Instituutti
Oppiaihe 14, luokan valmistautumisaineisto: Välineitä Jumalan käsissä


”Oppiaihe 14, luokan valmistautumisaineisto: Välineitä Jumalan käsissä”, Mormonin kirjan oppi ja opetukset, opettajan aineisto, 2021

”Oppiaihe 14, luokan valmistautumisaineisto”, Mormonin kirjan oppi ja opetukset, opettajan aineisto

Oppiaihe 14, luokan valmistautumisaineisto

Välineitä Jumalan käsissä

Kuva
nuori mies kertomassa Mormonin kirjasta

Mieti, kuinka monia sellaisia ihmisiä näet joka päivä, jotka eivät tällä hetkellä ole osallisia Jeesuksen Kristuksen evankeliumin siunauksista. Kuinka heidän elämänsä voisi muuttua, jos he saisivat tietää lisää taivaallisen Isän onnensuunnitelmasta heidän hyväkseen? Kun tutkit Mormonin kirjan esimerkkejä lähetyssaarnaajista, ajattele rukoillen jotakuta, jolle voit kertoa evankeliumista. Muista, että kun kerrot evankeliumista muille, osallistut Israelin kokoamiseen.

Osa 1

Kuinka kääntymykseni syventäminen voi lisätä haluani kertoa evankeliumista?

Moosian neljä poikaa (Ammon, Aaron, Omner ja Himni) olivat Alma nuoremman kanssa, kun enkeli ilmestyi ja kutsui Almaa parannukseen. Kaikki viisi nuorta miestä alkoivat tuntea syvää murhetta tekojensa vuoksi, tekivät parannuksen synneistään ja kokivat kääntymyksen Herraan. Kääntymyksensä jälkeen ”he olivat välineinä Jumalan käsissä saattamalla monia tuntemaan totuuden, eli tuntemaan Lunastajansa” (Moosia 27:36).

Kuva
tutki-kuvake

Valmistaudu oppitunnille tutkimalla

Lue Moosia 28:1–3 ja pane merkille, kuinka Moosian poikien kääntymys vaikutti heidän haluunsa kertoa evankeliumista ja olla välineinä Jumalan käsissä.

Palveltuaan vuosia lähetystyössä lamanilaisten keskuudessa Ammon sanoi seuraavaa veljilleen: ”Ja tämä on se siunaus, joka meille on suotu, että meistä on tehty välineitä Jumalan käsissä tämän suuren työn toteuttamiseksi” (Alma 26:3).

Presidentti Dallin H. Oaks ensimmäisestä presidenttikunnasta on opettanut seuraavaa siitä, kuinka meidän kääntymyksemme vaikuttaa haluumme kertoa evankeliumista:

Kuva
presidentti Dallin H. Oaks

Evankeliumista kertominen ei ole taakka vaan ilo. Se, mitä me kutsumme ”jäsenlähetystyöksi”, ei ole ohjelma vaan rakkautta osoittava asenne ja pyrkimys auttaa lähellämme olevia. Se on myös tilaisuus todistaa siitä, mitä me ajattelemme Vapahtajamme palautetusta evankeliumista. Vanhin Ballard onkin opettanut: ”Hyvin merkittävänä osoituksena meidän kääntymisestämme sekä siitä, mitä me ajattelemme evankeliumista elämässämme, on halukkuutemme kertoa siitä muille” [M. Russell Ballard, ”Nyt on aika”, Liahona, tammikuu 2001, s. 89]. (”Palautetusta evankeliumista kertominen”, Liahona, marraskuu 2016, s. 60)

Kuva
pohdi-kuvake

Valmistaudu oppitunnille pohtimalla

Etsi pyhistä kirjoituksista tai kirkon historiasta esimerkki siitä, kuinka kääntymys lisäsi jonkun halua ja auliutta olla välineenä Jumalan käsissä ja kertoa evankeliumista. Tule oppitunnille valmiina kertomaan valitsemastasi esimerkistä.

Osa 2

Kuinka minusta voi tulla tehokkaampi väline Jumalan käsissä?

Moosian pojat ja ne, jotka menivät heidän kanssaan, kohtasivat ”villin ja paatuneen ja julman kansan”, kun he lähtivät opettamaan lamanilaisia (ks. Alma 17:8, 14). Työskennellessään heidän keskuudessaan nämä lähetyssaarnaajat ”kärsivät paljon sekä ruumiissa että mielessä, kuten nälkää, janoa ja uupumusta ja myös paljon vaivaa hengessä” (Alma 17:5).

Kuva
tutki-kuvake

Valmistaudu oppitunnille tutkimalla

Lue Alma 17:2–3, 9–11 ja katso, mitä Moosian pojat tekivät saadakseen ilmoituksen hengen ja valmistautuakseen tulemaan tehokkaiksi välineiksi Jumalan käsissä. Voisit merkitä, mitä löydät.

Kuva
Ammon rukoilee veljiensä kanssa
Kuva
pohdi-kuvake

Valmistaudu oppitunnille pohtimalla

Mitkä teot ovat auttaneet sinua eniten olemaan kelvollinen saamaan Hengen johdatusta, jotta voit tulla tehokkaammaksi välineeksi Jumalan käsissä?

Osa 3

Kuinka Henki voi auttaa minua palvelemaan muita ja kertomaan evankeliumista paremmin?

Moosian pojista tuli välineitä Jumalan käsissä, ja he auttoivat monien lamanilaisten tuomisessa Vapahtajan luokse. Ammon matkasi yksin Ismaelin maahan, ja hänet sidottiin ja vietiin kuningas Lamonin eteen. Kuningas kysyi Ammonilta tämän aikeista, ja Ammon sanoi haluavansa asua lamanilaisten keskuudessa, kenties koko elämänsä. Tämä miellytti kuningasta, ja Ammonista tuli yksi hänen palvelijoistaan. (Ks. Alma 17:19–25.)

Ammon lähetettiin vartioimaan kuninkaan katraita. Kun rosvot yrittivät hajottaa lammaskatraita, Ammon teki lingollaan ja miekallaan tyhjäksi heidän pyrkimyksensä. Rosvot hämmästelivät Ammonin voimaa ja pakenivat. (Ks. Alma 17:25, 33–38.)

Kuva
Ammon puolustamassa kuningas Lamonin laumoja

Kun kuningas Lamoni sai tietää, kuinka Ammon onnistui puolustamaan hänen katraitaan, hän hämmästyi ja ihmetteli, oliko Ammon ”Suuri Henki, joka lähettää tällaisia suuria rangaistuksia tälle kansalle” (Alma 18:2). ”Ammon, joka oli täynnä Jumalan Henkeä” (jae 16), pystyi havaitsemaan kuninkaan ajatukset, vastaamaan tämän huolenaiheisiin ja aloittamaan evankeliumin opettamisen (ks. Alma 18:15–24).

Kuva
tutki-kuvake

Valmistaudu oppitunnille tutkimalla

Lue Alma 18:33–35 ja mieti, mitä sinä voit oppia Ammonilta siitä, kuinka olla välineenä Jumalan käsissä.

Kuva
Ammon seisoo kuningas Lamonin edessä

Kuningas Lamoni uskoi Ammonin sanoja ja kääntyi Jeesuksen Kristuksen evankeliumiin. Ammon pystyi myös opettamaan Lamonin vaimoa ja kuninkaan palvelijoita. Monet heistä uskoivat Ammonin opetukset ja todistivat, että ”heidän sydämensä oli muuttunut” (Alma 19:33). Koska Ammonista oli tullut väline Jumalan käsissä, ”Herran työ alkoi lamanilaisten keskuudessa” (Alma 19:36).

Vaikka meidän kokemuksemme eivät kenties olekaan yhtä dramaattisia kuin Ammonin, me voimme vaikuttaa muiden elämään, kun valmistaudumme tulemaan välineiksi Jumalan käsissä.

Kuva
kaksi naista keskustelemassa

Vanhin Dieter F. Uchtdorf kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt, miten voimme kertoa evankeliumista muille:

Kuva
vanhin Dieter F. Uchtdorf

Olittepa missä tahansa tämän maan päällä, teillä on runsaasti mahdollisuuksia kertoa Jeesuksen Kristuksen evankeliumin hyvästä sanomasta ihmisille, joita tapaatte, joiden kanssa opiskelette, elätte, työskentelette tai olette kanssakäymisissä. – –

Kertokaa kaikin sellaisin tavoin, jotka tuntuvat teistä luontevilta ja tavallisilta, miksi Jeesus Kristus ja Hänen kirkkonsa ovat tärkeitä teille. – –

Rukoilkaa paitsi sitä, että lähetyssaarnaajat löytävät valitut. Rukoilkaa päivittäin koko sydämestänne myös sitä, että löydätte niitä, jotka tulevat ja näkevät, tulevat ja auttavat ja tulevat ja jäävät. (”Lähetystyö: kertokaa siitä, mitä on sydämessänne”, Liahona, toukokuu 2019, s. 15, 17)

Kuva
pohdi-kuvake

Valmistaudu oppitunnille pohtimalla

Mitä asioita sinä olet tehnyt kertoaksesi evankeliumista ”luontevilla ja tavallisilla” tavoilla? Kuka tulee mieleesi, kun ajattelet jonkun kutsumista tulemaan lähemmäksi Vapahtajaa? Mitä voisit tehdä ollaksesi välineenä Herran kädessä auttaen sitä, jota ajattelit?