Instituutti
Oppiaihe 18, opettajan aineisto: Tuleminen taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen kaltaiseksi


”Oppiaihe 18, opettajan aineisto: Tuleminen taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen kaltaiseksi”, Mormonin kirjan oppi ja opetukset, opettajan aineisto, 2021

”Oppiaihe 18, opettajan aineisto”, Mormonin kirjan oppi ja opetukset, opettajan aineisto

Oppiaihe 18, opettajan aineisto

Tuleminen taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen kaltaiseksi

Jeesus Kristus kertoi Runsaudenmaassa nefiläisille ja lamanilaisille, että Hän oli täyttänyt Mooseksen lain. Kun Hän opetti korkeampaa lakia, Hän kutsui ihmisiä olemaan täydellisiä, niin kuin Hän ja taivaallinen Isä ovat täydellisiä. (Ks. 3. Nefi 12:17–48.) Tässä oppiaiheessa oppilailla on tilaisuus selittää Herran opetuksia täydellisyydestä. Lisäksi oppilaat tutkivat korkeamman lain eri puolia ja määrittävät, mitä he voivat tehdä voidakseen elää paremmin tämän lain mukaan ja tulla enemmän Jeesuksen Kristuksen kaltaisiksi.

Opetusehdotuksia

Vapahtaja opettaa nefiläisille ja lamanilaisille, kuinka he voivat tulla täydellisiksi.

Laita näkyviin seuraavat kysymykset ja kehota oppilaita pohtimaan niitä:

  • Kun ajattelet jumalallisia mahdollisuuksiasi, niin mitä Kristuksen kaltaisia ominaisuuksia toivot omaksuvasi tulevana vuonna? Entä seuraavien kymmenen vuoden aikana?

  • Mitä ominaisuuksia toivot omaksuvasi elämäsi loppuun mennessä?

Mikäli sinusta tuntuu sopivalta, pyydä oppilaita kertomaan vastauksensa parille tai pyydä yhtä tai kahta oppilasta kertomaan vastauksensa luokalle.

Selitä, että palvelutehtävänsä aikana nefiläisten ja lamanilaisten keskuudessa Jeesus opetti tärkeitä totuuksia jumalallisista mahdollisuuksistamme. Kehota oppilaita tarkastelemaan jakeita 3. Nefi 12:19–20, 46–48 ja panemaan merkille, millaisia Herra haluaa meidän olevan.

  • Millaisia mahdollisuuksia Herra näiden jakeiden mukaan näkee meissä?

  • Mitä näissä jakeissa opetetaan siitä, kuinka meistä voi tulla täydellisiä kuten Jeesus Kristus ja taivaallinen Isä? (Oppilaat saattavat huomata seuraavanlaisen periaatteen: Kun tulemme Jeesuksen Kristuksen luokse ja noudatamme Hänen lakiaan ja käskyjään, meistä voi tulla täydellisiä, niin kuin Hän ja Isä ovat täydellisiä.)

Parannamme opettamisemme ja oppimisemme tasoa

Auta oppilaita hyödyntämään pyhien kirjoitusten tutkimisen apuneuvoja ja lähdeaineistoa. Kirkko tarjoaa tutkimisen apuneuvoja ja lähdeaineistoa tehostamaan pyhien kirjoitusten tutkimistamme. Tutkimisen apuneuvot, kuten Pyhien kirjoitusten opas, Joseph Smithin raamatunkäännös, alaviitteet, lukujen tiivistelmät ja kartat, voivat auttaa oppilaita ymmärtämään paremmin sitä, mitä he lukevat. Oppitunnin aikana pane merkille mahdollisuuksia auttaa oppilaita hyödyntämään näitä apuneuvoja ja lähdeaineistoa.

Tuo esiin, että joidenkin ihmisten on vaikea ymmärtää käskyä olla täydellinen. Kehota oppilaita tutkimaan Pyhien kirjoitusten oppaasta aihetta ”Täydellinen”. Voisit myös pyytää oppilaita tarkastelemaan jakeita Moroni 10:32–33 ja vanhin Jeffrey R. Hollandin lausuntoa valmistautumisaineiston osassa 1. Voisit esittää yhden tai useampia seuraavista kysymyksistä:

  • Miksi on hyödyllistä ymmärtää, että täydellinen tarkoittaa ”kokonaista, ehyttä ja täysin kehittynyttä”? (PKO, ”Täydellinen”, pyhätkirjoitukset.churchofjesuschrist.org.) Milloin ja kuinka täydellisyys voidaan saavuttaa?

  • Kuinka tiivistäisitte sen, mitä Moroni opetti täydelliseksi tulemisesta? Kuinka tämän opetuksen ymmärtäminen voi antaa teille toivoa, kun epäonnistutte ja teette virheitä? Milloin olette tunteneet Herran antavan teille jumalallista apua ja voimaa?

  • Mitä teille merkitsee tieto siitä, että Jeesus Kristus ulottaa armoaan teille ja on valmistanut teille keinon tulla Hänen kaltaisikseen ja Hänen Isänsä kaltaisiksi?

Voisit auttaa oppilaita soveltamaan oppimaansa käytäntöön kertomalla seuraavan kuvitteellisen tilanteen:

Jonna on uskollinen kirkon jäsen. Vaikka hänellä on todistus evankeliumista, hän kantaa huolta siitä, ettei hänestä koskaan tule täydellistä. Kun täydellisyys tulee puheeksi, hän ei pysty ajattelemaan mitään muuta kuin omia puutteitaan ja virheitään. Hän uskoo, ettei hän vain ole kyllin hyvä pääsemään selestiseen valtakuntaan.

  • Kun mietitte, mitä olette oppineet tänään, niin mitä sellaisia totuuksia voisitte kertoa Jonnalle, jotka auttaisivat häntä tuntemaan suurempaa toivoa Herran kutsusta olla täydellinen?

Jeesus Kristus opettaa evankeliuminsa korkeampaa lakia.

Muistuta oppilaille, että kun Vapahtaja oli selittänyt täyttäneensä Mooseksen lain, Hän opetti kansalle evankeliumin korkeamman lain.

  • Miten määrittelisitte korkeamman lain? Mikä on tämän korkeamman mittapuun tarkoitus? (Tarvittaessa oppilaat voisivat katsoa valmistautumisaineiston osaa 2.)

Kehota oppilaita kertaamaan pyhien kirjoitusten kohdat, joita he tutkivat ennen oppituntia valmistautumisaineiston osassa 2. (Mikäli jotkut oppilaat eivät ole valmistautuneet etukäteen, kehota heitä valitsemaan jokin kohta ja tutkimaan sitä nyt.) Kun oppilailla on ollut riittävästi aikaa käydä läpi kohtia, valitse yksi seuraavista toiminnoista tai laadi oma toiminta, joka antaa oppilaille parhaan mahdollisuuden kertoa, mitä he ovat löytäneet, ja keskustella siitä:

  • Vaihtoehto 1: Jaa luokka pienryhmiin. Pyydä oppilaita kertomaan vuorotellen omalle ryhmälleen, mitä he ovat oppineet tutkimansa kohdan perusteella. Kun oppilaat ovat keskustelleet ryhmässään, pyydä heitä kertomaan luokalle, mitä he ovat huomanneet.

  • Vaihtoehto 2: Laita näkyville kysymykset, jotka sisältyvät valmistautumisaineiston osan 2 toimintaan ”Kirjoita ajatuksiasi”. Kehota oppilaita miettimään, kuinka he vastaisivat kysymyksiin tutkimansa kohdan perusteella. Pyydä oppilaita kertomaan parille tai pienryhmälle, miten he vastaisivat kysymyksiin.

  • Vaihtoehto 3: Kehota oppilaita keksimään jokin kuvitteellinen tilanne, jossa he voivat soveltaa valitsemansa pyhien kirjoitusten kohdan opetusta. Anna oppilaille mahdollisuus esitellä kuvitteellinen tilanteensa joko pienryhmissä tai luokalle ja selittää, kuinka he soveltaisivat valitsemiaan opetuksia.

Pyydä oppilaita valitsemaan jokin periaate tai Kristuksen kaltainen ominaisuus, jonka mukaan he haluaisivat elää paremmin. Kannusta oppilaita kirjoittamaan muistiin, kuinka he voivat kehittyä tämän periaatteen mukaan elämisessä tai tämän ominaisuuden omaksumisessa. Voisit pyytää yhtä tai kahta oppilasta lausumaan todistuksensa Jeesuksen Kristuksen hyvyydestä ja armosta.

Ensi kerraksi

Tuo esiin, että presidentti Boyd K. Packer kahdentoista apostolin koorumista esitti, että meidän aikamme nuoret varttuvat ”vihollisalueella”, koska vastustajan vaikutus on kaikkialla (”Kuinka selviytyä hengissä vihollisalueella”, Liahona, lokakuu 2012, s. 34). Kun oppilaat aloittavat jakson, joka käsittelee hengellisiä vaaroja meidän aikanamme, ja opiskelevat seuraavan oppitunnin valmistautumisaineistoa, kehota heitä panemaan merkille, kuinka Mormonin kirja voi auttaa heitä elämään vanhurskaasti jumalattomassa maailmassa.