Instituutti
Oppiaihe 7, opettajan aineisto: Jeesuksen Kristuksen vahvistava voima


”Oppiaihe 7, opettajan aineisto: Jeesuksen Kristuksen vahvistava voima”, Mormonin kirjan oppi ja opetukset, opettajan aineisto, 2021

”Oppiaihe 7, opettajan aineisto”, Mormonin kirjan oppi ja opetukset, opettajan aineisto

Oppiaihe 7, opettajan aineisto

Jeesuksen Kristuksen vahvistava voima

Mormonin kirja laajentaa ymmärrystämme Vapahtajan sovituksen laajuudesta ja syvyydestä. Sen avulla opimme, että Jeesus Kristus paitsi antaa meille mahdollisuuden tulla puhtaiksi synnistä, Hän voi myös lohduttaa ja auttaa meitä voittamaan vajavuuksiamme ja heikkouksiamme. Tämän oppiaiheen aikana oppilailla on mahdollisuus selittää tätä oppia ja todistaa siitä. Oppilaille annetaan myös mahdollisuus miettiä, mitä he voivat tehdä kutsuakseen edelleen Herran armoa elämäänsä.

Opetusehdotuksia

Parannamme opettamisemme ja oppimisemme tasoa

Aloita oppilaita ajatellen. Oppilailla on oppitunnille tullessaan aiempia kokemuksia, tietoa ja kysymyksiä. Voimme antaa oppilaiden nykyisen ymmärryksen olla lähtökohtana, kun opastamme heitä läpi oppimisprosessin. Koko tämän oppikurssin ajan aina kun aloitat oppitunnin tai alat puhua jostakin tietystä aiheesta, mieti, kuinka voisit huomata, mistä kysymyksistä ja oivalluksista oppilaat toivovat keskusteltavan, ja mukauta sitten suunnitelmiasi Hengen ohjauksen mukaisesti.

Alma nuorempi opettaa Gideonin kansalle, että Herra auttaa kansaansa.

Voisit laittaa näkyville seuraavanlaisia kuvia ja kysyä: ”Mitä sellaisia kamppailuja, tuskaa tai ahdinkoja saatamme kokea, jotka eivät ole seurausta syntisistä valinnoista?” (Kirjoita oppilaiden vastauksia taululle.)

Kuva
nainen itkemässä
Kuva
nuori mies makaamassa sairaalavuoteessa
Kuva
nuori nainen näyttää surulliselta
Kuva
mies pyörätuolissa

Anna oppilaille hetki aikaa pohtia (ja ehkä kirjoittaa) joitakin haasteita, jotka ovat aiheuttaneet tuskaa tai kärsimystä heille tai heidän rakkailleen.

Muistuta oppilaille, että kun Alma nuorempi palveli uskollisia ihmisiä Gideonissa, hän opetti heille, kuinka Vapahtajan kärsimys voi auttaa meitä myös niissä kivuissa ja ahdingoissa, jotka eivät aiheudu synnistä. Kehota oppilaita tarkastelemaan jakeita Alma 7:11–12 ja etsimään ilmauksia, jotka kiinnittävät heidän huomionsa. Pyydä heitä selittämään, mitä heidän löytämänsä ilmaus tarkoittaa ja miksi se on heille merkityksellinen.

Voisit syventää oppilaiden ymmärrystä siitä, että Vapahtaja pystyy auttamaan kansaansa, lukemalla kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Jeffrey R. Hollandin seuraavat sanat:

Kuva
vanhin Jeffrey R. Holland

[Englanninkielistä sanaa succor ’auttaa’] käytetään pyhissä kirjoituksissa usein kuvaamaan Kristuksen huolenpitoa ja huomiota meitä kohtaan. Kirjaimellisesti se tarkoittaa ’rientää luo’. Kuinka loistava tapa kuvata Vapahtajan kiireellistä ponnistelua meidän hyväksemme. Samalla kun Hän kutsuu meitä tulemaan luokseen ja seuraamaan Häntä, Hän rientää väsymättä auttamaan meitä. (”Come unto Me”, kirkon koululaitoksen takkavalkeailta nuorille aikuisille, 2. maaliskuuta 1997, s. 9, speeches.byu.edu)

Kun olette keskustelleet jakeiden Alma 7:11–12 opetuksista, auta oppilaita huomaamaan seuraavanlainen periaate: Vapahtaja otti päällensä meidän kipumme, sairautemme ja kiusauksemme, jotta Hän voisi auttaa meitä, kun kohtaamme kuolevaisuuden haasteita.

  • Miksi on tärkeää ymmärtää Vapahtajan sovitusta koskevan opin tämä puoli?

  • Mitä tämä totuus opettaa teille Jeesuksen Kristuksen luonteesta ja olemuksesta?

  • Kuinka usko tähän totuuteen voi auttaa teitä tai rakkaitanne henkilökohtaisten haasteiden aikana?

Lukekaa yhdessä tai pienryhmissä vanhin Bednarin sanat luokan valmistautumisaineiston osasta 1 ja keskustelkaa valmistautumisaineiston seuraavasta kysymyksestä:

  • Milloin olet tuntenut Vapahtajan auttavan, lohduttavan tai vahvistavan sinua, kun olet kokenut haasteita elämässäsi?

Herra opettaa Moronille armonsa voimasta.

Näytä oheista kuvaa ja pyydä yhtä oppilasta selittämään, mitä Moroni ajatteli kyvystään kirjoittaa pyhiä kirjoituksia. (Tarvittaessa käy oppilaiden kanssa läpi Et. 12:23–25.)

Kuva
Moroni kätkee levyt Kumorankukkulaan, Tom Lovell

Voisit pyytää oppilaita hetken ajan pohtimaan joitakin puutteellisuuksiaan ja heikkouksiaan tai kirjoittamaan niistä.

Lukekaa yhdessä Et. 12:27, ja pyydä oppilaita etsimään periaatteita, jotka voivat auttaa meitä suhtautumaan heikkouksiimme Herran tavalla. Oppilaat saattavat huomata seuraavanlaisia totuuksia: Kun tulemme Herran luokse, Hän auttaa meitä huomaamaan heikkoutemme. Heikkoutemme huomaaminen voi auttaa meitä olemaan nöyriä. Kun nöyrrymme ja uskomme Vapahtajaan, Hänen armonsa voi tehdä heikkouksistamme vahvuuksia. Laita näkyville oppilaiden mainitsemat totuudet, jotta he voivat viitata niihin seuraavassa toiminnassa.

Parannamme opettamisemme ja oppimisemme tasoa

Auta oppilaita tietämään ja ymmärtämään periaatteet ja oppi. Kun oppilaat huomaavat pyhien kirjoitusten ja profeettojen sanojen pohjalta periaatteita ja oppia, auta heitä ymmärtämään näiden totuuksien merkitykset ja vivahteet sekä se, kuinka nämä totuudet voivat vaikuttaa heidän elämäänsä. Oppilaat voivat saada tätä tietoa ja ymmärrystä, kun he selittävät jotakin oppi- tai periaatelauselmaa ja kertovat siihen liittyviä esimerkkejä ja kokemuksia. Rukoile apua, jotta voit esittää kysymyksiä, jotka avaavat oppilaiden mielen ja sydämen ymmärtämään heidän huomaamiensa periaatteiden merkityksen ja tärkeyden.

Pyydä oppilaita selittämään koko luokalle tai pienryhmissä, mitä nämä periaatteet merkitsevät heille.

Voisit auttaa oppilaita miettimään ja tuntemaan syvällisemmin näitä periaatteita näyttämällä seuraavia kysymyksiä ja pyytämällä oppilaita valitsemaan, mistä niistä keskustellaan yhdessä. Luultavasti aika ei riitä niistä kaikista keskustelemiseen.

Todista (tai pyydä jotakuta oppilasta todistamaan) Vapahtajan sovituksesta, varsinkin Hänen voimastaan auttaa meitä voittamaan ahdingon, murheen, heikkouden ja riittämättömyyden.

Anna oppilaille aikaa pohtia tai kirjoittaa muistiin henkilökohtaisia vaikutelmia, joita he ovat tunteneet tänään oppitunnin aikana. Voisit pyytää heitä pohtimaan seuraavia kysymyksiä: Mitähän Herra haluaisi sinun tekevän, jotta pääsisit paremmin osalliseksi Hänen armostaan? Mitä voisit tehdä, jotta suhtautuisit johonkin tämänhetkiseen heikkouteen osoittaen suurempaa nöyryyttä ja uskoa Kristukseen?

Ensi kerraksi

Pyydä oppilaita miettimään, mitä kysymyksiä heillä on henkimaailmasta, ylösnousemuksesta tai viimeisestä tuomiosta. Kun he valmistautuvat seuraavalle oppitunnille, kehota heitä miettimään, mitä he tekevät valmistautuakseen elämään kuoleman jälkeen.