Generalkonferenser
Din gudomliga natur och eviga bestämmelse
Generalkonferensen i april 2022


Din gudomliga natur och eviga bestämmelse

Jag inbjuder dig att sätta Jesus Kristus i centrum i ditt liv och komma ihåg de grundläggande sanningarna i Unga kvinnors tema.

Kära systrar, tack för att ni är här. Jag känner mig hedrad att få delta i detta kvinnornas möte under generalkonferensen. Vid några tillfällen har jag även haft förmånen att få vara med på Unga kvinnors klasser. Men låt mig påpeka det uppenbara – jag är inte ung och jag är ingen kvinna! Men jag har upptäckt att jag känner mig mindre malplacerad om jag kan läsa upp Unga kvinnors tema tillsammans med de unga kvinnorna. Den djupa lära som Unga kvinnors tema1 undervisar om är viktig för unga kvinnor, men den kan tillämpas på alla, även på dem av oss som inte är unga kvinnor.

Unga kvinnors tema börjar med ”Jag är en älskad dotter till himmelska föräldrar, med gudomliga egenskaper och en evig bestämmelse”.2 Det här påståendet innehåller fyra viktiga sanningar. För det första: du är en älskad dotter. Ingenting du gör – eller inte gör – kan förändra det. Gud älskar dig för att du är hans andedotter. Ibland kanske vi inte känner hans kärlek, men den finns alltid där. Guds kärlek är fullkomlig.3 Vår förmåga att känna den kärleken är det inte.

Anden har en avgörande uppgift i hur Guds kärlek förmedlas till oss.4 Men den Helige Andens inflytande kan skymmas ”av starka känslor som vrede, hat … [eller] rädsla … [Det är] som att försöka uppskatta en vindruvas delikata smak samtidigt som man äter en jalapeño. … [En smak] tar helt över.”5 Även beteenden som distanserar oss från den Helige Anden, däribland synd,6 gör det svårt för oss att uppfatta Guds kärlek till oss.

På liknande sätt kan vår känsla för Guds kärlek avtrubbas av utmanande omständigheter och fysisk eller psykisk ohälsa, bland annat. I alla dessa fall kan råd från pålitliga ledare eller yrkesmän ofta vara till nytta. Vi kan också försöka förbättra vår mottaglighet för Guds kärlek genom att fråga oss själva: Är min kärlek till Gud konstant eller älskar jag honom när jag har bra dagar, men inte lika mycket när jag har dåliga dagar?

Den andra sanningen är att vi har himmelska föräldrar, en far och en mor.7 Läran om en himmelsk Moder kommer genom uppenbarelse och är en särskiljande uppfattning bland sista dagars heliga. President Dallin H. Oaks förklarade hur viktig den här sanningen är: ”Vår teologi börjar med himmelska föräldrar. Vår största längtan är att bli som dem.”8

Väldigt lite har uppenbarats om vår Moder i himlen, men det vi vet sammanfattas i ett evangelieämne som finns i vår app Evangeliebiblioteket.9 När du har läst vad som står där, vet du allt som jag vet om ämnet. Jag önskar att jag visste mer. Du kanske fortfarande har frågor och vill hitta fler svar. Att söka större insikt är en viktig del av vår andliga utveckling, men var försiktig. Förnuftigt tänkande kan inte ersätta uppenbarelse.

Spekulationer leder inte till större andlig insikt, men det kan leda till att vi blir bedragna eller att vårt fokus avleds från det som uppenbarats.10 Frälsaren undervisade till exempel sina lärjungar följande: ”Därför måste ni alltid be till Fadern i mitt namn.”11 Vi följer det här mönstret och riktar vår tillbedjan till vår himmelske Fader, i Jesu Kristi namn, och ber inte till vår himmelska Moder.12

Ända sedan Gud utsåg profeter har de fått myndighet att tala å hans vägnar. Men de förkunnar inte påhittade lärosatser ”efter eget tycke”13 eller undervisar om det som inte har uppenbarats. Tänk på orden från den gammaltestamentlige profeten Bileam, som erbjöds en muta för att förbanna israeliterna för att gynna Moab. Bileam sa: ”Även om [Moabs kung] skulle ge mig så mycket silver och guld som hans palats rymmer, kan jag inte överträda Herren min Guds befallning, vare sig i smått eller stort.”14 Profeter i de sista dagarna är begränsade på samma sätt. Att kräva uppenbarelse från Gud är både arrogant och improduktivt. I stället väntar vi på att Herren och hans tidsplan ska uppenbara hans sanningar genom de medel som han har fastställt.15

Den tredje sanningen i det inledande stycket i Unga kvinnors tema är att vi har ”gudomliga egenskaper”, en gudomlig natur. Det här är en inneboende del av vilka vi är. Den är andligt ”genetisk”, nedärvd från våra himmelska föräldrar16 och kräver ingen ansträngning från vår sida. Det här är vår viktigaste identitet, oavsett hur vi annars väljer att identifiera oss. Att förstå denna djupa sanning är viktigt för alla, men särskilt för personer som tillhör grupper som historiskt sett har marginaliserats, förtryckts eller underkuvats. Kom ihåg att din allra viktigaste identitet är din gudomliga natur som ett Guds barn.

Den fjärde sanningen är att vi har ”en evig bestämmelse”. En sådan bestämmelse kommer inte att tvingas på oss. Efter döden får vi det som vi har kvalificerat oss för och får ”njuta [endast] av det som [vi] är villiga att ta emot”17. Med insikt om att vår eviga bestämmelse är beroende av våra val. Det krävs att vi ingår och håller heliga förbund. Den här förbundsstigen är vägen vi kommer till Kristus på och är grundad på absolut sanning och evig, oföränderlig lag. Vi kan inte skapa vår egen väg och förvänta oss Guds utlovade resultat. Att förvänta sig hans välsignelser utan att följa de eviga lagar som de är baserade på18 är felaktigt, liksom att tro att vi kan röra vid en varm spis och ”bestämma oss för” att inte bränna oss.

Ni kanske känner till att jag brukade behandla patienter med hjärtsvikt. De uppnådde bäst resultat genom att följa etablerade, evidensbaserade behandlingsplaner. Trots att de visste detta, försökte vissa patienter att förhandla sig till en annan behandlingsplan. De sa: ”Jag vill inte äta så många mediciner” eller ”Jag vill inte komma på så många uppföljningskontroller.” Naturligtvis var patienterna fria att fatta sina egna beslut, men om de avvek från de optimala behandlingsplanerna fick de sämre resultat. Patienter med hjärtsvikt kan inte välja ett sämre förfaringssätt och sedan skylla sämre resultat på sin kardiolog.

Detsamma gäller oss. Vår himmelske Faders föreskrivna väg leder till de bästa eviga resultaten. Vi är fria att välja, men vi kan inte välja konsekvenserna av att inte följa den uppenbarade vägen.19 Herren har sagt: ”Den eller det som bryter en lag och inte rättar sig efter lagen, utan försöker vara sin egen lag … kan inte heliggöras genom lag, inte heller genom barmhärtighet, rättvisa eller dom.”20 Vi kan inte avvika från vår himmelske Faders väg och sedan skylla sämre resultat på honom.

I det andra stycket i Unga kvinnors tema står det: ”Som lärjunge till Jesus Kristus strävar jag efter att bli som han. Jag söker och handlar efter personlig uppenbarelse och tjänar andra i hans heliga namn.” Vi kan utveckla ett vittnesbörd om Jesus Kristus genom att handla i tro.21 Vi kan göra anspråk på den andliga gåvan ”att veta att Jesus Kristus är Guds Son, och att han blev korsfäst för världens synder”. Eller så kan vi få gåvan att tro på orden från dem som vet,22 tills vi själva vet. Vi kan följa Frälsarens undervisning och hjälpa andra att komma till honom. På det här sättet deltar vi med honom i hans verk.23

Unga kvinnors tema fortsätter: ”Jag ska stå som vittne om Gud alltid och i allting och överallt.” Alla medlemmar i kyrkan behövs som vittnen om Gud,24 även om apostlarna och de sjuttio har fått i uppdrag att vara särskilda vittnen om Kristi namn.25 Föreställ er en hockeymatch där bara målvakten skyddar målet. Utan hjälp från de andra lagspelarna kan målvakten inte försvara målet tillräckligt och laget kommer alltid att förlora. På samma sätt behövs alla i Herrens lag.26

Sista stycket i Unga kvinnors tema börjar med ”I min strävan efter upphöjelse värdesätter jag omvändelsens gåva och försöker förbättra mig varje dag”. Tack vare Frälsarens försoningsoffer kan vi omvända oss, lära oss av våra misstag och inte bli fördömda genom dem. President Russell M. Nelson lärde: ”Alltför många ser på omvändelse som ett straff. … Men denna känsla av att bli straffad framkallas av Satan. Han försöker hindra oss från att vända oss till Jesus Kristus, som står med öppna armar med hopp om och villighet att hela, förlåta, rena, stärka, förädla och helga oss.”27

När vi uppriktigt omvänder oss blir inga andliga ärr kvar, oavsett vad vi har gjort, hur allvarligt det var eller hur många gånger vi upprepade det.28 Så ofta som vi omvänder oss och med ärligt uppsåt söker få förlåtelse, kan vi bli förlåtna.29 Vilken enastående gåva från vår Frälsare Jesus Kristus!30 Den Helige Anden kan försäkra oss om att vi har fått förlåtelse. När vi känner glädje och frid31 utplånas skuldkänslor32 och vi plågas inte längre av vår synd33.

Men även efter uppriktig omvändelse kan vi snubbla. Att snubbla innebär inte att omvändelsen var otillräcklig, utan kan helt enkelt återspegla mänsklig svaghet. Det känns trösterikt att veta att ”Herren ser annorlunda på svagheter än han [ser] på uppror”. Vi bör inte tvivla på Frälsarens förmåga att hjälpa oss med våra svagheter, eftersom ”Herren alltid [talar] om svagheter med barmhärtighet”34.

Unga kvinnors tema slutar så här: ”Med tro ska jag stärka mitt hem och min familj, ingå och hålla heliga förbund och ta emot templets förrättningar och välsignelser.” Att stärka hemmet och familjen kan innebära att man smider den första länken i en kedja av trofasthet, för vidare ett arv av tro eller återställer det.35 Oavsett vilket, kommer styrkan genom tro på Jesus Kristus och genom att ingå heliga förbund.

I templet lär vi oss vilka vi är och var vi har varit. Den romerske filosofen Cicero sa: ”Att inte ha kunskap om vad som hände innan du föddes är att dömas till att leva som ett barn.”36 Han syftade naturligtvis på sekulär historia, men hans klarsynta iakttagelse kan breddas. Vi lever för evigt som barn om vi inte känner till det eviga perspektiv som vi får i templet. Där växer vi upp i Herren, förlänas den Helige Andens fullhet37 och blir mer fullständigt hängivna som Frälsarens lärjungar.38 När vi håller våra förbund tar vi emot Guds kraft i våra liv.39

Jag inbjuder dig att sätta Jesus Kristus i centrum i ditt liv och komma ihåg de grundläggande sanningarna i Unga kvinnors tema. Om du är villig, så kommer den Helige Anden att vägleda dig. Vår himmelske Fader vill att du ska bli hans arvinge och ta emot allt som han har.40 Han kan inte erbjuda dig mer. Han kan inte lova dig mer. Han älskar dig mer än du vet, och vill att du ska vara lycklig i det här livet och i nästa liv. I Jesu Kristi namn, amen.