2008
Valon ja totuuden voima
Toukokuu 2008


Valon ja totuuden voima

Voidaksemme menestyä tällaisena aikana hengellisen valon täytyy palaa sisällämme.

Kuva
Elder Robert R. Steuer

Ollessani pieni poika keksin pienessä taskulampussa piilevän ihmeellisen voiman. Kun sytytin sen yöllä, näin suuren valaistun alueen suuntasinpa sen mihin tahansa. Jännitykseni tiheni käyttäessäni taskulamppua pölyisessä ladossa. Valokeila halkoi ilmaa. Mutta kaikkein mielenkiintoisimman havainnon tein, kun painoin taskulampun tiukasti kämmentäni vasten. Koko käteni hehkui pimeässä. Valo oli itse asiassa minussa! Valon fyysisten ominaisuuksien tarkkailu voi olla jännittävää, mutta hengellisen valon ja totuuden ominaisuuksien keksiminen herättää vielä enemmän kunnioitusta, ja se on vielä tärkeämpää.

Elämme ihmeellisiä aikoja, mutta myös aikaa, jolloin rauha on otettu pois maan päältä.1 Voidaksemme menestyä tällaisena aikana hengellisen valon täytyy palaa sisällämme. Kuinka saamme tämän hengellisen valon ja varmistamme sen, että Jeesuksen Kristuksen evankeliumin totuudet täyttävät sielumme? Haluaisin ehdottaa kolmea tapaa: 1) Opettele tosi oppia, 2) saavuta puhdas todistus ja 3) uskalla elää evankeliumin mukaan.

Ensiksi, opettele tosi oppia. Alma huomasi, että ”sanan saarnaamisella oli suuri taipumus johdattaa kansaa tekemään sitä, mikä oli oikein – niin, sillä oli – – kansan mieleen voimallisempi vaikutus kuin miekalla tai millään muulla, mitä heille oli tapahtunut – sen tähden Alma ajatteli olevan hyväksi, että he kokeilisivat Jumalan sanan voimaa”2. Presidentti Henry B. Eyring on sanonut: ”Jumalan sana on Jeesuksen Kristuksen ja Hänen profeettojensa opettamaa oppia. Alma tiesi, että opin sanoilla oli suuri voima. Ne voivat avata ihmisten mielen näkemään sitä, mikä on hengellistä ja mitä ei voi nähdä luonnollisin silmin. Ja ne voivat avata sydämen tuntemaan rakkautta Jumalaa ja totuutta kohtaan.”3

Vuonna 1832 Herra ilmoitti profeetta Joseph Smithille todellisen ja voimallisen opin hengellisestä valosta, Kristuksen valosta:

”Joka valo lähtee Jumalan edestä ja täyttää avaruuden äärettömyyden –

valo, joka on kaikessa ja joka antaa elämän kaikelle ja joka on laki, jolla kaikkea hallitaan, tosiaankin Jumalan voima, hänen, joka istuu valtaistuimellaan.”4

Presidentti Boyd K. Packer vahvisti tämän totuuden sanoessaan: ”Kristuksen valoa kutsutaan pyhissä kirjoituksissa myös Jeesuksen Kristuksen Hengeksi – –. Kristuksen Henki voi valaista keksijää, tiedemiestä, maalaria, kuvanveistäjää, säveltäjää, esiintyjää, arkkitehtiä tai kirjailijaa tuottamaan suurenmoisia, jopa innoitettuja teoksia koko ihmiskunnan hyväksi ja siunaukseksi.”5

Viimeaikainen tieteellinen käsitys valon perusominaisuuksista on todella vaikuttavaa. Nykyään tiedemiehet jopa kuvailevat valon olevan jonkinlainen ”lähetti”6 tai ”sanansaattaja”7 tai ”välimies”8. Kuinka syvällisiä ovatkaan Herran opit!

Toiseksi, saavuta puhdas todistus. Tämä todistus on Pyhän Hengen vahvistus siitä, että Jumala on meidän Isämme ja Jeesus on Kristus.9 Valo ja totuus, jonka näemme kaikissa asioissa, kannustaa meitä hankkimaan tietoa tutkimalla ja uskon kautta, joka edeltää Hengen antamaa vahvistusta.10 Voimme oppia paljon Jumalan kätten työstä ja hyvyydestä fyysisten aistiemme välityksellä. Mutta vieläkin syvällisempi todistus ilmoitetaan, kun pyrimme etsimään totuutta hengellisesti ”vakain aikein”11. Presidentti Spencer W. Kimball on sanonut: ”Sekä maallisen että hengellisen tiedon aarteet ovat kätkettyjä – mutta vain niiltä, jotka eivät kunnolla etsi ja pyri löytämään niitä. – – Hengellisen tiedon saamiseksi ei riitä pelkkä pyytäminen; rukouksetkaan eivät riitä. Se vaatii ihmiseltä sinnikkyyttä ja omistautumista elämässään.”12

Todistuksemme vahvistuu, kun tarkkailemme kunnioittavasti suurenmoista maailmankaikkeutta, jonka Jumala on luonut meitä varten. Herra julisti Henokille: ”Kaikki on luotu ja tehty todistamaan minusta.”13 Alma todisti samalla tavoin Korihorille, antikristukselle: ”Kaikki osoittaa, että on olemassa Jumala, niin, nimittäin maa ja kaikki, mitä sen päällä on, niin, ja sen liike, niin, ja myös kaikki planeetat, jotka liikkuvat säännöllisessä järjestyksessään, todistavat, että on olemassa Korkein Luoja.”14

Kamppailu, joka Enosilla oli Herran edessä, osoittaa hänen isänsä todistuksen voimallisuuden. Enos sanoi: ”Sanat, joita olin usein kuullut isäni puhuvan iankaikkisesta elämästä ja pyhien ilosta, painuivat syvälle sydämeeni.”15 Vanhin M. Russell Ballard on sanonut: ”Selvä totuudesta vakuuttaminen vaikuttaa ihmisten elämään. Se muuttaa sydämen.”16

Osallistuin vaimoni kanssa sakramenttikokoukseen Brasiliassa lähellä Recifeä. Eräs nuori poika, ehkä yhdeksän- tai kymmenenvuotias, uudessa sinisessä puvussaan sinä hyvin kuumana päivänä, meni puhujakorokkeelle ja katsoi seurakuntaa hyvin vapautuneen oloisena. Hän sanoi: ”Meidän perhe on tutkinut vapaata tahtoa.” Sitten hän luki: ”Sen vuoksi ihmiset ovat vapaita lihan mukaisesti – –. Ja he ovat vapaita valitsemaan vapauden ja iankaikkisen elämän kaikkien ihmisten suuren Välimiehen kautta, tai valitsemaan orjuuden ja kuoleman Perkeleen orjuuden ja vallan mukaisesti.”17 Sitten poika sanoi: ”Jotkut vanhemmista ystävistäni tekevät valinnan tupakoida ja käyttää huumeita, mutta meidän kaikkien täytyy hyväksyä tekojemme seuraukset.” Hän lopetti todistukseensa sanoen: ”Huomaan sen olevan totta.” Tämä niin nuoren lausuma todistus oli voimallinen ja se liikutti meitä kovasti.

Kolmanneksi, meidän on uskallettava elää saamamme valon ja todistuksen mukaisesti. Meille on luvattu: ”Se, joka ottaa vastaan valoa ja pysyy Jumalassa, saa lisää valoa; ja se valo kirkastuu kirkastumistaan täyteen päivään saakka.”18 Eläminen rohkeasti evankeliumin mukaan vaatii todellista ponnistelua ja uhrausta. Muutaman vuoden ajan Brasiliassa lähellä Manausta eläville pyhille temppelityö on merkinnyt kahden päivän matkaa täpötäydessä jokilaivassa Amazonjoella, minkä jälkeen seurasi kahden päivän linja-automatka kuuman tropiikin halki Recifen temppeliin. Kun he olivat saapuneet lopen uupuneina ja väsyneinä perille, heillä oli tapana käydä suihkussa, pukeutua asianmukaisesti ja aloittaa heti temppelityönsä. Palveltuaan Herraa usean päivän ajan he lähtivät pitkälle ja vaikealle kotimatkalle. Sanat ”minä ja minun perheeni palvelemme Herraa”19 kuvastuivat kauniilla tavalla heidän uhrautuvista teoistaan.

Ollaksemme rauhallisella mielellä näinä ihanina vaikkakin haastavina aikoina meidän on opeteltava tosi oppia, saavutettava puhdas todistus ja uskallettava elää evankeliumin totuuksien mukaan. Kun elämme sopusoinnussa Jeesuksen Kristuksen ja Hänen profeettojensa opettaman valon ja totuuden kanssa, näemme selvemmin iankaikkisen päämäärämme. Todistan tästä Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.

Viitteet

  1. Ks. OL 1:35.

  2. Alma 31:5.

  3. ”Opin opettamisen voima”, Liahona, heinäkuu 1999, s. 85–86.

  4. OL 88:12–13.

  5. ”Kristuksen valo”, Liahona, huhtikuu 2005, s. 8, 10.

  6. 2. Nefi 33:1; ks. myös Joseph Fielding Smith, Pelastuksen oppeja, toim. Bruce R. McConkie, 3 osaa, 1977–1982, osa 1, s. 50.

  7. OL 45:9.

  8. 2. Nefi 2:27–28.

  9. Ks. M. Russell Ballard, ”Puhdas todistus”, Liahona, marraskuu 2004, s. 40–41.

  10. Ks. OL 9:7–8.

  11. Moroni 10:4.

  12. Julkaisussa The Teachings of Spencer W. Kimball, toim. Edward L. Kimball, 1982, s. 389–390.

  13. Moos. 6:63.

  14. Alma 30:44.

  15. En. 3.

  16. ”Puhdas todistus”, s. 41.

  17. 2. Nefi 2:27.

  18. OL 50:24.

  19. Joos. 24:15.