Yleiskonferenssi
Rukoile – Hän siellä on
Huhtikuun 2024 yleiskonferenssi


Rukoile – Hän siellä on

Kutsun sinua rukoilemaan, jotta tiedät, että taivaallinen Isä on olemassa, rukoilemaan, jotta kasvat Hänen kaltaisekseen, ja rukoilemaan, jotta osoitat Hänen rakkauttaan muita kohtaan.

Veljet ja sisaret, tunnen iloa, kun vastaan innoitukseen puhua lapsille!

Tytöt ja pojat, missä sitten olettekin maailmassa, haluan kertoa teille jotakin.

Taivaallinen Isämme rakastaa sinua! Sinä olet Hänen lapsensa. Hän tuntee sinut. Hän haluaa siunata sinua. Rukoilen koko sydämestäni, että tunnet Hänen rakkautensa.

Onko sinusta hauskaa saada lahjoja? Haluan puhua sinulle hyvin erityisestä lahjasta, jonka taivaallinen Isä on antanut avuksesi. Se on rukouksen lahja. Mikä siunaus rukous onkaan! Me voimme puhua taivaallisen Isän kanssa milloin ja missä tahansa.

Kuva
Jeesus ja lapsia.

Kun Jeesus oli maan päällä, Hän opetti meitä rukoilemaan. Hän sanoi: ”Pyytäkää, niin te saatte.”1

Mitä lahjoja voit rukoilla? Niitä on monia, mutta tänään haluan kertoa kolmesta:

  1. Rukoile, jotta tiedät.

  2. Rukoile, jotta kasvat.

  3. Rukoile, jotta osoitat.

Puhutaanpa niistä jokaisesta.

Ensiksi, rukoile, jotta tiedät

Mitä sinun pitää tietää?

On eräs rukouksesta kertova laulu, jota Alkeisyhdistyksen lapset laulavat kaikkialla maailmassa. Se alkaa kysymyksellä. Tiedätkö, mikä laulu se on? Jos olisin todella rohkea, laulaisin sen sinulle!

”Oletko siellä, Isä taivahan? Kuuletko rukoukset joka lapsen?”2

Mistä voi tietää, että taivaallinen Isä on todella olemassa, vaikka emme näe Häntä?

Presidentti Russell M. Nelson on kutsunut sinua vuodattamaan sydämesi taivaalliselle Isällesi. Ja sitten kuuntelemaan!3 Kuuntele, mitä tunnet sydämessäsi ja mitä ajatuksia tulee mieleesi.4

Taivaallisella Isällä on kirkastettu liha- ja luuruumis, ja Hän on sinun henkesi Isä. Koska taivaallisella Isällä on kaikki voima ja Hän tietää kaiken, Hän voi nähdä kaikki lapsensa5 ja kuulla jokaisen rukouksen ja vastata niihin. Voit oppia tietämään omalta osaltasi, että Hän on siellä ja että Hän rakastaa sinua.

Kun tiedät, että taivaallinen Isä on todellinen ja että Hän rakastaa sinua, voit elää rohkeana ja täynnä toivoa! Rukoile – ”Hän siellä on, Hän sua kuulee.”6

Oletko koskaan tuntenut olevasi yksin? Kun pojantyttäremme Ashley oli kuusivuotias, niin eräänä päivänä koulun leikkikentällä hän oli ainoa, jolla ei ollut leikkikaveria. Kun hän seisoi pihalla tuntien itsensä vähäpätöiseksi ja huomaamattomaksi, hänen mieleensä tuli eräs erityinen ajatus: ”Odota! En olekaan yksin! Minulla on Kristus!” Ashley polvistui keskellä leikkikenttää, risti käsivartensa ja rukoili taivaallista Isää. Heti kun hän avasi silmänsä, hänen ikäisensä tyttö seisoi siinä vieressä ja kysyi häneltä, halusiko hän leikkiä. Ashley oppi tietämään: ”Olemme tärkeitä Herralle emmekä ole koskaan todella yksin.”

Joskus haluat ehkä tietää, miksi elämässäsi tapahtuu jotakin vaikeaa tai miksi et ole saanut rukoilemaasi siunausta. Usein paras kysymys taivaalliselle Isälle ei olekaan miksi vaan mitä.

Muistatko, kun Nefi ja hänen perheensä olivat nälkäisiä matkatessaan erämaassa? Kun Nefi ja hänen veljensä lähtivät metsästämään ravintoa, Nefin jousi meni rikki. Mutta Nefi ei kysynyt miksi.

Kuva
Nefi kysyy Lehiltä, mihin mennä hankkimaan ravintoa.

Hän valmisti uuden jousen ja kysyi isältään Lehiltä, minne hän voisi mennä hankkimaan ravintoa. Lehi rukoili, ja Herra näytti heille, minne Nefi voisi mennä.7 Taivaallinen Isä opastaa sinua, kun kysyt Häneltä, mitä voit tehdä ja mitä voit oppia.

Toiseksi, rukoile, jotta kasvat

Taivaallinen Isä haluaa auttaa sinua kasvamaan! Hän rakastaa meitä niin paljon, että Hän lähetti Poikansa Jeesuksen Kristuksen näyttämään meille, kuinka elää.8 Jeesus kärsi, kuoli ja nousi ylös kuolleista, jotta me voimme saada syntimme anteeksi ja kasvaa enemmän Hänen kaltaisikseen.

Haluatko kasvaa kärsivällisyydessä tai rehellisyydessä? Haluatko kasvaa jossakin taidossa? Ehkäpä olet ujo ja haluat kasvaa rohkeudessa. Rukoile – ”Hän siellä on”!9 Hänen Henkensä avulla sydämesi voi muuttua ja voit saada voimaa.

Uusi ystäväni Jonah kirjoitti: ”Minua jännittää usein, kun menen aamulla kouluun. Olen huolissani asioista, kuten myöhästymisestä, jonkin asian unohtamisesta ja kokeista. Kun olin 10-vuotias, aloin rukoilla matkalla, kun äiti vie minua kouluun. Pyydän tarvitsemaani apua ja rukoilen myös perheeni puolesta. Ajattelen myös asioita, joista olen kiitollinen. [Taivaallisen Isän rukoileminen on] auttanut minua. Joskus en tunne apua heti, kun nousen autosta, mutta siinä vaiheessa kun olen luokassani, tunnen rauhaa.”10

Jonahin usko kasvaa, kun hän rukoilee joka päivä ja kulkee sitten eteenpäin.

Kolmanneksi, rukoile, jotta osoitat

Voit rukoilla apua, jotta voit osoittaa taivaallisen Isän rakkautta muita kohtaan.11 Henkensä avulla taivaallinen Isä auttaa sinua huomaamaan jonkun, joka on surullinen, niin että voit lohduttaa häntä. Hän voi auttaa sinua osoittamaan Hänen rakkauttaan sillä, että annat jollekulle anteeksi. Hän voi antaa sinulle rohkeutta palvella jotakuta ja kertoa hänelle, että hän on Jumalan lapsi. Sinä voit auttaa muita tuntemaan Jeesuksen ja taivaallisen Isän ja rakastamaan Heitä niin kuin sinä teet.12

Minä rukoilin koko ikäni, että isästäni tulisi Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsen. Jo pienenä tyttönä tiesin, kuinka monia siunauksia hän voisi saada. Perheemme voisi saada siunauksen tulla sinetöidyksi yhteen iankaikkisuudeksi. Perheeni, ystäväni ja minä rukoilimme usein hänen puolestaan, mutta hän ei liittynyt kirkkoon. Taivaallinen Isä ei pakota ketään tekemään valintaa.13 Hän voi lähettää meille vastauksia rukouksiimme muilla tavoin.

Kuva
Ylijohtaja Porter vanhempiensa ja sisarustensa kanssa.

Kun olin kyllin vanha, sain patriarkallisen siunaukseni. Siunauksessa patriarkka sanoi minulle, että parasta, mitä voisin tehdä auttaakseni perhettäni olemaan yhdessä taivaassa, oli olla esimerkkinä Jeesuksen Kristuksen evankeliumista. Sen voisin tehdä!

Isäni eli 86-vuotiaaksi. Viisi päivää hänen kuolemansa jälkeen sain pyhän ilon tunteen. Taivaallinen Isä kertoi minulle Henkensä kautta, että isäni halusi vastaanottaa Jeesuksen Kristuksen evankeliumin siunaukset! En koskaan unohda päivää, jolloin polvistuin temppelissä alttarin ympärille siskoni ja veljieni kanssa, jotta meidät sinetöitäisiin vanhempiimme. Olin alkanut rukoilla tätä siunausta, kun olin Alkeisyhdistyksessä, ja sain sen, kun olin isoäiti.

Ehkä rukoilet siunauksia perheellesi ja muille rakkaillesi. Älä anna periksi! Taivaallinen Isä osoittaa sinulle, mitä voit tehdä.

Kerro taivaalliselle Isälle, mitä on sydämessäsi.14 Kun vilpittömästi pyydät Hänen apuaan, saat Hänen Henkensä opastamaan sinua.15 Se, että rukoilet joka päivä, täyttää sinut rakkaudella taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta kohtaan. Tämä auttaa sinua saamaan halun seurata Heitä koko elämäsi ajan!

Kuvittele, mitä tapahtuisi, jos kaikki lapset Afrikassa, Etelä-Amerikassa, Aasiassa, Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Australiassa rukoilisivat joka päivä. Koko maailmaa siunattaisiin enemmän Jumalan rakkaudella!

Kuva
Lapsia eri puolilla maailmaa rukoilemassa.

Kutsun sinua rukoilemaan, jotta tiedät, että taivaallinen Isä on olemassa, rukoilemaan, jotta kasvat Hänen kaltaisekseen, ja rukoilemaan, jotta osoitat Hänen rakkauttaan muita kohtaan. Tiedän, että Hän elää ja rakastaa sinua. Rukoile – ”Hän siellä on”. Jeesuksen Kristuksen pyhässä nimessä. Aamen.