Generalkonferenser
Evig sanning
Generalkonferensen i oktober 2023


Evig sanning

Vårt behov av att känna igen sanning har aldrig varit viktigare!

Bröder och systrar, tack för er hängivenhet mot Gud Fadern och mot hans Son Jesus Kristus, och tack för er kärlek till och ert tjänande av varandra. Ni är verkligen enastående!

Inledning

Efter att min fru Anne och jag hade kallats att tjäna som missionsledare på heltid bestämde vår familj sig för att lära oss varje missionärs namn innan vi anlände till missionen. Vi såg till att få foton, skapade minneskort och började studera ansikten och memorera namn.

När vi väl kommit dit hade vi presentationsmöten med missionärerna. Under det att vi bekantade oss med dem råkade jag höra min nioårige son:

”Trevligt att träffas, Sam!”

”Så, Rachel, var kommer du ifrån?”

”Wow David, så lång du är!”

Förfärad gick jag fram till vår son och viskade ”hörru, kom ihåg att kalla missionärerna äldste eller syster”.

Han såg förbryllat på mig och sa ”pappa, jag trodde vi skulle lära oss deras namn utantill.” Vår son gjorde det han trodde var rätt så som han förstod det.

Så, vad är vår förståelse av sanning i dagens värld? Vi bombarderas ständigt med starka åsikter, partiska redogörelser och bristfälliga uppgifter. Samtidigt växer omfånget av och källorna till all denna information. Vårt behov av att känna igen sanning har aldrig varit viktigare!

Sanning är avgörande för oss för att vi ska kunna skapa och stärka vår relation med Gud, finna frid och glädje och nå vår gudomliga potential. Låt oss i dag fundera över följande frågor:

  • Vad är sanning och varför är den viktig?

  • Hur hittar vi sanning?

  • När vi hittar sanning, hur kan vi då dela den med andra?

Sanning är evig

Herren har lärt oss i skrifterna att ”sanningen är kunskapen om tingen som de är och som de var och som de kommer att vara” (Läran och förbunden 93:24). Den ”blev inte skapad eller formad” (Läran och förbunden 93:29) och har ”inget slut” (Läran och förbunden 88:66).1 Sanning är obestridlig, orubblig och oföränderlig. Med andra ord är sanning evig.2

Sanning hjälper oss att undvika att bli bedragna,3 skilja mellan gott och ont,4 få beskydd,5 och finna tröst och läkedom.6 Sanning kan också vägleda våra handlingar,7 befria oss,8 heliggöra oss,9 och leda oss till evigt liv.10

Gud uppenbarar evig sanning

Gud uppenbarar evig sanning för oss genom ett nätverk av uppenbarande förhållanden som innefattar honom själv, Jesus Kristus, den Helige Anden, profeter och oss. Jag vill prata om de distinkta och ändå sammankopplade roller som varje aktör har i den här processen.

För det första är det Gud som är källan till evig sanning.11 Han och hans Son Jesus Kristus12 har fullkomlig kunskap om sanning och agerar alltid i harmoni med sanna principer och lagar.13 Denna kraft låter dem skapa och styra världar14 samt att älska, vägleda och nära var och en av oss fullständigt.15 De vill att vi ska förstå och tillämpa sanning så att vi kan åtnjuta de välsignelser som de åtnjuter.16 De kan förläna oss sanning personligen eller, oftare, genom budbärare som den Helige Anden, änglar eller levande profeter.

För det andra vittnar den Helige Anden om all sanning.17 Han uppenbarar sanning till oss direkt och vittnar om sanning vi lär av andra. Intryck från Anden kommer vanligtvis som tankar i sinnet eller känslor inombords.18

För det tredje tar profeter emot sanning från Gud och delar de sanningarna med oss.19 Vi lär oss sanningen av tidigare profeter i skrifterna20 och av levande profeter på generalkonferensen och genom andra officiella kanaler.

Slutligen har ni och jag en avgörande roll i den här processen. Gud förväntar sig att vi söker, känner igen och handlar enligt sanning. Vår förmåga att ta emot och tillämpa sanning beror på styrkan i vår relation med Fadern och Sonen, vår mottaglighet för den Helige Andens inflytande och på hur inriktade vi är på att följa nutida profeter.

Vi behöver komma ihåg att Satan arbetar på att undanhålla oss sanning. Han vet att utan sanning kan vi inte få evigt liv. Han väver ihop trådar av sanning med världsliga filosofier för att förvirra oss och distrahera oss från det som Gud förmedlar till oss.21

Att söka, känna igen och tillämpa evig sanning

I vårt sökande efter evig sanning22 kan följande två frågor hjälpa oss förstå om en uppfattning kommer från Gud eller från någon annan källa:

  • Undervisar skrifterna och levande profeter genomgående om den här uppfattningen?

  • Har uppfattningen bekräftats av den Helige Andens vittnesbörd?

Gud uppenbarar doktrinära sanningar genom profeter, och den Helige Anden bekräftar de här sanningarna för oss och hjälper oss att tillämpa dem.23 Vi måste söka och vara beredda att ta emot dessa andliga intryck när de kommer.24 Vi är som mest mottagliga för Andens vittnesbörd när vi är ödmjuka,25 ber uppriktigt och studerar Guds ord26 samt håller hans bud.27

När den Helige Anden väl har bekräftat en viss sanning för oss, fördjupas vår insikt då vi tillämpar den principen. När vi sedan ständigt lever efter den här principen befästs vår kunskap om denna sanning.28

Jag har till exempel gjort misstag och känt ånger för dåliga val. Men genom bön, studier och tro på Jesus Kristus har jag fått ett vittnesbörd om omvändelsen som princip.29 Allteftersom jag har fortsatt att omvända mig har min kunskap om omvändelse stärkts. Jag har kommit närmare Gud och hans Son. Nu vet jag att synd kan förlåtas genom Jesus Kristus, eftersom jag upplever omvändelsens välsignelser varje dag.30

Lita på Gud när sanning ännu inte uppenbarats

Så, vad ska vi göra när vi uppriktigt söker efter sanning som ännu inte uppenbarats? Jag känner med dem av oss som längtar efter svar som inte verkar komma.

Till Joseph Smith sa Herren: ”Var tyst till dess jag anser det lämpligt att tillkännage allt … detta” (Läran och förbunden 10:37).

Och till Emma Smith sa han: ”Knota inte över det som du inte har sett, för det har undanhållits dig och världen, vilket är enligt min visdom för kommande tider” (Läran och förbunden 25:4).

Också jag har sökt svar på djupa frågor. Många har jag fått svar på, men inte alla.31 När vi håller oss kvar och litar på Guds visdom och kärlek, håller hans bud och förlitar oss på vad vi faktiskt vet hjälper han oss att finna frid tills han uppenbarar sanningen om allting.32

Förstå lärosatser och riktlinjer

I vårt sökande efter sanning hjälper det att förstå skillnaden mellan lärosatser och riktlinjer. Lärosatser handlar om eviga sanningar, såsom gudomens natur, frälsningsplanen och Jesu Kristi försoningsoffer. Riktlinjer handlar om tillämpning av lärosatser baserade på aktuella omständigheter. Riktlinjer är till hjälp för ordningen i kyrkans förvaltning.

Lärosatser förändras aldrig men riktlinjer anpassas då och då. Herren verkar genom sina profeter för att upprätthålla sin lära och för att anpassa kyrkans riktlinjer efter sina barns behov.

Tyvärr händer det att vi misstar riktlinjer för att vara lärosatser. Om vi inte förstår skillnaden riskerar vi att bli desillusionerade när riktlinjer förändras, och kanske till och med börjar ifrågasätta Guds visdom eller profeternas roll som uppenbarare.33

Undervisning om eviga sanningar

När vi får ta emot sanning från Gud uppmuntrar han oss att dela den kunskapen med andra.34 Det gör vi när vi håller lektion, vägleder ett barn eller diskuterar evangeliet med en vän.

Vårt mål är att undervisa om sanning på ett sätt som inbjuder den Helige Andens kraft till omvändelse.35 Låt mig dela några enkla uppmaningar från Herren och hans profeter som kan vara till hjälp.36

  1. Fokusera på vår himmelske Fader, Jesus Kristus och deras grundläggande lära.37

  2. Se till att behålla skrifterna och nutida profeters lärdomar som grund.38

  3. Förlita er på lärdomar som fastslagits av flera bemyndigade vittnen.39

  4. Undvik spekulationer, personliga åsikter eller världsliga uppfattningar.40

  5. Undervisa om lärosatser mot bakgrund av närbesläktade evangeliesanningar.41

  6. Använd undervisningsmetoder som inbjuder den Helige Andens inflytande.42

  7. Kommunicera tydligt för att undvika missförstånd.43

Uttryck sanning med kärlek

Vårt sätt att uttrycka sanning har betydelse. Paulus uppmuntrade oss att tala om ”sanningen i kärlek” (se Efesierbrevet 4:14–15). Sanning har störst chans att vara till välsignelse för andra när den förmedlas med kristuslik kärlek.44

Sanning som undervisas utan kärlek kan få oss att känna oss dömda, missmodiga och ensamma. Det leder ofta till förbittring och splittring – till och med konflikter. Å andra sidan är kärlek utan sanning ihålig och saknar löfte om tillväxt.

Både sanning och kärlek är nödvändiga för vår andliga utveckling.45 Sanning förser oss med de lärosatser, principer och lagar som är nödvändiga för att vi ska få evigt liv, medan kärlek framkallar den motivation som behövs för att ta emot och agera på det som är sant.

Jag är för evigt tacksam för andra som tålmodigt har undervisat mig om evig sanning med kärlek.

Avslutning

Låt mig avslutningsvis dela med mig av eviga sanningar som har blivit som ett ankare för min själ. Jag har kommit att känna till dessa sanningar genom att följa de principer jag talat om i dag.

Jag vet att Gud är vår himmelske Fader.46 Han är allvetande,47 allsmäktig,48 och fullkomligt kärleksfull.49 Han skapade en plan för hur vi ska få evigt liv och bli som han.50

Som en del av den planen sände han sin Son Jesus Kristus att hjälpa oss.51 Jesus lärde oss att göra Faderns vilja52 och att älska varandra.53 Han försonade för våra synder54 och gav sitt liv på korset.55 Han uppstod från de döda efter tre dagar.56 Genom Kristus och hans nåd kommer vi att uppstå,57 vi kan bli förlåtna58 och vi kan finna styrka i lidande.59

Under sin jordiska verksamhet upprättade Jesus sin kyrka.60 Med tiden förändrades den kyrkan, och sanningar gick förlorade.61 Jesus Kristus återupprättade sin kyrka och evangeliets sanningar genom profeten Joseph Smith.62 Och i dag fortsätter Kristus att leda sin kyrka genom levande profeter och apostlar.63

Jag vet att när vi kommer till Kristus kan vi så småningom ”bli fullkomnade i honom” (Moroni 10:32), ta emot ”glädjens fullhet” (Läran och förbunden 93:33), och ta emot ”allt vad [vår] Fader har” (Läran och förbunden 84:38). Om dessa eviga sanningar vittnar jag i Jesu Kristi heliga namn, amen.

Slutnoter

  1. Se även Psaltaren 117:2; Läran och förbunden 1:39.

  2. ”Tvärtemot vissas tvivel finns det verkligen något sådant som rätt och fel. Det finns verkligen absolut sanning – evig sanning. En av farsoterna i vår tid är att alltför få människor vet var de ska finna sanningen” (Russell M. Nelson, ”Ren sanning, ren lära och ren uppenbarelse”, Liahona, nov. 2021, s. 6).

  3. Se Joseph Smith – Matteus 1:37.

  4. Se Moroni 7:19.

  5. Se 2 Nephi 1:9; Läran och förbunden 17:8.

  6. Se Jakob 2:8.

  7. Se Psaltaren 119:105; 2 Nephi 32:3.

  8. Se Johannes 8:32; Läran och förbunden 98:8.

  9. Se Johannes 17:17.

  10. Se 2 Nephi 31:20.

  11. Se Läran och förbunden 88:11–13; 93:36.

  12. Se Johannes 5:19–20; 7:16; 8:26; 18:37; Mose 1:6.

  13. Se Alma 42:12–26; Läran och förbunden 88:41.

  14. Se Mose 1:30–39.

  15. Se 2 Nephi 26:24.

  16. Se Läran och förbunden 82:8–9.

  17. Se Johannes 16:13; Jakob 4:13; Moroni 10:5; Läran och förbunden 50:14; 75:10; 76:12; 91:4; 124:97.

  18. Se Läran och förbunden 6:22–23; 8:2–3.

  19. Se Jeremia 1:5, 7; Amos 3:7; Matteus 28:16–20; Moroni 7:31; Läran och förbunden 1:38; 21:1–6; 43:1–7. En profet är ”någon som kallats av och talar för Gud. Som Guds budbärare mottar en profet befallningar, profetior och uppenbarelser från Gud. Hans ansvar är att tillkännage Guds vilja och sanna väsen för människorna och att visa innebörden av Guds handlande gentemot dem. En profet fördömer synden och förutsäger dess följder. Han predikar rättfärdighet. Ibland kan profeter inspireras att förutsäga framtiden för människosläktets bästa. Hans främsta ansvar är emellertid att bära vittne om Kristus. Presidenten för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är Guds profet på jorden i dag. Medlemmarna av första presidentskapet och de tolv apostlarna uppehålls som profeter, siare och uppenbarare” (Handledning för skriftstudier, ”Profet”, Evangeliebiblioteket). Exempel på de här principerna återfinns i Adams liv (se Mose 6:51–62), Enoks liv (se Mose 6:26–36), Noas liv (se Mose 8:19, 23–24), Abrahams liv (se 1 Moseboken 12:1–3; Abraham 2:8–9), Moses liv (se 2 Moseboken 3:1–15; Mose 1:1–6, 25–26), Petrus liv (se Matteus 16:13–19) och i Joseph Smiths liv (se Läran och förbunden 5:6–10; 20:2; 21:4–6).

  20. Se 2 Timoteusbrevet 3:16.

  21. Se Johannes 8:44; 2 Nephi 2:18; Läran och förbunden 93:39; Mose 4:4.

  22. Se 1 Nephi 10:19. President Dallin H. Oaks har sagt: ”Vi behöver vara försiktiga när vi söker efter [Guds] sanning och väljer källorna vi söker i. Vi bör inte förväxla världslig berömmelse eller auktoritet med kvalificerade sanningskällor … När vi söker sanningen om religion bör vi använda andliga metoder som är lämpliga för den typen av utforskning: bön, den Helige Andens vittnesbörd samt studier av skrifterna och nutida profeters ord” (”Sanningen och planen”, Liahona, nov. 2018, s. 25).

  23. Äldste D. Todd Christofferson har sagt: ”Apostlar och profeter som Joseph Smith förkunnar Guds ord, men vi tror dessutom att män och kvinnor i allmänhet och även barn kan lära sig av och få vägledning genom gudomlig inspiration som en följd av bön och skriftstudier … Medlemmar i Jesu Kristi Kyrka [får] den Helige Andens gåva, som möjliggör en ständig kommunikation med deras himmelske Fader eller, med andra ord, personlig uppenbarelse … Detta betyder inte att varje medlem talar för kyrkan eller kan tolka dess lärosatser, utan att var och en kan ta emot gudomlig vägledning för att kunna ta itu med utmaningarna och möjligheterna i sitt liv” (”Kristi lära”, Liahona, maj 2012, s. 89–90, slutnot 2).

  24. Se 2 Nephi 33:1–2.

  25. Se Läran och förbunden 1:28.

  26. Se Moroni 10:3–5; Läran och förbunden 9:7–9; 84:85.

  27. Se Läran och förbunden 5:35; 63:23; 93:27–28. Trots våra uppriktiga ansträngningar har en del av oss fortfarande svårt att känna Anden på grund av svårigheter med mental ohälsa. Depression, ångest och andra neurologiska tillstånd kan göra det komplicerat att känna igen den Helige Anden. I sådana fall uppmanar Herren oss att fortsätta leva efter evangeliet, så ska han välsigna oss (se Mosiah 2:41). Vi kan försöka hitta ytterligare aktiviteter – som att lyssna på andlig musik, ägna oss åt tjänande eller vistas i naturen – som hjälper oss att känna Andens frukter (se Galaterbrevet 5:22–23) och stärka vår relation med Gud.

    Äldste Jeffrey R. Holland har sagt: ”Så vilket är det bästa sättet att möta psykiska eller känslomässiga utmaningar när de drabbar dig eller dem du älskar? Förlora framför allt inte tron på din Fader i himlen, som älskar dig mer än du kan förstå … Fortsätt trofast att följa de beprövade andaktsfulla vanor som bjuder in Herrens ande till ditt liv. Sök råd från dem som innehar nycklar till din andliga välfärd. Be om och sätt värde på prästadömets välsignelser. Ta emot sakramentet varje vecka och håll fast vid de fullkomnande löftena i Jesu Kristi försoning. Tro på underverk. Jag har sett så många underverk ske när varje annan indikation visade att hoppet var ute. Hoppet är aldrig ute” (”Som ett krossat kärl”, Liahona, nov. 2013, s. 40–41).

  28. Se Johannes 7:17; Alma 32:26–34. I slutänden vill Gud att vi ska ta emot sanning ”rad på rad, bud på bud” tills vi förstår allt (se Ordspråksboken 28:5; 2 Nephi 28:30; Läran och förbunden 88:67; 93:28).

  29. Se 1 Johannes 1:9–10; 2:1–2.

  30. President Russell M. Nelson har sagt: ”Inget är mer befriande, mer förädlande eller mer avgörande för vår personliga utveckling än regelbunden, daglig inriktning på omvändelse. Omvändelse är inte en enstaka händelse, den är en process. Den är nyckeln till lycka och sinnesfrid. När omvändelsen kombineras med tro ger den tillgång till Jesu Kristi försonings kraft” (”Vi kan göra bättre och bli bättre”, Liahona, maj 2019, s. 67).

  31. Jag känner inte till alla anledningar till att Gud undanhåller vissa eviga sanningar från oss, men äldste Orson F. Whitney gav oss en intressant insikt: ”Det är välsignat att tro utan att se, eftersom vi genom att utöva tro utvecklas andligen – ett av de stora ändamålen med människans jordiska existens. Kunskap däremot hindrar utövandet av tro genom att sluka den, och hindrar på så sätt denna utveckling. ’Kunskap är makt’, och allting kommer att tillkännages i sin rätta tid. Men för tidig kunskap – att få veta något i fel tid – är ödesdigert för både utveckling och för lycka” (”The Divinity of Jesus Christ”, Improvement Era, jan. 1926, s. 222; se även Liahona, dec. 2003, s. 14–15).

  32. Se Läran och förbunden 76:5–10. Herren sa också till Hyrum Smith, ”Sök inte efter att förkunna mitt ord utan sök först efter att få mitt ord … Var nu tyst [och] utforska mitt ord” (Läran och förbunden 11:21–22). Profeten Alma gav ett exempel på hur man hanterar obesvarade frågor: ”Nu har dessa hemligheter ännu inte helt tillkännagetts för mig, och därför avstår jag från att säga mer” (Alma 37:11). Han förklarade också för sin son Corianton att ”det finns många hemligheter som är undanhållna så att ingen annan än Gud själv känner dem” (Alma 40:3). Jag har också funnit styrka från Nephis svar när han fick en fråga han inte kunde besvara: ”Jag vet att [Gud] älskar sina barn, men jag vet inte vad allting betyder” (1 Nephi 11:17).

  33. På samma sätt är kulturella traditioner inte lärosatser eller riktlinjer. De kan vara användbara om de hjälper oss att följa lärosatser och riktlinjer, men de kan också hindra vår andliga tillväxt om de inte är grundade på sanna principer. Vi bör undvika traditioner som inte stärker vår tro på Jesus Kristus eller hjälper oss att utvecklas mot evigt liv.

  34. Se Läran och förbunden 15:5; 88:77–78.

  35. Se Läran och förbunden 50:21–23.

  36. Omarbetning av dokumentet ”Principles for Ensuring Doctrinal Purity” som godkändes av första presidentskapet och de tolv apostlarnas kvorum 2023.

  37. Se 1 Nephi 15:14. Herren sa till sina tjänare att undvika fokus på lärosatser eller uppfattningar som inte är grundläggande för hans evangelium: ”Och om lärosatser ska du inte tala, utan du ska förkunna omvändelse och tro på Frälsaren samt syndernas förlåtelse genom dop och genom eld, ja, det vill säga den Helige Anden” (Läran och förbunden 19:31).

    Äldste Neil L. Andersen har sagt: ”Låt oss fokusera på Frälsaren Jesus Kristus och hans försoningsoffers gåva i våra gudstjänster. Det betyder inte att vi inte kan återge en av våra egna upplevelser eller berätta om någon annans tankar. Medan ämnet kan vara familjer, tjänande, templet eller en utförd mission bör allt i vår gudsdyrkan riktas mot Herren Jesus Kristus” (”Vi talar om Kristus”, Liahona, nov. 2020, s. 89–90).

  38. Se Läran och förbunden 28:2–3, 8. Profeten Alma befallde dem som utsetts till att predika evangeliet att ”de inte skulle undervisa om något annat än det som han hade undervisat dem om och som hade talats genom de heliga profeternas mun” (Mosiah 18:19).

    President Henry B. Eyring har sagt: ”Vi måste undervisa om kyrkans grundläggande lärosatser i standardverken, och profeternas lärdomar, vilkas ansvar det är att förkunna läran” (”The Lord Will Multiply the Harvest” [en kväll med en generalauktoritet, 6 feb. 1998], i Teaching Seminary: Preservice Readings [2004], s. 96).

    Äldste D. Todd Christofferson har sagt att ”i kyrkan i dag liksom i forna tider är fastställandet av Kristi lära eller rättelsen av avvikelser från läran en fråga om gudomlig uppenbarelse till dem som Herren bemyndigar med apostolisk myndighet” (”Kristi lära”, s. 86).

  39. Se 2 Korintierbrevet 13:1; 2 Nephi 11:3; Ether 5:4; Läran och förbunden 6:28. Äldste Neil L. Andersen har sagt att ”en del ifrågasätter sin tro när de hittar ett uttalande av en ledare i kyrkan för flera årtionden sedan som tycks vara oförenligt med vår lära. Det finns en viktig princip som styr kyrkans lära. Läran undervisas av alla 15 medlemmar i första presidentskapet och de tolvs kvorum. Den döljs inte i ett otydligt stycke i ett tal. Sanna principer undervisas ofta och av många. Vår lära är inte svår att hitta” (”Din tro ska prövas”, Liahona, nov. 2012, s. 41).

    Äldste Christofferson har sagt att ”man [bör] komma ihåg att alla uttalanden som kyrkans ledare i det förgångna eller i vår tid gjort inte nödvändigtvis utgör kyrkans lära. Vanligen förstår man i kyrkan att ett uttalande från en ledare som gjorts vid ett enstaka tillfälle ofta står för en personlig, om än väl genomtänkt, åsikt och inte är ämnat att vara officiellt eller bindande för hela kyrkan” (se ”Kristi lära” s. 88).

  40. Se 3 Nephi 11:32, 40. President Gordon B. Hinckley har sagt: ”Jag har tidigare talat om vikten av att hålla kyrkans lära ren … Det här bekymrar mig. Små avvikelser i undervisningen av läran kan leda till stora och onda villoläror” (Teachings of Gordon B. Hinckley [1997], s. 620).

    President Dallin H. Oaks har sagt att det finns ”de som väljer ut några få meningar från en profets lärdomar och använder dem till att stödja sina politiska åsikter eller andra privata syften … Att förvränga en profets ord som stöd för ett privat ändamål – politiskt, ekonomiskt eller något annat – är att försöka manipulera profeten, inte att följa honom” (”Vår styrka kan bli vårt fall” [brasafton på Brigham Young University, 7 juni, 1992], s. 7, speeches.byu.edu).

    President Henry B. Eyring har sagt: ”Läran får sin kraft när den Helige Anden bekräftar att den är sann … Eftersom vi behöver den Helige Andens kraft, måste vi vara varsamma och försiktiga så att vi inte undervisar om något annat än den sanna läran. Den Helige Anden är sanningens ande. Han bekräftar det vi undervisar om när vi undviker att spekulera och göra egna tolkningar. Detta kan vara svårt att låta bli … Det är frestande att försöka med något nytt eller uppseendeväckande. Men vi inbjuder den Helige Anden som vår ledsagare när vi är noga med att bara undervisa om den sanna läran. Ett av de säkraste sätten att undvika att ens närma sig falska lärdomar är att undervisa på ett enkelt sätt. Säkerhet uppnås genom denna enkelhet, och vi förlorar inte mycket på det” (se ”Kraften i att undervisa om läran,” Liahona, juli 1999, s. 86).

    Äldste Dale G. Renlund har sagt: ”Att söka större insikt är en viktig del av vår andliga utveckling, men var försiktig. Förnuftigt tänkande kan inte ersätta uppenbarelse. Spekulationer leder inte till större andlig insikt, men det kan leda till att vi blir bedragna eller att vårt fokus avleds från det som uppenbarats” (”Din gudomliga natur och eviga bestämmelse”, Liahona, maj 2022, s. 70).

  41. Se Matteus 23:23. President Joseph F Smith gav denna varning: ”Det är mycket oklokt att ta ett fragment av sanning och tillskriva det allomfattande betydelse … Alla de uppenbarade principerna i Jesu Kristi evangelium är nödvändiga och oumbärliga i frälsningsplanen.” Han förklarade vidare: ”Det är inte ett förnuftigt handlingssätt, inte heller sund lära att ta någon enda av dessa, lyfta fram just den i hela planen av evangeliesanningar, göra en specialhobby av den och förlita sig på den för vår frälsning och vårt framåtskridande … De är alla nödvändiga” (Gospel Doctrine, 5:e utgåvan [1939], s. 122).

    Äldste Neal A Maxwell sa: ”Evangeliets principer kräver samordning. När de åtskiljs från varandra eller isoleras kan människans tolkningar av dessa lärdomar bli förvrängda. Kärleken kan, om den inte modereras av det sjunde budet, bli köttslig. Det femte budets lovvärda betoning på att hedra sina föräldrar kan, om det inte modereras av det första budet, resultera i villkorslös lojalitet mot felande föräldrar, i stället för lydnad till Gud … Även tålamodet modereras genom att vara ’rätt tid skarpt tillrättavisande, när den Helige Anden manar därtill’ [Läran och förbunden 121:43]” (”Se, fienderna hava sammangaddat sig”, Nordstjärnan, juli 1993, s. 76).

    President Marion G. Romney sa: ”Det är stor skillnad på att forska i skrifterna i avsikt att upptäcka vad de lär i enlighet med Jesu undervisning och att skynda igenom dem i avsikt att finna verser som kan användas till stöd för en förutbestämd slutsats” (”Records of Great Worth”, Ensign, sep. 1980, s. 3).

  42. Se 1 Korintierbrevet 2:4; Moroni 6:9. Äldste Jeffrey R. Holland betonade behovet av att förmedla Jesu Kristi evangelium på ett sätt som leder till andlig uppbyggelse genom den Helige Andens kraft: ”Herren [har] aldrig gett ett mer eftertryckligt råd till kyrkan än att vi ska undervisa om evangeliet ’genom Anden, ja, Hjälparen som sändes ut för att undervisa om sanningen’. Undervisar vi om evangeliet ’genom sanningens ande’? har han frågat. Eller undervisar vi om det på ’annat sätt? Och om det sker på något annat sätt’, varnar han, ’är det inte av Gud’ [Läran och förbunden 50:17–18] … Inget evigt lärande kan ske utan denna inspiration av Anden från himlen … Detta är vad våra medlemmar verkligen önskar … De önskar få sin tro stärkt och sitt hopp förnyat. De önskar, kort sagt, få ’näring genom Guds goda ord’, bli stärkta genom himlens krafter” (se ”Det är från Gud du har kommit som lärare”, Nordstjärnan, juli 1998, s. 25).

  43. Se Alma 13:23. Om vår himmelske Fader har president Russell M. Nelson sagt följande: ”Han kommunicerar enkelt, stilla och med sådan förbluffande tydlighet att vi inte kan missförstå honom” (”Hör honom”, Liahona, maj 2020, s. 89).

  44. Se Psaltaren 26:3; Romarbrevet 13:10; 1 Korintierbrevet 13:1–8; 1 Johannes 3:18.

  45. Se Psaltaren 40:11.

  46. Se Romarbrevet 8:16.

  47. Se 1 Samuelsboken 2:3; Matteus 6:8; 2 Nephi 2:24; 9:20.

  48. Se 1 Moseboken 17:1; Jeremia 32:17; 1 Nephi 7:12; Alma 26:35.

  49. Se Jeremia 31:3; 1 Johannes 4:7–10; Alma 26:37.

  50. Se 2 Nephi 9; Läran och förbunden 20:17–31; Mose 6:52–62.

  51. Se Johannes 3:16; 1 Johannes 4:9–10.

  52. Se Johannes 8:29; 3 Nephi 27:13.

  53. Se Johannes 15:12; 1 Johannes 3:11.

  54. Se Lukas 22:39–46.

  55. Se Johannes 19:16–30.

  56. Se Johannes 20:1–18.

  57. Se 1 Korintierbrevet 15:20–22; Mosiah 15:20–24; 16:7–9; Läran och förbunden 76:16–17.

  58. Se Apostlagärningarna 11:17–18; 1 Timoteusbrevet 1:14–16; Alma 34:8–10; Moroni 6:2–3, 8; Läran och förbunden 19:13–19.

  59. Se Matteus 11:28–30; 2 Korintierbrevet 12:7–10; Filipperbrevet 4:13; Alma 26:11–13.

  60. Se Matteus 16:18–19; Efesierbrevet 2:20.

  61. Se Matteus 24:24; Apostlagärningarna 20:28–30.

  62. Se Läran och förbunden 20:1–4; 21:1–7; 27:12; 110; 135:3; Joseph Smith – Historien 1:1–20.

  63. Se Läran och förbunden 1:14, 38; 43:1–7; 107:91–92.