2008
Vaeltakaa valossa
Toukokuu 2008


Vaeltakaa valossa

Te teette joka päivä ja miltei joka hetki sellaisia päätöksiä, jotka saavat teidät jatkamaan valossa vaeltamista tai vievät teitä pois kohti pimeyttä.

Kuva
President Henry B. Eyring

Elämä on meille jokaiselle matka. Taivaallinen Isä suunnitteli sen meille rakkaudesta. Meillä jokaisella on ainutlaatuisia kokemuksia ja ominaispiirteitä, mutta meidän matkamme alkoi samasta paikasta ennen meidän syntymäämme tähän maailmaan.

Elohim, meidän henkemme Isä, opetti meitä kaikkia. Me rakastimme Häntä ja halusimme tulla Hänen kaltaisekseen ja olla Hänen luonaan ikuisesti. Hän sanoi meille selvästi, mitä tuon ilon saaminen meiltä vaatisi. Meidän olisi saatava fyysinen ruumis kaikkine sen mukana tulevine koettelemuksineen. Olisimme alttiita sairauksille, ja ruumiissamme olisi prosesseja, jotka johtaisivat lopulta kuolemaan. Ja ruumiissamme olisi voimakkaita haluja saada fyysistä tyydytystä.

Taivaallinen Isämme selitti meille, mitä meiltä vaadittaisiin matkalla sieltä, missä silloin olimme, sinne, missä olisimme Hänen luonaan ikuisesti ja eläisimme sellaista elämää kuin Hän elää. Tekisimme matkan elämän halki vailla muistia siitä ajasta, jolloin olimme Hänen luonaan henkimaailmassa. Ja ainoa tie takaisin Hänen luokseen olisi se, että voitamme fyysisen kuoleman ja synnin vaikutukset, jotka tulisivat siitä, että rikomme käskyjä. Hän sanoi meille, että me emme voisi voittaa kuoleman emmekä synnin vaikutuksia itse ilman Vapahtajaa, joka murtaisi kuoleman kahleet ja varaisi meille keinon tulla puhtaiksi synnistä, jota tulisimme varmasti tekemään.

Jumalan profeettojen kautta ilmoittamista pyhistä kirjoituksista tiedätte, että henkimaailmassa oli kapina, kun meille tarjottiin suunnitelmaa matkaamme varten. Kapinoitsijat eivät halunneet hyväksyä sitä eivätkä olla riippuvaisia Vapahtajasta, eivätkä he liioin halunneet ottaa sitä riskiä, etteivät he ehkä palaisikaan taivaallisen Isän luokse. Te kaikki olitte rohkeiden, uskollisten ja vilpittömien joukossa tuossa konfliktissa. Te hyväksyitte Vapahtajan ja suunnitelman tätä matkaa varten palataksenne taivaallisen Isämme luona vallitsevaan iloon.

Olette ainutlaatuisia niidenkin keskuudessa, jotka valitsivat oikein henkimaailmassa käydyssä taistelussa. Osoittauduitte kelvollisiksi tulemaan kuolevaisuuteen ja tekemään tämän matkan aikana, jolloin Jeesuksen Kristuksen evankeliumi olisi maan päällä. Ja miljardien taivaallisen Isän nyt elossa olevien lasten joukossa teillä on ollut etuoikeus löytää Jeesuksen Kristuksen evankeliumi ja Hänen tosi kirkkonsa. Eikä siinä kaikki. Se, että olette kuuntelemassa tänä iltana, osoittaa, että olette päättäneet tehdä elämän matkan vaeltamalla valossa.

Jokaiselle maailmaan syntyvälle taivaallisen Isän lapselle annetaan syntymälahjana Kristuksen valo. Olette tunteneet sen. Se on tunto siitä, mikä on oikein ja mikä on väärin ja mikä on totta ja mikä on väärää. Se on ollut teillä siitä asti kun elämänmatkanne alkoi. Se, että teidät on kastettu ja että olette ottaneet vastaan Pyhän Hengen, osoittaa, että olette päättäneet vaeltaa Kristuksen valossa.

Kun teidät konfirmoitiin kirkon jäseniksi, teille annettiin oikeus saada Pyhä Henki kumppaniksenne. Pyhä Henki on voimallinen valon lähde totuuden tunnistamiseen, Herran Jeesuksen Kristuksen seuraamiseen ja rakastamiseen sekä tienne löytämiseen takaisin Jumalan luokse tämän elämän jälkeen.

Mutta se henki, joka johti kapinaa aikaisemmassa maailmassa, vastustaa yhä suunnitelmaa ja haluaa teidän olevan onnettomia. Hän ei halua teidän milloinkaan enää löytävän paluutietänne kotiin. Tuo sielunne vihollinen tuntee teidät ja hyvyytenne. Hän tietää, että jos hän pystyy kääntämään teidät pois valossa vaeltamisesta, hän voi sekä vangita teidät että estää teitä auttamasta muita matkan varrella. Hän tietää, kuinka hyviä te olette, ja tuntee kykynne opettaa ja vaikuttaa satoihin taivaallisen Isän lapsiin tässä elämässä – ja tuhansiin niiden sukupolvien aikana, jotka seuraavat polkuanne. Jos hän pystyy eksyttämään teidät pois valosta matkallanne, hän pystyy aiheuttamaan vahinkoa ja tuottamaan tuskaa monelle.

Se, että kuuntelette nyt, osoittaa, että Jumala pitää teitä suuressa arvossa ja että te olette päättäneet vaeltaa siinä valossa, jonka Hän teille antaa. Sellaisia päätöksiä ei aina ole helppoa nähdä selkeästi. Te teette joka päivä ja miltei joka hetki sellaisia päätöksiä, jotka saavat teidät jatkamaan valossa vaeltamista tai vievät teitä pois kohti pimeyttä. Joitakin tärkeimpiä päätöksiä ovat valinnat siitä, mihin kiinnitätte sydämenne.

On olemassa monia asioita, joita voitte pitää haluttavina. Kaikki meistä haluavat jossakin määrin esimerkiksi muiden ihmisten hyväksyntää. Kaikilla meistä on ystävien tarve. Me kaikki etsimme merkkejä siitä, että meillä on arvoa. Me teemme valintoja noiden toiveiden perusteella. Jotkin niistä voivat johtaa meidät pois siitä valosta, jota Jumala tarjoaa meille oppaaksi. Jotkin voivat kirkastaa tuota valoa, jonka avulla voimme löytää tiemme.

Kun katson taaksepäin, käsitän, että olin tietämätön eräiden noiden halujen ja valintojen tärkeydestä. Halusin, että minut valittaisiin urheilujoukkueisiin. Halusin menestyä koulussa. Halusin saada hyviä ja uskollisia ystäviä. Ja kun tein valintoja noiden toiveiden perusteella, kuljin – enemmän kuin käsitinkään – joko pois valosta tai kohti sitä.

Eräät saavutuksistani ja eräät ystävistäni olivat merkittäviä tekijöitä siinä, että tunsin valon. Toiset hivuttivat minua pois valosta enemmän kuin siihen aikaan tiesinkään. Ne valinnat, joita tein tyydyttääkseni haluani saada toveruutta ja tunnustusta, veivät minua merkittävillä ja kauaskantoisilla tavoilla joko kohti sitä valoa, joka näytti minulle tietä, tai pois siitä.

Taivaallinen Isä antoi kauan sitten profeettojensa kautta meille keinon tietää, mitkä valinnat merkitsevät eniten ja miksi – ja kuinka niitä tehdään.

Paras tuntemani yhteenveto on Moronin sanoissa, joissa hän lainaa isäänsä Mormonia. Toivon vain, että olisin ymmärtänyt ne paremmin, kun olin teidän isässänne, ja toivon, että Herra vie ne teidän sydämeenne tänä iltana.

”Mutta katso, se, mikä on Jumalasta, kutsuu ja kannustaa tekemään hyvää jatkuvasti; sen tähden kaikki, mikä kutsuu ja kannustaa tekemään hyvää ja rakastamaan Jumalaa ja häntä palvelemaan, on Jumalan innoittamaa.

Ja nyt, varokaa – – ettette katso sellaisen, mikä on pahaa, olevan Jumalasta tai sellaisen, mikä on hyvää ja Jumalasta, olevan Perkeleestä.

Sillä katsokaa, veljeni, teille on annettu arvostelukyky, jotta voisitte erottaa hyvän pahasta; ja arvostelutapa on yhtä selvä – jotta voisitte tietää täysin varmasti – kuin päivänvalo eroaa pimeästä yöstä.”1

Pyhät kirjoitukset kertovat meille valon lähteen ja voiman.

”Sillä katso, Kristuksen Henki on annettu jokaiselle ihmiselle, jotta hän voi erottaa hyvän pahasta; ja nyt, minä osoitan teille, kuinka on arvosteltava; sillä kaikki, mikä kutsuu tekemään hyvää ja saa uskomaan Kristukseen, on lähetetty Kristuksen voiman ja lahjan kautta; sen vuoksi te voitte tietää täysin varmasti, että se on Jumalasta.

Mutta mikä tahansa saa ihmiset tekemään pahaa ja olemaan uskomatta Kristukseen ja kieltämään hänet ja olemaan palvelematta Jumalaa, silloin te voitte tietää täysin varmasti, että se on Perkeleestä, sillä tällä tavalla Perkele toimii, sillä hän ei kehota ketään tekemään hyvää, ei yhden yhtäkään, eivätkä hänen enkelinsäkään eivätkä ne, jotka alistuvat hänen valtaansa.”2

Ymmärrän nyt paremmin kuin nuorena miehenä, kuinka olisin voinut käyttää tuota opastusta. Oli olemassa urheilujoukkueita, joissa oli sellaisia pelaajia ja valmentajia, jotka saivat minut tekemään hyvää. Oli niitäkin, jotka eivät saaneet. Oli ystäviä, joista jotkut eivät olleet Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäseniä ja jotka esimerkillään saivat minut tekemään hyvää ja muistamaan Vapahtajaa.

Oli koulutovereita ja opettajia, joiden hyväksyntää ja ystävyyttä tavoittelin ja jotka jollakin tavalla saivat minut haluamaan tehdä hyvää ja tuntemaan syvemmin Vapahtajaa kohtaan. Minua siunattiin niin, että löysin tieni. Mutta olisin onnistunut vielä paremmin, jos olisin ymmärtänyt sekä valintojeni että valitsemani tien tärkeyden.

Mormon tiesi sen. Jos olisin lukenut huolellisemmin hänen ja muiden hänen kaltaistensa sanat Mormonin kirjasta, minua olisi siunattu ja suojeltu vieläkin enemmän. Tässä ovat Mormonin sanat:

”Koska te tunnette sen valon, jonka mukaan voitte arvostella ja joka valo on Kristuksen valo, katsokaa, ettette arvostele väärin, koska sillä samalla tuomiolla, jolla te tuomitsette, teidätkin tuomitaan.

Sen vuoksi minä pyydän – – , että tutkisitte uutterasti Kristuksen valossa, jotta voitte erottaa hyvän pahasta; ja jos te tartutte kaikkeen hyvään ettekä sitä tuomitse, te olette varmasti Kristuksen lapsia.

Ja nyt, – – kuinka on mahdollista, että te voitte tarttua kaikkeen hyvään?”3

Juuri uskon avulla te voitte tarttua kaikkeen hyvään. Rukoilen koko sydämestäni, että uskonne siihen, että olette rakastavan Jumalan tyttäriä, kasvaa. Todistan teille, että te olette olleet uskollisia päästessänne siihen, missä nyt olette tällä elämän matkalla. Vaikka vanhurskauden vihollinen on merkinnyt teidät maalikseen, taivaallinen Isänne ja Herra Jeesus Kristus ovat suojelleet ja varjelleet teitä. He tuntevat teidät. He tuntevat kaikki ympärillänne olevat voimat ja henkilöt. He tietävät, mitä teillä on edessänne. Ja niinpä He tietävät, mitä valintoja teette, mitkä niistä haluista, joita päätätte tyydyttää, ja mitkä olosuhteet ympärillänne vaikuttavat eniten siihen, että vaellatte yhä valossa. Todistan, että Kristuksen Hengen ja Pyhän Hengen avulla voitte vaeltaa luottavaisina, mitä vaikeuksia kohtaattekin. Koska te olette niin arvokkaita, jotkin koettelemuksistanne voivat olla ankaria. Teidän ei tarvitse milloinkaan lannistua eikä pelätä. Tie vaikeuksien läpi on aina ollut valmistettuna teille, ja te löydätte sen, jos osoitatte uskoa.

Teillä täytyy olla uskoa rukoilla. Teillä täytyy olla uskoa pohtia Jumalan sanaa. Teillä täytyy olla uskoa tehdä noita asioita ja mennä sellaisiin paikkoihin, jotka saavat Kristuksen Hengen ja Pyhän Hengen olemaan siellä läsnä.

Lupaan teille, että muutaman seuraavan päivän aikana te tunnette Kristuksen Hengen ja Pyhän Hengen valaistuksen jokapäiväisessä elämässänne. Kun vaellatte valossa, tunnette sillä hetkellä sitä lämpöä ja onnea, jonka lopulta saatte, kun teidät jälleen toivotetaan tervetulleiksi kotiin niiden satojen ja kenties tuhansien muiden kanssa, jotka viette mukananne ja jotka ovat vaeltaneet valossa, koska tekin olette.

Tämä on Jeesuksen Kristuksen tosi kirkko. On olemassa elävä profeetta, Thomas S. Monson. Ja on olemassa sekä uskollisia palvelijoita että enkeleitä, jotka auttavat teitä valaistua tietä eteenpäin. Todistan siitä Jeesuksen Kristuksen pyhässä nimessä. Aamen.

Viitteet

  1. Moroni 7:13–15.

  2. Moroni 7:16–17.

  3. Moroni 7:18–20.