Yleiskonferenssi
Temppeleitä, Herran huoneita, kaikkialle maan päälle
Huhtikuun 2024 yleiskonferenssi


Temppeleitä, Herran huoneita, kaikkialle maan päälle

Kun tulette kelvollisina ja rukoillen Hänen pyhään huoneeseensa, teidät varustetaan Hänen voimallaan.

Eivätkö tuon juuri laulamamme laulun sanat olekin kauniita? ”Sua nostan ja tuen, riennän vahvistamaan. – – Käyt suojassa kätten sä Kaikkivaltiaan.”1 Herra vahvistaa kaikenikäisiä pyhiään heidän tullessaan Hänen pyhään huoneeseensa. Kinshasasta Zollikofeniin ja Fukuokasta Oaklandiin nuoria tulee omasta aloitteestaan tulvimalla temppelien kastehuoneisiin. Aiemmin useimmilla rakkailla toimitustyöntekijöillä oli harmaat hiukset – mutta ei enää. Kutsun saaneita lähetyssaarnaajia, palvelulähetyssaarnaajia ja kotiin palanneita lähetyssaarnaajia on joka puolella. Kaikkialla maailmassa koetaan kasvavaa tunnetta, joka vetää meitä Herran huoneeseen.

Hieman yli vuosi sitten eräs rakas 95-vuotias perheystävä, joka asuu Yhdysvaltain itärannikolla ja jota lähetyssaarnaajat olivat opettaneet 70 vuotta, sanoi tyttärelleen: ”Haluan mennä kanssasi temppeliin.”

Hänen tyttärensä vastasi: ”No, äiti, sinun pitää ensin mennä kasteelle.”

Kuva
Iäkäs sisar menossa kasteelle.

”Selvä”, äiti sanoi, ”sitten haluan mennä kasteelle.” Hän meni kasteelle. Muutama päivä myöhemmin hän astui kunnioittavasti temppelin kastehuoneeseen. Ja vähän yli kuukausi sitten hän sai oman endaumentin ja sinetöimisen. ”Hän ilmestyy tiedossa, voimassansa Ja verhon jo väistyä maan yltä suo.”2

Kuva
Iäkäs sisar temppelin ulkopuolella.

Oletteko miettineet, miksi Herra ohjaa profeettaansa nyt tuomaan maan päälle Hänen pyhiä temppeleitään?3 Miksi Hän juuri tänä aikana antaa liittokansalleen tarvittavaa vaurautta, niin että heidän pyhillä kymmenyksillään voidaan rakentaa satoja Herran huoneita?

Tänä aamuna presidentti Dallin H. Oaks näytti kauniin visuaalisen kuvauksen temppeleistä, joita rakennetaan eri puolille maailmaa. Kathy ja minä olimme äskettäin Filippiineillä. Ajatelkaa tätä ihmettä: Manilan temppeli vihittiin käyttöön vuonna 1984. Kesti 26 vuotta ennen kuin toinen temppeli Cebussa valmistui vuonna 2010. Nyt 14 vuotta myöhemmin rakenteilla, suunnitteilla tai valmistumassa vihkimistä varten on 11 temppeliä. Pohjoisesta etelään: Laoag, Tuguegarao, Santiago, Urdaneta, Alabang, Naga, Tacloban City, Iloilo, Bacolod, Cagayan de Oro ja Davao. On henkeäsalpaavaa nähdä Jumalan ihmeellisiä tekoja!

Kuva
Temppeleitä Filippiineillä.

Eri puolilla maapalloa Herran huoneet ovat tulossa lähemmäksi meitä. Ja miksi meidän aikanamme?

Viimeiset ajat

Herra on varoittanut, että viimeisinä aikoina kansakuntien keskuudessa olisi ahdistusta4, ihmiset ”[rakastaisivat] vain itseään”5, ”kaikki [olisi] levottomuuden vallassa”6, hämmennystä olisi runsaasti7 ja ”ihmisten sydämet [pettäisivät] heidät”8. Olemme tosiaan nähneet ihmisten sydänten pettävän heidät: maailman houkutuksia, vietteleviä ääniä häiritsemässä, hengellisen ravitsemisen laiminlyöntiä, opetuslapseuden vaatimusten aiheuttamaa väsymystä.9 Olette kenties olleet surullisia, kun olette nähneet jonkun teille rakkaan henkilön, joka kerran puhui vilpittömästi uskostaan Jeesukseen Kristukseen, todisti Mormonin kirjasta ja auttoi innokkaasti Jumalan valtakunnan rakentamisessa, kääntyvän yhtäkkiä – ainakin toistaiseksi – pois uskonkäsityksistään ja jäävän sivuun kirkon toiminnasta. Neuvoni teille on: Älkää vaipuko epätoivoon! Kaikki on parhain päin. Mikään ei ole mahdotonta Jumalalle.10

Herra on luvannut, että tämän profetoidun levottomuuden ja epäuskon vallitessa maailmassa olisi liittokansa, kansa, joka odottaisi innokkaasti Hänen paluutaan, kansa, joka seisoisi pyhissä paikoissa eikä horjuisi paikaltaan.11 Hän puhui vanhurskaasta kansasta, joka torjuu vastustajan petokset, harjaannuttaa uskoaan, ajattelee selestisesti ja luottaa täysin Vapahtajaan Jeesukseen Kristukseen.

Miksi Herra tuo nykyään satoja temppeleitään lähemmäksi meitä? Yhtenä syynä on se, että maailman myllerryksen ja kiusausten keskellä Hän on luvannut vahvistaa ja siunata liittopyhiään, ja Hänen lupauksensa täyttyvät!

Kirtlandin temppelissä annettuja lupauksia

Kuinka nämä pyhät huoneet vahvistavat, lohduttavat ja suojelevat meitä? Löydämme vastauksen profeetta Joseph Smithin hartaista pyynnöistä Kirtlandin temppelin vihkimistilaisuudessa. Juuri tässä temppelissä pyhät lauloivat: ”Me taivahan kuorojen laulamme suulla.”12 Vapahtaja itse ilmestyi, ja entisaikojen profeettoja palasi antamaan lisää palautuksen evankeliumiin kuuluvia pappeuden avaimia.13

Tuossa pyhässä tilaisuudessa Kirtlandin temppelissä profeetta rukoili, että Herran pyhässä huoneessa pyhät varustettaisiin Jumalan voimalla, että Jeesuksen Kristuksen nimi olisi heidän päällänsä, että Hänen enkelinsä varjelisivat heitä ja että he kasvaisivat Herrassa ja ”saisivat Pyhän Hengen täyteyden”.14 Nämä voimalliset pyynnöt toteutuvat elämässämme, kun palvelemme uskollisesti Herran huoneessa.

Varustettu voimalla

Hänen huoneessaan meille kirjaimellisesti suodaan taivaallista voimaa.15 Meidän uskomme Jeesukseen Kristukseen ja meidän rakkautemme Häntä kohtaan vahvistuu ja lujittuu. Saamme hengellista varmuutta todellisesta identiteetistämme ja elämän tarkoituksista.16 Kun olemme uskollisia, meitä siunataan varjeluksella kiusauksilta ja häiriötekijöiltä. Tunnemme Vapahtajamme rakkautta, kun Hän nostaa meidät vaikeuksistamme ja murheistamme. Meidät varustetaan Jumalan voimalla.

Hänen nimensä meidän päällämme

Hänen pyhässä huoneessaan me otamme Hänen nimensä täydellisemmin päällemme. Kun meidät kastetaan, me julistamme uskoamme Häneen ja halukkuuttamme pitää Hänen käskynsä. Temppelissä me annamme liittojemme kautta pyhän lupauksen seurata Häntä ikuisesti.

Kuva
Luonnos Heber Valleyn temppelistä Utahissa Yhdysvalloissa

Tämän kirkon nuoret ovat uskomattomia. Vaikeassa maailmassa he ottavat päälleen Kristuksen nimen. Heber Cityssä Utahissa pidettiin julkinen kokous, jossa käsiteltiin rakennettavaksi suunnitellun temppelin yksityiskohtia. Kolmesataa nuorta täytti viereisen puiston osoittaen tukensa ehdotetulle temppelille. Eräs nuori mies, joka puhui hallintojohtajille avoimessa tilaisuudessa, selitti rohkeasti: ”Toivon, että minut vihitään avioliittoon tässä temppelissä. [Temppeli auttaa] minua pitämään itseni puhtaana ja tahrattomana.” Toinen nuori kuvaili temppeliä valon ja toivon vertauskuvaksi. Kirkon nuoret miehet ja nuoret naiset kaikkialla maailmassa ottavat vastaan Jeesuksen Kristuksen nimen.17

Kuva
Nuoret täyttävät puiston Heber Cityssä.

Enkeleitä keskuudessamme

Kirtlandin temppelissä profeetta Joseph rukoili, että ”enkelit varjelisivat [Hänen pyhiään]”18. Se, että suoritamme säännöllisesti toimituksia esivanhempiemme puolesta temppelissä, tuo suloisen ja varman vahvistuksen sille, että elämä jatkuu verhon tuolla puolen.

Vaikka monet kokemuksistamme Herran huoneessa ovat liian pyhiä kerrottavaksi julkisesti, joistakin voimme kertoa muille. Neljäkymmentä vuotta sitten asuessamme Floridassa Kathy ja minä matkustimme temppeliin Atlantaan Georgiassa. Keskiviikkoiltana 9. toukokuuta 1984, kun olimme lopettamassa istuntoa temppelissä, eräs toimitustyöntekijä tuli luokseni ja kysyi, olisiko minulla aikaa tehdä vain yksi valmistava esitoimitus. Sen henkilön nimi, jonka sijaisena toimin, oli epätavallinen. Hänen nimensä oli Eleazer Cercy.

Seuraavana päivänä temppeli oli täynnä pyhiä. Kun valmistauduin päivän toiseen endaumenttiini, minulle annettiin sen henkilön nimi, jonka puolesta toimisin. Yllättäen nimi oli sama kuin edellisenä iltana, Eleazer Cercy. Tunsin Herran Hengen, kun endaumentti toimitettiin. Myöhemmin iltapäivällä ollessamme yhä temppelissä Kathy näki iäkkään perheystävän, sisar Dolly Fernandezin, joka asui nyt Atlantassa. Koska hänellä ei ollut mukanaan miespuolisia sukulaisia, hän kysyi, voisinko mitenkään auttaa, kun hänen isänsä sinetöitäisiin vanhempiinsa. Se oli minulle tietenkin kunnia.

Kun polvistuin alttarin päätyyn tätä pyhää toimitusta varten, kuulin jälleen nimen, joka oli nyt painunut mieleeni, sisar Fernandezin isä Eleazer Cercy. Uskon täysin, että tämän elämän jälkeen tapaan miehen, joka kuolevaisuudessa tunnettiin nimellä Eleazer Cercy, ja syleilen häntä.

Useimmat kokemuksistamme Herran huoneessa antavat ennemminkin riemullista rauhaa ja hiljaista ilmoitusta kuin ovat dramaattinen väliintulo. Mutta olkaa varmoja: enkelit tosiaan varjelevat meitä!

Pyhän Hengen täyteys

Meille annetaan Pyhän Hengen lahja, kun meidät konfirmoidaan kirkon jäseneksi. Joka viikko, kun nautimme kelvollisesti leipää ja vettä Vapahtajamme muistoksi, meille luvataan, että Hänen Henkensä on aina meidän kanssamme.19 Kun tulemme auliin sydämin Herran huoneeseen, kaikkein pyhimpään paikkaan maan päällä, me kasvamme Herrassa ja voimme ”[saada] Pyhän Hengen täyteyden”20. Pyhän Hengen voimalla me täytymme rauhalla ja ilolla ja sanomattomalla toivolla.21 Me saamme voimaa pysyä Hänen opetuslapsinaan silloinkin kun olemme pyhien paikkojen ulkopuolella.

Presidentti Russell M. Nelson on julistanut: ”Vapahtajamme ja Lunastajamme Jeesus Kristus tekee joitakin voimallisimmista teoistaan tämän päivän ja uudelleen paluunsa välisenä aikana. Tulemme näkemään ihmeellisiä osoituksia siitä, että Isä Jumala ja – – Jeesus Kristus johtavat tätä kirkkoa majesteettisuudessa ja kirkkaudessa.”22 Herran huoneiden tuominen kaikkialle maan päälle on voimallinen teko ja ihmeellinen osoitus siitä.23

Rakkaat ystäväni, jos meillä on mahdollisuus emmekä ole jo lisänneet temppelissä käymistämme, niin löytäkäämme säännöllisesti lisää aikaa palvella Herran huoneessa. Rukoilkaamme niiden temppelien puolesta, joista on ilmoitettu – että voimme hankkia tontteja, että viranomaiset hyväksyvät suunnitelmat, että lahjakkaiden työntekijöiden taitoja vahvistetaan ja että pyhät vihkimistilaisuudet saavat taivaan hyväksynnän ja enkelit vierailevat.

Lupauksia

Temppeli on kirjaimellisesti Herran huone. Lupaan teille, että kun tulette kelvollisina ja rukoillen Hänen pyhään huoneeseensa, teidät varustetaan Hänen voimallaan, Hänen nimensä on teidän päällänne, Hänen enkelinsä varjelevat teitä ja te kasvatte Pyhän Hengen siunauksessa.

Herra on luvannut: ”Jokainen sielu, joka hylkää syntinsä ja tulee minun luokseni ja huutaa avuksi minun nimeäni ja tottelee minun ääntäni ja pitää minun käskyni, saa nähdä minun kasvoni ja tietää, että minä olen.”24 On monia erilaisia tapoja nähdä Kristuksen kasvot, eikä ole parempaa paikkaa kuin Hänen pyhässä huoneessaan.25

Tänä hämmennyksen ja levottomuuden päivänä todistan, että temppeli on Hänen pyhä huoneensa ja osaltaan varjelee meitä, suojelee meitä ja valmistaa meitä siihen loistavaan päivään, jolloin Vapahtajamme palaa kaikkien pyhien enkeliensä kanssa majesteettisuudessa, voimassa ja suuressa kirkkaudessa. Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.

Viitteet

  1. ”Niin varma on perustus”, MAP-lauluja, 43.

  2. ”Nyt liekkinä loistavi Henki Herran”, MAP-lauluja, 2.

  3. Tällä hetkellä toiminnassa on 182 temppeliä. Kuusi on peruskorjattavana. Seitsemän odottaa vihkimistä, ja yksi odottaa uudelleen vihkimistä. Rakenteilla on 45, ja lisäksi on 94 muuta, joista on ilmoitettu tai jotka ovat suunnitteilla.

  4. Ks. Luuk. 21:10.

  5. 2. Tim. 3:2.

  6. OL 88:91.

  7. Vanhin David A. Bednar on sanonut: ”Evankeliumin periaatteet ovat minulle ja teille samaa, mitä peräsin on laivalle. Oikeiden periaatteiden avulla me voimme löytää oikean tien ja seistä lujina, horjumattomina ja järkkymättöminä, niin ettemme menetä tasapainoamme ja kaadu myöhempinä aikoina raivoavissa synkkyyden ja hämmennyksen myrskyissä.” (”Minun evankeliumini periaatteita”, Liahona, toukokuu 2021, s. 125–126.)

  8. OL 45:26.

  9. ”Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua” (Matt. 16:24).

  10. Ks. Luuk. 1:37.

  11. Ks. OL 87:8.

  12. MAP-lauluja, 2.

  13. Ks. OL 110. Ennen tätä ajankohtaa profeetta Joseph Smith oli saanut Aaronin pappeuden ja sen avaimet Johannes Kastajalta ja hän oli saanut Melkisedekin pappeuden ja sen avaimet apostoleilta Pietari, Jaakob ja Johannes (ks. OL 13:1; 27:12–13).

  14. OL 109:15; ks. myös jae 22.

  15. Presidentti Russell M. Nelson on sanonut: ”Temppeli voi auttaa meitä tavoitteessamme. Siellä meille suodaan Jumalan voimaa, joka antaa meille kyvyn voittaa Saatanan, kaiken kiistelyn alkuunpanijan.” (”Rauhantekijöitä tarvitaan”, Liahona, toukokuu 2023, s. 101.)

  16. Ks. Russell M. Nelson, ”Iankaikkisuuden valintoja”, maailmanlaajuinen hartaustilaisuus nuorille aikuisille, 15. toukokuuta 2022, Evankeliumiaiheinen kirjasto.

  17. Vanhin Colin Stauffer, henkilökohtainen kirjeenvaihto, 30. tammikuuta 2024.

  18. OL 109:22.

  19. Ks. OL 20:77, 79.

  20. OL 109:15.

  21. Ks. Room. 15:13.

  22. Russell M. Nelson, ”Ilmoitusta kirkkoa varten, ilmoitusta elämäämme varten”, Liahona, toukokuu 2018, s. 96.

  23. Presidentti Brigham Young sanoi: ”Meillä on oleva satoja temppeleitä ja tuhannet miehet ja naiset toimivat niissä niiden puolesta, jotka ovat nukkuneet kuolon uneen saamatta tilaisuutta kuulla evankeliumia ja olla sille kuuliaisia” (Kirkon presidenttien opetuksia: Brigham Young, 1997, s. 312). Ja presidentti Ezra Taft Benson sanoi: ”Edeltäjämme ovat profetoineet, että temppeleitä tulee olemaan kaikkialla Pohjois- ja Etelä-Amerikassa, Tyynenmeren saarilla, Euroopassa ja muualla. Jos tämä lunastustyö aiotaan tehdä siinä mittakaavassa kuin on määrä, tarvitaan satoja temppeleitä.” (The Teachings of Ezra Taft Benson, 1988, s. 247.)

  24. OL 93:1.

  25. Vanhin David B. Haight sanoi:

    ”On totta, että jotkut ovat todella nähneet Vapahtajan, mutta kun katsoo sanakirjaa, niin huomaa, että sanalla nähdä on monia merkityksiä, kuten tulla tuntemaan Hänet, havaita Hänet, tunnistaa Hänen työnsä, ymmärtää Hänen tärkeytensä tai oppia ymmärtämään Häntä.

    Sellaista taivaallista valistusta ja sellaisia siunauksia on tarjolla meille jokaiselle.” (Ks. ”Temppelit ja niissä suoritettava työ”, Valkeus, tammikuu 1991, s. 58.)