2010–2019
Älskade döttrar
Generalkonferensen i oktober 2019


Älskade döttrar

Allt vi gör i Unga kvinnor utgår från vår önskan att hjälpa er få orubblig tro på Herren Jesus Kristus.

Mina kära systrar, det är en glädje att vara med er! Vi bevittnar ett flöde av uppenbarelse som både utvidgar själen och upplivar oss.

Till att börja med vill jag presentera några vänner för er. De är unga kvinnor med unika talanger, seder, enskilda omständigheter och familjesituationer. Var och en av dem, liksom ni alla, har berört mig.

Bild
Bella

Möt först Bella. Hon står stark som den enda unga kvinnan i sin gren på Island.

Bild
Josephine

Möt hängivna Josephine från Afrika, som på nytt har beslutat sig för att studera Mormons bok varje dag. Hon upptäcker kraften och välsignelserna som kommer av den här enkla, trofasta handlingen.

Bild
Ashtyn

Möt slutligen min kära vän Ashtyn, en mycket speciell ung kvinna som avled efter en sex år lång kamp mot cancer. Hennes starka vittnesbörd om Jesu Kristi försoning genljuder fortfarande i mitt hjärta.

Ni är alla anmärkningsvärda unga kvinnor. Ni är unika, och har var och en egna gåvor och erfarenheter men är ändå lika på ett mycket viktigt och evigt sätt.

Ni är bokstavligen andedöttrar till himmelska föräldrar, och ingenting kan skilja er från deras kärlek och er Frälsares kärlek.1 När ni närmar er honom, om så bara med små steg framåt, upptäcker ni den varaktiga frid som får fäste i själen hos trofasta lärjungar till vår Frälsare Jesus Kristus.

President Russell M. Nelson, vår älskade profet, har bett att jag berättar om några inspirerade ändringar som hjälper er att ”utveckla [er] heliga, personliga potential”2 och öka ert rättfärdiga inflytande. I kväll ska jag tala om ändringar inom fyra områden.

Unga kvinnors tema

För det första utgår allt vi gör i Unga kvinnor från vår önskan att hjälpa er få orubblig tro på Herren Jesus Kristus3 och en fast kunskap om er gudomliga identitet som en Guds dotter.

I kväll vill jag tillkännage en omarbetning av Unga kvinnors tema. Jag ber att ni ska känna den Helige Anden vittna om sanningen i dessa ord när jag läser upp det nya temat:

Jag är en älskad dotter till himmelska föräldrar4 med gudomliga egenskaper och en evig bestämmelse5.

Som lärjunge till Jesus Kristus6 strävar jag efter att bli som han7. Jag söker och handlar efter personlig uppenbarelse8 och tjänar andra i hans heliga namn9.

Jag ska stå som vittne om Gud alltid och i allting och överallt.10

I min strävan efter upphöjelse11 värdesätter jag omvändelsens gåva12 och försöker förbättra mig varje dag13. Med tro14 ska jag stärka mitt hem och min familj15, ingå och hålla heliga förbund16 och ta emot templets17 förrättningar18 och välsignelser.

Lägg märke till skiftet från ”vi” till ”jag”. De här sanningarna gäller dig personligen. Du är en älskad dotter till himmelska föräldrar. Du är en förbundslärjunge till vår Frälsare Jesus Kristus. Jag uppmanar dig att studera och begrunda dessa ord. Jag vet att när du gör det får du ett vittnesbörd om att de är sanna. När du förstår de här sanningarna förändras ditt sätt att ta itu med utmaningar. När du känner till din identitet och ditt syfte hjälper det dig att lägga din vilja i linje med Frälsarens.

Du får frid och vägledning när du följer Jesus Kristus.

Unga kvinnors klasser

Den andra ändringen gäller Unga kvinnors klasser. Äldste Neal A. Maxwell sa: ”Det som människor så ofta och så innerligt behöver är att få skydd från livets stormar i tillhörighetens fristad.”19 Våra klasser måste vara fristäder från stormarna, trygga platser för kärlek och tillhörighet. För att bygga större enighet, stärka vänskap och öka känslan av tillhörighet inom Unga kvinnor gör vi vissa ändringar i klassuppdelningen.

I över ett århundrade har unga kvinnor delats upp i tre klasser. Från och med nu ber vi Unga kvinnors ledare och biskopar att i en anda av bön begrunda varje ung kvinnas behov och organisera dem enligt församlingens specifika omständigheter. Här är några exempel på hur detta kan se ut.

  • Om ni har få unga kvinnor kan ni ha en Unga kvinnor-klass där alla träffas tillsammans.

  • Kanske har ni en stor grupp unga kvinnor som är tolv år gamla och en mindre grupp unga kvinnor som är äldre. Ni kan bestämma er för att ha två klasser: Unga kvinnor 12 och Unga kvinnor 13–18.

  • Eller om ni har en stor församling med 60 unga kvinnor som närvarar, så kan ni ha sex klasser, en för varje ålder, organiserade efter år.

Oavsett hur era klasser organiseras är ni unga kvinnor livsviktiga när det gäller att bygga upp enighet. Var ett ljus för människorna omkring er. Visa den kärlek och omsorg som ni hoppas få av andra. Fortsätt att med en bön i hjärtat sträcka er utåt och vara den kraften för det goda. När ni gör det fylls era liv av vänlighet. Ni får en bättre känsla för andra och börjar i gengäld se deras godhet.

Namn på Unga kvinnors klasser

För det tredje kommer alla klasser efter den här omorganisationen att kallas vid det enande namnet ”Unga kvinnor”.20 Vi avvecklar namnen Bikupor, Miaflickor och Laurel.

Stärka klasspresidentskapen

Det sista området jag vill tala om är vikten av klasspresidentskap. Oavsett hur klasserna i Unga kvinnor är organiserade ska varje klass ha ett klasspresidentskap!21 Det är enligt gudomlig plan som unga kvinnor kallas att leda i sin ungdom.

Klasspresidentskaps roll och syfte har stärkts och tydligare definierats. Frälsningsarbetet är ett av dessa viktiga ansvar, särskilt inom områdena stödverksamhet, missionsarbete, aktivering samt tempeltjänst och släktforskning.22 Ja, det är så här vi samlar in Israel23 –ett härligt arbete för alla unga kvinnor som medlemmar i Herrens ungdomskår.

Som ni vet kallar Herren presidentskap på varje nivå i kyrkan till att leda hans folk. Unga kvinnor, att vara medlem i ett klasspresidentskap kan vara ert första tillfälle att delta i det här inspirerade mönstret för ledarskap. Vuxna ledare, gör kallelsen av klasspresidentskap till en prioritet och led sedan tillsammans med dem, sida vid sida. Var mentorer och vägled dem så att de kan lyckas.24 Oavsett nivån av ledarerfarenhet hos ett klasspresidentskap, börja där de är och hjälp dem utveckla de färdigheter och det självförtroende som hjälper dem som ledare. Håll er nära dem, men ta inte över. Anden vägleder er när ni vägleder dem.

Bild
Chloe

För att illustrera föräldrarnas och ledarnas viktiga roller som mentorer, låt mig berätta något. Chloe kallades att verka som klasspresident. Hennes vise prästadömsledare uppmuntrade henne att söka Herrens hjälp för att rekommendera namn till sitt presidentskap. Chloe bad och fick ganska snabbt inspiration om vilka hon skulle rekommendera som sina rådgivare. När hon fortsatte att fundera och be om en sekreterare ledde Anden henne gång på gång att fokusera på en ung kvinna som hon blev förvånad över – någon som sällan kom till kyrkan eller aktiviteterna.

Eftersom Chloe kände sig osäker över maningen pratade hon med sin mamma, som förklarade att ett sätt för oss att få uppenbarelse är genom återkommande tankar. Med förnyat självförtroende kände Chloe att hon kunde rekommendera den här unga kvinnan. Biskopen utfärdade kallelsen, och den unga kvinnan tackade ja. Efter att ha avskilts sa den här rara sekreteraren: ”Vet ni, jag har aldrig känt att jag fått plats eller behövts någonstans. Jag har känt att jag inte passar in. Men med det här ämbetet känns det som om min himmelske Fader har ett syfte och en plats för mig.” När Chloe och hennes mamma lämnade mötet vände sig Chloe till sin mamma och sa, med tårar i ögonen: ”Uppenbarelser finns på riktigt! Uppenbarelser fungerar faktiskt!”

Klasspresidentskap, ni har kallats av Gud och fått förtroendet att leda en grupp av hans döttrar. Herren känner er. Han valde er.”25 Ni har blivit avskilda av någon som har prästadömets myndighet. Det innebär att när ni utför era ämbetens plikter, utövar ni prästadömets myndighet. Ni har ett viktigt arbete att utföra. Var uppmärksamma på och handla efter den Helige Andens maningar. När ni gör det kan ni tjäna med tillförsikt, för ni tjänar inte ensamma!

Klasspresidenter, vi behöver er visdom, era röster och er energi i församlingens nya ungdomsråd som äldste Cook tillkännagav i dag. Ni är en oumbärlig del av lösningen för att möta era bröders och systrars behov.26

Dessa ändringar i klassorganisationen och ledarskapet kan påbörjas så snart som församlingar och grenar är redo, men ska vara på plats senast den 1 januari 2020.

Mina kära systrar, jag vittnar om att de ändringar jag har talat om i dag är inspirerad vägledning från Herren. När vi noggrant genomför de här ändringarna, må vi då aldrig tappa vårt syfte ur sikte: att stärka vår beslutsamhet att följa Jesus Kristus och hjälpa andra att komma till honom. Jag vittnar om att det här är hans kyrka. Vad tacksam jag är för att han låter oss vara en mycket viktig del av hans heliga verk!

Jag ber att samme Ande som har väglett dessa ändringar ska vägleda er när ni strävar framåt längs förbundsstigen. Det vittnar jag om i Jesu Kristi namn, amen.