Instituutti
Oppiaihe 26, luokan valmistautumisaineisto: Kun uskoanne on koeteltu


”Oppiaihe 26, luokan valmistautumisaineisto: Kun uskoanne on koeteltu”, Mormonin kirjan oppi ja opetukset, opettajan aineisto, 2021

”Oppiaihe 26, luokan valmistautumisaineisto”, Mormonin kirjan oppi ja opetukset, opettajan aineisto

Oppiaihe 26, luokan valmistautumisaineisto

Kun uskoanne on koeteltu

Kuva
nuori mies katselemassa ikkunasta

Oletko koskaan rukoillut ihmettä? Tavoitteletko syvällisempää hengellistä todistusta Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen evankeliumistaan? Onko jotakin, mitä toivot saavasi Herralta elämässäsi juuri nyt? Mieti näitä toiveita ja haluja, kun opiskelet lisää uskosta ja siitä, kuinka Mormonin kirja opettaa meitä osoittamaan uskoa.

Osa 1

Kuinka se, että osoitan uskoa Jeesukseen Kristukseen, voi auttaa minua oppimaan ja kasvamaan, kun kohtaan koettelemuksia?

Moroni tallensi Eterin kirjaan, että kun sodat, kapinointi ja jumalattomuus saartoivat jerediläisten yhteiskuntaa, Herra lähetti profeetta Eterin julistamaan kansalle uskoa, parannusta ja toivoa.

Kuva
tutki-kuvake

Valmistaudu oppitunnille tutkimalla

Lue Et. 12:3–7, 12, 18 ja mieti, miksi usko Jumalaan on välttämätöntä hengelliselle edistymisellemme.

Koska Herra rakastaa meitä ja haluaa meidän edistyvän, Hän antaa meille tilaisuuksia koetella uskoamme Häneen. Vanhin Richard G. Scott kahdentoista apostolin koorumista on sanonut:

Kuva
vanhin Richard G. Scott

Joka kerta kun koettelette uskoanne – eli toimitte kelvollisina saamanne vaikutelman mukaan – saatte Hengen vahvistavan todistuksen. Kun kuljette ymmärryksenne rajoille epävarmuuden hämärään osoittaen uskoa, teidät johdatetaan löytämään ratkaisuja, joita ette saisi muulla tavoin. (”Uskon muuttava voima ja luonteenlujuus”, Liahona, marraskuu 2010, s. 44)

Kuva
nuori nainen katsomassa auringonlaskua

Ajattele elämässäsi tilanteita, jolloin olet toiminut uskossa Herraan ja saanut myöhemmin hengellisen todistuksen. Vanhin D. Todd Christofferson kahdentoista apostolin koorumista on kerran selittänyt, kuinka uskollisena pysyminen erään koettelemuksen aikana auttoi häntä kasvamaan hengellisesti:

Kuva
vanhin D. Todd Christofferson

Vaikka kärsinkin silloin, niin nyt jälkikäteen olen kiitollinen siitä, ettei ongelmaani ollut pikaratkaisua. Se, että minun oli vuosikausia pakko kääntyä Jumalan puoleen lähes päivittäin saadakseni apua, opetti minua todella rukoilemaan ja saamaan vastauksia rukouksiin, ja se opetti minua hyvin käytännöllisellä tavalla luottamaan Jumalaan. Tulin tuntemaan Vapahtajani ja taivaallisen Isäni sellaisella tavalla ja siinä määrin, ettei sitä ehkä olisi muulla tavoin tapahtunut tai minulta olisi kulunut siihen paljon kauemmin. – – Opin luottamaan Herraan koko sydämestäni. Opin kulkemaan Hänen kanssaan päivän kerrallaan. (”Katsokaa Jumalaan joka päivä”, Liahona, helmikuu 2015, s. 50)

Kuva
pohdi-kuvake

Valmistaudu oppitunnille pohtimalla

Mitä asioita olet oppinut tai mitä siunauksia olet saanut, kun olet pysynyt uskollisena vaikeuksien hetkinä? Kuinka tällainen kokemus voi auttaa sinua pääsemään lähemmäksi Jeesusta Kristusta?

Osa 2

Millä tavoin minua voidaan siunata ja voin saada voimaa, kun osoitan uskoa Jeesukseen Kristukseen?

Jakeissa Et. 12:7–22 Moroni antoi esimerkkejä ihmisistä, jotka osoittivat uskoa ja joita siunattiin ihmeillä, ilmoituksilla, vapautumisella, kääntymyksellä ja lupauksilla. Puhuessaan Jeredin veljestä, joka siirsi Serininvuoren Herran voimalla, Moroni sanoi lopuksi: ”Ja ellei hänellä olisi ollut uskoa, se ei olisi siirtynyt; [Herra] siis [toimii], kun ihmisillä on uskoa” (Et. 12:30).

Presidentti Russell M. Nelson on opettanut:

Kuva
presidentti Russell M. Nelson

Usko Jeesukseen Kristukseen saa meidät tekemään asioita, joita emme muutoin tekisi. Usko, joka kannustaa meitä toimimaan, antaa meidän päästä paremmin osallisiksi Hänen voimastaan. (”Kuinka ammennamme elämäämme Jeesuksen Kristuksen voimaa”, Liahona, toukokuu 2017, s. 41)

Kuva
tutki-kuvake

Valmistaudu oppitunnille tutkimalla

Etsi Mormonin kirjasta jokin kohta tai kertomus, joka havainnollistaa sitä, että ihmiset saavat jumalallista apua, kun he ovat osoittaneet uskoa Jeesukseen Kristukseen. Jos haluat pari esimerkkiä, voisit lukea seuraavat:

Kun olet tutkinut jompaakumpaa näistä kohdista tai itse valitsemaasi kohtaa, pohdi seuraavia kysymyksiä ja kirjoita vastauksesi. Valmistaudu kertomaan näkemyksistäsi luokalle.

  1. Kuinka henkilö tai henkilöt osoittivat uskoa Jeesukseen Kristukseen? Mitä siunauksia ja jumalallista voimaa Herra antoi, kun he olivat osoittaneet uskoa Häneen?

  2. Mitä periaatteita tai käytäntöjä voit oppia tämän kohdan pohjalta? Kuinka voit soveltaa niitä omaan elämääsi?

Kuva
Jerediläisten laivoja, Gary E. Smith

Vanhin L. Whitney Clayton seitsemänkymmenen johtokunnasta on opettanut seuraavaa elämisestä uskon varassa:

Kuva
vanhin L. Whitney Clayton

Jumala pyytää meitä olemaan kärsivällisiä Hänen kanssaan – luottamaan Häneen ja seuraamaan Häntä. Hän pyytää meitä olemaan kiistämättä siksi, ettemme näe. Hän varoittaa meitä, ettei meidän pidä odottaa helppoja vastauksia tai pikaratkaisuja taivaasta. Asiat järjestyvät, kun seisomme lujina uskomme koetuksen aikana, olipa tuon koetuksen kestäminen miten vaikeaa tahansa tai tulipa vastaus miten hitaasti tahansa [ks. Et. 12:6]. En puhu ”sokeasta kuuliaisuudesta” [ks. Boyd K. Packer, ”Tahdonvapaus ja kuri”, Valkeus, lokakuu 1983, s. 119] vaan harkitusta luottamuksesta Herran täydelliseen rakkauteen ja täydelliseen ajoitukseen. (”Mitä Hän teille sanookin, tehkää se”, Liahona, toukokuu 2017, s. 99)

Kuva
pohdi-kuvake

Valmistaudu oppitunnille pohtimalla

Mitä sellaista Herra saattaa pyytää sinua tekemään, mikä vaatii sinua toimimaan uskossa? Kuinka voit näyttää luottavasi Häneen, kun kuljet eteenpäin?

Osa 3

Mitä minun tulee tehdä saadakseni omakohtaisen todistuksen Mormonin kirjasta tai vahvistaakseni sitä?

Kun nefiläisten sivilisaatio oli tuhoutunut, Moroni jäi yksin viimeistelemään Mormonin kirjaa. Ennen kuin hän sinetöi aikakirjan, hän esitti muutamia neuvon ja rohkaisun sanoja. Hän kehotti tulevia lukijoita suhtautumaan Mormonin kirjaan uskossa, jotta he voisivat saada Pyhältä Hengeltä omakohtaisen todistuksen siitä, että se on totta.

Kuva
Moroni kirjoittaa kultalevyihin
Kuva
tutki-kuvake

Valmistaudu oppitunnille tutkimalla

Lue Moronin kutsu jakeista Moroni 10:3–5. Voisit merkitä, kuinka voimme osoittaa uskoa Jeesukseen Kristukseen ja tulla tietämään, että Mormonin kirja on totta.

Kuva
kaksi nuorta aikuista lukemassa Mormonin kirjaa

Palvellessaan seitsemänkymmenen koorumin jäsenenä vanhin Gene R. Cook selitti, kuinka Moronin kutsun vastaanottaminen on uskon teko:

Kuva
vanhin Gene R. Cook

Huomatkaa se erityinen tapa, jolla me saamme vastauksia Jumalalta: meidän tulee ”[kysyä] vilpittömin sydämin, vakain aikein, Kristukseen uskoen” [Moroni 10:4]. Miettikää jälleen ilmausta ”Kristukseen uskoen”. Se ilmaisee tärkeää mielentilaa. Uskominen Kristukseen tarkoittaa sitä, että me hyväksymme sen, että on olemassa Jumala, hyväksymme, että Poikansa Jeesuksen Kristuksen voimalla Jumala voi vastata rukoukseemme, ja uskomme, että Jumala voi ilmoittaa meille totuuden. Me siirrymme pois puolueettomalta alueelta osoittamalla näin uskoa Kristukseen. Me toimimme! Vaikka uskomme saattaakin olla vähäistä, niin me teemme, kuten Alma opetti: me ”[osoitamme] vähäsen uskoa, niin, vaikka [emme] voisi enempää kuin haluta uskoa [että Jumala voi auttaa meitä], [antakaamme] tämän halun tehdä työtä [itsessämme]” (Alma 32:27). (”Moroni’s Promise”, Ensign, huhtikuu 1994, s. 14)

Kuva
kirjoita-kuvake

Kirjoita ajatuksiasi

Mieti, kuinka Moronin kutsu ja lupaus noudattavat mallia, jonka mukaan saamme todistuksen osoitettuamme uskoa (ks. Et. 12:6). Millainen on ollut oma kokemuksesi todistuksen saamisesta siitä, että Mormonin kirja on totta? Mitä voisit tehdä joko saadaksesi oman todistuksen Mormonin kirjasta tai syventääksesi sitä, joka sinulla jo on?