2008
Jeesuksen Kristuksen evankeliumi
Toukokuu 2008


Jeesuksen Kristuksen evankeliumi

Evankeliumi opettaa meille kaiken, mitä meidän on tarpeen tietää palataksemme taivaallisen Isämme luokse asumaan.

Kuva
Elder L. Tom Perry

Apostoli Paavali julisti rohkeasti: ”Minä en häpeä evankeliumia, sillä se on Jumalan voima ja se tuo pelastuksen kaikille, jotka sen uskovat” (Room. 1:16). Tätä samaa rohkeaa sanomaa julistavat kokoaikaiset lähetyssaarnaajamme palvellessaan monissa osissa maailmaa.

Pohjimmiltaan Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on viiden ainesosan resepti iankaikkiseen elämään. Tarkastelkaamme ensiksi, mitä meistä voi tulla, jos noudatamme tätä reseptiä, ja sitten voimme tarkastella kutakin ainesosaa.

Mitä tiedämme iankaikkisesta elämästä? Kohdasta Moos. 1:39 opimme, että Herran työ ja kirkkaus on ihmisen kuolemattomuuden ja iankaikkisen elämän toteuttaminen. Tämä opettaa meille, että kuolemattomuus ja iankaikkinen elämä ovat erilliset ja erossa toisistaan. Iankaikkisen elämän lahja, joka luvataan vain tietyt ehdot täyttäneille, on hyvin paljon suurempi kuin kuolemattomuuden lahja. Vanhin Bruce R. McConkien mukaan ”iankaikkinen elämä ei ole nimi, joka viittaisi ainoastaan tulevan elämän päättymättömään kestoon. Kuolemattomuus on elämistä ikuisesti ylösnousseessa tilassa, ja kaikki ihmiset saavat Jumalan armosta tämän päättymättä jatkuvan elämän. Mutta vain ne, jotka noudattavat täysin kaikkia evankeliumin lakeja, perivät iankaikkisen elämän. – – Se on ’suurin kaikista Jumalan lahjoista’ ––, sillä se on lajiltaan, asemaltaan, tyypiltään ja laadultaan sellaista elämää, josta Jumala itse nauttii. Niinpä ne, jotka saavuttavat iankaikkisen elämän, saavat korotuksen. He ovat Jumalan lapsia, perillisiä yhdessä Kristuksen kanssa, Esikoisen kirkon jäseniä. He voittavat kaiken, heillä on kaikki valta, ja he saavat Isän täyteyden.” (Mormon Doctrine, 2. laitos, 1966, s. 237.)

Lähetyssaarnaajiemme tehtävänä on, kuten julkaisun Saarnatkaa minun evankeliumiani sivulla 1 sanotaan, ”kutsua muita tulemaan Kristuksen luokse auttamalla heitä ottamaan vastaan palautettu evankeliumi uskomalla Jeesukseen Kristukseen ja Hänen sovitukseensa, tekemällä parannus, ottamalla vastaan kaste ja Pyhän Hengen lahja ja kestämällä loppuun asti” (2005).

Monissa keittokirjoissa on kuvia täydellisistä reseptien mukaisista ruokalajeista – ruoanlaiton ilon täyteydestä. Nämä kuvat ovat tärkeitä, koska ne auttavat meitä näkemään lopputuloksen, jos noudatamme reseptin ohjeita tarkasti. On tärkeää aloittaa lopputulos mielessä, mutta keittokirjojen kuvissa esitetty lopputulos on mahdollinen vain, jos kaikki tehdään oikein. Ellei ohjeita noudateta tai jos jokin ainesosa jätetään pois tai sen määrä lasketaan väärin, toivottua makua ja näköä ei juuri milloinkaan saavuteta. Kuva täydellisestä ruokalajista voi kuitenkin kannustaa yrittämään uudestaan luoda jotakin sellaista, mikä on sekä herkullista että kaunista.

Kun ajattelemme iankaikkista elämää, mikä kuva tulee mieleen? Uskon, että jos voisimme luoda mielessämme selkeän ja todenmukaisen kuvan iankaikkisesta elämästä, alkaisimme käyttäytyä toisin. Meitä ei tarvitsisi kehottaa tekemään monia loppuun asti kestämiseen liittyviä asioita, kuten kotiopetusta tai kotikäyntiopetusta, kokouksissamme käyntiä, temppeliin menoa, siveellisen elämän elämistä, rukousten pitämistä tai pyhien kirjoitusten lukemista. Haluaisimme tehdä kaiken tämän ja enemmänkin, koska käsitämme, että se valmistaa meitä pääsemään jonnekin, minne kaipaamme.

Miksi lähetyssaarnaajan tarkoituksen pitää alkaa siitä, että hän auttaa muita saamaan uskon Jeesukseen Kristukseen ja Hänen sovitukseensa? Hyväksyäkseen Jeesuksen Kristuksen evankeliumin ihmisten täytyy ensiksi hyväksyä Hänet, jonka evankeliumi se on. Heidän täytyy turvata Vapahtajaan ja siihen, mitä Hän on opettanut meille. Ihmisten täytyy uskoa, että Hänellä on voima pitää lupauksensa meille sovituksen kautta. Kun ihmisillä on uskoa Jeesukseen Kristukseen, he ottavat vastaan Hänen sovituksensa ja opetuksensa ja soveltavat niitä käytäntöön.

Vapahtaja opetti opetuslapsilleen evankeliuminsa, maallisen palvelutyönsä ja sovituksensa keskinäistä riippuvuutta, kuten 3. Nefin lukuun 27 on kirjattu, kun Hän sanoi:

”Katso, minä olen antanut teille evankeliumini, ja tämä on evankeliumi, jonka minä olen antanut teille – että minä tulin maailmaan tekemään Isäni tahdon, koska minun Isäni lähetti minut.

Ja tapahtuu, että jokainen, joka tekee parannuksen ja ottaa kasteen minun nimeeni, täytetään; ja jos hän kestää loppuun asti, katso, häntä minä pidän syyttömänä Isäni edessä sinä päivänä, jona minä seison tuomitsemassa maailmaa.” (Jakeet 13 ja 16.)

Usko Jeesukseen Kristukseen ja Hänen sovitukseensa kääntää meidät Hänen puoleensa. Maailma opettaa, että näkeminen on uskoa, mutta meidän uskomme Herraamme johtaa meidät uskomaan, jotta voimme nähdä Hänet ja Isän suunnitelman meitä varten.

Uskomme johtaa myös toimintaan – se johtaa sitoutumisiin ja muutoksiin, jotka liittyvät todelliseen parannukseen. Kuten Alma opetti Alman kirjan luvussa 34:

”Sen tähden suuri ja iankaikkinen lunastussuunnitelma toteutuu vain sen kohdalla, jolla on parannukseen johtava usko.

Suokoon sen tähden Jumala teille, veljeni, että te alkaisitte osoittaa parannukseen johtavaa uskoanne, että alkaisitte huutaa avuksi hänen pyhää nimeään, jotta hän armahtaisi teitä;

niin, huutakaa häneltä armoa, sillä hän on voimallinen pelastamaan.” (Jakeet 16–18.)

Miksi ihmisten pitää tehdä parannus ennen kuin heidät kastetaan ja he saavat Pyhän Hengen? Kristuksen ääni julisti nefiläisille uhrauksen lain päättymistä, ja sitten Hän sanoi: ”Ja teidän tulee uhrata minulle uhrina särkynyt sydän ja murtunut mieli. Ja jokaisen, joka tulee minun luokseni särkynein sydämin ja murtunein mielin, minä kastan tulella ja Pyhällä Hengellä.” (3. Nefi 9:20.)

Tästä samasta vaatimuksesta keskustellaan Opin ja liittojen luvussa 20 jakeessa, jota käytämme usein kastevaatimusten kuvaamiseen. Jakeessa 37 sanotaan: ”Kaikki ne, jotka nöyrtyvät Jumalan edessä ja haluavat ottaa kasteen ja tulevat särkynein sydämin ja murtunein mielin ja todistavat seurakunnan edessä, että he ovat todella tehneet parannuksen kaikista synneistään – – otettakoon kasteen kautta hänen kirkkoonsa.”

Nämä pyhien kirjoitusten jakeet opettavat olennaisia opetuksia parannuksen luonteesta valmistautumisena kasteeseen ja Pyhän Hengen saamiseen. Ensiksi, parannuksessa on kyse nöyryyden asenteesta. Valmistautuaksemme kasteelle ja Kristuksen nimen päällemme ottamiseen meidän täytyy nöyrtyä Hänen edessään – uhrata särkyneen sydämen ja murtuneen mielen uhrimme ja hyväksyä Hänen tahtonsa. Toiseksi, opimme, että ihmisten täytyy todistaa seurakunnan tai kirkon edustajan edessä, että he ovat tehneet parannuksen synneistään. Lopuksi, hyväksymme sen, että parannus, joka on puhdistava prosessi, edeltää kastetta, joka on puhdistava toimitus ihmisen valmistamiseksi ottamaan vastaan Pyhä Henki. Pyhä Henki on jumaluuden kolmas jäsen. Pyhän Hengen lahja on vain niiden saatavilla, jotka ovat puhdistautuneet maailman synneistä tekemällä parannuksen.

Miksi meidän pitää ottaa kaste ja saada Pyhä Henki? Vanhin Orson F. Whitney on opettanut: ”Kasteessa on kaksi osaa ja sillä on kaksi tehtävää suoritettavana. Se ei pelkästään puhdista – se valaisee sielun ilmaisten sen, mikä on Jumalasta, menneet, nykyiset, tulevat ja antaen varman todistuksen totuudesta. Synnistä puhdistettu sielu on sellaisessa tilassa, jossa se voi nauttia pysyvästä Pyhän Hengen vaikutuksesta, joka ’ei asu epäpyhissä temppeleissä’. Vesikaste aloittaa puhdistautumis- ja valistumistyön. Henkikaste päättää sen.” (Baptism–The Birth of Water and of Spirit, julkaisuvuosi tuntematon, s. 10.)

Nefi kuvailee vesi- ja tulikastetoimituksia portiksi (ks. 2. Nefi 31:17). Miksi kaste on portti? Koska se on toimitus, joka merkitsee astumista pyhään ja sitovaan liittoon Jumalan ja ihmisen välillä. Ihmiset lupaavat hylätä maailman, rakastaa ja palvella lähimmäisiään, käydä katsomassa orpoja ja leskiä heidän ahdingoissaan, julistaa rauhaa, saarnata evankeliumia, palvella Herraa ja pitää Hänen käskynsä. Herra lupaa vuodattaa ”Henkeään runsaammin” (Moosia 18:10) meidän päällemme, lunastaa pyhänsä ajallisesti ja hengellisesti, lukea heidät ensimmäiseen ylösnousemukseen kuuluvien joukkoon ja antaa iankaikkisen elämän. Kastetta ja Pyhän Hengen saamista kuvataan tavoiksi astua kaidalle ja kapealle polulle, joka johtaa iankaikkiseen elämään.

Apostoli Paavalin mukaan kaste merkitsee myös laskeutumistamme vetiseen hautaan, josta meidät nostetaan ”uuteen elämään” (ks. Room. 6:4) Kristuksessa. Kastetoimitus on Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen vertauskuva: me kuolemme Hänen kanssaan, niin että voimme elää Hänen kanssaan. Tässä merkityksessä kaste on ensimmäinen pelastava toimitus, ja Pyhän Hengen saaminen auttaa kutakin meistä ponnistelemaan eteenpäin ja kestämään loppuun asti.

Kuinka me voimme kestää loppuun asti? Kestäminen loppuun asti vaatii uskollisuutta loppuun asti, kuten Paavalin tapauksessa. Hän sanoi Timoteukselle: ”Olen kilpaillut hyvän kilpailun, olen juossut perille ja säilyttänyt uskoni” (2. Tim. 4:7). Se ei selvästikään ole mikään helppo tehtävä. Se on tarkoitettu vaikeaksi, haastavaksi ja lopulta puhdistavaksi, kun valmistaudumme palaamaan taivaallisen Isämme luokse asumaan ja saamaan iankaikkisia siunauksia.

Loppuun asti kestäminen ei missään nimessä ole mikään tee se itse -projekti. Ensiksi, se vaatii Vapahtajan lunastavaa voimaa. Me emme voi palata taivaallisen Isämme eteen, ellemme ole puhtaita, ja niin meidän täytyy jatkaa parannuksen tekemistä. Ihanteellista olisi, että teemme parannusta hetki hetkeltä, mutta me käymme myös sakramenttikokouksessa joka viikko nauttiaksemme sakramentin ja uudistaaksemme kasteenliittomme. Toiseksi, loppuun asti kestäminen vaatii Pyhää Henkeä, joka sekä opastaa että pyhittää meitä. Kolmanneksi, meidän täytyy olla olennainen osa pyhien yhteisöä, palvella veljiämme ja sisariamme evankeliumissa ja ottaa heiltä vastaan palvelua. Kasteen myötä meistä tulee osa Kristuksen ruumista (ks. 1. Kor. 12:11–13), meillä jokaisella on roolimme esitettävänä. Me kaikki olemme tärkeitä, mutta onnistuaksemme meidän täytyy olla yhtä Vapahtajassamme. Neljänneksi, meidän täytyy kertoa evankeliumista muille. Lupaukset vaikka vain yhdenkin sielun tuomisesta Herralle ovat syvällisiä ja iankaikkisia (ks. OL 18:15). Lisäksi, evankeliumi juurtuu syvemmälle niissä, jotka kertovat siitä usein. Lopuksi, meidän täytyy aina ylläpitää uskoa ja toivoa Kristuksessa kestääksemme loppuun asti, ja monien tapojen joukossa tehdä se ovat rukous, paasto ja pyhien kirjoitusten lukeminen. Nämä asiat vahvistavat meitä vastustajan katalia juonia ja palavia nuolia vastaan.

Minä rakastan Jeesuksen Kristuksen evankeliumia, sillä se määrittää tavan, jolla voimme nauttia evankeliumin hedelmää, kokea ”tavattoman suurta iloa” (ks. 1. Nefi 8:12), jota vain se voi tuoda, ja kestää loppuun asti läpi kaikkien kuolevaisen elämän haasteiden. Evankeliumi opettaa meille kaiken, mitä meidän on tarpeen tietää palataksemme taivaallisen Isämme luokse asumaan ylösnousseina ja kirkastettuina olentoina. Pitäkäämme kaikki mielessämme näky iankaikkisesta elämästä ja noudattakaamme tunnollisesti iankaikkisen elämän reseptiä, joka on Jeesuksen Kristuksen evankeliumi. Kestäkäämme loppuun asti. Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.