2010
Hän elää, kunnia nimelleen!
Toukokuu 2010


Hän elää, kunnia nimelleen!

Meidän ymmärryksemme Jeesuksen Kristuksen sovituksesta ja meidän uskomme siihen antaa voimaa ja kykyä, jota tarvitaan menestykselliseen elämään.

Kuva
Elder Richard G. Scott

On pääsiäisaamu, tuo pyhä päivä, jolloin koko kristikunnan on tarkoitus juhlia Jeesuksen Kristuksen voittoa kuolemasta. Hänen ylösnousemuksensa mursi kuoleman kahleet, jotka olivat siihen asti olleet katkeamattomat. Hän avasi tien, jonka ansiosta jokainen maan päälle syntyneistä taivaallisen Isän lapsista saisi tilaisuuden nousta kuolleista ja elää jälleen.

Kuinka taivaallinen Isä on mahtanutkaan riemuita tuona pyhänä päivänä, kun Hänen täysin kuuliainen, kaikin tavoin kelvollinen Poikansa mursi kuoleman kahleet. Mitä iankaikkista tarkoitusta olisi ollut taivaallisen Isämme onnensuunnitelmalla, ellei Hänen suurenmoisen kuuliaisen Poikansa ääretön ja iankaikkinen sovitus olisi tehnyt sitä eläväksi? Mitä iankaikkista tarkoitusta olisi ollut maailman luomisella – maailman, jossa henkiruumiiseen puetut älyt saisivat fyysisen ruumiin – jos kuolema olisi olemassaolon päätepiste eikä kukaan nousisi kuolleista? Mikä loistava hetki tuo aamu olikaan kaikille, jotka ymmärsivät sen merkittävyyden.

Pääsiäinen on sitä pyhää aikaa, jolloin jokaisen hartaan kristityn sydän kääntyy nöyrässä kiitollisuudessa rakkaan Vapahtajamme puoleen. Se on aikaa, jonka pitäisi tuoda rauhaa ja iloa kaikille, jotka rakastavat Häntä ja osoittavat sen noudattamalla Hänen käskyjään. Pääsiäinen herättää ajatuksia Jeesuksesta, Hänen elämästään, Hänen sovituksestaan, Hänen ylösnousemuksestaan, Hänen rakkaudestaan. Hän on noussut kuolleista ”parantaminen siivissään” (Mal. 3:20; 3. Nefi 25:2). Voi, kuinka me kaikki tarvitsemmekaan sitä parantamista, jonka Lunastaja voi suoda. Tämä toivon sanomani perustuu periaatteisiin, jotka ilmenevät Mestariopettajan Jeesuksen Kristuksen opetuksissa.

Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsenet voivat ymmärtää Hänen sovituksensa tuoman parantamisen laajuuden ja syvyyden täydellisemmin, koska meillä on Hänen oppinsa täyteys. Me käsitämme, että se, mitä Hän on auliisti tehnyt suunnattomalla kärsimyksellään ja uhrillaan, vaikuttaa meihin paitsi tässä elämässä myös kautta koko iankaikkisuuden.

Kun tänä pääsiäisenä muistatte ylösnousemusta ja siitä maksettua hintaa ja sovituksen tuomaa lahjaa, pohtikaa, mitä pyhissä kirjoituksissa opetetaan noista pyhistä tapahtumista. Oma henkilökohtainen todistuksenne niiden todellisuudesta vahvistuu. Niiden täytyy olla enemmän kuin periaatteita, joita opitte ulkoa. Niiden täytyy olla kudottuina olemuksenne syvimpiin syihin asti voimallisena suojamuurina sitä iljetyksen kohoavaa tulvaa vastaan, joka saastuttaa maailmaamme.

Profeetta Lehi julisti syvällistä totuutta sanoessaan: ”Sen vuoksi lunastus tulee pyhässä Messiaassa ja hänen kauttansa, sillä hän on täynnä armoa ja totuutta. Katso, hän antaa itsensä uhriksi synnin tähden täyttääkseen lain vaatimukset kaikkien niiden hyväksi, joilla on särkynyt sydän ja murtunut mieli, eikä kenenkään muun hyväksi voida lain vaatimuksia täyttää.” (2. Nefi 2:6–7.) Tämä pyhien kirjoitusten kohta tarkoittaa, että ylpeiden ja kopeiden osalta on kuin sovitusta ei olisi koskaan tapahtunutkaan.

Jeesus Kristus elää. Hän on meidän Vapahtajamme, meidän Lunastajamme. Hän on loistava, ylösnoussut olento. Hänellä on kyky välittää rakkautta, joka on niin voimallista, niin pakahduttavaa, että se ylittää ihmiskielen kyvyn ilmaista sitä asiaankuuluvasti. Hän antoi henkensä murtaakseen kuoleman kahleet. Hänen sovituksensa ansiosta Hänen taivaallisen Isänsä onnensuunnitelma toteutui täysin.

Jeesus tuo tasapainon oikeudenmukaisuuden ja armon välille sillä ehdolla, että olemme kuuliaisia Hänen evankeliumilleen. Hän on valo koko ihmiskunnalle. Hän on kaiken totuuden lähde. Hän täyttää jokaisen lupauksensa. Kaikki, jotka noudattavat Hänen käskyjään, saavat loistavimmat kuviteltavissa olevat siunaukset.

Ilman sovitusta taivaallisen Isän onnensuunnitelmaa ei olisi voitu täysin toteuttaa. Sovitus antaa kaikille tilaisuuden voittaa elämässä tehtyjen virheiden seuraukset. Kun me noudatamme jotakin lakia, me saamme jonkin siunauksen. Kun me rikomme jotakin lakia, aiemmasta kuuliaisuudesta ei ole mitään jäljellä tyydyttämässä tuota rikottua lakia koskevia oikeudenmukaisuuden vaatimuksia. Vapahtajan sovituksen ansiosta voimme tehdä parannuksen kaikesta tottelemattomuudesta ja välttää siten rangaistukset, joita oikeudenmukaisuus olisi edellyttänyt.

Kunnioitukseni ja kiitollisuuteni Israelin Pyhän, Rauhan Ruhtinaan ja Lunastajamme, sovitusta kohtaan laajenevat koko ajan pyrkiessäni ymmärtämään sitä paremmin. Oivallan, ettei yksikään kuolevainen mieli kykene riittävästi käsittämään eikä ihmiskieli asianmukaisesti ilmaisemaan kaiken sen täyttä merkitystä, mitä Jeesus Kristus on sovituksellaan tehnyt taivaallisen Isämme lasten hyväksi. Silti on elintärkeää, että me jokainen opimme siitä sen mitä voimme. Sovitus on taivaallisen Isämme onnensuunnitelmassa se välttämätön osatekijä, jota ilman tuo suunnitelma ei olisi voinut toteutua. Se, kuinka ymmärrätte sovituksen ja millaisen näkemyksen se tarjoaa elämäänne, lisää suuresti sitä, miten hyvin käytätte kaikkia niitä tietoja, kokemuksia ja taitoja, joita hankitte kuolevaisuudessa.

Uskon, että on valaisevaa yrittää kuvitella, mitä sovitus vaati sekä Isältä että Hänen auliilta Pojaltaan. Kolme Vapahtajan kohtaamaa haastetta olivat:

Ensiksi valtava vastuun tunne, sillä Hän oivalsi, että ellei Hän toimi juuri niin kuin pitää, yksikään Hänen Isänsä lapsista ei voisi palata Isänsä luo. Heidät karkotettaisiin ikuisesti Hänen läheisyydestään, koska ei olisi mitään keinoa tehdä parannusta rikotuista laeista eikä mikään epäpuhdas voi asua Jumalan luona. Hänen Isänsä suunnitelma olisi epäonnistunut, ja jokainen henkilapsi olisi joutunut Saatanan iankaikkisen määräysvallan ja kidutuksen alaiseksi.

Toiseksi Hänen täytyi täydellisen puhtaassa mielessään ja sydämessään omakohtaisesti kokea seuraukset kaikesta, mitä ihmiskunta koskaan kokisi, jopa turmeltuneimpien, halveksittavimpien syntien seuraukset.

Kolmanneksi Hänen oli kestettävä Saatanan joukkojen ankarat hyökkäykset fyysisesti ja henkisesti äärimmilleen ahdistettuna. Kun Vapahtaja sitten oli kykyjensä äärirajoilla ja tarvitsi apua eniten, niin syistä, joita emme täysin tiedä, Hänen Isänsä antoi Hänen kantaa raskaan vastuun pelkästään omin voimin ja kyvyin.

Yritän kuvitella, miten sydäntä kirvelevä hetki sen on täytynyt olla taivaalliselle Isällemme, kun Vapahtaja huusi ristiltä: ”Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut?” (Matt. 27:46; Mark. 15:34.) En usko, että taivaallinen Isä hylkäsi Poikaansa ristillä. Mutta uskon, että huudon sai aikaan se, että Poika tunsi jäävänsä vaille sitä vahvistavaa tukea, jota Hän oli aina saanut Isältään. Isä ymmärsi, että Vapahtajan piti viedä sovitus täysin ja kokonaan päätökseen yksin ilman ulkopuolista tukea. Isä ei hylännyt Poikaansa. Hän teki mahdolliseksi sen, että Hänen täydellinen Poikansa sai korjata sovituksen iankaikkiset hedelmät.

Yksikään meistä ei voi kuolevaisuudessa koskaan riittävästi arvostaa sitä, mitä kaikkea hyvää sovituksesta seuraa.

Meidän jokaisen on välttämätöntä vahvistaa ymmärrystämme Jeesuksen Kristuksen sovituksen merkityksestä, niin että siitä tulee järkkymätön perusta, jolle voimme rakentaa elämämme. Kun maailma jää yhä enenevässä määrin vaille perustavaa laatua olevia mittapuita ja kun kunniallisuus, hyveellisyys ja puhtaus sysätään yhä useammin syrjään himon tyydyttämiseksi, meidän ymmärryksemme Jeesuksen Kristuksen sovituksesta ja meidän uskomme siihen antaa voimaa ja kykyä, jota tarvitaan menestykselliseen elämään. Se tuo myös varmuutta koettelemusten aikana ja rauhaa myllerryksen hetkinä.

Kannustan tarmokkaasti teitä laatimaan oman tutkimissuunnitelmanne, jotta paremmin ymmärtäisitte ja arvostaisitte, mitä ainutlaatuisia, iankaikkisia ja äärettömiä seurauksia on sillä, että Jeesus Kristus täytti täydellisesti Jumalalta saamansa tehtävän Vapahtajanamme ja Lunastajanamme. Pyhien kirjoitusten syvällinen, henkilökohtainen pohtiminen ja siihen yhdistetty etsivä, vilpitön rukous lujittavat sekä ymmärrystänne Hänen korvaamattomasta sovituksestaan että arvostustanne sitä kohtaan. Yksi voimallinen tapa oppia Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen sovituksestaan on käydä säännöllisesti temppelissä.

Uudistakaamme jokainen päättäväisyytemme opettaa tosia periaatteita kotiemme pyhyydessä. Kun teemme niin, me tarjoamme suurimman onnen mahdollisuuden niille hengille, jotka on uskottu hoiviimme. Käyttäkää kirkkoa vanhurskaana välineenä kodin vahvistamiseen, mutta ymmärtäkää, että meillä vanhemmilla on perustavaa laatua oleva velvollisuus ja etuoikeus saada Herran johdatusta kasvattaessamme henkilapsia, jotka Hän on uskonut meidän hoiviimme.

Totuuden opettaminen kotona on ratkaisevan tärkeä perusasia. Kirkko on tärkeä, mutta juuri kotona vanhemmat antavat lapsilleen tarvittavaa ymmärrystä ja ohjausta. On todellakin sanottu, että tärkeimmät kutsumukset ajassa ja iankaikkisuudessa ovat isän ja äidin kutsumukset. Aikanaan meidät vapautetaan kaikista muista saamistamme tehtävistä mutta ei isän ja äidin tehtävästä.

Kun pohditte – ette vain lue vaan pohditte – ja mietiskelette pyhien kirjoitusten kohtia, Pyhän Hengen voima juurruttaa totuuksia mieleenne ja sydämeenne varmaksi perustaksi tänä epävarmana aikana, jota elämme. Kun te vanhemmat valmistatte lapsianne heidän kohtaamiinsa haasteisiin, opettakaa heille totuutta, rohkaiskaa heitä elämään sen mukaan, niin he selviytyvät kyllä, ravisteltiinpa maailmaa kuinka ankarasti tahansa.

Päättäkää tänä pääsiäisenä tehdä Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta kotinne elävä keskipiste. Huolehtikaa siitä, että jokaista tekemäänne päätöstä, olipa se luonteeltaan hengellinen tai fyysinen, ohjaa ajatus: ”Mitä Herra Jeesus Kristus haluaisi minun tekevän?” Kun Vapahtaja on kotinne keskipiste, se on täynnä rauhaa ja seesteisyyttä. Kodin täyttää tyynen varmuuden henki, jonka sekä lapset että aikuiset tuntevat.

Paras tapa tehdä pysyvä muutos hyvään suuntaan on ottaa Jeesus Kristus esikuvaksenne ja Hänen opetuksensa elämän oppaaksenne.

Jos olette olleet tottelemattomia Herran Jeesuksen Kristuksen käskyille ja tunnette itsenne kelvottomiksi, ymmärtäkää, että juuri siitä syystä Hän antoi henkensä. Sovituksellaan Hän on tarjonnut ikuisiksi ajoiksi mahdollisuuden päästä eroon sellaisista virheistä, tehdä parannus vääristä valinnoista ja voittaa ne kielteiset vaikutukset, jotka Hänen opetustensa vastainen elämä tuo.

Vapahtaja rakastaa meitä jokaista ja tekee mahdolliseksi sen, että jokainen tarpeemme tullaan tyydyttämään, kun me kuuliaisuudellamme osoittaudumme kaikkien niiden siunausten arvoisiksi, jotka Hän haluaa meidän saavan täällä maan päällä. Minä rakastan ja palvon Häntä. Jeesuksen Kristuksen valtuutettuna palvelijana lausun vakavasti koko olemukseni voimalla todistukseni siitä, että Hän elää. Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.