Generalkonferenser
Undervisa barn och ungdomar om oberoende
Generalkonferensen i april 2022


Undervisa barn och ungdomar om oberoende

Låt oss följa vår Frälsare Jesus Kristus och hans evangelium genom att bli oberoende under hela livet och undervisa våra barn och ungdomar om detta.

Jag ska tala om oberoende och om hur det kan läras ut till barn och ungdomar. Oberoende kan uppfattas som ett ämne för vuxna. Jag har lärt mig att vuxna befinner sig som bäst på vägen mot oberoende när de har undervisats om Jesu Kristi evangelium och har tillämpat dess lärosatser och principer sedan barndomen och som ungdomar i hemmet.

Det illustreras bäst av detta fantastiska exempel ur verkliga livet. Wilfried Vanie, hans sju syskon och hans mor blev medlemmar i kyrkan i Abidjan i Elfenbenskusten när han var sex år gammal. Han döptes vid åtta års ålder. Hans far, som var familjens huvudsakliga försörjare, dog när Wilfried var elva år.

Trots att Wilfried var ledsen över familjens situation bestämde han sig för att fortsätta gå i skolan, med sin mors uppmuntran och med stöd från kyrkan. Han tog examen från gymnasiet och verkade som heltidsmissionär i Ghanamissionen Cape Coast, där han lärde sig engelska. Efter sin mission gick han vidare till universitetet och tog examen i redovisning och ekonomi. Även om det var svårt att få en anställning inom det området, hittade han jobb inom hotell- och turistbranschen.

Han började som kypare på ett femstjärnigt hotell, men hans passion för att förbättra sig drev honom att lära sig mer, tills han blev tvåspråkig receptionist där. När ett nytt hotell öppnade anställdes han som nattrevisor. Senare skrev han in sig på BYU–Pathway Worldwide och studerar för närvarande en kurs för att ta examen inom turism, hotell- och restaurangadministration. Hans önskan är att en dag bli chef för ett exklusivt hotell. Wilfried kan försörja sin eviga livskamrat, två barn, och hjälpa sin mor och sina syskon. Han tjänar för närvarande i kyrkan som medlem i stavens högråd.

Oberoende definieras som ”förmågan, åtagandet och arbetet med att sörja för sitt eget och familjens andliga och timliga behov”.1 Vår strävan efter att bli oberoende utgör en del av vårt arbete längs förbundsstigen som leder oss tillbaka till vår himmelske Fader och hans Son Jesus Kristus. Detta stärker vår tro på Jesus Kristus och gör att vi med glädje förbinder oss med honom genom frälsningens och upphöjelsens förbund och förrättningar. Oberoende är en lärosats i Jesu Kristi evangelium – inte ett program. Det är en process som varar livet ut – inte en händelse.

Vi blir oberoende under hela livet genom att växa i andlig styrka, förbättra vår fysiska och känslomässiga hälsa, skaffa oss en utbildning och en anställning, och vara timligt förberedda.2 Blir vi någonsin klara med den uppgiften under vår livstid? Nej, det är en livslång process av lärande, tillväxt och arbete. Det tar aldrig slut; det är en fortgående, daglig process.

Hur kan vi undervisa våra barn och ungdomar om lärosatserna och principerna för oberoende? Ett viktigt sätt är att regelbundet tillämpa principerna i programmet Barn och ungdomar. Föräldrar och barn lär sig Jesu Kristi evangelium, deltar i tjänande och aktiviteter och arbetar tillsammans inom fyra områden för personlig utveckling som är unika för varje barn. Det är inte längre samma fastställda program för alla.

I Handledning för barn står det: ”När Jesus var i din ålder lärde han sig och utvecklades. Du lär dig och utvecklas också. Skrifterna säger: ’Jesus växte i vishet, ålder och välbehag inför Gud och människor’ (Lukas 2:52).”3 Det här skriftstället syftar på tillväxt och lärande i den andliga aspekten: välbehag inför Gud; den sociala aspekten: välbehag inför människor; den fysiska aspekten: ålder; och den intellektuella aspekten: vishet. Dessa utvecklingsområden gäller oss alla, oavsett hur gamla vi är. När undervisar vi om dem? I 5 Moseboken 6:6–7 läser vi:

”Dessa ord som jag i dag befaller dig ska du lägga på hjärtat.

Du ska inskärpa dem hos dina barn och tala om dem när du sitter i ditt hus och när du går på vägen, när du lägger dig och när du stiger upp.”

Vi undervisar barnen om detta genom vårt goda exempel, genom att arbeta och tjäna tillsammans med dem, studera skrifterna och följa Jesu Kristi lärdomar så som de lärs ut av profeterna.

Jag har nämnt att i programmet Barn och ungdomar väljer barnen olika mål inom vart och ett av de fyra utvecklingsområdena. Det är viktigt att de skapar sina egna mål inom varje område. Föräldrar och ledare kan undervisa, ge råd och stötta.

Vårt barnbarn Miranda är till exempel mycket motiverad att växa andligen genom att dagligen delta i tidigt morgonseminarium. Hon blev intresserad genom att höra positiva kommentarer från andra seminarieelever i församlingen. Hennes mamma behöver inte väcka henne i tid för lektionen. På egen hand är hon uppe och uppkopplad genom videokonferens klockan 6:20 på morgonen eftersom hon har utvecklat goda vanor som hjälper henne att göra det. Mina egna föräldrar berättade nyligen för mig att Miranda nu pratar mer när hon besöker dem, eftersom hon har fått större självförtroende. Det här är lärdomar för livet och för tillväxt med märkbara resultat.

Föräldrar, far- och morföräldrar, ledare och vänner hjälper till med barnens tillväxt och utveckling. Fullt engagerade stödbröder och stödsystrar, tillsammans med församlingens prästadöms- och organisationsledare, ger stöd. I ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen” står det: ”Enligt gudomlig plan ska fadern presidera över sin familj i kärlek och rättfärdighet och han har ansvaret att sörja för och beskydda sin familj. Moderns främsta ansvar är barnens omvårdnad. I dessa heliga ansvar är fadern och modern skyldiga att hjälpa varandra som likvärdiga makar. … Släktingar bör vid behov ge hjälp och stöd.”4 Den där sista raden gäller bland annat mor- och farföräldrar.

Under vårt tjänande i Västafrika har min fru Nuria på ett anmärkningsvärt sätt betjänat och hållit kontakten med vår familj och våra barnbarn på andra sidan havet. Hon gör det genom tekniken. Hon läser böcker för de yngre barnbarnen. Hon undervisar de äldre son- och dotterdöttrarna om ämnen som till exempel vår familjs historia, vetenskap, Puerto Ricos historia, Trosartiklarna och Jesu Kristi evangelium. Avstånd i dag hindrar oss inte från att ha kontakt med, känna samhörighet med, och tjäna och undervisa det uppväxande släktet i våra familjer. Jag deltar också med Nuria när jag kan för att undervisa våra dyrbara barnbarn, älska dem och skämma bort dem och få dem att skratta.

Ni bör lägga märke till de inspirerade likheterna mellan programmet Barn och ungdomar och att bygga upp oberoende. De fyra utvecklingsområdena i båda är mycket lika. Andlig styrka inom oberoende relaterar till det andliga inom Barn och ungdomar. Fysisk och känslomässig hälsa inom oberoende har samband med det fysiska och sociala inom Barn och ungdomar. Utbildning, anställning och timlig förberedelse inom oberoende liknar det intellektuella inom programmet Barn och ungdomar.

Låt oss avslutningsvis följa vår Frälsare Jesus Kristus och hans evangelium genom att bli oberoende under hela livet och undervisa våra barn och ungdomar om detta. Vi gör det bäst genom att

  1. vara goda exempel i att tjäna andra

  2. leva efter och undervisa om oberoendets lärosatser och principer

  3. lyda budet att bygga upp vårt oberoende som en del av Jesu Kristi evangelium.

I Läran och förbunden 104:15–16 står det:

”Det är min avsikt att sörja för mina heliga, för allting är mitt.

Men det måste ske på mitt eget sätt, och se, detta är sättet varpå jag, Herren, har bestämt att sörja för mina heliga så att de fattiga kan upphöjas genom att de rika ödmjukas.”

Det här är Jesu Kristi kyrka. Hans evangelium välsignar familjer här på jorden och i evigheten. Det vägleder oss i våra liv när vi strävar efter att bli eviga familjer. Jag vet att detta är sant. I Jesu Kristi namn, amen.