Instituutti
Oppiaihe 24, opettajan aineisto: Herran suoma vapautuksen voima


”Oppiaihe 24, opettajan aineisto: Herran suoma vapautuksen voima”, Mormonin kirjan oppi ja opetukset, opettajan aineisto, 2021

”Oppiaihe 24, opettajan aineisto”, Mormonin kirjan oppi ja opetukset, opettajan aineisto

Oppiaihe 24, opettajan aineisto

Herran suoma vapautuksen voima

Limhin kansan ja Alman kansan kokemukset ovat kumpikin osoitus Herran kyvystä tukea ja vapauttaa niitä, jotka koettelemuksissaan kääntyvät Hänen puoleensa. Tässä oppiaiheessa oppilaat syventävät ymmärrystään siitä, kuinka he voivat omaksua iankaikkisen näkökulman Herran voimaan vapauttaa. Oppilaita kehotetaan myös päättämään, mitä he voivat tehdä, jotta he pääsevät osallisiksi Herran voimasta kohdatessaan omia koettelemuksiaan.

Opetusehdotuksia

Lamanilaiset panevat Alman kansan ja Limhin kansan orjuuteen.

Pyydä oppilaita kertomaan esimerkkejä koettelemuksista, joita he tai heidän tuntemansa ihmiset kohtaavat tällä hetkellä.

  • Mistä eri syistä meillä on koettelemuksia? (Voisi olla hyödyllistä kerrata esimerkit valmistautumisaineiston osasta 1.)

  • Mitä yleisiä kysymyksiä, huolenaiheita tai tuntemuksia ihmisillä saattaa olla, kun he kohtaavat koettelemuksia?

Parannamme opettamisemme ja oppimisemme tasoa

Tarkastele käsitteitä ja kysymyksiä iankaikkisesta näkökulmasta. Oppilaat saattavat hahmottaa ongelmia ja kysymyksiä sellaisten ajatusten pohjalta, joita he kuulevat koulussa tai työssä tai näkevät sosiaalisessa mediassa. Hyvin usein nämä lähteet tarjoavat vain maallisen näkökulman – sellaisen, joka ei ota huomioon evankeliumin opetuksia. Pane merkille tilaisuuksia auttaa oppilaita hahmottamaan ongelmia ja kysymyksiä uudelleen ”pelastussuunnitelman ja Vapahtajan opetusten valossa” (Oppien hallinta – peruskirja, 2018, ”Hengellisen tiedon hankkiminen”, 8. kappale).

Alman kansa

Käy lyhyesti läpi olosuhteet, jotka johtivat siihen, että Alman kansa joutui lamanilaisten orjuuteen. Voisit kehottaa oppilaita kuvittelemaan, miltä Alman kansasta, joka eli vanhurskaasti, on mahtanut tuntua yhtäkkiä menettää vapautensa ja joutua palvelemaan lamanilaisia.

Pyydä oppilaita tarkastelemaan jakeita Moosia 23:21–24 ja panemaan merkille mahdollisia syitä, joiden vuoksi Herra on ehkä sallinut Alman kansan käydä läpi koettelemuksia.

  • Mikä näiden jakeiden mukaan oli Herran tarkoitus, kun Hän salli Alman kansan käydä läpi nämä koettelemukset?

  • Millä tavoin se, että pyrimme ymmärtämään Herran iankaikkisen näkökulman koettelemuksiin, voi auttaa meitä näkemään omat koettelemuksemme uudessa valossa? (Voisit näyttää videon ”Examining Questions with an Eternal Perspective” [Kysymysten tarkasteleminen iankaikkisesta näkökulmasta] [2.56], joka havainnollistaa sitä, kuinka kysymyksiä voi muotoilla uudelleen hyödyntäen evankeliumin opetuksia.)

Kannusta oppilaita koko tämän oppiaiheen ajan panemaan merkille totuuksia, jotka voivat auttaa heitä saamaan iankaikkisen näkökulman koettelemuksiinsa.

Limhin kansa

Muistuta oppilaille, että myös Limhin kansa oli orjuudessa. Tee yhteenveto heidän orjuutensa olosuhteista. Kehota oppilaita silmäilemään jakeita Moosia 21:6–12 ja panemaan merkille, kuinka Limhin kansa yritti vapautua orjuudesta. Voisit esittää seuraavat kysymykset:

  • Mitä Limhin kansalle tapahtui, kun se yritti itse vapautua orjuudesta?

  • Mitä ongelmia me voimme kohdata, kun pyrimme voittamaan koettelemuksiamme ilman että pyydämme apua Herralta? Mikä saattaa estää meitä kääntymästä Herran puoleen koettelemuksissamme?

Kehota oppilaita tarkastelemaan jakeita Moosia 21:13–16 tai pyydä yhtä oppilasta esittämään lyhyesti, mitä Limhin kansa teki tajuttuaan, ettei se voisi itse vapautua orjuudesta. Pyydä sitten yhtä oppilasta esittämään lyhyesti, kuinka Limhin kansa lopulta vapautui. Voisit esittää yhden tai useampia seuraavista kysymyksistä auttaaksesi oppilaita omaksumaan iankaikkisen näkökulman omiin koettelemuksiinsa:

  • Mitä olette oppineet Limhin kansan kokemuksen pohjalta siitä, kuinka Jumala tukee tai vapauttaa niitä, jotka koettelemuksissaan kääntyvät Hänen puoleensa? (Niiden totuuksien lisäksi, joita oppilaat kertovat, auta heitä huomaamaan seuraavanlainen periaate: Kun me nöyrrymme ja käännymme Jumalan puoleen, Hän kuulee meidän rukouksemme ja vapauttaa meidät koettelemuksistamme Hänen omana aikanaan.)

  • Kuinka voimme luottaa Herran aikatauluun emmekä omaamme, kun kohtaamme koettelemuksia? (Voi olla hyödyksi kerrata presidentti Dallin H. Oaksin sanat valmistautumisaineiston osasta 2.)

  • Mitä siunauksia olette saaneet, kun olette noudattaneet Herran tahtoa ja luottaneet Hänen ajoitukseensa omassa elämässänne?

Voisit antaa oppilaille muutaman minuutin aikaa pohtia koettelemusta, joka heillä on parhaillaan, ja päättää, kuinka he voisivat hahmottaa sen uudelleen iankaikkisesta näkökulmasta.

Herra vahvistaa Alman kansaa ja vapauttaa sen orjuudesta.

Muistuta oppilaille, että myös Alman kansa oli lamanilaisten orjuudessa. Anna oppilaille muutama minuutti aikaa kerrata Moosia 24:10–16 ja panna merkille yhtäläisyyksiä ja eroja Alman kansan ja Limhin kansan kokemien koettelemusten välillä.

  • Mitä yhtäläisyyksiä huomasitte? Millä tavoin näiden kahden ryhmän kokemukset olivat erilaisia? (Mahdollisia vastauksia: Kumpikin ihmisryhmä sai tukea Herralta, ja lopulta heidät vapautettiin; Alman kansan orjuus tuli koetuksena heidän uskolleen, kun he pyrkivät seuraamaan Herraa, kun taas Limhin kansan orjuus tuli synnin tähden; Alman kansa kääntyi heti Jumalan puoleen, kun taas Limhin kansa kääntyi Hänen puoleensa yritettyään ensin vapautua omin voimin.)

  • Mitä todisteita huomaatte Herran rakkaudesta näissä kummassakin kertomuksessa?

  • Mitä muita asioita voimme oppia Alman kansan kokemuksen pohjalta siitä, kuinka Jumala tukee tai vapauttaa niitä, jotka koettelemuksissaan kääntyvät Hänen puoleensa? (Kun oppilaat kertovat, mitä totuuksia he ovat huomanneet, auta heitä huomaamaan seuraavanlainen periaate: Kun osoitamme uskoa ja kärsivällisyyttä ahdingoissamme ja käännymme Jumalan puoleen, Hän voi vahvistaa meitä niin että voimme paremmin kantaa kuormamme. Huom. Alma nuorempi opettaa samaa periaatetta jakeissa Alma 36:3, 27.)

Jaa luokka kahden tai kolmen oppilaan ryhmiin ja kehota heitä tarkastelemaan vanhin David A. Bednarin lausuntoa, joka on valmistautumisaineiston osassa 3. Laita näkyviin seuraavat kysymykset ja kehota oppilaita keskustelemaan niistä ryhmissään:

  • Kuinka voi olla hyödyllistä tietää, ettei Herra aina ota koettelemuksiamme pois heti?

  • Kuinka liittojemme pitäminen voi vanhin Bednarin mukaan antaa meille lisää voimaa kohdatessamme koettelemuksia?

  • Kuinka Herra on tukenut ja vahvistanut teitä tai jotakuta tuntemaanne henkilöä, kun olette kestäneet jonkin koettelemuksen tai kantaneet kuormaa? Mitä siunauksia on tullut siitä, ettei ole vapautunut koettelemuksesta heti?

Pyydä yhtä tai kahta oppilasta kertomaan, mikä heidän ryhmäkeskustelussaan kiinnitti erityisesti heidän huomionsa. Anna oppilaille muutama minuutti aikaa kirjoittaa muistiin mahdollisia vaikutelmia, joita he ovat saaneet siitä, kuinka he voivat lisätä luottamustaan Herraan kohdatessaan koettelemuksia.

Ensi kerraksi

Kysy oppilailta, onko heillä kysymyksiä, joihin he haluaisivat Herran vastaavan. Kannusta heitä tutkimaan huolella Mormonin kirjaa ja seuraavan oppitunnin valmistautumisaineistoa, jotta he huomaavat, mitä he voivat oppia vastausten saamisesta Herralta.