Generalkonferenser
”Då ska jag göra så att det svaga blir starkt”
Generalkonferensen i april 2022


”Då ska jag göra så att det svaga blir starkt”

När vi ödmjukar oss och utövar tro på Jesus Kristus, gör Kristi nåd och hans oändliga försoningsoffer det möjligt att förändras.

President Thomas S. Monson berättade en gång om fängelsedirektören Clinton Duffy. ”Under 1940- och 1950-talet var [fängelsedirektör Duffy] känd för sitt arbete med att rehabilitera männen i sitt fängelse. En kritiker sa: ’Du borde veta att leopardens fläckar aldrig går ur!’

Direktör Duffy svarade: ’Du borde veta att jag inte arbetar med leoparder. Jag arbetar med människor, och människor förändras varje dag.’”1

En av Satans största lögner är att män och kvinnor inte kan förändras. Den här osanningen berättas och återges på många olika sätt i och med att världen säger att vi helt enkelt inte kan förändras – eller ännu värre, att vi inte borde förändras. Vi får lära oss att våra omständigheter definierar oss. Vi bör ”omfamna den vi verkligen är”, säger världen, ”och vara autentiska mot vårt sanna jag”.

Vi kan förändras

Det är visserligen bra att vara autentisk, men vi bör vi vara autentiska mot vårt verkliga, sanna jag som Guds söner och döttrar med en gudomlig natur och bestämmelse att bli som han.2 Om vårt mål är att vara autentiska mot denna gudomliga natur och bestämmelse behöver vi alla förändras. Ordet för förändring i skrifterna är omvändelse. ”Alltför många”, säger president Russell M. Nelson, ”ser på omvändelse som ett straff – något som ska undvikas utom under mycket allvarliga omständigheter. … När Jesus befaller dig och mig att ’omvända’ oss, ber han oss att [förändra oss].”3

Guds villkor

Utvecklare av datorprogram använder villkorssatser för att tala om för datorerna vad de ska göra. De här satserna kallas ibland för om-då-satser. Som, till exempel, om x är sant, gör då y.

Herren verkar också genom villkor: trons villkor, rättfärdighetens villkor, omvändelsens villkor. Det finns många exempel på villkorssatser från Gud, till exempel:

”Och om du håller mina bud och håller ut intill änden, [] ska du få evigt liv, vilken gåva är den största av alla Guds gåvor.”4

Eller ”om ni frågar med ett uppriktigt hjärta, med ärligt uppsåt och med tro på Kristus, [] ska han uppenbara sanningen om dem för er genom den Helige Andens kraft”.5

Till och med Guds kärlek, även om den är oändlig och fullkomlig, är också underkastad villkor.6 Till exempel:

Om ni håller mina bud, [] blir ni kvar i min kärlek, liksom jag har hållit min Fars bud och är kvar i hans kärlek.”7

Äldste D. Todd Christofferson förklarade vidare den här evangeliesanningen med orden: ”En del är benägna att säga: ’Frälsaren älskar mig precis som jag är’, och det är förvisso sant. Men han kan inte ta in någon av oss i sitt rike precis som vi är, ’för intet orent kan vistas där, eller vistas i hans närhet’ [Mose 6:57]. Våra synder måste klaras upp först.”8

Det svaga kan bli starkt

Välsignelsen av att få Guds kraft att hjälpa oss förändras är också villkorlig. När Frälsaren talade genom profeten Moroni i Mormons bok lärde han: ”Om människorna kommer till mig ska jag visa dem deras svaghet. Jag ger människorna svaghet för att de ska kunna bli ödmjuka, och min nåd är tillräcklig för alla människor som ödmjukar sig inför mig. För om de ödmjukar sig inför mig och har tro på mig, då ska jag göra så att det svaga blir starkt för dem.”9

När vi tittar närmare på vad Herren lär oss här ser vi att han först säger att han ger män och kvinnor svaghet, singular, vilket är en del av vår jordiska upplevelse som fallna eller köttsliga varelser. Vi har blivit naturliga män och kvinnor på grund av Adams fall. Men genom Jesu Kristi försoning kan vi övervinna vår svaghet, eller vår fallna natur.

Sedan säger han att hans nåd är tillräcklig, och att om vi ödmjukar oss och har tro på honom, ska han ”göra så att [allt] det svaga [plural] blir starkt för [oss]”. Med andra ord, när vi först förändrar vår fallna natur, vår svaghet, kan vi sedan ändra vårt beteende, våra svagheter.

Villkor för förändring

Låt oss gå igenom kraven för att förändras enligt Herrens mönster:

För det första måste vi ödmjuka oss. Herrens villkor för förändring är ödmjukhet. ”Om de ödmjukar sig inför mig”,10 sa han. Motsatsen till ödmjukhet är högmod. Högmod finns när vi tror att vi vet bättre – när det vi tänker eller känner prioriteras framför det Gud tänker eller känner.

Kung Benjamin lärde att ”den naturliga människan är en fiende till Gud … och kommer att så vara i evigheters evighet, om hon inte … lägger av den naturliga människan och blir en helig genom Herren Kristi försoning och blir som ett barn: undergiven, mild [och] ödmjuk.”11

För att kunna förändras behöver vi lägga av den naturliga människan och bli ödmjuka och undergivna. Vi måste vara ödmjuka nog att följa en levande profet. Ödmjuka nog att ingå och hålla tempelförbund. Ödmjuka nog att omvända oss dagligen. Vi måste vara ödmjuka nog att vilja förändras för att ”överlämna våra hjärtan åt Gud”12.

För det andra måste vi ha tro på Jesus Kristus Återigen, Frälsarens ord: ”Om de ödmjukar sig inför mig och har tro på mig”,13 ger han oss förmågan att övervinna våra svagheter. Ödmjukhet, tillsammans med tro på Jesus Kristus, ger oss tillgång till den möjliggörande kraften i hans nåd och välsignelsernas fullhet som är tillgänglig tack vare hans försoning.

President Nelson har lärt att ”sann omvändelse börjar med tro på att Jesus Kristus har makten att rena, hela och stärka oss. … Det är vår tro som frigör Guds kraft i våra liv.”14

För det tredje kan han genom sin nåd göra så att det svaga blir starkt. Om vi ödmjukar oss och har tro på Jesus Kristus, gör hans nåd det möjligt för oss att förändras. Med andra ord ger han oss kraft att förändras. Det är möjligt för att, som han säger: ”Min nåd är tillräcklig för alla människor.”15 Hans stärkande, möjliggörande nåd ger oss kraft att övervinna alla hinder, alla utmaningar och alla svagheter i vår strävan att förändras.

Våra största svagheter kan bli våra största styrkor. Vi kan förändras och bli ”nya skapelser”16. Det som är svagt kan bokstavligen ”[bli] starkt för [oss]”17.

Frälsaren genomförde sin oändliga och eviga försoning så att vi faktiskt kunde förändras, omvända oss och bli bättre. Vi kan faktiskt födas på nytt. Vi kan övervinna vanor, beroenden och till och med vår ”benägenhet att göra ont”18. Som söner och döttrar till en kärleksfull Fader i himlen har vi kraften inom oss att förändras.

Exempel på förändring

Skrifterna är fulla av exempel på män och kvinnor som förändrades.

Saulus, en farisé och aktiv förföljare av den tidiga kristna kyrkan19 blev Paulus, en Herren Jesu Kristi apostel.

Alma var präst vid den orättfärdige kung Noas hov. Han hörde Abinadis ord, omvände sig fullständigt och blev en av de stora missionärerna i Mormons bok.

Hans son Alma tillbringade sin ungdom med att försöka förgöra kyrkan. Han var bland ”de uslaste bland syndare”20 tills han upplevde en hjärtats förändring och själv blev en mäktig missionär.

Mose adopterades av faraos familj och fostrades i lyx som en egyptisk prins. Men när han förstod vem han egentligen var och fick vetskap om sin gudomliga bestämmelse, förändrades han och blev Gamla testamentets store laggivande profet.21

Min frus farfar James B. Keysor har alltid imponerat på mig med sin egen mäktiga förändring i hjärtat.22 Han föddes av trofasta sista dagars heliga pionjärförfäder i Saltsjödalen 1906, förlorade sin mor i unga år och kämpade sig igenom sina ungdomsår. Åren som tonåring och ung vuxen tillbringade han utanför kyrkan, under vilka han fick ett antal dåliga vanor. Ändå träffade han och gifte sig med en trofast kvinna och tillsammans fostrade de fem barn.

År 1943, efter den stora depressionens svåra år och under andra världskriget, lämnade Bud, som han kallades av vänner och familj, Utah och flyttade till Los Angeles för att söka jobb. Under den här tiden hemifrån bodde han hos sin syster och hennes man, som verkade som biskop i deras församling.

Med sin systers och svågers kärlek och inflytande började han få tillbaka sitt intresse för kyrkan och började läsa Mormons bok varje kväll innan han somnade.

En kväll när han läste i Alma kapitel 34 rördes hans hjärta när han läste följande ord:

”Ja, jag vill att ni skall komma fram och inte längre förhärda era hjärtan. …

För se, detta liv är tiden för människorna att bereda sig att möta Gud, ja se, detta livets dag är dagen för människorna att utföra sina verk.”23

När han läste dessa verser kom en stark känsla över honom och han visste att han var tvungen att förändra sig, att omvända sig, och han visste vad han måste göra. Han steg upp från sängen och föll på knä och började be och vädja till Herren att förlåta honom och ge honom den styrka han behövde för att göra förändringar i sitt liv. Hans bön besvarades, och från den stunden såg han aldrig tillbaka. Bud började tjäna i kyrkan och förblev en trofast, hängiven sista dagars helig i resten av sitt liv. Han förändrades på alla sätt. Hans sinne, hjärta, handlingar, hela hans väsen förändrades.

Bröder och systrar, vår gudomliga bestämmelse och avsikt är i slutändan att bli som vår himmelske Fader och vår Frälsare Jesus Kristus. Vi blir det när vi förändras, eller omvänder oss. Då återspeglas Frälsarens ”bild i [våra] ansikten”24. Vi blir nya, rena, och annorlunda, och vi fortsätter helt enkelt att arbeta på det varje dag. Ibland kan det kännas som två steg framåt och ett steg tillbaka, men vi fortsätter att ödmjukt gå framåt i tro.

Och när vi ödmjukar oss och utövar tro på Jesus Kristus, gör Kristi nåd och hans oändliga försoningsoffer det möjligt att förändras.

Jag vittnar om och intygar att Jesus Kristus verkligen är vår Frälsare och Återlösare. Hans nåd är verkligen tillräcklig. Jag förkunnar att han är ”vägen, sanningen och livet”25. I Jesu Kristi namn, amen.