Instituutti
Oppiaihe 19, opettajan aineisto: Eläminen vanhurskaasti jumalattomuuden aikana


”Oppiaihe 19, opettajan aineisto: Eläminen vanhurskaasti jumalattomuuden aikana”, Mormonin kirjan oppi ja opetukset, opettajan aineisto, 2021

”Oppiaihe 19, opettajan aineisto”, Mormonin kirjan oppi ja opetukset, opettajan aineisto

Oppiaihe 19, opettajan aineisto

Eläminen vanhurskaasti jumalattomuuden aikana

Presidentti Russell M. Nelson on todennut: ”Mormonin kirja sekä valaisee Mestarin opetuksia että paljastaa vastustajan taktiikat” (”Mormonin kirja – millaista elämäsi olisi ilman sitä?”, Liahona, marraskuu 2017, s. 62; ks. myös 2. Nefi 26–33). Jakso 6 auttaa oppilaita havaitsemaan paremmin vastustajan taktiikat ja päättämään, mitä he voivat tehdä vahvistaakseen itseään hänen pahoja aikeitaan vastaan. Tässä oppiaiheessa oppilaat saavat selville, mitä he voivat tehdä pysyäkseen vahvoina kohdatessaan vainoa ja mitä he voivat tehdä elääkseen vanhurskaasti maailmassa, joka on täynnä jumalattomuutta.

Opetusehdotuksia

Parannamme opettamisemme ja oppimisemme tasoa

Käytä todenmukaisia tilanteita. Kun oppilaat näkevät yhteyksiä oman elämänsä ja sen välillä, mitä he tutkivat pyhistä kirjoituksista, he ovat valmiimpia arvostamaan Jumalan sanan merkitystä ja näkemään, kuinka se voi johtaa tehokkaaseen, vanhurskaaseen toimintaan. Kuvitteelliset tilanteet, jotka vastaavat todellisen elämän tilanteita ja käsittelevät todellisia kysymyksiä, huolenaiheita ja haasteita, joita oppilaat kohtaavat, voivat auttaa oppilaita yhdistämään oman elämänsä Jumalan sanan sisältämään oppiin ja periaatteisiin. Todenmukaiset tilanteet voivat myös auttaa oppilaita huomaamaan itse, että toisinaan elämä on monimutkaista eikä vastauksia ole aina helppo löytää.

Jeesuksen Kristuksen vanhurskaita seuraajia vahvistetaan vainon keskellä.

Voisit aloittaa oppitunnin kertomalla seuraavan kuvitteellisen tilanteen tai jonkin muun aiheeseen sopivan tilanteen, joka mieleesi tulee.

Aino on juuri kastettu kirkon jäsen. Kun hän meni kasteelle, hänen vanhempansa katkaisivat välit häneen. Alkuun kaikki hänen seurakunnassaan olivat hyvin ystävällisiä. Jotkut jäsenet ovat kuitenkin viime aikoina puhuneet epäystävällisesti Ainon menneisyydestä ja jopa pilkanneet häntä hänen innokkuudestaan elää evankeliumin mukaan. Aino haluaa olla uskollinen kirkon jäsen, mutta hän tuntee olevansa todella lannistunut.

  • Miksi Ainosta saattaa tuntua erityisen haastavalta kokea vainoa muiden kirkon jäsenten taholta?

  • Jos Aino pyytäisi apua teiltä, mitä sanoisitte tai tekisitte?

Muistuta oppilaille, että jakeiden Hel. 3:24–34 mukaan kymmeniätuhansia ihmisiä liittyi kirkkoon ja kansa menestyi suuresti. Lopulta kuitenkin ylpeys hiipi joidenkin kirkon jäsenten sydämeen, ja he alkoivat vainota niitä, jotka pysyivät nöyrinä ja uskollisina.

Kehota oppilaita tarkastelemaan jakeita Hel. 3:33–35 ja ottamaan selville, mikä auttoi nöyriä kirkon jäseniä pysymään vahvoina, kun he kohtasivat vainoa. Mieti, mitä seuraavista kysymyksistä voisit esittää, jotta voit parhaiten edistää oppilaidesi oppimista:

  • Mitkä opetukset näissä jakeissa voisivat auttaa Ainoa tai jotakuta vastaavassa tilanteessa? (Voisit laatia seuraavanlaisen luettelon oppilaiden löytämistä totuuksista: Kun paastoamme, rukoilemme ja annamme sydämemme Jumalalle, meidän nöyryytemme ja uskomme Jeesukseen Kristukseen vahvistuu ja sydämemme pyhitetään – riippumatta muiden loukkaavasta käytöksestä.)

  • Millä tavoin paastoaminen, rukoileminen ja sydämenne antaminen Jumalalle ovat vaikuttaneet teidän uskoonne Jeesukseen Kristukseen? (Ks. Hel. 3:35.) Kuinka nämä vanhurskaat teot ovat auttaneet teitä, kun olette kohdanneet muiden loukkaavaa käytöstä?

Voisit näyttää seuraavat kysymykset ja antaa oppilaille aikaa arvioida itsekseen yhtä tai useampaa niistä ja laatia suunnitelman siitä, kuinka he aikovat toimia mahdollisesti saamiensa kehotusten pohjalta:

  • Miten hyvin onnistut siinä, että toivotat muita tervetulleiksi ja ystävystyt heidän kanssaan Jeesuksen Kristuksen kirkossa?

  • Miten hyvin onnistut sydämesi antamisessa Jumalalle?

  • Kuinka voisit kasvattaa uskoasi Jeesukseen Kristukseen riippumatta muiden mahdollisesti loukkaavasta käytöksestä?

Lausu todistuksesi tai pyydä yhtä oppilasta todistamaan voimasta, joka tulee, kun toimimme uskossa ja annamme sydämemme Jumalalle.

Kun nefiläiset kasvoivat jumalattomuudessa, Mormon ja Moroni pysyivät uskollisina Herralle.

Pyydä oppilaita kertomaan esimerkkejä uutisjutuista, kulttuuritrendeistä ja sosiaalisen median keskustelunaiheista, joiden vuoksi voi olla haastavaa elää evankeliumin mukaan meidän aikanamme.

  • Minkä olosuhteiden vuoksi evankeliumin mukaan eläminen oli haasteellista Mormonin ja hänen poikansa Moronin aikoina? (Mikäli tarpeen, kehota oppilaita käymään läpi valmistautumisaineiston osa 2 tai silmäilemään lukujen Morm. 1–6 ja Moroni 9 tiivistelmiä.)

  • Miltähän olisi mahtanut tuntua elää Mormonin ja Moronin aikaan?

Kehota oppilaita käymään läpi Morm. 1:1–2, 15 ja Moroni 9:25–26 sekä panemaan merkille syitä, joiden vuoksi Mormon ja Moroni pystyivät pysymään uskollisina Herralle, vaikka he kohtasivat yhteiskunnan, joka oli täynnä jumalattomuutta.

  • Minkä periaatteen voimme oppia näiden jakeiden pohjalta siitä, kuinka pysyä uskollisena Herralle jumalattomuuden aikoina? (Auta oppilaita huomaamaan seuraavanlainen periaate: Me voimme voittaa tämän maailman jumalattomuuden, kun koemme Jeesuksen Kristuksen hyvyyttä ja pysymme uskollisina Hänelle.)

  • Mitähän tarkoittaa se, että kokee Jeesuksen Kristuksen hyvyyttä?

  • Kuinka Jeesukseen Kristukseen katsominen ja Hänen hyvyytensä kokeminen voivat auttaa meitä pysymään vanhurskaina, kun jumalattomuus ympäröi meitä? (Voisit kehottaa oppilaita kertaamaan ylijohtaja Joy D. Jonesin ja vanhin Neil L. Andersenin lausunnot valmistautumisaineiston osasta 2.)

  • Kuinka teidän todistuksenne Jeesuksen Kristuksen hyvyydestä ja teidän uskonne Häneen ovat auttaneet teitä tekemään vanhurskaita valintoja, kun olette kohdanneet jumalattomuutta?

Muistuta oppilaille, että valmistautumisaineiston osassa 2 heitä pyydettiin miettimään joku henkilö tai ihmisryhmä Mormonin kirjasta tai joku sellainen, jonka he tuntevat henkilökohtaisesti, joka on kohdannut jumalattomuutta ja pysynyt uskollisena. (Jos tarpeen, anna oppilaille aikaa kerrata, mitä he ovat kirjoittaneet.) Valitse luokkasi koon mukaan sellainen tapa, joka antaa jokaiselle oppilaalle tilaisuuden kertoa valitsemastaan esimerkistä.

Laita näkyviin seuraava kysymys:

  • Sen pohjalta, mitä olette oppineet ja tunteneet tänään, mitä aiotte tehdä lisätäksenne kykyänne pysyä vahvana sitoumuksessanne Herraan, kun kohtaatte maailman jumalattomuutta? (Kannusta oppilaita kirjoittamaan muistiin kehotukset, joita he mahdollisesti saavat Pyhältä Hengeltä, ja toimimaan niiden mukaisesti.)

Ensi kerraksi

Lue nämä profeetta Joseph Smithin sanat: ”Vapaudenrakkaus innoittaa sieluani – koko ihmiskunnan yhteiskunnallisen ja uskonnollisen vapauden” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 360). Kun oppilaat tutkivat seuraavan oppitunnin valmistautumisaineistoa, kehota heitä pohtimaan, mitä uskonnonvapaus merkitsee heille, ja tulemaan oppitunnille valmiina keskustelemaan siitä, mitä he voivat tehdä tämän vapauden edistämiseksi tai säilyttämiseksi.