2008
Tiedätkö, kuka sinä olet?
Toukokuu 2008


Tiedätkö, kuka sinä olet?

Se, että tiedät, kuka olet, tekee sinusta pappeustehtävissäsi hengellisesti vahvan, luotettavan ja horjumattoman.

Kuva
Dean R. Burgess

Muistan sen innon, jota Aaronin pappeuden nuorena miehenä tunsin, kun minut oli juuri asetettu diakoniksi. Odotin innolla sitä, että voisin hoitaa pappeustehtäviäni. Nuorena Alkeisyhdistyksen poikana katselin hyvin tarkasti seurakuntamme diakoneja ja odotin sitä päivää, jolloin olisin 12-vuotias, saisin pappeuden ja voisin jakaa sakramenttia. Viimein se päivä koitti, ja pian sen jälkeen kun isäni, joka oli seurakunnan piispa, oli asettanut minut, tunsin olevani valmis, tosin hermostunut, aloittamaan tehtäväni uutena diakonina.

Kuuluin nyt Aaronin pappeuden koorumiin. Koorumini jäsenistä tuli parhaita ystäviä. Se ystävyys ja koorumin veljeys vahvistuivat edelleen läpi nuoruuteni, kun opimme ja palvelimme yhdessä pappeustehtävissämme. Olimme kaikki hyviä ystäviä, ja meillä oli hauskaa ollessamme yhdessä koorumimme toiminnoissa.

Eräänä sunnuntaina yhden tavanomaisen lämpimän ja pitkän sakramenttikokouksen jälkeen piispakuntamme ensimmäinen neuvonantaja kutsui minut sivuun puhuakseen kanssani. Tämä yllättävä pappeuspuhuttelu muodostui siunaukseksi elämässäni, kun olen miettinyt kysymystä, jonka hän esitti lyhyen mutta merkittävän keskustelumme aikana. Veli Bateman katsoi minua silmiin ja kysyi: ”Dean, tiedätkö, kuka sinä olet?” Seurasi täydellinen hiljaisuus, ja sitten hän antoi minulle pikaisen ja voimallisen muistutuksen: ”Sinä olet Reid Burgessin poika.”

Tuon kysymyksen merkitys ja tärkeys on pitkään hehkunut sydämessäni, ja pohdin sitä usein läpi teinivuosieni. Tämän hyvän veljen kysymys – ”Tiedätkö, kuka sinä olet?” – on antanut minulle innoitettua ohjausta läpi elämäni sekä sitoumuksen tuoda kunniaa ja arvostusta perheelleni ja pappeudelle.

Tänä iltana haluan kysyä teiltä jokaiselta Aaronin pappeuden nuorelta mieheltä saman kysymyksen, joka minulta kysyttiin ollessani nuori mies: ”Tiedätkö, kuka sinä olet?”

Se, että tiedät, kuka olet, tekee sinusta pappeustehtävissäsi hengellisesti vahvan, luotettavan ja horjumattoman. Saat varmuutta uskossa ja päättäväisyydessä tehdä oikeita valintoja. Sinulla on rohkeutta puolustaa sitä, minkä tiedät oikeaksi. Ymmärrät, että on etuoikeus olla Jumalan pappeuden haltija ja pitää hallussaan valtuutta toimia Hänen nimessään.

Mormonin kirjan suuri lähetyssaarnaaja Ammon oli kuningas Lamonin uskollinen ja urhoollinen palvelija. Kuin ihmeen avulla hän suojeli kuningas Lamonin laumoja ja teki kaiken voitavansa palvellakseen kuningasta. Kuullessaan Ammonin voimallisista teoista Lamoni kysyi, kuka Ammon todella oli. Ammon julisti:

”Katso, minä olen ihminen, ja olen palvelijasi; sen tähden minä teen kaiken, mitä pyydät ja mikä on oikein.

Nyt, kun kuningas oli kuullut nämä sanat, hän ihmetteli jälleen, sillä hän huomasi, että Ammon pystyi lukemaan hänen ajatuksensa; mutta tästä huolimatta kuningas Lamoni avasi suunsa ja sanoi hänelle: Kuka sinä olet? Oletko sinä se Suuri Henki, joka tietää kaiken?

Ammon vastasi ja sanoi hänelle: En ole.”

Sitten Ammon selitti, kuka hän oli, sanoessaan: ”Minä olen ihminen; ja [minut] luotiin – – Jumalan kuvan mukaan, ja hänen Pyhä Henkensä on kutsunut minut opettamaan – – tälle kansalle.” (Alma 18:17–19, 34.) Ammon tiesi, kuka hän oli ja mikä oli hänen todellinen tehtävänsä.

Yksi elämän suurimpia tavoitteita on saada selville, keitä me olemme. Me vanhemmat ja johtajat pyrimme vilpittömästi ja rehellisesti auttamaan rakkaitamme ymmärtämään ja tietämään vastauksen tähän yksinkertaiseen mutta syvälliseen kysymykseen: ”Kuka minä olen?”

Minä kysyn teiltä, Aaronin pappeuden nuoret miehet: ”Kuinka voit saada tiedon ja todistuksen siitä, kuka sinä olet?”

Pyydän sinua tarkastelemaan seuraavia kolmea kysymystä ja niihin liittyviä periaatteita, jotka ovat välttämättömiä ymmärtääksesi todellisen identiteettisi.

Ensimmäiseksi, tiedätkö sinä, että olet Jumalan poika?

Olet kirjaimellisesti Jumalan poika, ”hengellisesti syntynyt kuolevaisuutta edeltävässä elämässä. Hänen lapsenaan voit olla varma, että sinulla on jumalalliset, iankaikkiset mahdollisuudet ja että Hän auttaa sinua vilpittömissä pyrkimyksissäsi saavuttaa nuo mahdollisuudet.” (Lujana uskossa – evankeliumiaiheinen hakuteos, 2005, s. 40.)

Tieto siitä, että taivaallinen Isä rakastaa meitä ja että me olemme Hänen lapsiaan, antaa meille voimaa, lohtua ja toivoa elää tätä elämää kuolevaisuudessa. Ensimmäisessä Johanneksen kirjeessä sanotaan:

”Katsokaa, kuinka suurta rakkautta Isä on meille osoittanut: me olemme saaneet Jumalan lapsen nimen, ja hänen lapsiaan me myös olemme. Tästä syystä maailma ei meitä tunne, eihän se tunne häntäkään.

Rakkaat ystävät, jo nyt me olemme Jumalan lapsia.” (1. Joh. 3:1–2.)

Sinä olet tärkeä rakastavalle taivaalliselle Isälle! Nuoret miehet, rukoilkaa aina! Sinun rukouksesi sekä aamulla että illalla auttaa sinua tietämään, että olet Jumalan poika.

Toiseksi, tiedätkö, kuka olet Jumalan suunnitelmassa?

Alma kutsui sitä suureksi onnensuunnitelmaksi (ks. Alma 42:8), suunnitelmaksi, jonka Jumala valmisti sinua ja meitä jokaista varten. Kun noudatamme tätä suunnitelmaa, meistä jokainen voi nauttia onnesta nyt ja palata kuolemamme jälkeen Hänen kasvojensa eteen. Taivaallinen Isä lähetti rakkaan Poikansa Jeesuksen Kristuksen päästämään kuoleman siteet (ks. Alma 7:12) ja sovittamaan meidän syntimme ja maailman synnit. Meidän taivaallinen Isämme ilmaisi suuren rakkautensa meitä jokaista kohtaan, kun Hän salli Vapahtajan sovittaa meidän syntimme. ”Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän” (Joh. 3:16). Vapahtajan tehtävää koskeva tieto, usko ja ymmärrys auttavat meitä tietämään, keitä me olemme.

Taivaallisen Isän suunnitelmaan kuuluu, että sinut lähetetään maanpäälliseen kotiin ja perheeseen. Liitot, joita teet Jumalan suunnitelmassa niin yksilönä kuin osana perhettä, sitovat sinut perheeseesi ikuisesti ja Jumalan perheeseen koko iankaikkisuudeksi. Arvosta ja kunnioita niitä nimiä, joita edustat. Elä Jumalan tasovaatimusten ja käskyjen mukaan. Anna toisten huomata, kuka olet, sen kautta, kuinka elät tasovaatimusten mukaan, jotka löytyvät Nuorten voimaksi -lehtisestä. Tutki ja pohdi näitä jumalallisia tasovaatimuksia ja elä niiden mukaan. Ne ovat sinua varten!

Kolmanneksi, tiedätkö, kuka olet Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsenenä?

Sinut on kastettu ja olet saanut Pyhän Hengen. Olet Jeesuksen Kristuksen palautetun kirkon jäsen. Tämä on Hänen kirkkonsa, ja Hän on antanut meille Jumalan profeetan opettamaan, johtamaan ja opastamaan meitä sekä ohjaamaan Hänen työtään täällä maan päällä. Todistan, että presidentti Thomas S. Monson on meidän profeettamme näinä vaikeina aikoina (ks. 2. Tim. 3:1). Kuuntele häntä. Hän ja muut nykypäivän profeetat opettavat sinulle, kuka olet ja kuinka sinusta tulee Vapahtajan kaltainen.

Sinä olet Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsen, ja sinut on asetettu Jumalan pappeuden haltijaksi. Presidentti Monson on sanonut: ”Meille on uskottu pappeus ja valtuus toimia Jumalan nimessä. Me olemme saaneet pyhän luottamustehtävän. Meiltä odotetaan paljon.” (”Kuninkaallinen papisto”, Liahona, marraskuu 2007, s. 59.)

Kuulut nuorten miesten pappeuskoorumiin, jossa voit tuntea veljeyttä ja ystävyyttä muiden pappeudenhaltijoiden kanssa. Koorumi suojelee sinua maailmallisilta vaikutuksilta. Voitte palvella toisianne ja osallistua pappeuden toimituksiin. Koorumeissanne teille opetetaan Jeesuksen Kristuksen evankeliumin periaatteita, jotka auttavat teitä ymmärtämään, keitä te olette. Nuoret miehet, kunnioittakaa Jumalan pappeutta.

Minä todistan, että kun tiedät, kuka olet, ja kun pidät lupauksesi ja liittosi Herran kanssa, se tuo sinulle onnea elämässäsi.

Toivon, että voimme kaikki tietää ja ymmärtää, keitä me todella olemme! Todistakoon se Henki, jota tunnemme tänä iltana, ”yhdessä meidän henkemme kanssa, että olemme Jumalan lapsia” (Room. 8:16). Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.