Generalkonferenser
Fungerar planen?
Generalkonferensen i april 2022


Fungerar planen?

Jag vittnar om att lycksalighetsplanen fungerar. Den skapades av din himmelske Fader, som känner och älskar dig.

Fungerar planen?

Nyligen hade jag ett samtal med en ung vuxen som verkade som missionär för flera år sedan och nu var engagerad i sitt yrkesliv. På vissa sätt gick hans liv bra. Men hans tro avtog. Han höll på att sjunka i ett hav av tvivel angående Frälsaren och hans kyrka. Han förklarade att han inte fick de välsignelser han förväntade sig av det återställda evangeliet. Han tyckte inte att lycksalighetsplanen fungerade i hans liv.

Mitt budskap i dag är till alla de som kanske har liknande känslor. Jag talar till alla er som en gång ”känt er manade att sjunga sången om den återlösande kärleken” men inte ”har … den känslan nu”1.

Vår himmelske Fader har förberett en underbar plan för vår eviga lycka. Men när livet inte utvecklas som vi hoppades, kan det verka som om planen inte fungerar.

Vi kanske känner oss som Jesu lärjungar gjorde när de satt i en båt som var ”långt från land och hårt ansatt av vågorna, eftersom de hade motvind”2.

Sedan, mycket tidigt på morgonen

”kom Jesus till dem, gående på sjön.

När lärjungarna fick se honom gå på sjön, blev de förskräckta. … Och de skrek av rädsla.

Men genast sade Jesus till dem: ’Var lugna! Det är jag. Var inte rädda.’

Petrus svarade: ’Herre, om det är du, så befall mig att komma till dig på vattnet.’

Han sade: ’Kom!’ Petrus steg ur båten och gick på vattnet fram till Jesus.

Men när han såg hur stark vinden var, blev han rädd. Han började sjunka och ropade: ’Herre, rädda mig!’

Genast räckte Jesus ut handen och grep tag i honom och sade: ’Så lite tro du har! Varför tvivlade du?’”3

Jag vill delge er tre principer jag har lärt mig av Petrus. Jag ber att dessa principer ska kunna hjälpa alla som känner att lycksalighetsplanen inte fungerar i deras liv.

För det första, handla i tro på Jesus Kristus.

Jag förundras över Petrus tro. På Jesu enkla inbjudan att ”komma” lämnade han sitt stormdrivna fartyg. Han verkade veta att om Jesus Kristus bad honom göra något, så kunde han göra det.4 Petrus litade mer på Frälsaren än på sin båt. Och den tron gav honom kraft att handla modigt under en stressig och skrämmande situation.

Petrus tro påminner mig om en upplevelse jag hörde talas om från äldste José L. Alonso. Kort efter att äldste Alonsos son hade gått bort och lämnat efter sig en familj med små barn hörde äldste Alonso barnen prata.

”Vad ska vi göra?” frågade de.

En nioårig dotter svarade: ”Pappa har det bra. Han predikar Jesu Kristi evangelium.”

Liksom Petrus såg denna lilla flicka bortom sina utmaningar och litade på Jesus Kristus och hans försoning. Tro på Frälsaren ger frid och styrkan att gå framåt.

Om du ser tillbaka på ditt liv tror jag att du kommer att se att du har utövat tro många gånger. Att gå med i kyrkan är en troshandling. Att tala med vår himmelske Fader i bön är en troshandling. Att läsa skrifterna är en troshandling. Att lyssna på mitt budskap under denna generalkonferens är en troshandling. Som president Russell M. Nelson har sagt: ”Förminska inte den tro du redan har.”5

En annan sak jag lärt mig av Petrus är detta:

I svåra tider, vänd dig genast till Jesus Kristus.

När Petrus gick mot Frälsaren blev han skrämd av vinden och började sjunka. Men när Petrus insåg vad som hände försökte han inte trampa vatten på egen hand eller simma tillbaka till skeppet. I stället för att släppa taget om sin tro på Kristus höll han hårdare fast vid sin tro och ropade: ”Herre, rädda mig!”

”Genast räckte Jesus ut handen och grep tag i honom.”6

Vi möter alla våldsamma vindar som kan skaka vår tro och få oss att sjunka. När det händer ber jag er komma ihåg att vår himmelske Faders lycksalighetsplan har ett annat namn: återlösningsplanen. Planen var inte att vi skulle glida lätt genom livet, aldrig snubbla, aldrig sjunka, med ett leende på läpparna. Vår himmelske Fader visste att vi skulle behöva återlösas. Det är därför han förberedde återlösningsplanen.7 Det är därför han sände en Återlösare. När vi kämpar – av någon anledning – betyder det inte att planen inte fungerar. Det är då vi behöver planen som mest!

I sådana stunder, följ Petrus exempel. Vänd er genast till Frälsaren.

”Nu är tiden och dagen för er frälsning. … Uppskjut inte er omvändelses dag.”8

Oavsett var vi är och var vi har varit är omvändelse vägen framåt. President Nelson har sagt:

”Inget är mer befriande, mer förädlande eller mer avgörande för vår personliga utveckling än regelbunden, daglig inriktning på omvändelse. …

Vare sig ni går flitigt fram på förbundsstigen, har halkat eller klivit av förbundsstigen, eller inte ens kan se stigen från där ni nu står, vädjar jag till er att omvända er. Upplev den stärkande kraften i daglig omvändelse – av att göra och bli lite bättre varje dag.”9

Att komma till Kristus innebär mer än att bara tänka på honom eller prata om honom eller ens älska honom. Det innebär att följa honom. Det innebär att leva på det sätt han lärde oss att leva. Och för oss alla innebär det att vi omvänder oss utan dröjsmål.

En av mina döttrar arbetade förut på en missionärsskola. Hon berättade om en äldste hon undervisade som anförtrodde henne att han inte var säker på att Mormons bok var sann. Han hade bett och bett om ett andligt vittnesbörd, men fick inget svar.

Min dotter bad för att få veta vad hon skulle göra för att hjälpa denne missionär. Intrycket hon fick var att skrifterna inte bara gavs så att vi kan läsa dem och få ett vittnesbörd. De gavs också för att lära oss att hålla Guds bud. Min dotter delgav missionären den här tanken.

Senare såg hon den här missionären igen, och han såg mycket gladare ut. Han berättade att han äntligen hade fått ett vittnesbörd om att Mormons bok är sann. Han visste att detta vittne kom tack vare att han ansträngde sig mer för att göra det Mormons bok undervisar om.

Låt oss följa Petrus exempel på att vända sig till Frälsaren i svårigheter. Följ Jesus Kristus i stället för att lita till din egen visdom och styrka. Hur länge du än har försökt trampa vatten utan honom är det aldrig för sent att nå ut till honom. Planen fungerar!

En tredje princip jag lärt mig av Petrus och hans erfarenhet är denna:

Ödmjuka dig inför Herren, så ska han lyfta upp dig till större ting.

Petrus hade visat tro, både genom att gå på vattnet och genom att sträcka sig mot Frälsaren när han behövde hjälp. Ändå såg Frälsaren i Petrus en potential för så mycket mer. ”Så lite tro du har!” sa han. ”Varför tvivlade du?”10

Petrus hade kunnat ta illa upp av den här tillrättavisningen. Man han tog ödmjukt emot den. Han fortsatte att söka större tro på Jesus Kristus. Genom många fler trosstärkande upplevelser – några av dem mycket, mycket svåra – blev Petrus så småningom den bergfasta ledare som Herren behövde. Han åstadkom stora ting i Herrens tjänst.

Vilka stora ting vill Herren att du ska åstadkomma? I hans kyrka och rike finns det många möjligheter att tjäna och betjäna andra på samma sätt som Frälsaren. Han vill att du ska vara en del av hans stora verk. Aldrig kommer lycksalighetsplanen att bli mer verklig för dig än när du hjälper andra att leva efter den.

När jag har byggt upp min egen tro har dessa ord från Alma varit livsomvälvande: ”Välsignade är därför de som ödmjukar sig utan att vara tvungna att vara ödmjuka.”11 Låt oss ödmjukt sätta oss i en situation där Jesus kan lyfta oss, leda oss och göra det bästa av vår förmåga.12

Jag vittnar om att lycksalighetsplanen fungerar. Den skapades av din himmelske Fader, som känner och älskar dig. Det fungerar tack vare att Jesus Kristus övervann synd och död genom sin försoning. Kom till honom, följ honom, och då ”träder den stora återlösningsplanen omedelbart i kraft för [dig]”13. I Jesu Kristi namn, amen.