Generalkonferenser
Kom in i Guds fålla
Generalkonferensen i april 2022


Kom in i Guds fålla

I Guds fålla upplever vi den gode herdens vakande, vårdande omsorg och välsignas med att känna hans återlösande kärlek.

Som unga föräldrar lärde sig broder och syster Samad om Jesu Kristi evangelium i sitt enkla hem på två rum i Semarang i Indonesien.1 Runt ett litet bord med ett dunkelt ljus som tycktes fylla rummet med myggor snarare än ljus, satt två unga missionärer och undervisade dem om eviga sanningar. Genom uppriktig bön och den Helige Andens vägledning kom de till tro på det de fick lära sig och valde att låta döpa sig och bli medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Det beslutet, och deras levnadsmönster sedan dess, har välsignat broder och syster Samad och deras familj i varje aspekt av livet.2

De är bland kyrkans tidiga pionjärer i Indonesien. Senare tog de emot templets förrättningar och broder Samad verkade som grenspresident och sedan distriktspresident och körde över hela centrala Java för att fullgöra sina ansvar. Under de senaste tio åren har han tjänat som den första patriarken i Surakarta stav i Indonesien

Bild
äldste Funk tillsammans med syster och broder Samad

Som en av missionärerna i det enkla, trosfyllda hemmet för 49 år sedan har jag sett i dem det som kung Benjamin lärde i Mormons bok: ”Jag önskar att ni betänker deras välsignade och lyckliga tillstånd som håller Guds bud. För se, de är välsignade i allt, både timligt och andligt.”3 De välsignelser som flödar in i deras liv som följer Jesu Kristi exempel och lärdomar, som väljer att räknas bland hans lärjungar, är talrika, glädjerika och eviga.4

Guds fålla

Almas inbjudan till dopförbundet till dem som samlats vid Mormons vatten börjar med följande ord: ”Eftersom ni nu önskar komma in i Guds fålla.”5

Bild
Flock of sheep in the country side standing next to a rock fence.

En fålla, eller fårfålla, är en stor inhägnad, ofta byggd med stenmurar, där fåren skyddas om natten. Den har bara en öppning. Vid dagens slut kallar herden på fåren. De känner igen hans röst och genom porten går de in i fållans trygghet.

Almas folk visste att herdar står vid den smala öppningen av fållan, så att när fåren kommer in räknas de6 och deras sår och åkommor uppmärksammas och vårdas en efter en. Fårens säkerhet och välbefinnande beror på deras villighet att komma in i fållan och stanna kvar i fållan.

Bland oss kan det finnas några som känner att de befinner sig i utkanten av hjorden, som kanske tror att de är mindre behövda eller värdefulla eller att de inte hör hemma i fållan. Och liksom i fårfållan trampar vi ibland på varandras tår i Guds fålla och behöver omvända oss eller förlåta.

Men den gode herden7 – vår sanne herde – är alltid god. I Guds fålla upplever vi hans vakande, vårdande omsorg och välsignas med att känna hans återlösande kärlek. Han sa: ”Se, jag har skrivit dig på mina händer. Dina murar står ständigt inför mig.”8 Vår Frälsare har i sina händer skrivit in våra synder, smärtor, lidanden9 och allt som är orättvist i livet.10 Alla är välkomna att ta emot dessa välsignelser, allteftersom de ”önskar komma in”11 och väljer att vara i fållan. Handlingsfrihetens gåva är inte bara rätten att välja; det är möjligheten att välja det rätta. Och fållans väggar är inte ett hinder utan en källa till andlig trygghet.

Jesus lärde att det finns ”en hjord och en herde”12. Han sa:

”Men den som går in genom porten är fårens herde …

och fåren lyssnar till hans röst … ,

och fåren följer honom eftersom de känner hans röst.”13

Jesus sa sedan: ”Jag är porten. Den som går in genom mig ska bli frälst”14 och lärde därmed tydligt att det bara finns en väg in i Guds fålla och bara ett sätt att bli frälst. Det är av och genom Jesus Kristus.15

Välsignelser kommer till dem som är i Guds fålla

Vi lär oss hur vi kommer in i fållan genom Guds ord, som är den lära som Jesus Kristus och hans profeter undervisar om.16 När vi följer Kristi lära och kommer in i fållan genom tro på Jesus Kristus, omvändelse, dop och konfirmation samt fortsatt trofasthet17 lovade Alma att vi får fyra specifika, personliga välsignelser. Ni kan 1) ”återlösas av Gud”, 2) ”räknas bland dem som hör till den första uppståndelsen”, 3) ”få evigt liv” och 4) Herren ska ”rikligare … utgjuta sin Ande över er”.18

När Alma hade undervisat om de här välsignelserna klappade folket händerna av glädje. Här är orsaken:

För det första: Att återlösa innebär att betala av en skuld eller förpliktelse eller att befria från det som är svårt eller gör ont.19 Ingen personlig förbättring från vår sida kan göra oss rena från de synder vi har begått eller hela från de sår vi genomlidit utan Jesu Kristi försoning. Han är vår Återlösare.20

För det andra: Tack vare Kristi uppståndelse kommer alla att uppstå.21 När våra andar har lämnat våra dödliga kroppar ser vi utan tvekan fram emot när vi återigen kan omfamna dem vi älskar med en uppstånden kropp. Vi ser ivrigt fram emot att vara bland dem som hör till den första uppståndelsen.

För det tredje: Evigt liv innebär att leva med Gud och som han lever. Det är ”den största av alla Guds gåvor”22 och för med sig glädjens fullhet23. Det är det yttersta syftet och målsättningen med våra liv.

För det fjärde: Sällskap av en medlem i gudomen – den Helige Anden – ger välbehövlig vägledning och tröst under jordelivet.24

Tänk på några orsaker till olycka: elände kommer av synd,25 sorg och ensamhet av en älskad persons död, och rädsla från ovissheten om vad som händer när vi dör. Men när vi går in i Guds fålla och håller våra förbund med honom känner vi friden i att veta och lita på att Kristus ska återlösa oss från våra synder, att separationen mellan vår kropp och ande ska upphöra snabbare och att vi kommer att leva för evigt med Gud på det mest underbara sätt.

Lita på Kristus och handla i tro

Bröder och systrar, skrifterna är fyllda av exempel på Frälsarens majestätiska kraft och hans godhjärtade barmhärtighet och nåd. Under sin jordiska verksamhet kom hans helande välsignelser till dem som litade på honom och handlade i tro. Den sjuke mannen vid dammen Betesda kunde till exempel gå när han i tro följde Frälsarens befallning: ”Res dig, ta din bädd och gå!”26 De som var sjuka eller lidande på något sätt i landet Ymnighet botades när de ”tillsammans [gick] fram”27.

För att få de underbara välsignelser som utlovas åt dem som kommer in i Guds fålla krävs det också att vi gör just det – vi måste välja att komma. Alma den yngre lärde: ”Och nu säger jag er att den gode herden kallar på er, och om ni hörsammar hans röst för han er in i sin hjord och ni är hans får.”28

För flera år sedan dog en kär vän i cancer. När hans fru Sharon först skrev om hans diagnos, sa hon: ”Vi väljer tro. Tro på vår Frälsare Jesus Kristus. Tro på vår himmelske Faders plan och tro på att han känner till våra behov och uppfyller sina löften.”29

Jag har träffat många sista dagars heliga som Sharon, som känner den inre friden i att vara trygg inom Guds fålla, särskilt när frestelser, motstånd eller motgångar kommer.30 De har valt att ha tro på Jesus Kristus och att följa hans profet. Vår käre profet, president Russell M. Nelson, har sagt: ”Allt gott i livet – varje potentiell välsignelse av evig betydelse – börjar med tro.”31

Kom helt och fullt in i Guds fålla

Min farfars farfars far James Sawyer Holman kom till Utah 1847, men han var inte en av dem som kom i juli med Brigham Young. Han kom senare det året och enligt släktuppteckningarna hade han ansvaret att ta med sig fåren. Han nådde inte Saltsjödalen förrän i oktober, men han och fåren klarade sig.32

Bildligt talat är några av oss fortfarande på slätterna. Alla kommer inte med den första gruppen. Mina kära vänner, fortsätt resan – och hjälp andra – att helt och fullt komma in i Guds fålla. Jesu Kristi evangeliums välsignelser är omätliga eftersom de är eviga.

Jag är djupt tacksam över att vara medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Jag vittnar om vår himmelske Faders och vår Återlösare Jesu Kristi kärlek och om den frid som endast kommer från dem – den inre friden och välsignelserna som finns i Guds fålla. I Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Liksom många andra indonesier i sin generation har broder Samad bara ett namn. Hans fru Sri Katoningsih och deras barn använder Samad som efternamn.

  2. Broder och syster Samad berättar att minst 44 av deras släktingar nu är medlemmar i kyrkan. Många andra åtnjuter också evangeliets välsignelser tack vare deras exempel och tjänande.

  3. Se Mosiah 2:41.

  4. Se Läran och förbunden 59:23.

  5. Mosiah 18:8.

  6. Se Moroni 6:4.

  7. Se Johannes 10:14; se även Gerrit W. Gong, ”Den gode herden, Guds Lamm”, Liahona, maj 2019, s. 97–101.

  8. Jesaja 49:16.

  9. Se Alma 7:11–13.

  10. Se Dale G. Renlund, ”Upprörande orättvisor”, Liahona, maj 2021, s. 41–44.

  11. Mosiah 18:8.

  12. Johannes 10:16.

  13. Johannes 10:2–4.

  14. Johannes 10:9.

  15. Se 2 Nephi 31:21; Helaman 5:9.

  16. Se Henry B. Eyring, ”Kraften i att undervisa om läran”, Liahona, juli 1999, s. 85. När vi strävar efter att komma till Kristus måste vi komma enligt Kristi ord, ”för det finns en Gud och en Herde över hela jorden” (se 1 Nephi 13:40–41).

  17. Kristi lära, enkelt uttryckt, är att alla människor överallt måste utöva tro på Jesus Kristus och hans försoning, omvända sig, döpas, ta emot den Helige Anden och hålla ut intill änden. Annars, som Frälsaren lärde i 3 Nephi 11:38, kan ni ”på intet sätt ärva Guds rike”.

  18. Mosiah 18:9, 10.

  19. Se Merriam-Webster.com Dictionary, ”redeem”; se även D. Todd Christofferson, ”Återlösningen”, Liahona, maj 2013, s. 109.

  20. Se Alma 11:40.

  21. Se 2 Nephi 2:8; 9:12.

  22. Läran och förbunden 14:7.

  23. Se 2 Nephi 9:18.

  24. Se 1 Nephi 4:6; Moroni 8:26.

  25. Se Mosiah 3:24–25; Alma 41:10.

  26. Johannes 5:8.

  27. 3 Nephi 17:9.

  28. Alma 5:60. I Mose 7:53 sa Messias även: ”Den som kommer in genom porten och höjer sig genom mig ska aldrig falla.”

  29. Sharon Jones, ”Diagnosis”, wechoosefaith.blogspot.com, 18 mars 2012.

  30. Preach My Gospel definierar ”hålla ut intill änden” enligt följande: ”Att förbli sann mot Guds bud och vara trogen templets begåvnings- och beseglingsförrättningar trots frestelser, motstånd och motgångar under hela livet” ([2019], s. 73). Det tyder på att vi kommer att uppleva frestelser, motstånd och motgångar under hela livet.

  31. Russell M. Nelson, ”Kristus har uppstått – tro på honom förflyttar berg”, Liahona, maj 2021, s. 102.

  32. Se kortfattade biografier över James Sawyer Holman och Naomi Roxina LeBaron Holman av deras barnbarn Grace H. Sainsbury i talarens ägo (Charles C. Rich diary, 28 sep. 1847, kyrkans historiska bibliotek, Salt Lake City; Journal History of The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints, 21 juni, 1847, s. 49, kyrkans historiska bibliotek). Holman var kapten för Charles C. Richs kompani 1847.