Instituutti
Oppiaihe 12, luokan valmistautumisaineisto: Tarvitsemme hengellistä uudestisyntymistä


”Oppiaihe 12, luokan valmistautumisaineisto: Tarvitsemme hengellistä uudestisyntymistä”, Mormonin kirjan oppi ja opetukset, opettajan aineisto, 2021

”Oppiaihe 12, luokan valmistautumisaineisto”, Mormonin kirjan oppi ja opetukset, opettajan aineisto

Oppiaihe 12, luokan valmistautumisaineisto

Tarvitsemme hengellistä uudestisyntymistä

Kuva
henkilö kävelemässä niityllä

Vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista on huomauttanut: ”Mormonin kirja on ohjekirjamme kulkiessamme tietä pahasta hyvään ja edelleen parempaan ja pyrkiessämme saamaan aikaan muutoksen sydämessämme” (”Sovitus ja kuolevaisuuden taival”, Liahona, huhtikuu 2012, s. 12). Mormonin kirjassa tätä muutosta kuvaillaan hengelliseksi uudestisyntymiseksi, sydämenmuutokseksi ja kääntymykseksi. Kun tutkit tätä aineistoa valmistautuessasi oppitunnille, mieti, kuinka Kristuksen opin mukaan eläminen voi auttaa sinua syventämään kääntymystäsi ja tulemaan enemmän Jeesuksen Kristuksen kaltaiseksi.

Osa 1

Kuinka Kristuksen opin mukaan eläminen voi syventää kääntymystäni?

Seuraavassa yhteenvedossa kuvaillaan, mitä tapahtuu, kun koemme todellisen kääntymyksen:

Kääntymykseen sisältyy käyttäytymisen muutos, mutta se ulottuu käyttäytymistä syvemmälle; se on muutos koko olemuksessamme. Se on niin tärkeä muutos, että Herra ja Hänen profeettansa sanovat sitä uudestisyntymiseksi, sydämenmuutokseksi ja kasteeksi tulella. (”Conversion” [Kääntymys], Gospel Topics, topics.churchofjesuschrist.org)

Esimerkiksi kun enkeli oli kutsunut Alma nuorempaa parannukseen, tämä tunsi ankaraa katumusta synneistään. Kärsiessään Alma kääntyi Herran puoleen saadakseen apua, hän sai syntinsä anteeksi ja hän koki hengellisen uudestisyntymisen (ks. Moosia 27:11–23).

Kuva
Alma nuorempi rukoilemassa
Kuva
tutki-kuvake

Valmistaudu oppitunnille tutkimalla

Lue Moosia 27:25–26 ja ota selville, mitä Herra opetti Almalle hengellisen uudestisyntymisen välttämättömyydestä.

Hengellinen uudestisyntyminen eli kääntymys ei ole passiivinen tapahtuma. ”Kääntymys tulee tuloksena vanhurskaista pyrkimyksistä seurata Vapahtajaa. Näihin pyrkimyksiin sisältyy uskon osoittaminen Jeesukseen Kristukseen, parannus synnistä, kasteen ottaminen, Pyhän Hengen lahjan saaminen ja kestäminen uskossa loppuun asti [toteuttaen Kristuksen oppia].” (”Conversion” [Kääntymys], Gospel Topics, topics.churchofjesuschrist.org.)

Kuningas Benjaminin kansan kokemus osoittaa, kuinka Kristuksen opin soveltaminen johtaa tähän hengelliseen uudestisyntymiseen ja kääntymykseen Herraan.

Kuva
kuningas Benjamin pitämässä saarnaa

Viimeisessä saarnassaan kuningas Benjamin opetti, että me kaikki olemme ”arvottomia palvelijoita” ja että olemme ”ikuisesti velassa” Jumalalle (ks. Moosia 2:21–25, 34). Sitten hän todisti, että meidät voidaan lunastaa ainoastaan Jeesuksen Kristuksen ansiosta. Tämä sanoma valtasi kuningas Benjaminin kansan pelolla ja kunnioituksella, ja se lankesi maahan (ks. Moosia 3:17–4:2).

Kuva
tutki-kuvake

Valmistaudu oppitunnille tutkimalla

Lue Moosia 4:2–3 ja katso, kuinka kuningas Benjaminin kansa sovelsi Kristuksen oppia käytäntöön ja mitä siunauksia he saivat.

Me opimme luvusta Moosia 4, että kun kuningas Benjaminin kansa oli saanut anteeksiannon synneistään, hän opetti heitä uskomaan Jumalaan ja elämään uskossa, jotta he voisivat ”säilyttää aina [syntiensä] anteeksiannon” (jae 12). Kun kuningas Benjamin lopetti saarnansa, hän halusi tietää, uskoiko kansa, mitä hän oli opettanut (ks. Moosia 5:1).

Kuva
tutki-kuvake

Valmistaudu oppitunnille tutkimalla

Lue Moosia 5:2–7 ja katso, mitä Herra teki kuningas Benjaminin kansan hyväksi, kun he sovelsivat Kristuksen oppia omaan elämäänsä.

Vanhin D. Todd Christofferson kahdentoista apostolin koorumista on todennut seuraavaa hengellisestä uudestisyntymisestä:

Kuva
vanhin D. Todd Christofferson

Saatatte kysyä: Miksi se voimallinen muutos ei tapahdu minussa nopeammin? Teidän tulee muistaa, että merkittävät esimerkit kuningas Benjaminin kansasta, Almasta ja joistakuista muista pyhien kirjoitusten henkilöistä ovat juuri sitä – merkittäviä mutta eivät tyypillisiä [ks. Ezra Taft Benson, ”Voimallinen sydämen muutos”, Valkeus, maaliskuu 1990, s. 2–7]. Useimpien meidän kohdalla muutokset tapahtuvat vähitellen ja ajan kuluessa. Uudestisyntyminen, toisin kuin fyysinen syntymämme, on enemmänkin prosessi kuin kertatapahtuma. Ja tuossa prosessissa mukana oleminen on kuolevaisuuden keskeinen tarkoitus.

– – Nauttikaamme sakramentti kelvollisesti joka viikko ja turvautukaamme jatkuvasti Pyhän Hengen apuun poistaaksemme itsestämme täysin viimeisetkin epäpuhtauden rippeet. Todistan siitä, että kun jatkatte hengellisen uudestisyntymisen tiellä, Jeesuksen Kristuksen sovittava armo poistaa syntinne ja noiden syntien tahran teissä, kiusaukset menettävät vetovoimansa ja Kristuksessa teistä tulee pyhiä, kuten Hän ja Isämme ovat pyhiä. (”Uudestisyntynyt”, Liahona, toukokuu 2008, s. 78)

Sisar Bonnie L. Oscarson, entinen Nuorten Naisten ylijohtaja, on opettanut:

Kuva
ylijohtaja Bonnie L. Oscarson

Meidän kaikkien täytyy tavoitella sitä, että sydämemme ja jopa luonteemme muuttuisi niin, ettei meillä ole enää halua seurata maailman teitä vaan että haluamme miellyttää Jumalaa. Todellinen kääntymys on prosessi, joka vie aikaa ja johon liittyy halu osoittaa uskoa. – – Se vaatii johdonmukaisuutta ja päivittäistä ponnistelua. (”Uskonko minä?”, Liahona, toukokuu 2016, s. 88)

Kuva
kirjoita-kuvake

Kirjoita ajatuksiasi

Voisit katsoa videon ”The People of King Benjamin Make a Covenant (Mosiah 5)” [Kuningas Benjaminin kansa tekee liiton] (3.41) ja kirjoittaa sitten muistiin, minkä henkilökohtaisen sitoumuksen sinä voisit tehdä jatkaaksesi kääntymyksen polulla.

Osa 2

Kuinka voin osoittaa Herralle, että todella haluan kokea sydämenmuutoksen?

Mieti, mitä voimme oppia antinefilehiläisten esimerkin pohjalta siitä, että pyrimme tietoisesti saamaan ja säilyttämään voimallisen sydämenmuutoksen. Nämä entiset lamanilaiset olivat olleet ”[villiä ja paatunutta ja julmaa kansaa, kansaa], joka nautti nefiläisten murhaamisesta ja ryöstämisestä ja rosvoamisesta” (Alma 17:14). Antinefilehiläiset ottivat kuitenkin vastaan Jeesuksen Kristuksen evankeliumin, kun Ammon ja tämän veljet opettivat heitä, ja kukaan niistä, jotka ”kääntyivät Herraan, ei koskaan luopunut” (Alma 23:6).

Kuva
tutki-kuvake

Valmistaudu oppitunnille tutkimalla

Lue Alma 24:9–11, 15, 19 ja pane merkille, mitä antinefilehiläiset tekivät vahvistaakseen kääntymystään Herraan.

Kuva
Kuuliaisuuden, uhrauksen ja pyhittäytymisen puhdistava polku, Dan Burr

Puhuessaan voimallisesta sydämenmuutoksesta, jonka tämä kansa koki, vanhin Bednar neuvoi:

Kuva
vanhin David A. Bednar

Se, että laskee itselle rakkaat ”kapina-aseet”, kuten itsekkyyden, ylpeyden ja tottelemattomuuden, vaatii muutakin kuin vain uskomista ja tietämistä. Vakaumus, nöyryys, parannuksenteko ja alistuvaisuus edeltävät kapina-aseistamme luopumista. Onko teillä ja minulla vielä kapina-aseita, jotka estävät meitä kokemasta kääntymystä Herraan? Jos on, meidän tulee tehdä parannus nyt. (”Kääntyneet Herraan”, Liahona, marraskuu 2012, s. 109)

Kuva
pohdi-kuvake

Valmistaudu oppitunnille pohtimalla

Mitkä ”kapina-aseet” saattaisivat estää sinua kokemasta sydämenmuutosta?