2010
Suurenmoinen Aaronin pappeus
Toukokuu 2010


Suurenmoinen Aaronin pappeus

On erittäin tärkeää, että täytätte velvollisuutenne Jumalaa kohtaan. Olen varma siitä, että teette niin.

Kuva
David L. Beck

Minulla on tänä iltana kunnia puhua kirkon erinomaisille nuorille miehille. Minua on siunattu niin, että olen tavannut monia teistä eri puolilla maailmaa. Teidän innokkuutenne on tarttuvaa.

Te kohtaatte haasteitanne poikkeuksellisella voimalla ja rohkeudella. Rakastan teitä ja luotan teihin.

Te innoitatte ympärillänne olevia ihmisiä enemmän kuin osaatte arvatakaan. Kuunnelkaa, mitä eräs nuori mies, joka ei ole kirkkomme jäsen, kertoo yrittäessään kuvailla ystäväänsä, joka on Aaronin pappeuden haltija: ”Huomaan Luisissa tosiaan jotakin erilaista. – – Tämä kaveri ei ole ollenkaan samanlainen kuin – – muut ihmiset. Hänessä vain on jotakin. – – En edes tiedä, mitä se on, mutta hän on erilainen kuin kaikki muut. Se on vain sellaista, minkä tuntee. Se ei ole [mitään] – – näkyvää. Sen vain tuntee.”

On olemassa jotakin hyvin tärkeää, mikä erottaa Luisin ja teidät muista nuorista miehistä. Te olette saaneet Aaronin pappeuden. Se on pyhä lahja, eivätkä monet täysin ymmärrä sitä. Tänä iltana autan teitä huomaamaan, kuinka voitte omalla kohdallanne käsittää Aaronin pappeuden suurenmoisuuden.

1. Jumala luottaa teihin

Kun Jumala antaa teidän vastuullenne pyhän pappeutensa, Hän osoittaa teitä kohtaan suurta luottamusta. Hän tietää voivansa luottaa siihen, että te käytätte pappeutta muiden palvelemiseen, samoin kuin Hän on luottanut siihen, että toiset nuoret miehet tekisivät osan Hänen tärkeimmästä työstään.

Maailma ei esimerkiksi olisi saanut Mormonin kirjan voimallista todistusta Jeesuksesta Kristuksesta, ellei olisi ollut kahta nuorta miestä, joihin Jumala luotti. Tämän pyhän aikakirjan koonnut profeetta Mormon oli vasta 10-vuotias, kun hänelle annettiin tehtävä havainnoida kansansa historiaa ja myöhemmin kirjoittaa se muistiin. Kun hän oli 15-vuotias, Herra tuli hänen luokseen, ja hän sai maistaa ja tuntea Jeesuksen hyvyyttä (ks. Morm. 1:15).

Mormonin kirjan käänsi ja julkaisi Joseph Smith, joka kutsuttiin suureen työhönsä, kun hän oli 14-vuotias ja hänen luonaan kävivät taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus.

Presidentti Thomas S. Monson on sanonut: ”Teiltä odotetaan suuria. – – Herran sana kuuluu kuin taisteluhuuto sinulle, minulle ja pappeudenhaltijoille kaikkialla: ’Ja niin, jokainen oppikoon nyt velvollisuutensa ja toimimaan virassa, johon hänet on nimitetty, kaikessa uutteruudessa.’” (”Kutsu rohkeuteen”, Liahona, toukokuu 2004, s. 54, 57.)

2. Uusi Velvollisuus Jumalaa kohtaan -ohjelma

Auttaakseen teitä vastaamaan tähän kiireelliseen kutsuun kirkko aloittaa uuden Velvollisuus Jumalaa kohtaan -ohjelman, kuten presidentti Henry B. Eyring ilmoitti aiemmin tänä päivänä. Olen innostunut tästä ohjelmasta. Aineisto lähetetään piispoillenne ja seurakunnanjohtajillenne kesäkuusta alkaen. Teidän tulee alkaa käyttää sitä heti sen saatuanne.

Te diakonit, opettajat ja papit osallistutte toimintoihin, jotka auttavat teitä saamaan hengellistä voimaa sekä oppimaan pappeusvelvollisuutenne ja täyttämään ne. Jokainen toiminta noudattaa tätä yksinkertaista kaavaa:

Ensin te opitte jonkin evankeliumin periaatteen tai pappeusvelvollisuuden. Te saatte selville, mitä taivaallinen Isä haluaa teidän tekevän, ja te pyritte saamaan hengellisen todistuksen siitä, miksi se on tärkeää.

Seuraavaksi te suunnittelette, kuinka aiotte toimia oppimanne pohjalta. Teitä kannustetaan laatimaan suunnitelmanne omien tarpeidenne ja olosuhteidenne mukaan sekä sen perusteella, mitä mahdollisuuksia teillä on palvella muita. Tämä on suurenmoinen tilaisuus ottaa vastuu omasta kasvustanne ja kehittää itsessänne hengellistä omavaraisuutta.

Sitten te kerrotte muille siitä, mitä olette oppineet ja kokeneet. Niin tehdessänne te vahvistatte omaa todistustanne ja lähiympäristössänne olevien uskoa. Te opitte puhumaan paremmin evankeliumista muiden kanssa.

Olen kiitollinen eräälle nuorelle miehelle, joka kertoi minulle seuraavan kokemuksen. Hän ja eräs toinen Aaronin pappeuden haltija saivat tehtävän toimittaa sakramentin eräälle miehelle, joka oli vuoteenomana ja erittäin sairaana. Nämä nuoret miehet saapuivat tämän miehen kotiin tietämättä, että viimeaikaiset hoidot estivät häntä syömästä mitään ruokaa – edes sakramenttileivän palaa. Siunattuaan leivän nuori mies ojensi sakramentin heikossa kunnossa olevalle miehelle. Mies otti palan siunattua leipää, odotti hetken ja painoi sen sitten huuliaan vasten. Nuori mies kertoi, että kun hän näki tämän uskollisen veljen osoittavan kunnioitustaan sakramenttia kohtaan, hänestä tuntui kuin hän olisi katsellut miehen suutelevan Vapahtajan jalkoja. Hän näki, että mies rakasti Vapahtajaa.

Sinä päivänä sakramentin merkitys iskostui tuon nuoren miehen mieleen unohtumattomalla tavalla. Tuon nuoren miehen tavoin tekin saatte pyhiä kokemuksia.

Teidän vanhemmillanne, johtajillanne ja kooruminne jäsenillä on tärkeä rooli Velvollisuus Jumalaa kohtaan -ohjelmassa. Kooruminne sunnuntaikokouksissa teillä on säännöllisesti tilaisuuksia oppia, toimia ja kertoa. Uusi Velvollisuus Jumalaa kohtaan -ohjelma opastaa teitä matkallanne, kun pyritte täyttämään oman velvollisuutenne Jumalaa kohtaan ja huomaamaan Aaronin pappeuden suurenmoisuuden.

3. Täyttäkää velvollisuutenne Jumalaa kohtaan

Kuluneen vuoden aikana olen ollut matkalla, joka on ikuisesti muuttanut tavan, jolla suhtaudun teihin ja Aaronin pappeuteen. Odotan innolla, että te käsitätte omalta osaltanne sen, minkä minä olen käsittänyt. Te tulette oppimaan, miksi Aaronin pappeus on niin tärkeä teidän elämässänne ja kuinka keskeinen se on kirkolle. Te tulette käsittämään, miksi siihen viitataan nimityksellä pappeuden toinen ”suuri osasto” (ks. OL 107:6). Tulette paremmin ymmärtämään pappeuden avaimien, enkelien palveluksen ja valmistavan evankeliumin merkityksen (ks. OL 13; 84:26).

Saatana haluaisi teidän ajattelevan, että te olette liian nuoria tai että teitä on liian vähän käyttääksenne Aaronin pappeutta merkittävällä tavalla. Mikään siitä ei ole totta.

Jumalan sanat Moosekselle koskevat teitä tänä päivänä: ”Katso, sinä olet minun poikani; – – ja minulla on työ sinulle” (Moos. 1:4, 6).

Hän on antanut teille voimansa tehdä suuria. Kun täytätte velvollisuuttanne Jumalaa kohtaan, te vahvistatte ja siunaatte perhettänne. Se on suurin pappeusvelvollisuutenne. Kuunnelkaa, kuinka eräs äiti kuvailee poikansa vaikutusta perheessään: ”Leolla on pappeus kodissamme, ja se on valtaisa siunaus. Hän on hyvänä esimerkkinä sisaruksilleen; – – hän pitää huolen siitä, että he rukoilevat aina. Sunnuntaisin hän jakaa sakramentin. Hänen pikkuveljensä näkee hänet. Hän auttaa – – perherukouksessa. Tiedän, että varttuessaan hän on edelleen siunauksena. Hän pystyy kastamaan nuoremman veljensä. Se on meille lohtuna ja lahjana.”

Kun täytätte velvollisuuttanne Jumalaa kohtaan, te autatte ystäviänne, jotka eivät kuulu kirkkoomme, ja autatte valmistamaan heitä liittymään kirkkoon. Te valvotte ja vahvistatte heitä todellisen veljen tavoin. Te lähdette ensimmäisinä pelastamaan sellaisia nuoria miehiä, jotka ovat eksyneet.

Kun täytätte velvollisuuttanne Jumalaa kohtaan, te olette hyvää aikaansaavana voimana aina ja joka tilanteessa. Teidän vanhurskas esimerkkinne ja uskollinen pappeuden palvelutyönne on voimallinen keino kutsua kaikkia niitä, jotka tuntevat teidät, tulemaan Kristuksen luokse.

Kriittisimpänä aikanaan nefiläiset turvautuivat erään nuoren miehen, Mormonin, johtajuuteen ja innoitukseen (ks. Morm. 2:1–2). Tänä aikana me luotamme siihen, että te olette suurena voimana kirkolle ja hyvää aikaansaavana voimana maan päällä. Tätä Herra odottaa.

4. Tulkaa uskollisiksi miehiksi pappeudessa

Todistan, että kun teistä tulee uskollisia miehiä pappeudessa, te tunnette sydämenne muuttuvan. Te pyritte olemaan täysin puhtaita ja toimittamaan sakramentin kelvollisina. Te kohtelette jokaista nuorta naista ystävällisesti ja kunnioittavasti. Te kunnioitatte vanhempianne. Te vältätte loukkaamasta Henkeä ajatuksillanne, sanoillanne tai teoillanne. Te tulette tuntemaan Herran, jota palvelette, ja te pyritte aina olemaan Hänen kaltaisiaan.

Todistan, että teidän uskollinen palvelutyönne Aaronin pappeudessa muuttaa niiden elämän, joita palvelette. On ihmisiä, jotka tarvitsevat teidän pappeuden palvelutyötänne. Teidän perheenne tarvitsee teitä. Teidän kooruminne tarvitsee teitä. Kirkko tarvitsee teitä. Maailma tarvitsee teitä.

On erittäin tärkeää, että täytätte velvollisuutenne Jumalaa kohtaan. Olen varma siitä, että teette niin.

Eräänä kylmänä aamuna muutama viikko sitten hölkkäsin Tagusjoen rannalla Lissabonissa Portugalissa. Tulin erään muistomerkin luo, joka on omistettu menneiden vuosisatojen portugalilaisille löytöretkeilijöille. Pysähdyin katsomaan, kun aurinko nousi ja loi lämpimän paisteensa minun ja näyttävän muistomerkin ylle. Tunsin innoitusta katsellessani löytöretkeilijöiden päättäväisiä kasvoja, kun he suuntasivat kiinteän katseen veden yli. Nämä olivat miehiä, jotka olivat halukkaita tekemään sellaista, mitä hyvin harvat olivat tehneet. He jättivät tutun ja mukavan maailman ja lähtivät rohkeina tuntemattomalle valtamerelle etsimään uusia maita. He muuttivat maailmaa.

Kun ajattelen tuota rohkeiden löytöretkeilijöiden muistomerkkiä, näen teidät. Näen teidät henkilökohtaisella matkalla, jolle vain harvat tämän päivän maailmassa päättävät lähteä. Näen teidän täyttävän velvollisuuttanne Jumalaa kohtaan.

Rukoilen, että voimme kaikki ymmärtää suurenmoista Aaronin pappeutta ja Jumalan tavoin luottaa Aaronin pappeuden haltijoihin. Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.