2008
Usko ja pappeuden vala ja liitto
Toukokuu 2008


Usko ja pappeuden vala ja liitto

[Kulkekaa] eteenpäin uskossa pitäen liittonne Jumalan kanssa, [niin] voitte siten ansaita sen siunauksen, jonka Hän on luvannut teille valassaan.

Kuva
President Henry B. Eyring

Tarkoitukseni tänä iltana on auttaa teitä saamaan lisää luottamusta siihen, että te voitte kohota pappeuden valan ja liiton siunausten tasolle ja että te myös teette sen. Juuri tuon valan ja liiton mahdollisten seurausten suuruus saattaa merkitä sitä, että itseluottamuksenne vaatii säännöllistä vahvistusta.

Herra on esittänyt nuo seuraukset selkeästi. Tuon valan ja liiton suomien mahdollisuuksien tasolle nouseminen tuo mukanaan suurimman kaikista Jumalan lahjoista: iankaikkisen elämän. Se on Melkisedekin pappeuden tarkoitus. Kun pidämme liitot saadessamme pappeuden ja uudistamme ne temppelitoimituksissa, meille luvataan taivaallisen Isämme, Elohimin, tekemässä valassa, että tulemme saamaan Hänen kirkkautensa täyteyden ja asumaan Hänen luonaan. Me saamme siunauksen olla sinetöityinä perheeseen ikuisesti, ja meille luvataan, että voimme lisääntyä iankaikkisesti.

Kuten voidaan odottaa, epäonnistuminen sellaisen siunauksen saamisessa johtaa murheellisiin seurauksiin. Herra oli selkeäsanainen senkin suhteen. Nuorten Miesten johtajat lukevat nuorille miehille usein seuraavat sanat, kun nämä lähestyvät aikaa, jolloin he voivat saada Melkisedekin pappeuden. Muistatte todennäköisesti tunteenne, kun kuulitte ne ensimmäisen kerran. Nämä ovat Vapahtajan, Jeesuksen Kristuksen, sanat, jotka annettiin meille profeetta Josephin kautta:

”Ja myös kaikki ne, jotka ottavat vastaan tämän pappeuden, ottavat vastaan minut, sanoo Herra;

sillä se, joka ottaa vastaan minun palvelijani, ottaa vastaan minut;

ja se, joka ottaa vastaan minut, ottaa vastaan minun Isäni;

ja se, joka ottaa vastaan minun Isäni, ottaa vastaan minun Isäni valtakunnan; sen tähden kaikki, mitä minun Isälläni on, annetaan hänelle.

Ja tämä on sen valan ja liiton mukaista, joka kuuluu pappeuteen.

Sen tähden kaikki ne, jotka ottavat vastaan pappeuden, ottavat vastaan tämän minun Isäni valan ja liiton, jota hän ei voi rikkoa, eikä sitä voi kumota.

Mutta se, joka rikkoo tämän liiton otettuaan sen vastaan ja kääntyy kokonaan siitä pois, ei saa syntien anteeksiantoa tässä maailmassa eikä tulevassa maailmassa.

Ja voi kaikkia niitä, jotka eivät tule tähän pappeuteen, jonka te olette ottaneet vastaan ja jonka minä nyt vahvistan teidän päällenne, jotka olette läsnä tänä päivänä, omalla äänelläni taivaasta; ja minä olen jopa antanut taivaallisille joukoille ja enkeleilleni käskyn teistä.

Ja nyt minä annan teille käskyn tarkkailla itseänne, ottaa tunnollisesti varteen iankaikkisen elämän sanat.”1

Jos nyt olette sellaisia kuin minä olin nuorena miehenä kuullessani nuo sanat ensimmäisen kerran, haaste ottaa vastaan Melkisedekin pappeus voi tuntua lannistavalta. On olemassa ainakin kaksi syytä, miksi teidän tulisi olla luottavaisia eikä lannistua niiden rangaistusten tähden, jotka johtuisivat siitä, ettei pidä valaa ja liittoa, tai siitä, että päättää olla ottamatta sitä vastaan. Mikäli otatte vastaan tuon valan ja liiton ja se osoittautuu liian vaikeaksi tai jos ette edes yritä, rangaistus on sama. Ei ole siis epäilystäkään siitä, että teidän paras menettelytapanne ja minunkin on ottaa vastaan pyhä pappeus ja yrittää koko sydämestämme pitää sen liitot. Jos päätämme olla yrittämättä, menetämme varmasti tilaisuuden saada iankaikkinen elämä. Jos me yritämme ja onnistumme Jumalan avulla, saavutamme iankaikkisen elämän.

On olemassa toinenkin syy päättää nyt, että yritätte koko sydämestänne olla kelvollisia sille valalle ja liitolle ja luottaa siihen, että onnistutte. Jumala lupaa teille sen avun ja voiman, joka saa teidät onnistumaan, jos osoitatte uskonne.

Haluaisin kuvailla joitakin niistä siunauksista, joita saatte kulkiessanne uskossa.

Ensiksi, jo se, että teille on tarjottu se vala ja liitto, on todisteena siitä, että Jumala on valinnut teidät tietäen teidän voimanne ja kykynne. Hän on tuntenut teidät siitä asti, kun olitte Hänen luonaan henkimaailmassa. Koska Hän tietää teidän vahvuutenne ennalta, Hän on sallinut sen, että löydätte Jeesuksen Kristuksen tosi kirkon ja että teille tarjotaan pappeus. Voitte tuntea olonne luottavaiseksi, koska teillä on todisteet Hänen luottamuksestaan teitä kohtaan.

Toiseksi, kun yritätte pitää liittonne, Vapahtaja on luvannut henkilökohtaisen apunsa. Hän on sanonut, että kun kuljette eteenpäin pappeutta kunnioittaen, ”[siellä] minäkin olen, sillä minä käyn teidän kasvojenne edellä. Minä olen teidän oikealla puolellanne ja vasemmalla, ja minun Henkeni on teidän sydämessänne ja minun enkelini teidän ympärillänne tukeakseen teitä.”2

Saatatte laillani tarvita ajoittain vakuuttelua siitä, että teillä on voimaa suorittaa tehtävänne tässä pyhässä pappeudessa. Herra näki ennalta tarpeenne saada toistuvaa vakuuttelua. Hän sanoi: ”Sillä ne, jotka ovat uskollisia, niin että saavat nämä kaksi pappeutta, joista minä olen puhunut, ja pitävät kunniassa kutsumuksensa, Henki pyhittää heidän ruumiinsa uudistamiseksi.”3

Olen nähnyt sen lupauksen täyttyvän omassa elämässäni ja toisten elämässä. Eräs ystäväni palveli lähetysjohtajana. Hän kertoi minulle, että palvellessaan hän jaksoi hädin tuskin illalla päivän päätyttyä mennä vuoteeseensa yläkertaan, ja hän ihmetteli, jaksaisiko hän kohdata taas uuden päivän. Sitten aamuisin hän huomasi aina voimansa ja rohkeutensa palanneen. Olette nähneet sen niiden iäkkäiden profeettojen elämässä, jotka ovat näyttäneet uudistuvan joka kerta kun he ovat nousseet todistamaan Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta ja palautetusta evankeliumista. Se on lupaus niille, jotka kulkevat eteenpäin uskossa pappeuden palvelustehtävässään.

Teille on myös luvattu, että teille annetaan voima todistaa, ja sen tehdessänne teidät puhdistetaan ja tehdään sopivaksi siihen iankaikkiseen elämään, joka teille on luvattu.

”Sillä minä annan teille teidän syntinne anteeksi tällä käskyllä – että te pysytte lujina mielessänne, vakaina ja rukouksen hengessä, todistatte koko maailmalle niistä asioista, joita teille on ilmoitettu.

Ja nyt, menkää kaikkialle maailmaan; ja minne te ette voi mennä, lähettäkää sana, jotta todistus voi lähteä teiltä kaikkialle maailmaan kaikille luoduille.”4

Ja sen lupauksen myötä Herra on kunnioittanut teitä sanoessaan teistä: ”Te olette niitä, jotka minun Isäni on antanut minulle; te olette minun ystäviäni.”5

On olemassa toinenkin ihmeellinen siunaus, joka kannustaa teitä pitäessänne pappeuden liittonne. Pappeuden palvelustehtävä valmistaa teitä elämään iankaikkisessa perheessä. Se muuttaa tunteenne siitä, mitä merkitsee olla aviomies tai isä tai poika tai veli. Tuo muutos sydämessänne tapahtuu silloin, kun tunnette kasvavaa uskoa ja iankaikkisen elämän lupauksesta Melkisedekin pappeuden kautta tulee teille todellinen.

Se tapahtui Parley P. Prattille, kun profeetta Joseph Smith opetti hänelle ensimmäisen kerran iankaikkisen perheen oppia. Parley P. Pratt kirjoitti:

“Sain [Josephilta] ensimmäisen ajatuksen iankaikkisesta perheorganisaatiosta ja sukupuolten iankaikkisesta yhdistymisestä noissa sanoin kuvaamattoman rakkaissa suhteissa, joita ketkään muut kuin erittäin älykkäät, jalostuneet ja puhdassydämiset eivät osaa arvostaa ja jotka ovat kaiken todelliseksi onneksi kutsuttavan vankka perusta. – –

Häneltä opin, että rakas vaimoni voi kuulua minulle ajan ja koko iankaikkisuuden ja että se puhdas myötätunto ja kiintymys, joka teki meidät rakkaiksi toisillemme, oli peräisin jumalallisesta ikuisen rakkauden lähteestä. Häneltä opin, että me voimme säilyttää tämän kiintymyksen ja kasvaa ja kehittyä siinä koko iankaikkisuuden, ja että loputtoman liittomme tuloksena saisimme jälkeläisiä, jotka olisivat lukemattomat kuin taivaan tähdet tai merenrannan hiekkajyvät. – –

Olin rakastanut ennenkin mutta en tiennyt, miksi. Mutta nyt rakastin puhtaasti, valoisalla ylevällä tunteella – –. Tunsin, että Jumala oli todella taivaallinen Isäni, että Jeesus oli veljeni ja että rakas vaimoni oli kuolematon, iankaikkinen kumppani, hellä, palveleva enkeli, joka oli annettu minulle lohduksi ja kirkkauden kruunuksi iankaikkisesti.”6

Todistan henkilökohtaisesti, että uskossa suoritetulla pappeuden palvelustehtävällä on sellainen vaikutus sydämemme ja tunteidemme muuttumisessa. Nuori mies, joka kuulee sanani tänä päivänä, voi luottaa siihen, että kun hän kunnioittaa pappeuttaan, häntä varjellaan sukupuolisynnin houkutuksilta, jotka ovat niin yleisiä maailmassa, jossa elämme. Kun Aaronin pappeuden haltijan, joka kuuntelee minua tänä iltana, usko vahvistuu siihen, että on olemassa varma iankaikkisen elämän palkinto iankaikkisen pappeuden kautta, niin on mahdollista, että hänellä on voima nähdä Jumalan tyttärissä heidän todellinen arvonsa ja lupauksessa jälkeläisistä syy olla turmeltumaton ja pysyä puhtaana.

Samalla tavoin usko valaan ja liittoon johtaa meitä saamaan niitä rakkauden tunteita, jotka ovat olennaisia iankaikkisessa perheessä. Yksi antamistamme lupauksista, kun otamme pappeuden vastaan, on toisista huolehtiminen.

Olen nähnyt sen ihmeen pappeudenhaltijoiden sydämessä kasvavassa rakkaudessa. Niin ovat monet teistäkin. Niin ovat monet kirkon ulkopuolisetkin nähneet. Olin presidentti Gordon B. Hinckleyn työhuoneessa, kun häntä pyydettiin vastaamaan puhelimeen. Hän puhui lyhyesti puhelimessa ja jatkoi sitten keskusteluamme. Mutta hän selitti asian pikaisesti. Hän kertoi, että puhelu tuli Yhdysvaltain presidentiltä, joka oli juuri lentokoneessaan Utahin yllä matkallaan Washingtoniin. Yhdysvaltain presidentti soitti kiittääkseen presidentti Hinckleyä siitä, mitä pappeudenhaltijat olivat tehneet pyörremyrskyn jälkeen. Yhdysvaltain presidentti oli sanonut, että oli suoranainen ihme, että saimme kokoon niin monta ihmistä niin nopeasti ja toimimme yhdessä niin hyvin. Hän ylisti väkeämme sanomalla, että osasimme saada asiat toimimaan.

Ehkä Yhdysvaltain presidenttiin teki vaikutuksen se, mitä hän piti suurenmoisena järjestelykykynämme. Se on osa sitä ihmettä. Mutta suurempi syy ihmeeseen oli se, että sadoilla ja ehkä tuhansilla pappeudenhaltijoilla oli usko pappeuden valaan ja liittoon. Sillä, kuinka he järjestäytyivät, ei ollut suurta vaikutusta, vaan juuri usko pappeuden valaan ja liittoon sai heidät ajamaan pitkiä matkoja, jäämään paikalle tuntikausiksi ja kestämään vaikeuksia Herran Jeesuksen Kristuksen edustajina huolehtiakseen suuressa hädässä olevista.

He suorittivat pappeuden palvelustehtävää ja saivat tarvittavaa voimaa ja rakkauden henkeä ollakseen suurenmoisia aviomiehiä, isiä, poikia ja veljiä täällä maanpäällisessä ja iankaikkisessa perheessä. Pappeuden palvelusta on voitu toimittaa, kun olemme ojentaneet kätemme ihmisille veljinä ja sisarina Jumalan perheessä kautta maailman, yhä uudestaan.

Rukoilen, että päätätte tänä iltana ja sitten joka päivä kulkea eteenpäin uskossa pitäen liittonne Jumalan kanssa ja että voitte siten ansaita sen siunauksen, jonka Hän on teille valassa luvannut. Voitte tehdä sen yksinkertaisin teoin. Kun tapaatte koorumissanne, voitte päättää nähdä heidät veljinä Jumalan perheessä. Joku koorumistanne tai pappeusryhmästänne tarvitsee apua. Hän ei ehkä näytä sitä teille. Ette kenties kykene näkemään sitä silmillänne. Mutta Jumala tietää, ja Hän pyytää teitä olemaan Hänen palvelijansa auttaessanne häntä.

Voitte olla kuin se pappeudenhaltija, joka kysyi aina, kun näin hänet pappeuden palvelustehtävässämme: ”Kuinka isoäiti jakselee?” Tietääkseni hän ei ole koskaan tavannut anoppiani. Mutta hän sai jollakin tavoin kuulla anoppini sairaudesta ja korkeasta iästä. En voi sanoin kuvata, kuinka paljon minulle merkitsi nähdä Jumalan käden ojentuvan minua ja vaimoani kohti pappeudenhaltijan lohtuna ja tukena. Teillä voi olla samanlainen vaikutus joka kerta kun kokoonnutte yhteen pappeudenhaltijoina, jos ajattelette aina lupaustanne auttaa ja tukea niitä, joiden kädet ovat hervonneet ja jotka kantavat painavia taakkoja. Kun teette sen, saatte juuri niitä ominaisuuksia, jotka antavat teille kelvollisuuden olla jäsenenä perheessä iankaikkisesti.

On toinenkin asia, jonka voitte tehdä. Voitte tutkia Jumalan sanaa, ei pelkästään itseänne varten, vaan ollaksenne Herran Jeesuksen Kristuksen lähettiläitä kaikkialla maailmassa. Kun lisäätte voimaanne opettaa evankeliumia, tulette kelvolliseksi auttamaan taivaallista Isää Hänen lastensa kokoamisessa. Kun teette sen, saatte toisen siunauksen. Jos perheessänne joskus tässä maailmassa, tai tulevassa maailmassa, tulee tarve saada takaisin eksyneitä lampaita, teillä tulee olemaan enemmän voimaa kuin saatatte nyt huomata.

Herra kuvailee tuota ihmeellistä siunausta kohdassa Alma 13:6: ”Ja näin heidät on kutsuttu tällä pyhällä kutsumuksella ja asetettu Jumalan pyhän järjestyksen ylipappeuteen opettamaan hänen käskyjään ihmislapsille, jotta hekin pääsisivät hänen lepoonsa.”

Te saatte tuntea luottamusta palvelustehtävässänne, kun meillä on tämä onnistumisen lupaus:

”Nyt, kun Pyhä Henki oli pyhittänyt heidät ja heidän vaatteensa oli valkaistu ja he olivat puhtaita ja tahrattomia Jumalan edessä, he eivät voineet olla kammoamatta syntiä; ja oli monia, tavattoman monia, jotka tehtiin puhtaiksi ja jotka pääsivät Herran Jumalansa lepoon.

Ja nyt, veljeni, minä tahdon teidän nöyrtyvän Jumalan edessä ja tuottavan hedelmää, josta parannus näkyy, jotta tekin pääsisitte siihen lepoon.”7

Todistan, että Isä Jumala elää. Te olette tehneet liittoja Hänen kanssaan. Hän tarjoaa teille valan, lupauksen iankaikkisesta elämästä, jota Hän ei voi kumota. Todistan teille, että pappeus on voima, jolla Jumala loi maailmat Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen kautta. Todistan, että Jumala haluaa teidän onnistuvan ja tulevan takaisin kotiin Hänen luokseen iankaikkisina perheinä. Todistan teille, että tämä on tosi Jeesuksen Kristuksen kirkko. Siinä on pappeuden avaimet. Se on se pappeus, jolla Jumala on kunnioittanut teitä. Lupaan teille, että Hän tuntee kykynne ja että ne riittävät siihen, että voitte täydessä uskossa saada iankaikkisen elämän toivon itsellenne ja perheellenne, ikuisiksi ajoiksi. Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.

Viitteet

  1. OL 84:35–43.

  2. OL 84:88.

  3. OL 84:33.

  4. OL 84:61–62.

  5. OL 84:63.

  6. Iankaikkinen avioliitto, oppilaan kirja, uskonto 234 ja 235, 2005, s. 267–268; ks. myös Ezra Taft Benson, ”Koska minä elän, niin tekin saatte elää”, Valkeus, huhtikuu 1994, s. 6.

  7. Alma 13:12–13.