Instituutti
Oppiaihe 26, opettajan aineisto: Kun uskoanne on koeteltu


”Oppiaihe 26, opettajan aineisto: Kun uskoanne on koeteltu”, Mormonin kirjan oppi ja opetukset, opettajan aineisto, 2021

”Oppiaihe 26, opettajan aineisto”, Mormonin kirjan oppi ja opetukset, opettajan aineisto

Oppiaihe 26, opettajan aineisto

Kun uskoanne on koeteltu

Mormonin kirjassa on monia esimerkkejä ihmisistä, jotka koettelemusten hetkinä toimivat uskossa Jeesukseen Kristukseen ja saivat todistuksia, jotka vahvistivat heidän uskoaan. Tämä oppiaihe antaa oppilaille tilaisuuden selittää, miksi uskon osoittaminen Jeesukseen Kristukseen edeltää hengellisen todistuksen saamista, ja kertoa, kuinka he voivat toimia osoittaen suurempaa uskoa Häneen, kun he kohtaavat koettelemuksia. Oppilaat miettivät myös, mitä he voivat tehdä uskon innoittamina saadakseen todistuksen Mormonin kirjasta tai syventääkseen sitä.

Opetusehdotuksia

Parannamme opettamisemme ja oppimisemme tasoa

Kerro tosikertomuksia. Jotta voit lisätä oppilaiden kiinnostusta oppimiseen, voisit kertoa tosikertomuksia profeettojen elämästä, kirkon historiasta, yleiskonferenssipuheista, kirkon lehdistä tai omasta elämästäsi tai kutsua oppilaita kertomaan kokemuksistaan. Tällaiset kertomukset voivat havainnollistaa evankeliumin periaatteita ja auttaa oppilaita tuntemaan niiden totuuden ja merkityksen.

Moroni opettaa, miten tärkeää on toimia uskossa.

Laita näkyville vanhin D. Todd Christoffersonin seuraava kertomus (voisit mainita, että oppilaat lukivat tästä kokemuksesta valmistautumisaineiston osassa 1):

Kuva
vanhin D. Todd Christofferson

Jonkin aikaa ennen kuin minut kutsuttiin johtavaksi auktoriteetiksi, minulla oli henkilökohtaisia taloudellisia haasteita, jotka jatkuivat useita vuosia. Toisinaan tämä ongelma uhkasi perheemme hyvinvointia ja omaa hyvinvointiani, ja ajattelin, että saattaisimme joutua vararikkoon. Rukoilin, että jokin ihmeellinen väliintulo pelastaisi meidät. Vaikka rukoilin sitä monta kertaa todella vilpittömästi ja hartaasti toivoen, vastaus oli lopulta kielteinen. (”Katsokaa Jumalaan joka päivä”, Liahona, helmikuu 2015, s. 49–50)

  • Millä tavoin tämänkaltainen kokemus saattaisi olla haasteena jonkun uskolle Jeesukseen Kristukseen?

  • Mitä muita tosielämän esimerkkejä on siitä, kuinka ihmisten uskoa voidaan koetella tai testata?

Kehota oppilaita tarkastelemaan Moronin opetuksia uskosta jakeissa Et. 12:3–7, 12, 18 ja esitä sitten seuraavat kysymykset:

  • Mitä voimme oppia Eteriltä ja Moronilta uskon osoittamisesta? (Oppilaat saattavat mainita muun muassa seuraavanlaisen totuuden: Me emme saa hengellistä todistusta, ennen kuin uskomme on koeteltu.)

  • Miksihän meidän odotetaan toimivan uskossa, ennen kuin saamme hengellisen todistuksen Jumalalta?

  • Millä tavoin meitä siunataan, jos pysymme uskollisina Jeesukselle Kristukselle koettelemustemme aikana? (Voisitte kerrata vanhin Christoffersonin lausunnon valmistautumisaineiston osasta 1.)

Pyydä oppilaita ajattelemaan Mormonin kirjan esimerkkejä ihmisistä, jotka toimivat uskossa Jeesukseen Kristukseen kohdatessaan koettelemuksia tai vastustusta. Anna heille tarvittaessa muutama minuutti aikaa tutkia kertomuksia ihmisistä, joita he ajattelivat. (Oppilaat, jotka ovat suorittaneet tutkimistoiminnan valmistautumisaineiston osassa 2, voivat kerrata, mitä he ovat jo tutkineet.)

Järjestä riittävän ajan kuluttua luokka pienryhmiin keskustelemaan seuraavista kysymyksistä (muistuta oppilaille, että he vastasivat samanlaisiin kysymyksiin valmistautumisaineiston osassa 2):

  1. Kuinka henkilö tai henkilöt osoittivat uskoa Jeesukseen Kristukseen? Mitä siunauksia ja jumalallista voimaa Herra antoi, kun he olivat osoittaneet uskoa Häneen? (Saattaa olla hyödyllistä tuoda esiin, että jotkin siunaukset tulevat ehkä vasta seuraavassa elämässä.)

  2. Mitä periaatteita tai käytäntöjä voit oppia tämän kohdan pohjalta? Kuinka voit soveltaa niitä omaan elämääsi?

Voisit myös kehottaa oppilaita pohtimaan periaatteita, joista he keskustelivat, ja kirjoittamaan muistiin niihin liittyviä omia ajatuksiaan ja vaikutelmiaan.

Moroni kutsuu lukijoita tavoittelemaan todistusta Mormonin kirjasta.

Esittele seuraava kuvitteellinen tilanne:

Kuvittele, että olet juuri antanut jollekulle läheiselle ystävälle Mormonin kirjan ja todistanut sen olevan totta. Vastauksena ystäväsi sanoo: ”Kiitos, että annat tämän minulle. Olen kuullut monia eri mielipiteitä Mormonin kirjasta. Joku jopa varoitti minua lukemasta sitä, koska se on täynnä valheita.”

  • Kuinka voisitte vastata ystävänne varautuneisuuteen Mormonin kirjasta?

  • Kuinka voisitte soveltaa jakeen Et. 12:6 opetuksia tähän tilanteeseen?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Moroni 10:3–5. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja katsomaan, kuinka voimme saada todistuksen Mormonin kirjasta.

  • Mitä meidän tulee tehdä, jos haluamme saada todistuksen Mormonin kirjasta? (Oppilaat saattavat mainita seuraavan tai samanlaisen periaatteen: Jotta saisimme todistuksen Mormonin kirjasta, meidän tulee sitä lukiessamme muistaa ja pohtia Herran armoa ja sitten kysyä Jumalalta, onko se totta – vilpittöminä, vakain aikein ja uskoen Jeesukseen Kristukseen.)

  • Kuinka Moronin kutsun vastaanottaminen on esimerkkinä siitä, mitä olemme oppineet toimimisesta uskossa? (Oppilaiden voisi olla hyödyllistä kerrata vanhin Gene R. Cookin lausunto valmistautumisaineiston osasta 3.)

Muistuta oppilaille, että valmistautumisaineiston osassa 3 heitä kutsuttiin muistelemaan omaa kokemusta siitä, kun he saivat hengellisen todistuksen Mormonin kirjan totuudesta, sekä kirjoittamaan todistuksensa muistiin. Kutsu muutamia oppilaita kertomaan, mitä he ovat kokeneet ja oppineet tavoitellessaan hengellistä todistusta Mormonin kirjasta ja saadessaan sen.

Voisit lukea ensimmäisen presidenttikunnan jäsenen, presidentti Henry B. Eyringin seuraavan lausunnon Moronin lupauksesta:

Kuva
presidentti Henry B. Eyring

Toivon, että te kaikki olette kokeilleet itse tuota lupausta tai että teette niin pian. Vastaus ei kenties tule yhtenä ainoana ja voimallisena hengellisenä kokemuksena. Minulle se tuli alkuun vaivihkaa. Mutta se tulee aina voimakkaammin joka kerta kun olen lukenut Mormonin kirjaa ja rukoillut sen johdosta.

En ole sen varassa, mitä on tapahtunut aiemmin. Pidän elävän todistukseni Mormonin kirjasta lujana lunastamalla Moronin lupauksen usein. En pidä tuota todistuksen siunausta itsestään selvänä asiana, jatkuvana oikeutena. (”Elävä todistus”, Liahona, toukokuu 2011, s. 127)

  • Mitä te teette tai mitä voisitte tehdä vahvistaaksenne todistustanne Mormonin kirjasta?

Ensi kerraksi

Kehota oppilaita miettimään, millaista heidän elämänsä olisi, jos heillä ei olisi uskoa, toivoa tai rakkautta. Kun he valmistautuvat seuraavalle oppitunnille, kehota heitä pohtimaan, mitä he voivat tehdä sisällyttääkseen näitä Kristuksen kaltaisia ominaisuuksia täydemmin omaan elämäänsä.