elämämme Hänen kalliolleen, niin paholaisella ei ole oleva mitään valtaa meihin (ks. Hel. 5:12). Ja Hän on vannonut, ettei Hän koskaan jätä tai hylkää meitä (ks. Hepr. 13:5). Mitään kuolevaista vastinetta ei yksinkertaisesti ole. Ei sikäli kuin on kysymys sitoutumisesta, voimasta tai rakkaudesta. Hän on meidän ainoa mahdollisuutemme. (”Ainoa mahdollisuutemme”, Liahona, heinäkuu 1999, s. 77–78)

Kuva
pohdi-kuvake

Valmistaudu oppitunnille pohtimalla

Kuinka se, että olet rakentanut perustuksesi Jeesuksen Kristuksen varaan, on auttanut sinua kestämään elämääsi tulleita myrskyjä?

Osa 2

Mitä voin tehdä tullakseni Jeesuksen Kristuksen luokse?

Mormonin kirjan viimeisessä luvussa Moroni kutsuu kaikkia ihmisiä tulemaan Jeesuksen Kristuksen luokse.

Kuva
tutki-kuvake

Valmistaudu oppitunnille tutkimalla

Lue Moroni 10:30, 32–33 ja pane merkille, mitä Moronin sanojen mukaan seuraa siitä, että teemme valinnan tulla Jeesuksen Kristuksen luokse.

Vanhin D. Todd Christofferson kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt, mitä tarkoittaa ilmaus ”tulla Kristuksen luokse” (ks. Moroni 10:30, 32):

Kuva
vanhin D. Todd Christofferson

Kristuksen luokse tuleminen on lyhennetty ilmaus, kolmen sanan kuvaus pelastussuunnitelmasta. Se tarkoittaa sitä, että pääsee osalliseksi Hänen sovituksensa ja ylösnousemuksensa hedelmistä – viime kädessä iankaikkisesta elämästä. Iankaikkinen elämä riippuu siitä, kuinka käytämme moraalista tahdonvapauttamme, mutta se on mahdollinen vain Jeesuksen Kristuksen armon ansiosta. Hänen luokseen tuleminen tarkoittaa sitä, että me teemme sen, mitä vaaditaan, tarttuaksemme tuohon armoon – Hänen äärettömän sovitusuhrinsa anteeksiantavaan, pyhittävään, muuttavaan, lunastavaan voimaan. (”Miksi me kerromme evankeliumista muille”, Liahona, elokuu 2014, s. 31)

Kuva
käsi ojentumassa kohti valoa

Veli Tad R. Callister, joka palveli pyhäkoulun ylijohtajana, selitti Herran armoa tällä tavoin:

Kuva
ylijohtaja Tad R. Callister

Sovituksensa ansiosta Vapahtajalla on kaiken mahdollistavia voimia, joita toisinaan nimitetään armoksi [ks. PKO, ”Armo”, pyhätkirjoitukset.churchofjesuschrist.org], ja ne voivat auttaa meitä voittamaan heikkoutemme ja puutteemme ja auttaa näin meitä pyrkiessämme tulemaan enemmän Hänen kaltaisikseen.

Moroni opetti siten: ”Niin, tulkaa Kristuksen luokse ja tulkaa täydellisiksi hänessä – –, niin että te hänen armostaan voitte olla täydellisiä Kristuksessa” [Moroni 10:32]. Näyttää olevan ainakin kaksi kanavaa tai keinoa käyttää hyväksemme noita kaiken mahdollistavia voimia, jotka voivat jalostaa meitä – jopa tehdä meidät täydellisiksi.

Ensiksi, pelastavat toimitukset. – – Toisinaan saatamme pitää toimituksia tarkistusluettelona, jota korotukseen tarvitaan, mutta tosiasiassa jokainen niistä vapauttaa jumalallista voimaa, joka auttaa meitä tulemaan enemmän Kristuksen kaltaisiksi. – –

Toinen kanava näihin kaiken mahdollistaviin voimiin on Hengen lahjat. Kristuksen sovituksen ansiosta meillä on oikeus saada Pyhän Hengen lahja ja siihen liittyviä hengellisiä lahjoja. Nämä lahjat ovat jumalisuuden ominaisuuksia, joten joka kerta kun me saamme jonkin Hengen lahjan, meistä tulee enemmän Jumalan kaltaisia. (”Jeesuksen Kristuksen sovitus”, Liahona, toukokuu 2019, s. 87)

Kuva
pohdi-kuvake

Valmistaudu oppitunnille pohtimalla

Mieti, mitä sinä voit tehdä Herran antaman kaiken mahdollistavan voiman eli armon avulla. Mitä teet kutsuaksesi Herran armoa ja apua elämääsi?

Osa 3

Millä tavoin Mormonin kirja on tuonut minua Jeesuksen Kristuksen luokse ja auttanut minua pysymään uskollisena Hänelle?

Kun Moroni laati lyhennelmän jerediläisten aikakirjasta, joka on nykyään osa Mormonin kirjaa, hän ilmaisi huolensa siitä, että tulevat lukijat ”tulevat pilkkaamaan näitä asioita meidän kirjoittamisemme heikkouden tähden” (Et. 12:23). Herra lohdutti Moronia julistamalla: ”Minun armoni riittää sävyisille, niin etteivät he käytä teidän heikkouttanne hyväkseen” (Et. 12:26). Sitten Moroni rukoili pakanoiden puolesta, todisti nähneensä Jeesuksen ja esitti tärkeän kutsun kaikille, jotka aikanaan lukisivat Mormonin kirjan (ks. Et. 12:36–41).

Kuva
nuori nainen lukemassa Mormonin kirjaa
Kuva
tutki-kuvake

Valmistaudu oppitunnille tutkimalla

Lue Et. 12:41 ja mieti, kuinka sinä olet vastannut Moronin kutsuun tämän oppikurssin aikana.

Kuva
kirjoita-kuvake

Kirjoita ajatuksiasi

Kun valmistaudut viimeiselle oppitunnille, mieti, kuinka Mormonin kirjan tutkimisesi on auttanut sinua tulemaan Kristuksen luokse ja tulemaan enemmän Hänen kaltaisekseen. Mieti, mitkä nimenomaiset ajatukset, tuntemukset, vaikutelmat tai kokemukset ovat vahvistaneet todistustasi ja syventäneet kääntymystäsi. Kirjoita ajatuksiasi muistiin.

Valmistaudu oppikurssin viimeiseen päivään valitsemalla ja suorittamalla yksi seuraavista toiminnoista:

  • Vaihtoehto 1: Valitse Mormonin kirjasta jokin kohta tai opetus, joka on erityisen voimallisesti auttanut sinua tulemaan Kristuksen luokse, ja kirjoita muistiin, kuinka se on vaikuttanut sinuun.

  • Vaihtoehto 2: Valitse Mormonin kirjasta henkilö, jonka esimerkki on auttanut sinua ymmärtämään paremmin, mitä Kristuksen luokse tuleminen tarkoittaa, ja kirjoita muistiin, mitä olet oppinut.

  • Vaihtoehto 3: Pohdi, kuinka Mormonin kirjan äskettäinen tutkimisesi on innoittanut sinua tulemaan Kristuksen luokse. Kirjoita muistiin, kuinka todistuksesi on kasvanut ja kuinka kääntymyksesi Vapahtajaan on vahvistunut.

Kun olet kirjoittanut ajatuksiasi ja tuntemuksiasi, mieti rukoillen, keille saattaisi olla siunauksena se, mitä olet kirjoittanut, ja kerro siitä heille. Valmistaudu myös kertomaan ajatuksistasi oppitunnin aikana.