2010
Kun Herra käskee
Toukokuu 2010


Kun Herra käskee

Uskollinen kuuliaisuus, riippumatta tehtävän ilmeisestä koosta, tuo – – mukanaan Herran ohjausta, apua ja rauhaa.

Kuva
Elder Bruce A. Carlson

Tarina kertoo kahdesta innokkaasta ulkoilmaihmisestä, jotka vuokrasivat pienkoneen viemään heidät eräälle kaukaiselle järvelle heidän jokavuotiselle kalastusretkelleen. Onnistuneen retken jälkeen lentäjä palasi hakemaan heitä. Hän kuitenkin pian ilmoitti kalamiehille, ettei hänen pieni lentokoneensa kestäisi heitä, heidän varusteitaan ja heidän saamansa kalansaaliin lisäpainoa. Tarvittaisiin toinenkin lento.

Kalamiehet eivät halunneet maksaa toista edestakaista matkaa. Joten kun he lupasivat pakata varusteet tiiviisti ja maksaa pienen lisämaksun, lentäjä suostui vastentahtoisesti yrittämään lentoa.

Kalamiehet hymyilivät tietävästi lentäjän saadessa vähä vähältä koneen nousuun. Sekunteja myöhemmin lentokone sakkasi ja syöksyi maahan järven päässä sijaitsevalle laajalle ja tasaiselle suoalueelle.

Lennon aikana kone oli sakannut yleisesti tunnetun maaefekti-nimisen ilmiön vuoksi. Maaefekti syntyy, kun ilma puristuu lentokoneen siipien ja maanpinnan väliin – niiden ollessa lähellä toisiaan. Tässä tapauksessa, kun pienkone sinnitteli ylöspäin maaefektin vaikutusalueen yläpuolelle, sen täytyi lentää omalla voimallaan, mihin se ei yksinkertaisesti pystynyt.

Onneksi kukaan ei loukkaantunut vakavasti, ja selviteltyään ajatuksiaan toinen kalamiehistä kysyi toiselta: ”Mitä tapahtui?” Tämä vastasi: ”Syöksyimme maahan lähtönousussa – satakunta metriä niiltä main, minne päädyimme viime vuonna!”

Noiden kahden kalamiehen tavoin mekin toisinaan uskomme, että Herran käskyistä täytyy olla olemassa helpompi versio, oikotie tai muunnelma, joka sopisi meidän henkilökohtaisiin olosuhteisiimme. Sellaiset ajatukset eivät tunnusta sitä seikkaa, että ehdoton kuuliaisuus Jumalan lakeja kohtaan tuo mukanaan Hänen siunauksensa, kun taas Hänen lakiensa noudattamatta jättäminen johtaa ennalta arvattaviin seurauksiin.

Kun Harold B. Lee asetettiin kirkon presidentiksi, hän sanoi: ”Kirkon turvallisuus riippuu siitä, että jäsenet pitävät käskyt. – – Siunauksia annetaan, kun he pitävät käskyt.”1

Kun päätämme olla noudattamatta jotakin käskyä, se johtuu tavallisesti siitä, että 1) olemme vakuuttaneet itsellemme, ettei käsky koske meitä, 2) emme usko sen olevan tärkeä tai 3) olemme varmoja siitä, että sitä on liian vaikea noudattaa.

1. Tämä käsky ei koske minua

Kuningas Salomon hallintokauden viimeisinä vuosina Herra ilmoitti hänelle profeettansa välityksellä: ”Minä repäisen rikki valtakuntasi ja annan sen palvelijallesi.”2

Pian sen jälkeen profeetta Ahia nimesi tuoksi palvelijaksi Jerobeamin, joka oli ”uuttera” mies, jonka Salomo oli määrännyt ”Joosefin heimon työvelvollisten valvojaksi”3. Jerobeamin tehtävät edellyttivät hänen matkustavan asuinpaikastaan Efraimin vuoristosta pääkaupunkiin Jerusalemiin. Yhdellä sellaisella matkalla Ahia tapasi hänet matkan varrella. Ahian välityksellä Herra sanoi: ”Minä – – annan sinulle kymmenen heimoa.”4 Hän myös neuvoi Jerobeamia: ”Jos – – kuljet minun teitäni – – pidät säädökseni ja määräykseni kunniassa – – minä olen sinun kanssasi – – ja annan sinulle Israelin.”5

Kuultuaan Ahian profetian Salomo yritti tappaa Jerobeamin, ja niin tämä pakeni Egyptiin.6 Salomon kuoltua Jerobeam palasi maanpaosta, asettui Israelin pohjoisosiin ja alkoi johtaa kymmentä pohjoista heimoa.7

Jerobeamin suunnitelma valtakunnan johtamiseksi oli kuitenkin sekoitus hyvää ja pahaa. Hän valitsi valtakunnan pääkaupungiksi Sikemin – kaupungin, jolla oli suuri uskonnollinen merkitys hänen kansalleen. Mutta valitettavasti hän toi heidän jumalanpalvelukseensa saatanallisia rituaaleja.8

Jerobeam vakuutti itselleen, etteivät jotkin Jumalan käskyistä koske häntä. Hänen tekojensa tuloksena kaikki hänen jälkeläisensä hävitettiin, ja koska hän oli tuonut pakanallisia tapoja heidän pyhiin toimituksiinsa, Israelin kymmenen heimoa ajettiin lopulta pois perintömailtaan.9

Kuten se, että lentää pois maaefektin vaikutusalueelta painavampana kuin mitä lentokoneen siivet kykenevät kantamaan, johtaa tuhoisiin seurauksiin, samoin Jumalan lakien osittainen tai valikoiva noudattaminen jättää ilman kuuliaisuuden täysiä siunauksia.

2. Tämä käsky ei ole tärkeä

Vuosikymmeniä myöhemmin Naaman, syyrialainen sotasankari, ”mahtava soturi”10, matkusti kotimaastaan Israeliin mennäkseen kuningas Joramin luokse, jotta parantuisi spitaalista.11

Naaman ohjattiin kääntymään profeetta Elisan puoleen. ”Elisa lähetti hänen luokseen sananviejän ja käski sanoa: ’Mene Jordanille ja peseydy siellä seitsemästi – – ja olet taas puhdas.’”12

Vaikka Naaman sai tämän profeetallisen lupauksen parantumisesta, hän loukkaantui siitä, ettei Elisa tavannut häntä henkilökohtaisesti, ja loukkaantui vielä pahemmin siksi, että profeetta antoi ohjeeksi peseytyä seitsemän kertaa pienessä ja mutaisessa Jordanissa. Hänen ylpeytensä vaati jotakin merkittävämpää ja suurellisempaa, jotakin sellaista, mikä vastaisi hänen asemaansa ja paikkaansa yhteisössä ja kansakunnassa.

Naamanin onneksi hänen palvelijansa vakuuttivat hänelle, että riippumatta siitä, mitä profeetta pyysi häntä tekemään, sen noudattaminen toisi mukanaan Herran siunaukset. Naaman peseytyi Jordanissa ohjeen mukaan, ja kuuliaisuutensa ansiosta hän parani spitaalistaan.13

Kuuliaisuus Herran käskyille, olivatpa ne mielestämme kuinka vähäpätöisiä tai merkityksettömiä tahansa, tuo varmasti mukanaan Hänen lupaamansa siunaukset.

3. Tämä käsky on aivan liian vaikea

Herran käskyä noudattaen profeetta Lehi johdatti perheensä autiomaahan. Matkan ensimmäisten päivien aikana Lehi kehotti poikaansa Lemuelia olemaan ”vahva ja luja ja järkkymätön Herran käskyjen pitämisessä”.14

Kuitenkin kun tuli profeetallinen vaatimus palata Jerusalemiin hakemaan juutalaisten aikakirjan sisältävät pronssilevyt15, kaksi vanhinta poikaa kapinoivat sanoen, että se on vaikeaa.16

Vanhempien veljiensä nurinasta huolimatta Nefin usko ja kuuliaisuus Herran käskyjä kohtaan johti siihen, että he saivat nuo pronssilevyt. Syntyi kansakunta, kieli säilyi ja Jeesuksen Kristuksen evankeliumia opetettiin tuleville sukupolville.

Toisinaan saatamme järkeillä, että Herra kyllä ymmärtää meidän tottelemattomuuttamme, koska meidän erityiset olosuhteemme tekevät Hänen lakiensa noudattamisen vaikeaksi, kiusalliseksi tai jopa tuskalliseksi. Uskollinen kuuliaisuus, riippumatta tehtävän ilmeisestä koosta, tuo kuitenkin mukanaan Herran ohjausta, apua ja rauhaa.

Profeetta Joseph Smith pyysi Herralta kahteen otteeseen, voisiko eräs huomattava ystävä, Martin Harris, viedä ensimmäiset 116 käsinkirjoitettua sivua Lehin kirjan käännöksestä Pennsylvanian Harmonysta takaisin Palmyraan. Kummallakin kerralla Herra neuvoi Josephia olemaan luovuttamatta käsikirjoitusta Harrisille.

Martin halusi käyttää käännöstä todistusaineistona, jotta hänen lähipiiriinsä kuuluvat olisivat lakanneet levittämästä huhuja hänen ystävyydestään Joseph Smithin kanssa. Josephin esittäessä pyyntönsä kolmannen kerran Herra myöntyi siihen.17

Martin menetti käsikirjoituksen, ja sen seurauksena levyt otettiin pitkäksi aikaa pois profeetta Joseph Smithiltä. Tämä oli kivulias opetus profeetta Josephille, joka sanoi: ”Päätin noudattaa tätä sääntöä: Kun Herra käskee, tee se.”18 Sen tulisi olla ja se voikin olla myös meidän sääntömme.

Herran vastaus siihen, että noudatamme Hänen käskyjään, on varma. Hän on luvannut meille: ”Jos pidät minun käskyni ja kestät loppuun asti, saat iankaikkisen elämän.”19

Lisäksi Hän on neuvonut meitä: ”Minä, Herra, olen armollinen ja laupias niille, jotka pelkäävät minua, ja kunnioitan mielihyvin niitä, jotka palvelevat minua vanhurskaasti ja vilpittömästi loppuun asti.”20

Kuuliaisuus Herran käskyille antaa meille varmuutta valitsemallamme tiellä, tekee meidät kelvollisiksi saamaan Hänen ohjaustaan ja opastustaan, kun toteutamme pyrkimyksiämme, ja se tarjoaa meille mahdollisuuden tulla Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kaltaisiksi ja palata Isämme luokse.

Rukoukseni on, että pyrimme joka päivä noudattamaan tarkemmin Jeesuksen Kristuksen evankeliumin lakeja, toimituksia ja käskyjä, jotta Hän voisi täydemmin siunata elämäämme.

Todistan, että Jumalan käskyjen noudattaminen tuo mukanaan taivaan siunaukset, että meidän taivaallinen Isämme ja Hänen Poikansa Jeesus Kristus elävät, että Mormonin kirja on Jumalan sanaa ja että presidentti Thomas S. Monson on Herran profeetta meidän aikanamme. Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.

Viitteet

  1. Harold B. Lee lainattuna artikkelissa Judy Edwards, ”Pitäkää käskyt”, Lasten Valkeus, huhtikuu 1994, s. 8.

  2. 1. Kun. 11:11.

  3. 1. Kun. 11:28.

  4. 1. Kun. 11:31.

  5. 1. Kun. 11:38.

  6. Ks. 1. Kun. 11:40.

  7. Ks. 1. Kun. 12:2–3, 20.

  8. Ks. 1. Kun. 12:25–30.

  9. Ks. 1. Kun. 14:10, 15–16.

  10. 2. Kun. 5:1.

  11. Ks. 2. Kun. 5:5–6.

  12. 2. Kun. 5:10.

  13. Ks. 2. Kun. 5:11–14.

  14. 1. Nefi 2:10.

  15. Ks. 1. Nefi 3:3.

  16. Ks. 1. Nefi 3:5.

  17. Ks. History of the Church, osa 1, s. 20–21; OL 3; 10.

  18. Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, 166.

  19. OL 14:7.

  20. OL 76:5, kursivointi lisätty.