2007
Eldste Quentin L. Cook i De tolv apostlers quorum
November 2007


Eldste Quentin L. Cook
i De tolv apostlers quorum

Selv om han sier at kallet til De tolv apostlers quorum var uventet, har eldste Quentin La Mar Cook lært å leve som et vitne for Frelseren Jesus Kristus helt siden han var ung.

«Gjennom hele mitt liv har jeg vært omgitt av dem som elsker Frelseren,» sier eldste Cook.

Eldste Cook ble født 8. september 1940 i Logan, Utah, sønn av J. Vernon og Bernice Cook. Han er takknemlig for en kjærlig, engasjert far og en mor som «elsket Frelseren. De gjorde alt de kunne for å oppdra oss på riktig måte.»

Han verdsetter støtten fra sin bror og søster, og forteller at det var under en alvorlig samtale med sin eldre bror Joe som 15-åring at han innså at et vitnesbyrd om Frelseren ville få betydelige konsekvenser. Joe måtte bestemme seg for om han skulle utsette medisinstudiet for å reise på misjon. Bekreftelsen de mottok hver for seg om at Kirken var sann og at Jesus Kristus virkelig var Guds sønn, var den avgjørende faktor i den beslutningen.

Hans bror valgte til slutt å reise på misjon, i likhet med eldste Cook, som virket i Den britiske misjon. Hans misjonspresidenter, blant dem eldste Marion D. Hanks som da var medlem av De syttis første råd, hadde en utslagsgivende innflytelse på ham.

«Det er veldig viktig å ha et vitnesbyrd om Frelseren og omgås med mennesker som elsker ham,» sier eldste Cook. Han fant en slik person i Mary Gaddie, og giftet seg med henne i Logan Utah tempel 30. november 1962.

Etter at han hadde tatt en universitetsgrad i statsvitenskap ved Utah State University, flyttet ekteparet til California, hvor eldste Cook tok en doktorgrad i rettsvitenskap ved Stanford University. Mens de oppfostret sine tre barn, arbeidet eldste Cook som forretningsadvokat, ble ledende partner i et advokatfirma i San Francisco, deretter administrerende direktør for Californias helseadministrasjon og til slutt nestformann i organisasjonen Sutter Health Systems.

I denne perioden virket han dessuten som biskop, stavspresident og rådgiver, regionalrepresentant og områdeautoritet. Da han virket i stavspresidentskapet, hadde han i tillegg til engelskspråklige menigheter også ansvar for forsamlinger som snakket spansk, tongansk, samoansk, tagalog, mandarin og kantonesisk.

«Vi elsket mangfoldet blant medlemmene og deres engasjement for Jesu Kristi evangelium. De har vært en viktig positiv innflytelse i mitt liv.»

I sin yrkeskarriere arbeidet imidlertid eldste Cook for det meste med mennesker som ikke var medlem av Kirken. Han oppdaget at «det er svært mange mennesker utenfor Kirken som elsker Frelseren. Mange av dem hadde også en positiv innflytelse på meg. Når jeg derfor snakker om å omgås mennesker som elsker Frelseren, mener jeg ikke at dere skal isolere dere fra verden.»

Etter sitt kall til De syttis annet quorum 6. april 1996 og hans påfølgende kall til De syttis første quorum 4. april 1998, virket eldste Cook i områdepresidentskapet for Filippinene/ Mikronesia og som president for områdene Stillehavet og Nord-Amerika nordvest.

Hans tjeneste som generalautoritet har styrket hans tro på at «man kan finne gode mennesker som elsker Frelseren hvor enn man befinner seg». Eldste Cook tror at måten å finne dem på, er å etterleve evangeliet i ydmykhet, men uten å skamme seg.

«Jeg tror den største feilen siste-dagers-hellige gjør er å legge skjul på hvem de er,» sier han. «Mange medlemmer forteller ikke venner og medarbeidere hvem de er og hva de tror på, og havner derfor i svært kinkige situasjoner. De som identifiserer seg som siste-dagers-hellige og gjør det tydelig hva de tror på, har langt færre problemer.»

Han oppdaget dessuten at de er bedre medlemsmisjonærer, under sitt virke som direktør for Misjonæravdelingen før han ble kalt til De syttis presidentskap i august 2007.

I sin første konferansetale etter at han ble oppholdt som apostel 6. oktober 2007, tok eldste Cook opp problemet med at medlemmer lever under «kamuflasje», og oppfordret dem til å leve «ved tro og ikke ved frykt».

«Det finnes mange mennesker som ”holdes borte fra sannheten bare fordi de ikke vet hvor de kan finne den”,» sier han (L&p 123:12). «Og når noen er likefrem på en tolerant og vennlig måte, er det fantastisk hvor mange som reagerer positivt.»

Eldste Cook håper de fleste vil reagere positivt på ham i hans nye kall. Han vet at til tross for den utilstrekkelighet han føler, må han leve ved tro og ikke ved frykt, idet han lar andre få vite hvem han er og hva han tror på som et spesielt vitne om Kristus.

«Jeg elsker Frelseren,» sier han. «Jeg fryder meg over muligheten til å bære vitnesbyrd om Jesus Kristus i hele verden.»