2007
Forkynn mitt evangelium – Det samlende redskap for medlemmer og misjonærer
November 2007


Forkynn mitt evangelium – Det samlende redskap for medlemmer og misjonærer

Misjonærer og medlemmer må … bli ett i vår innsats for å forkynne evangeliet.

Bilde

For ikke lenge siden inviterte vi to misjonærsøstre på lunsj. Da vi hadde spist ferdig, spurte vi om de hadde en åndelig tanke til oss. De var godt forberedt og presenterte en øvelse i skriftstudium og merking for oss. De hadde med seg et ubrukt eksemplar av Mormons bok og noen fargeblyanter. Vi tok imot misjonærenes invitasjon. Siden den gang har vårt daglige studium av Mormons bok som familie forandret seg. I hvert kapittel merker vi med forskjellige farger de skriftstedene som handler om Jesus Kristus, etter hvert som vi finner dem. Hver gang minner denne lille øvelsen oss om våre misjonærer.

Da misjonærene presenterte dette, gjenkjente vi det øyeblikkelig som en skriftstudieøvelse som foreslås i Forkynn mitt evangelium. Som familie er vi veldig takknemlige for dette storartede og effektive misjonærredskapet.

De siste tre årene har misjonærene brukt Forkynn mitt evangelium over hele verden. Den har virkelig revolusjonert misjonærarbeidet. President Hinckleys store visjon er i ferd med å bli oppfylt: Misjonærer «mestrer begrepene i leksjonene». De «underviser i begrepene med egne ord under Den hellige ånds veiledning og innflytelse» (se «Misjonærtjeneste», Verdensomspennende opplæringsmøte for ledere, 11. jan. 2003, 19).

Når misjonærene fordyper seg i Forkynn mitt evangelium, lærer og anvender de viktige læresetninger og prinsipper som gjør dem bedre rustet til sin viktige tjeneste. Til tross for dette trenger de fremdeles all den hjelp og støtte vi kan gi dem. Det er bare sammen vi kan oppfylle den store befaling som ble gitt til oldtidens og nyere tids apostler: «Gå ut i all verden og forkynn evangeliet for all skapningen» (Markus 16:15).

For å kunne lykkes med dette må vi være ett med misjonærene, og vi må forstå hverandre. Forstår dere alltid misjonærene? Jeg mener ikke språket, men hvordan de utfører misjonærarbeidet. Vi ser dem invitere mennesker til å lytte til sitt budskap. De forkynner evangeliets prinsipper og oppfordrer alle som er interessert, til å forandre sitt liv og bli døpt og bekreftet som medlem av Kirken.

Hvis vi vil forstå og hjelpe våre misjonærer, må vi ha tro slik misjonærene har tro, vi må tenke slik misjonærene tenker, og vi må føle det samme som misjonærene føler. Hvordan kan vi klare det?

Én viktig måte er naturligvis å være sammen med misjonærene og se dem gjøre det de gjør. Men en annen måte er at vi gjør oss kjent med Forkynn mitt evangelium og lærer mer om misjonærarbeidet. Helt siden president McKay sa: «Ethvert medlem en misjonær» (i Conference Report, apr. 1959, 122), har medlemmene søkt å bli mer aktive når det gjelder å forkynne evangeliet. I Forkynn mitt evangelium har vi en storartet veiledning og hjelp til å gjøre noe med denne oppfordringen. Vårt eget studium av Forkynn mitt evangelium vil ikke bare hjelpe oss å utvikle større forståelse og takknemlighet for våre misjonærer, men det vil også hjelpe oss i hverdagen.

Alle medlemmer av vår familie har sitt eget eksemplar av Forkynn mitt evangelium. Det å studere denne veiledningen er en utmerket hjelp til å utvikle et sterkt vitnesbyrd. Det hjelper oss å forstå grunnleggende prinsipper i evangeliet og å utvikle et ønske om å tjene. La meg kort fremheve noen av overskriftene i Forkynn mitt evangelium ([2004], iii), så vil dere forstå.

De lyder:

«Hvordan kan jeg gjenkjenne og forstå Ånden?»

«Hvordan studerer jeg effektivt og forbereder meg til å undervise?»

«Hva skal jeg studere og undervise?»

«Hvilken oppgave har Mormons bok?»

«Hvordan utvikler jeg Kristus- lignende egenskaper?»

Er ikke dette noe vi alle ønsker å lære? For alle som ønsker å bli en bedre medlemsmisjonær og som ønsker å vite hvordan de kan støtte misjonærene, er Forkynn mitt evangelium full av gode ideer og klargjøringer. Vi lærer hvordan vi kan hjelpe misjonærene å finne noen å undervise, og hvordan vi som medlemmer kan samarbeide med misjonærene for å hjelpe dem som undersøker Kirken. Vi lærer å forstå hvorfor sterke oppfordringer til å handle er nyttige når det gjelder å utvikle tro på Jesus Kristus, og hvordan vi kan stå sammen med våre venner utenfor Kirken som går gjennom denne fantastiske, livsendrende omvendelsesprosessen.

I tillegg til å studere Skriftene studerer misjonærene Forkynn mitt evangelium hver dag. De lærer prinsipper og ferdigheter, og de anvender dem. Ikke minst lærer de hvordan de kan benytte seg av Åndens veiledning i sitt arbeid. Hvis vi ønsker å lære slik misjonærene gjør, må vi også studere Forkynn mitt evangelium omhyggelig og observere misjonærene i deres daglige arbeid.

I innledningen til Forkynn mitt evangelium leser vi: «Forkynn mitt evangelium er beregnet på Kirkens heltidsmisjonærer. Men de prinsipper og læresetninger det undervises i her, er også anvendelige for menighetsmisjonærer og menighetsledere i arbeidet med å bygge opp Herrens rike. Et hyppig studium av denne boken vil sette dem i stand til å oppfylle sine ansvarsoppgaver som medlemsmisjonærer og fremme enhet i forholdet til heltidsmisjonærene» (xi).

Eldste Richard G. Scott har sagt at alle medlemmer skulle studere Forkynn mitt evangelium omhyggelig. Han sa: «Det er utrettet mye godt … siden Forkynn mitt evangelium ble introdusert, men det beste gjenstår ved at vi alle vil bli dyktige til å bruke dette usedvanlige misjonærredskapet» («Kraften i Forkynn mitt evangelium», Liahona, mai 2005, 29).

Vi føler kanskje at vi har begrenset tid til dette studiet, så la meg gi dere noen forslag som kan hjelpe.

  • Ungdom som forbereder seg til en misjon, skulle studere Forkynn mitt evangelium omhyggelig sammen med Skriftene.

  • Inviter misjonærene hjem til dere. Be dem lære dere og deres familie et prinsipp eller en læresetning fra Forkynn mitt evangelium.

  • Benytt Forkynn mitt evangelium på familiens hjemmeaften en gang iblant. La deres tenåringsbarn undervise familien som om de var misjonærer. Hjemme hos oss har vi fått forbausende gode leksjoner av våre barn. Vi har blitt forbløffet over hvor godt de kunne undervise i enkle prinsipper. Noen ganger har vi invitert venner til disse leksjonene.

  • Lærere i evangeliet kan benytte de enkle, men effektive undervisningsprinsippene som er forklart i Forkynn mitt evangelium som et underlag for de foreskrevne studiekursene.

  • • Forkynn mitt evangelium er oversatt og publisert på nesten alle språk som våre medlemmer snakker. I land hvor Kirken fremdeles er ung, kan Forkynn mitt evangelium benyttes sammen med Skriftene som en ressurs og et grunnlag for all læring og undervisning i evangeliet.

  • Eldste Scott oppfordret Kirkens lokale ledere «til å bruke dette materialet i … presidentskap, prestedømmets utøvende komité og i menighetsrådet» (Liahona, mai 2005, 29).

  • Benytt Forkynn mitt evangelium som en ressurs til opplæring, taler, åndelige tanker, leksjoner, temakvelder og personlig studium.

Jeg bærer vitnesbyrd om at denne misjonærveiledningen er inspirert av Gud. Vi må studere den mer omhyggelig slik at vi kan forstå våre misjonærer og deres arbeid bedre. Misjonærer og medlemmer må snakke samme språk. Vi må bli ett i vår innsats for å forkynne evangeliet. Det vil gjøre oss bedre rustet som redskaper i Herrens hånd, for han sa: «Og likeledes vil jeg samle mine utvalgte fra jordens fire hjørner, ja, alle som vil tro på meg og lytte til min røst» (L&p 36:6).

Som medlemmer av hans kirke forventes det at vi tar del i denne strålende innsamling. Jeg vitner om denne sannhet, i Jesu Kristi navn. Amen.