2007
Utslokk ikke Ånden som gir det indre menneske liv
November 2007


Utslokk ikke Ånden som gir det indre menneske liv

Når vi innbyr Den hellige ånd til å fylle vårt sinn med lys og kunnskap, «levendegjør» og opplyser han den indre mann eller kvinne.

Bilde

I 1. Tessalonikerbrev, kapittel 5, formante Paulus medlemmene å opptre på en måte som sømmer seg de hellige. Han nevnte en rekke passende egenskaper og handlemåter. I vers 19 uttalte Paulus disse enkle ordene: «Utslokk ikke Ånden.»

Det er interessant å merke seg at ca. 500 år før Paulus’ skrev dette, forsøkte profeten Jakob i Mormons bok å forkynne Jesu Kristi evangelium for et gjenstridig folk. Han stilte dem tappert følgende spørsmål: «Vil dere forkaste profetenes ord, og vil dere … fornekte Kristi gode ord … og Den hellige ånds gave, slukke Den hellige ånd?»1

I vår tid, så mange århundrer etter både Paulus og Jakob, må også vi være varsomme så vi ikke hindrer, ignorerer eller slukker Ånden i vårt liv.

Verdens forlokkende invitter forsøker å lede vår oppmerksomhet bort fra den snevre og smale sti. Den onde arbeider for å sløve vår følsomhet for Åndens tilskyndelser, enten vi er tenåringer, unge voksne eller modne menn og kvinner. Den hellige ånd spiller en avgjørende rolle i alle faser av vårt jordiske liv.

Fra begynnelsen av har Faderen lovet alle sine åndesønner og -døtre at vi alle, gjennom hans elskede Sønns forsoning og oppstandelse, kan vende tilbake til Guds nærhet og arve det evige livs velsignelser i den høyeste grad av det celestiale rike.

Vi visste alle at veien til opphøyelsen ville bli lang, anstrengende og til tider ensom, men vi visste også at vi ikke skulle gå den alene. Vår himmelske Fader gir alle som oppfyller kravene til tro, omvendelse og dåp, en ledsager og veileder, Den hellige ånd.

Veien til evig liv ligger ikke på et platå. Det er snarere en skråning, alltid lengre og oppover. Derfor krever det stadig større åndelig forståelse og energi å nå vårt mål. Ettersom Satans lumske motstand fortsetter, er Den hellige ånds uavbrutte, opplyste veiledning tvingende nødvendig. Vi våger ikke å hindre, ignorere eller slukke Den hellige ånds tilskyndelser. Når det gjelder å benytte oss av de tilskyndelser og velsignelser som strømmer fra Den hellige ånd, lever vi imidlertid ofte langt under de privilegier vi er gitt2.

I Den kostelige perle skrev Moses at Adam, etter å ha blitt døpt og ha mottatt Den hellige ånd, «ble levendegjort i det indre menneske»3.

Når vi innbyr Den hellige ånd til å fylle vårt sinn med lys og kunnskap, «levendegjør» og opplyser han den indre mann eller kvinne4. Som et resultat kjenner vi en merkbar forskjell i vår sjel. Vi føler oss styrket, fylt av fred og glede. Vi har åndelig energi og entusiasme, noe som forsterker våre naturlige evner. Vi kan utrette mer enn vi ellers kunne ha klart på egenhånd. Vi lengter etter å bli et helligere menneske.

Vil dere vite hva prisen er for de privilegier som tilbys når vi har mottatt Den hellige ånd? Prisen er ikke et forhåndsbestemt eller fast beløp. Det fastsettes av hver enkelt av oss.

Hvis dere setter betalingen, som er deres personlige innsats, veldig lavt, vil dere kanskje ikke kunne benytte dere av alt Ånden har å tilby. Dere kan til og med komme til å slukke Ånden! Hvis dere imidlertid setter deres personlige bidrag høyt, vil dere høste en rik avling fra Ånden. Den betaling jeg viser til, er naturligvis ikke penger, men et større engasjement i personlige åndelige bestrebelser og handlinger.

Vi fastsetter hvor mye vårt personlige bidrag skal være ved å granske våre nåværende valg og prioriteringer med spørsmål som disse:

  1. Bruker jeg mer tid på sport enn på deltakelse og kall i Kirken?

  2. Hvis jeg har en fridag, velger jeg å gå i templet eller på kjøpesenteret?

  3. Spiller jeg dataspill eller surfer på Internett istedenfor å yte meningsfylt tjeneste for andre i mitt hjem og lokalsamfunn?

  4. Leser jeg avisen samvittighetsfullt, men finner det vanskelig å lese i Skriftene daglig?

Det finnes også andre spørsmål dere kan stille dere som kan hjelpe dere å avgjøre hvor passende deres nåværende valg og prioriteringer er.

Uansett hvilket nivå vi befinner oss på i vår åndelige utvikling, har vi alltid et høyere nivå innen rekkevidde. Tiden er det mest dyrebare vi har. Vil dere overveie å investere mer av deres tid på det som hører evigheten til, slik at dere kan få Den hellige ånds konstante veiledning og nyte hans innflytelse i større grad?

Hvis svaret er ja, så er det første offer i deres søken etter dypere åndelighet et forsterket ønske om å motta mer inspirasjon og bli mer hellig. Når disse ønskene fyller vårt hjerte, vil vi med iver øke prisen vi betaler for himmelens hjelp.

Vårt neste bidrag blir å mer konsekvent fordype oss i Kristi og profetenes ord. Når vi studerer mer og grundigere, vil også Den hellige ånds innflytelse i vårt liv øke. La oss granske Skriftene med penn i hånden, slik at vi kan notere ned ny forståelse og åndelige tilskyndelser. La oss så bestrebe oss på å anvende det vi har lært på vårt eget liv. Ånden vil gi vårt indre menneske l iv, og ny forståelse vil komme bud på bud.

For å unngå å slukke Ånden, men snarere innby hans nærvær, er det en ting til vi må gjøre. La oss be ofte og innstendig. Frelserens kjærlige og omfattende løfte er nedtegnet i Lære og pakter:

  • «Hold dere nær til meg, og jeg vil holde meg nær til dere.»

  • «Søk meg flittig, og dere skal finne meg.»

  • «Be og dere skal få.»

  • «Bank på, og det skal lukkes opp for dere.»

  • «Hva som helst dere ber Faderen om i mitt navn, skal bli gitt dere hvis det er tjenlig for dere.»5

Legg merke til rekkefølgen, brødre og søstre. Vi kommer nærmere Frelseren ved å holde hans bud til punkt og prikke. Vi ber oppriktig til Faderen i Kristi navn. Da mottar vi, gjennom Den hellige ånds tilskyndelser, guddommelig veiledning og klar forståelse.

Når vi faster, fornyer våre pakter under nadverden og går i templet, får vi ytterligere tilgang til Ånden. Ved disse tilfellene kan Den hellige ånd øve sin innflytelse med stor virkning.

Templet er en vidunderlig ramme når det gjelder å motta personlig åpenbaring. Når vi kommer dit så ofte vi kan og lytter oppmerksomt, grunner på de strålende løftene og forventningene angående evigheten, går vi derfra med en større forståelse av vår himmelske Faders plan for oss. Den hellige ånd utvider vårt synsfelt og lar dette evige perspektiv påvirke de avgjørelser vi tar i hverdagen.

Hvis vi gjør denne anstrengelsen og ikke slukker Ånden, blir vårt indre menneske levendegjort. Hvis vi holder ut, vil vi oppnå evig liv. Derfor våger vi ikke å slukke Ånden ved ulydighet eller forsømmelse. La oss isteden «leve i Ånden»6 og styrke den hellige og avgjørende rolle Den hellige ånd spiller i vårt eget liv. Jeg vitner om at hvis vi virkelig søker Ånden, kommer vi til å nyte større fordel av Den hellige ånds stillferdige, men nødvendige påvirkning. I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Jakobs bok 6:8.

  2. Brigham Young: Discourses of Brigham Young, red. John A. Widtsoe (1954), 32.

  3. Moses 6:65.

  4. Se Parley P. Pratt: Key to the Science of Theology, 9. utg. (1965), 101: «Den hellige ånds gave … ansporer alle de intellektuelle evner og øker, forstørrer, utvider og renser alle de naturlige lidenskaper og følelser og tilpasser dem, ved visdommens gave, til sin lovlige anvendelse.»

  5. L&p 88:63-64.

  6. Galaterbrevet 5:25.