2007
Styrk hjem og familie
November 2007


Styrk hjem og familie

Herren stoler på at dere skal bidra til deres evige families opphøyelse.

Bilde

Hver søndag, fra Mongolia til Manchester til Mississippi, repeterer Kirkens unge kvinner disse inspirerte ordene: «Vi … vil bli forberedt til å styrke hjem og familie, inngå og holde hellige pakter, motta templets ordinanser og få del i opphøyelsens velsignelser» («Unge kvinners tema», Unge kvinner – personlig fremgang [hefte, 2001], 5).

Selv om dette er Unge kvinners tema, gjelder det alle ungdommer i Kirken. Jeg håper at jeg kan hjelpe dere, mine unge brødre og søstre, å forstå hvor virkningsfulle deres egne handlinger kan være når det gjelder å styrke deres hjem og familie, uavhengig av deres omstendigheter. Jeg forstår for eksempel at mange av dere er eneste medlem av Kirken i familien.

Til styrke for ungdom minner oss om at «å tilhøre en familie er en stor velsignelse… Ikke alle familier er like, men de er alle viktige i vår himmelske Faders plan» ([hefte, 2001], 10).

Alle familier trenger å bli styrket, fra den ideelle til den mest vanskeligstilte. Denne styrken kan komme fra dere. I noen familier er dere kanskje den eneste kilden til åndelig styrke. Herren stoler på at dere skal tilføre familien evangeliets velsignelser.

Det er viktig at dere etablerer mønstre for rettferdighet i deres eget liv, slik at dere kan være et godt eksempel for familien uansett hvilken form deres familie måtte ha.

Deres rettferdige eksempel vil styrke deres familie. President Hinckley ga de unge kvinnene «et enkelt firetrinns program» på Unge kvinners fellesmøte i vår, som ikke bare vil «sikre dere lykke», men også være til velsignelse for deres familie. Han ga oss alle følgende råd: «(1) Be, (2) studer, (3) betal din tiende, og (4) vær tilstede på møtene» («La alltid dine tanker være prydet med dyd», Liahona, mai 2007, s. 115).

Hvis dere daglig søker Herrens hjelp i bønn, vil det gi deres familie store velsignelser. Spør dere selv: «Hvem i min familie kan trenge mine personlige bønner?» «Hva kan jeg gjøre for å legge til rette for og oppmuntre til familiebønn?»

Når dere personlig studerer Skriftene, vil dere bli kjent med Frelseren og hans læresetninger. På grunn av hans eksempel vil dere vite hvordan dere kan elske, tjene og tilgi deres familiemedlemmer. Overvei hvordan dere kan formidle deres forståelse av Skriftene til deres familie.

Ved flere anledninger har president Hinckley sagt: «Ta all den utdannelse du kan» (Liahona, mai 2007, s. 116). Deres utdannelse vil gagne deres familie nå og vil utvilsomt være til velsignelse for deres fremtidige familie. Hva kan dere gjøre nå for å planlegge og forberede dere til en god utdannelse?

President Hinckley lærte oss: «Selv om tienden betales med penger, er det viktigste at den betales med tro» (Liahona, mai 2007, s. 117). Opplever dere velsignelsene av å betale tiende – med tro? Når dere adlyder dette budet, vil Herren «åpne himmelens luker» (Malaki 3:10) for å velsigne dere og deres familie.

Hvordan kan det å delta på deres møter – spesielt nadverdsmøtet – velsigne dere og deres familie? Regelmessig deltakelse i nadverden vil hjelpe dere å overholde deres dåpspakt. Når dere lever verdig og fornyer denne pakten hver uke, vil dere kvalifisere dere for Åndens veiledning. Den hellige ånd vil lede dere og lære dere hva dere kan gjøre for å velsigne deres familie.

Når dere legger vinn på å overholde disse rettferdighetens mønstre, vil dere bli velsignet gjennom hele livet og utvikle den åndelige grunnvoll dere trenger til å styrke deres familie ved eksempel. I 1. Timoteus lærer Paulus oss om eksempel: «La ingen forakte deg for din ungdoms skyld, men vær et forbilde for de troende i tale, i ferd, i kjærlighet, i tro, i renhet» (1. Timoteus 4:12).

Avsnittet om familien i Til styrke for ungdom gir dere noen utmerkede måter dere kan være «et forbilde for de troende» på i deres eget hjem:

«Vær munter og glad, hjelpsom og omtenksom overfor andre… Vær opptatt av andre familiemedlemmers behov…

Hedre dine foreldre ved å vise dem kjærlighet og respekt, og ved å være lydig… Ta del i familieaktiviteter og tradisjoner som familiebønn, familiens hjemmeaften og familiens skriftstudium. Slike tradisjoner styrker og forener en familie…

Styrk forholdet til brødrene og søstrene dine. De kan bli dine nærmeste venner» (10-11).

Eksempel er ofte den beste lærer. Hvem i deres familie kan ha nytte av deres eksempel – en bror, en søster, mor eller far?

La meg fortelle dere om noe jeg selv har opplevd, og hvordan min brors rettferdighet og eksempel resulterte i at vår familie vil bli evig velsignet.

Min bror og jeg ble «født av gode foreldre» (1. Nephi 1:1) som elsket oss og ofret for oss, men vår familie hadde ikke blitt velsignet med templets hellige ordinanser.

I slutten av desember for mange år siden fikk vi et brev fra min bror, som virket i California nord misjon. Utenpå konvolutten sto følgende advarsel: «Må ikke åpnes før alle er samlet!!»

Da far, mor og jeg kom sammen for å åpne dette syv sider lange maskinskrevne brevet, leste vi hans vitnesbyrd om bønn. Han forklarte læren om evige familier slik den finnes i Skriftene. Vi leste om hvordan faste og bønn hadde hjulpet hans undersøkere å forberede seg til å motta dåpens ordinans. Han forsikret oss om at vår familie også kunne bli velsignet gjennom faste og bønn. Så kom hans utfordring: «Biskopen i Stanford menighet talte om et emne for noen måneder siden som virkelig gjorde inntrykk… Biskopens tale fikk meg til å stanse opp og tenke over hva jeg ville oppnå i livet. Aller viktigst for meg er det mål jeg ønsker å nå med min egen familie … og det er naturligvis å bli beseglet til dere, mor og far, for tid og all evighet i Herrens hus. Jeg er veldig glad i dere og ønsker at vår familie kan være sammen i evigheten.»

Så avsluttet han: «Måtte Herren veilede dere i denne viktige beslutningen, og måtte dere be sammen som familie.»

Som tenåring hadde jeg også bedt om at min familie måtte få denne velsignelsen. Dette brevet ga meg nå håp om at mitt rettferdige ønske måtte bli oppfylt.

Det nye året var en fin anledning for vår familie til å gjøre noen endringer. I de mange månedene som fulgte, etablerte vi rettferdighetens mønstre i familien. Vi ba sammen, studerte om templets ordinanser, betalte tiende og gikk på våre møter regelmessig – som familie. Kort tid etter at min bror kom hjem fra sin misjon, var vi klare til å motta templets ordinanser. Jeg visste at Herren hadde hørt og besvart våre bønner da vi samlet oss rundt det hellige alter i templet og ble beseglet som familie for tid og all evighet.

Kan dere påvirke deres familie? Ja, det kan dere! Jeg tenker ofte på hva som hadde hendt med familiens evige fremgang om min bror ikke hadde skrevet dette virkningsfulle brevet. Hans rettferdige eksempel forandret vårt liv.

Eldste Robert D. Hales sa: «Hvis våre foreldre ikke har vært et godt eksempel, er det vårt ansvar å bryte sirkelen… Enhver kan lære en bedre måte og dermed velsigne sin familie nå, og lære dem korrekte tradisjoner for kommende generasjoner» («Hvordan vil våre barn huske oss?» Lys over Norge, jan. 1994, 9).

Husk: «Familien står sentralt i Skaperens plan for hans barns evige fremtid» («Familien en erklæring til verden», Liahona, okt. 2004, 49). Evige familier består av enkeltpersoner. «Gjør [deres] til å skape et lykkelig hjem» (Til styrke for ungdom, 10). Etabler rettferdighetens mønstre i deres liv. Vær et forbilde for de troende. Herren stoler på at dere skal bidra til deres evige families opphøyelse.

Jeg vet at Jesus Kristus lever. Han kjenner dere og er glad i dere. Han har velsignet meg og min familie, og jeg vet at han vil velsigne dere og deres. Dette vitner jeg ydmykt om, i Jesu Kristi navn. Amen.